Citat:
Alla marknader är reglerade. Huruvida vi har en bubbla kan vi svara på förrän efter att/om priserna gått ner.
Ursprungligen postat av Multikulturisten
Det är väl just den på olika sätt reglerade marknaden i Sverige som gör det väldigt oklart om det finns en bubbla eller ej. Främst bruksvärdershyrorna förändrar bilden markant.
Själva uttrycket bubbla blir lite märkligt. Om något går upp och priset stannar uppe var det bara en prisökning.
Citat:
Nej, kreditmarknadens struktur har redan har ändrats, så vi kan inte se samma förändring.
Vi lär i alla fall inte få samma händelseförlopp som det exceptionella som inträffade vid 90-talskrisen (avreglering på kreditmarknaden och århundrades skattereform följt av räntan med himlen som gräns) eller ens det amerikanska med subprime-lån och en marknad där bankerna helt enkelt för överta huset om låntagaren ej kan betala.
Och vi lär inte heller se samma situation som i USA eftersom reglerna för lån är annorlunda. Men det är ett roligt exempel på hur övrigt regelverk påverkar priser.
Citat:
Det kommer förmodligen en ny "oförutsedd" situation.
Vi befinner oss inte där. Det som hänt i Danmark är närmare verkligheten även om jag tror att även det är felaktigt med tanke på att deras bostadspriser, mig veterligen, aldrig tidigare har korrigerats på samma sätt som det gjorde i Sverige på 90-talet.
Jag tror dock som tidigare nämndes att förväntningen på att priset bara kan/kommer att öka är inprisad. Om det händer något som gör så det framstår som rimligt att priserna kommer gå ner kommer många räkna om sin kalkyl på vad de kan tänka sig att betala. Risken man tar genom att ligga ute med ett par miljoner är i min mening inte inprisad. En liten procentuell förändring i pris är mycket pengar på ett par miljoner.
Men amorterare har lån, och lån har ränta, och jag har hellre lägre ränta än högre.