2012-06-18, 00:52
Medlem
lundagrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Det kan vara så att dom
* Haft för stor kreditgivning så dom slår i taket
* Känt sig tvungna att öka riskvikter något

Båda dessa skäl kräver nyemission för att de ska kunna öka utlåningen. Därför måste dom stoppa på något sätt.
Eller så är det en förberedelse på ökad kapitaltäckning.

Annars tror jag att lånetaket ligger på ca 4.5-5 ggr årsinkomsten. Eller har det ändrat på sig på senare tid?

Beror på avgiften också.
2012-06-18, 00:57
Avslutad
Citat:
Jag googlade lite snabbt upp denna bara för att se nivån.
http://bostader.trovit.se/index.php/cod.frame/url.http%253A%252F%252Fwww2.skandiamaklarna.se%252 Fbeskrivning.aspx%253Fguid%253D41H46HHR1GOMJGON%25 26typ%253DCMBoLgh/id_ad.1bz17In1514w/type.1/what.tullinge/pos.5/org.1/pop.1/publisher_id./referer_id.1/t.1

Utan att gå in alltför mycket på vad som får folk att betala betydligt mer för att bo mer centralt (för mig är detta objekt rena vischan), så tycker jag att det var ett riktigt uselt jämförelseobjekt rent ekonomiskt, då man med den höga avgift det var nästan kan hyra en lika stor lägenhet i förorten utan att behöva betala en krona för att köpa. Lyan var helt OK annars, men avgiften var som sagt väldigt hög. För att jag ska vara beredd att äga (vilket jag gör) jämfört med att hyra så ska det finnas möjlighet att betala av eventuella lån hyfsat fort för att sedan bo väldigt billigt med en låg avgift.
2012-06-18, 03:48
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Räntor och kreditgivning bör vara någorlunda likvärdig i hela landet.
Det jag tror en del hakar upp sig på är att räntor och kreditgivning möjliggör prisnivåer på vissa ställen som ter sig överdrivna.

Helt klart är att betalningsviljan har ett stor geografiskt beroende. Och faller med avståndet från centrala Stockholm (Någon med bättre koll kan säker uttrycka det mer exakt). Ja, för stockholmsområdet vill säga.

Jag googlade lite snabbt upp denna bara för att se nivån.
http://bostader.trovit.se/index.php/cod.frame/url.http%253A%252F%252Fwww2.skandiamaklarna.se%252 Fbeskrivning.aspx%253Fguid%253D41H46HHR1GOMJGON%25 26typ%253DCMBoLgh/id_ad.1bz17In1514w/type.1/what.tullinge/pos.5/org.1/pop.1/publisher_id./referer_id.1/t.1
Har ingen aning om det är typiskt eller inte. Men om jag räknar rätt talar vi om 15 KSEK per kvm. Alltså en bra bit från nivåer man annars hör om.
Kort promenad till stationen vad jag kunde läsa mig till. Vad tar det till Centralen? 25 min?
Jobbar man i centrum tar det en halvtimme till jobbet. Låter inte så farligt tycker jag.

Vad är det så som får folk att tappa huvudet och betala mycket mer för något mer centralt?
Jag tror det finns flera svar, och vi behöver inte gå in på det.
Men bostadsbristen tycker jag inte vi kan säga har drivit upp priserna mer än till 15 KSEK/kvm. Det där verkar vara ett helt ok ställe att bo på. (Men jag skulle aldrig bosätta mig i stengettot i centrum så jag är inte neutral).

Räkna istället på kostnaden per kvadratmeter och år istället för att haka upp dig på insatsen. I ditt exempel så blir det 1500 kr per kvadrat och år, i innerstan kostar det ungefär 2000 kr per kvadrat och år. Från Tullinge tar det sin lilla tid att komma in till stan (pendlingstid har såklart nåt slags penningvärde för de flesta) en stor del av kommunen (Botkyrka) är ghettofierat (dina skattekronor kommer oavbrutet gå till att finansiera dessa ghetton) Med tanke på alla dessa nackdelar så är den framtida pristutvecklingen osäker på den här bostadsrätten.

I själva verket är den här bostadsrätten dyr i förhållande till innerstan....
2012-06-18, 05:48
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonEisen
Jag förstår inte riktigt hur du får ihop det, men det kanske beror på att mitt intresse av objekt är justerbart till vad jag har råd med. I ditt scenario skulle min efterfrågan förskjutas till objekt i lägre prissegment, men min efterfrågan skulle inte sättas ur spel. Jag hoppas verkligen att jag inte är helt unik med att rätta mun efter matsäck, och att tillgång och efterfrågan rimligtvis fortfarande är in play trots allt.
Vi kör ett snabbt exempel:
Tillgång = 1 lägenhet
Efterfrågan = 10.000 intressenter

Det finns alltså en lägenhet som 10.000 personer efterfrågar. Det kommer bli budgivning och cashin' för säljaren. Lägenheten ligger ute för 2 miljoner som acceptpris. I vanliga fall hade dessa 10.000 intressenter, med alla förutsättningar inräknat, ha fått låna allt möjligt upp till 1,7 miljoner, för att tillsammans med kontantinsats på runt 300k kunna få ihop hela beloppet, som jag skrev i förra inlägget.

Men banken har ändrad policy vad gäller utlåning och vägrar att bevilja någon av intressenterna lån på över 1,2 miljoner (ca 30% mindre utlåning än tidigare alltså). Oavsett vad budgivningen startar på kommer ingen av de 10.000 intressenterna att kunna lägga sig över 1,5 miljoner utan budgivningen stannar där. Vad ska säljaren då göra när det nästintill är teoretiskt omöjligt att få sålt lägenheten för acceptpris, att knappt vara i närheten av det? Har det inte då varit en bubbla som blåsts upp av lättåtkomliga krediter, som inte längre kan underhållas?

Bostadsmarknaden är inte som statsobligationer som stödköps hejvilt av centralbanker för att marknaden ska ligga på "rätt" nivå.

Edit:
För att göra ett litet förtydligande;
Din efterfrågan är vad du efterfrågar, men priset du kan betala är vad du har råd med och får låna. Det samma gäller dina medmänniskor.
Senast redigerad av SparkMan 2012-06-18 kl. 05:55.
2012-06-18, 09:06
Medlem
Tuffluffs avatar
Citat:
Och hur mäter man upp det?

Förstår du min fråga. Hur mäter olika personer, oberoende av varandra, och kommer fram till samma sak.
Ange mätnormen de skall följa för att komma till att det är "dagens faktiska läge".

Jag tror du har svårt att skilja på godtycke och objektiva mätförfaranden.

Det finns inte en mätnorm som funkar så, det är väldigt komplext (men det finns kalyleringsvarianter som inte är alltid så tokiga) och dessutom är slutsatsen precis som du säger godtycklig.

Som någon sa, visst värderar marknaden rätt utifrån villkoren men villkoren är helt upp åt helvete.
2012-06-18, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SparkMan
Tillgång = 1 lägenhet

Det finns alltså en lägenhet som 10.000 personer efterfrågar. Det kommer bli budgivning och cashin' för säljaren. Lägenheten ligger ute för 2 miljoner som acceptpris. I vanliga fall hade dessa 10.000 intressenter, med alla förutsättningar inräknat, ha fått låna allt möjligt upp till 1,7 miljoner, för att tillsammans med kontantinsats på runt 300k kunna få ihop hela beloppet, som jag skrev i förra inlägget.

Men banken har ändrad policy vad gäller utlåning och vägrar att bevilja någon av intressenterna lån på över 1,2 miljoner (ca 30% mindre utlåning än tidigare alltså). Oavsett vad budgivningen startar på kommer ingen av de 10.000 intressenterna att kunna lägga sig över 1,5 miljoner utan budgivningen stannar där. Vad ska säljaren då göra när det nästintill är teoretiskt omöjligt att få sålt lägenheten för acceptpris, att knappt vara i närheten av det? Har det inte då varit en bubbla som blåsts upp av lättåtkomliga krediter, som inte längre kan underhållas?

Bostadsmarknaden är inte som statsobligationer som stödköps hejvilt av centralbanker för att marknaden ska ligga på "rätt" nivå.

Edit:
Din efterfrågan är vad du efterfrågar, men priset du kan betala är vad du har råd med och får låna. Det samma gäller dina medmänniskor.
Och med tanke på att de flesta finansierar sitt nya, ofta dyrare lägenhetsköp med vinsten från deras förra lägenhet så lär köpkraften minskas ännu mer då vinsten uteblir.
2012-06-18, 13:00
Medlem
Citat:
Tillgång = 1 lägenhet

Edit:

Du utgår från att alla 10.000 som vill köpa lägenheten måste låna maximalt.

Om budgivningen kom till 1.500.000kr så skulle ju den lätt kunna fortsätta om någon väljer att lägga mer pengar ur egen ficka. Det är ju inte så att alla får låna exakt lika mycket och sedan lottas lägenheten ut.
2012-06-18, 15:11
Medlem
childrenofboredoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004

Om budgivningen kom till 1.500.000kr så skulle ju den lätt kunna fortsätta om någon väljer att lägga mer pengar ur egen ficka. Det är ju inte så att alla får låna exakt lika mycket och sedan lottas lägenheten ut.

Exakt samma resonemang är ju applicerbart om taket varit 2 miljoner istället för 1.5 miljoner. Poängen han försöker illustrera är ju att priset ("efterfrågan") är extremt beroende av hur mycket pengar banken är villig att låna ut/hur många krediter banken är villig att skapa. Är banken bara villig att låna ut 1 miljon istället för 2 miljoner kommer priset onekligen att sjunka, även om köparen i det senare fallet antagligen har lite mer pengar att själv lägga till då handpenningen blir lägre, men några 2 miljoner kan köparen ju absolut inte komma upp i.
2012-06-18, 16:56
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004

Citat:
Ursprungligen postat av childrenofboredom
Exakt samma resonemang är ju applicerbart om taket varit 2 miljoner istället för 1.5 miljoner. Poängen han försöker illustrera är ju att priset ("efterfrågan") är extremt beroende av hur mycket pengar banken är villig att låna ut/hur många krediter banken är villig att skapa. Är banken bara villig att låna ut 1 miljon istället för 2 miljoner kommer priset onekligen att sjunka, även om köparen i det senare fallet antagligen har lite mer pengar att själv lägga till då handpenningen blir lägre, men några 2 miljoner kan köparen ju absolut inte komma upp i.
childrenofboredom slår huvudet på spiken här och svarar identiskt med vad jag själv tänkt att svara. Oavsett hur mycket alla i hela världen som är intresserade av ett visst objekt, skulle spara, låna och på alla möjliga vis skaffa pengar för att köpa objektet, försöker men inte lyckas att få ihop tillräckligt med pengar för "acceptpriset" spelar det ingen roll om utbudet är litet och efterfrågan hög. Gränsen går alltid där den som lyckas skrapa ihop mest pengar (via kontanter och lån).
2012-06-18, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Räkna istället på kostnaden per kvadratmeter och år istället för att haka upp dig på insatsen. I ditt exempel så blir det 1500 kr per kvadrat och år, i innerstan kostar det ungefär 2000 kr per kvadrat och år. Från Tullinge tar det sin lilla tid att komma in till stan (pendlingstid har såklart nåt slags penningvärde för de flesta) en stor del av kommunen (Botkyrka) är ghettofierat (dina skattekronor kommer oavbrutet gå till att finansiera dessa ghetton) Med tanke på alla dessa nackdelar så är den framtida pristutvecklingen osäker på den här bostadsrätten.

I själva verket är den här bostadsrätten dyr i förhållande till innerstan....
Den var ganska ny den så det drog kanske upp nivån. Sedan kanske man betalar lite extra för att det inte är så trångt.
Jag tog bara första borätt i listan. Tittar man lite nedåt och ser efter något mer förtätatat, som det är mer centralt, så hittade jag inget bättre än denna:
http://bostader.trovit.se/index.php/cod.frame/url.http%253A%252F%252Fwww.hemnet.se%252Fbostad%25 2Fbostadsratt-2rum-tullinge-centrum-botkyrka-kommu n-nibblevagen-6%252C-4tr-3914235/id_ad.1w1lzW1jk19y/type.1/what.tullinge/pos.15/org.1/pop.1/publisher_id./referer_id.1/t.1
Tullinge är mest villor vad jag vet, så det blir kanske inte mer förtätat än så här. Här var det lite väl grönt. Men det var ju flera våningar iaf.

Här hamnar man på ca 1100 per kvm och år. Så priserna har nästan halverats på 21 minuter.

Att 1500 skulle vara dyrare än 2000 är inget jag skriver under på.
Nu har jag förvisso begränsade kunskaper om Tullinge. Men jag uppfattar det som väldigt lugnt och fridfullt. Stor skillnad mot centralare delar som har de mest kriminellt belastade gatorna i länet. Någon med starka preferenser för sådant kan ju se det fridfulla i Tullinge som något negativ. Man ska dock ha klart för sig att andra gör motsatta bedömningar.
Jag ser det som meningslöst att försöka prisjustera med hänvisning till egna preferenser. Det blir bara som att stå och tycka olika om tapeter.
2012-06-18, 22:41
Avslutad
Citat:
Tillgång = 1 lägenhet

Edit:

Tack, för att du ville förtydliga, men du predikar för en redan frälst. Jag hör inte till dem som motsagt att det råder en bubbla. Jag blev bara förundrad över ditt ordval tidigare när du uttryckte att tillgång och efterfrågan helt slutar spela någon roll då. De 10.000 kan fortfarande efterfråga 1,5 miljoners objekt istället och X antal andra som tidigare efterfrågade 2,8 miljoners objekt kan istället börja efterfråga 2 miljoners objekt. Säljarna kan bita i sura äpplet och sänka sitt acceptpris, mot de nya efterfrågade nivåerna, så jag förstår fortfarande inte på vilken grund du påstår att utbud och efterfrågan slutar spela roll.
2012-06-19, 05:48
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonEisen
Tack, för att du ville förtydliga, men du predikar för en redan frälst. Jag hör inte till dem som motsagt att det råder en bubbla. Jag blev bara förundrad över ditt ordval tidigare när du uttryckte att tillgång och efterfrågan helt slutar spela någon roll då. De 10.000 kan fortfarande efterfråga 1,5 miljoners objekt istället och X antal andra som tidigare efterfrågade 2,8 miljoners objekt kan istället börja efterfråga 2 miljoners objekt. Säljarna kan bita i sura äpplet och sänka sitt acceptpris, mot de nya efterfrågade nivåerna, så jag förstår fortfarande inte på vilken grund du påstår att utbud och efterfrågan slutar spela roll.
Bara för att de grupper som efterfrågar "2,8 miljoners objekt", och säkert har teckning för "2 miljoners objekt", inte efterfrågar dessa "2 miljoners objekt" - även om de kan.

Samma sak att de som efterfrågar "1,5 miljoners objekt" kanske inte har teckning för den summan och därför också måste lägga sig på en nivå under. Det är bara tvättäkta idioter som köper bostäder de inte vill ha, bara för att det är allt de har råd med.

Själv var jag bestämd när jag skulle köpa min bostad: En speciell storlek (antal rum), ett speciellt område och ett lågt satt maxbelopp vid eventuell budgivning.

"Min granne lyckades sälja för det beloppet och därför ska jag sälja för minst det samma"

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in