Citat:
Ursprungligen postat av vonEisen
Jag förstår inte riktigt hur du får ihop det, men det kanske beror på att mitt intresse av objekt är justerbart till vad jag har råd med. I ditt scenario skulle min efterfrågan förskjutas till objekt i lägre prissegment, men min efterfrågan skulle inte sättas ur spel. Jag hoppas verkligen att jag inte är helt unik med att rätta mun efter matsäck, och att tillgång och efterfrågan rimligtvis fortfarande är in play trots allt.
Vi kör ett snabbt exempel:
Tillgång = 1 lägenhet
Efterfrågan = 10.000 intressenter
Det finns alltså en lägenhet som 10.000 personer efterfrågar. Det kommer bli budgivning och cashin' för säljaren. Lägenheten ligger ute för 2 miljoner som acceptpris. I vanliga fall hade dessa 10.000 intressenter, med alla förutsättningar inräknat, ha fått låna allt möjligt upp till 1,7 miljoner, för att tillsammans med kontantinsats på runt 300k kunna få ihop hela beloppet, som jag skrev i förra inlägget.
Men banken har ändrad policy vad gäller utlåning och vägrar att bevilja någon av intressenterna lån på över 1,2 miljoner (ca 30% mindre utlåning än tidigare alltså). Oavsett vad budgivningen startar på kommer ingen av de 10.000 intressenterna att kunna lägga sig över 1,5 miljoner utan budgivningen stannar där. Vad ska säljaren då göra när det nästintill är teoretiskt omöjligt att få sålt lägenheten för acceptpris, att knappt vara i närheten av det? Har det inte då varit en bubbla som blåsts upp av lättåtkomliga krediter, som inte längre kan underhållas?
Bostadsmarknaden är inte som statsobligationer som stödköps hejvilt av centralbanker för att marknaden ska ligga på "rätt" nivå.
Edit:
För att göra ett litet förtydligande;
Din efterfrågan är vad du efterfrågar, men priset du kan betala är vad du har råd med och får låna. Det samma gäller dina medmänniskor.