2012-09-09, 17:05
Medlem
Dasein08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTaglialucci
Anekdoter från den pysande bostadsbubblan i Skåne: http://bostaden.wordpress.com/2012/08/26/anekdoter-fran-den-skanska-myllan/

Personligen tror jag arbetsmarknaden spelar mycket större roll än räntan. Folk utan jobb köper inga bostäder och blir man arbetslös en längre tid tvingas man antagligen att sälja vare sig man vill eller inte. Nån som har bra koll på arbetsmarknaden i Skåne? I Danmark har den tydligen blivit märkbart sämre på senare tid och danskarna flyttar dessutom hem från Skåne i allt större utsträckning.

Håller med om effekterna av arbetslöshet resp. ränta. Om räntan går upp några procent är det ingen större konst att anpassa sig, men man kan inte anpassa sig om man är arbetslös och har 10 000 i månaden totalt att leva på och sitter med miljonlån som gör att man måste betala lika mycket i ränta.
(Detta var lite tillspetsat då de flesta med miljonlån förmodligen har privat arbetslöshetsförsäkring och/eller ekonomisk buffert).
2012-09-09, 18:27
Medlem
MrTaglialuccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dasein08
(Detta var lite tillspetsat då de flesta med miljonlån förmodligen har privat arbetslöshetsförsäkring och/eller ekonomisk buffert).

Stämmer verkligen detta, att de flesta med miljonlån har privata försäkringar och buffert? Själv är jag garanterad 80% av lönen första tre månaderna via facket, men sen är det vanlig usel a-kassa som gäller vid arbetslöshet. Inga andra försäkringar, men har däremot en rejäl buffert. Kan tänka mig att många barnfamiljer sitter med miljonlån, men varken buffert eller några försäkringar som garanterar hög inkomst någon längre tid.
2012-09-09, 21:47
Medlem
Dasein08s avatar
Citat:
Stämmer verkligen detta, att de flesta med miljonlån har privata försäkringar och buffert? Själv är jag garanterad 80% av lönen första tre månaderna via facket, men sen är det vanlig usel a-kassa som gäller vid arbetslöshet. Inga andra försäkringar, men har däremot en rejäl buffert. Kan tänka mig att många barnfamiljer sitter med miljonlån, men varken buffert eller några försäkringar som garanterar hög inkomst någon längre tid.

Ja, du kan ha rätt, men om man, som t ex i ditt fall, har försäkring via facket, så är det ju bättre än att behöva leva på 10 000 i månaden. I vilket fall som helst, så tror jag att arbetslöshet är den faktor som kommer att få bopriserna att gå ner. Mänskor anpassar sig snabbt efter mindre pengar i plånboken (som blir resultatet av stigande räntor), men det går inte att anpassa sig om pengarna överhuvudtaget inte räcker till.
2012-09-10, 00:29
Medlem
Citat:
Undrar hur du kan tala om prisökningar (utanför storstadsområdena) när svenskarna redan hör till europas mest skuldsatta...?
I den rådande lågkonjunkturen är det snarare så att prissänkningar kommer som ett brev på posten.

Köpte en lägenhet på Södermalm 2012-03-01 för 2990000:-
Sålde den i Onsdags för 3200000:-

Det enda vi gjorde var att köpa lite blommor på IKEA och sätta upp fler hyllor och tavlor än vad som satt uppe när vi köpte den samt anlitade en bra mäklare.

Det finns trots allt människor som vill bo fint och på vissa adresser som inte påverkas i lika stor grad av konjunkturer.
2012-09-10, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
I många länder har både säljare och köpare var sin mäklare. Att köparen skall förlita sig till mäklaren som säljaren anlitat är verkligen suspekt allra helst när det i de flesta fall är bland livets största affär...

Låter inte som en dum idé.

Vissa mäklare kan verkligen få mig att förlora hoppet om mänskligheten.
2012-09-10, 10:21
Bannlyst
Läste för ett tag sedan en väldigt målande blocket-annons skriven av en tjej i den stora massan, studerande och givetvis BLT, desperationen lyste igenom i hennes annons där utannonserades en "studentlägenhet" i göteborgs yttre innerstad, priset låg på överkomliga 1,2 miljoner med en tillhörande fantastisk ekonomisk egenhändigt tillverkad kalkyl som räknade in hur månadskostnaden skulle sjunka i takt med att lägenhetens pris kommer att öka. Skrattade gott för mig själv då vi alla vet att nästa steg för henne är blancolån dom närmaste 40 åren. Marknaden på denna typ av objekt har kraschat, det är inte längre en fråga om när utan det har skett, vi står just nu i ett skeende där säljare till sina osäljbara lägenheter enbart väntar ut "karenstiden" för att kunna lägga in en ny skennyförsäljning och när marknaden inom kort överfylls av dessa osäljbara objekt för 30 000/m2 då kommer inte verkligheten gå att blunda för längre.
2012-09-10, 10:46
Medlem
JamalKamals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av superhajen
Låter inte som en dum idé.

Vissa mäklare kan verkligen få mig att förlora hoppet om mänskligheten.
Sällar mig också till den idén. Ett annat vanligt förekommande problem är att det ofta är lång väntetid på att få tag på en egen besiktningsman, vilket ofta resulterar i att mäklaren ordnar fram en sådan.
2012-09-10, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JamalKamal
Sällar mig också till den idén. Ett annat vanligt förekommande problem är att det ofta är lång väntetid på att få tag på en egen besiktningsman, vilket ofta resulterar i att mäklaren ordnar fram en sådan.

Och nämner man ordet besiktning på en lägenhetsvisning i Stockholm blir mäklaren besvärad.
2012-09-10, 13:26
Medlem
JamalKamals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av superhajen
Och nämner man ordet besiktning på en lägenhetsvisning i Stockholm blir mäklaren besvärad.
Det kan jag verkligen tänka mig.

Har personligen varit med på en besiktning för några bekantas räkning. De skulle sälja sin bostad och mäklaren hade ordnat fram en besiktningsman. Det förelåg inte några direkt allvarliga brister i bostaden men jag hörde vid flertalet tillfällen hur besiktningsmannen undvek att svara eller pratade bort frågan. I det här fallet var köparen så begeistrad i bostaden att han inte registrerade det.

Nu var det dock inga betydande problem men det illustrerade vikten av att ordna sin egen besiktningsman.
2012-09-10, 15:17
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Anekdoter från den pysande bostadsbubblan i Skåne: http://bostaden.wordpress.com/2012/08/26/anekdoter-fran-den-skanska-myllan/

En artikel om villabyggandet i Malmö. Detta rör sig om tomter i de "lugna" delarna av Malmö.

Citat:
En del tycker att priset är för högt. Andra säger att de har svårt att sälja sina lägenheter och få banklån, berättar Anja Levau som förmedlar villatomter på Boplats Syd.

http://www.sydsvenskan.se/malmo/svalt-intresse-for-fribyggartomter
2012-09-10, 17:39
Medlem
Prots avatar
Citat:
Detta är vad jag skulle ha gjort:
1) Amortera så mycket jag någonsin kan (gör jag nu, trots att mitt bolån inte är så stort (p g a att jag anade att det skulle bli kris redan för fem år sedan, så jag såg till att bo "billigt" från början))
2) Spara för att ha en ekonomisk buffert om något skulle hända (gör jag också nu)
3) Kolla mina arbetslöshets- och sjukförsäkringar (har jag inte gjort själv, men skall göra)
Försäkring som betalar räntekostnader vid sjukdom/arbetslöshet i upp till ett år tycker jag man kan titta på, jag har själv en sådan. Kostar bara ett par hundralappar i månaden.
2012-09-10, 17:53
Medlem
Prots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
En artikel om villabyggandet i Malmö. Detta rör sig om tomter i de "lugna" delarna av Malmö.

http://www.sydsvenskan.se/malmo/svalt-intresse-for-fribyggartomter
Förvånad över att det fortfarande finns folk som vill bo i den stan öht. Tror vi kommer se gated communities växa upp som svampar där snart.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in