Citat:
Ursprungligen postat av Visf
Vi har inte finanskris bara för att räntan är hög.
Och det har det väl inte varit tal om heller.
Det du skrev var att alla säljer. Då pekar jag på att det inte är möjligt, utan att vad som händer är att man begär högre effektiv ränta pga av någon antagen högre risk. Jfr, Nokias företagsobligationer som handlats ned i pris (upp i effektiv ränta).
Citat:
Ja precis, högre ränta påverkar inte banken.
Nu är det dock så att X, upptrappningen till en finanskris, leder till högre ränta.
Är vi då överens om att om utgivna bostadsobligationer handlas ned i pris så har det ingen påverkan på den emitterande banken.
Däremot kan orsaken X, leda till att banken kan få vidta åtgärder. Och där kan orsaken X vara både reell och ogrundad ryktesspridning.
Citat:
Mindre bolag har inte tillgång till insättningsgarantin för att det kostar så mycket att nå upp till alla kriterier. Precis som mindre banker inte har tillgång till FED's discount window.
Var har du fått det där ifrån. Ta och kolla hur små en del kreditinstitut som använder insättningsgarantin är.
Jag skulle säga att det är precis tvärtom. Tack vare insättningsgarantin kan dom ha inlåning från allmänheten. Annars skulle inte folk våga. Utan istället ha sina tillgångar hos Nordea.
Vad gäller FED måste man ansöka om att få tillgång till discount window. Många VÄLJER att inte göra det då det kan tolkas som att man har svårigheter.
Citat:
Ja de gör de. Det var ju bokstavligen talat artiklar om räddningspaket och bolag som får stöd varenda dag under 2008.
Tidningsartiklar har tyvärr väldigt låg trovärdighet.
Citat:
Bara om statens pris är korrekt. Vilket det inte är. För att det inte är satt i en marknadsprocess.
Varför skulle priset behöva vara korrekt? Och hur avgör man om priset är korrekt.
Det faktum att försäkringen finns är det som betyder något. Inte om om det är staten eller några försäkringsbolag som ställer ut den.
Citat:
Jag förstår inte hur man kan missa det här, det är en enorm skillnad på att köpa en försäkring på en öppen marknad och att staten bara sätter en punktbeskattning för ett socialt program.
Vad är det för skillnad för Svenne Svetsare. Vad bryr sig han om det är FDIC som står för försäkringen eller ett försäkringsbolag.
Den enda som fäster något avseende är någon som har ideologiska synpunkter.
Citat:
Jag menar att de brytt sig mer om insättning inte var garanterade av FDIC.
Klart som fan det spelar roll, staten vet inte vad de sysslar med. Även om de kopierade skuggmarknaden som finns för insättningsgarantier skulle det inte bli korrekt, för att de flesta insättningarna som täcks är en annan grupp av investerare från som köper det i en öppen marknad.
Se ovan. (Och begrunda prissättningen för CDS:er, och fundera över om staten faktiskt gör ett sämre jobb än marknaden. Och det ska inte tolkas som att jag menar att staten gör ett bra jobb).
Citat:
Green-span put fanns dock, som skapa problem.
Är det något som syns i lagstiftningen, eller är det något som vissa inbillat sig?
Citat:
Det finns inte för småspararna.
Nu förstår jag inte vad du menar. Upp till 800 KSEK betraktar jag som just småsparare.
Citat:
Din beskrivning är lite underlig. FED baila faktiskt ut LTCM, efter de hade nekat bud ifrån privata sektorn. Man skulle inte gjort det. Sen organiserade Rickards, som t.om. är emot FED men av någon underlig anledning fått jobb där ändå, ett sätt att sälja av det till privata intressenter.
I min mening är den riktiga ledaren Buffet som la fram ett paket för bolaget, tyvärr accepterade inte ägarna det.
Händelseförloppet är ganska väl dokumenterat från flera håll. Det du skriver överensstämmer inte alls.
NYFED chefen McDonough fick information om situationen kring LTCM och bedömde att det var allvarligt för det finansiella systemet och USA. Dock har FED exakt ingenting att göra med en hedgefond, så han kunde ha struntat i det.
Vad han emellertid gjorde var att samla LTCMs motparter plus Bear som skötte deras clearing och lyckades övertala dessa att bilda ett konsortium som tog över LTCM. Så skedde också.
FED betalade ingenting. Observera också att de flesta av LTCM:s motparter var inte banker, så FED har inget med de att göra heller.
Det handlade mest och att McDonough insåg konsekvenserna, tog ansvar för USA, och använde sitt informella inflytande till att samla och övertala motvilliga broker-dealers.
(Så får du väl fundera över om detta initiativ var något bra eller dåligt).
Buffett som var ute och traskade i ödemarken utan mobiltäckning fick fram ett bud på endast tillgångarna, och satte en deadline på några timmar. Det var inte ens juridiskt möjligt att acceptera. Så han var "ute och cyklade". Eventuellt pga att han inte förstod situationen. Buffett snarare orsakade skada (oavsiktligt) genom att antyda att han skulle gå in och sedan inte gjorde det.
Marknaden hade fått info om LTCM och frontade LTCM. Genom att tillgångarna kom över i konsortiets händer så låg de i "starka händer" och det fann inte längre något byte att slakta. LTCM var så stora och en konkurs hade orsakat stora skador under lång tid. Konsortiet kunde sedan sälja av tillgångarna under ordnade former och skadorna blev minimala.
Citat:
Jag ser staten för vad det är, en grupp människor som tror de vet bättre än andra och gillar att kontrollera vad folk gör. Det är en instinktskvarleva från vår tidiga evolution. Vi behöver inte dessa religiösa institutioner längre.
Vi behöver dom därför att vi inte är genetisk annorlunda nu. Utan staten fylls maktvakuumet ut av någon annan. Är det bättre med Bandidos?
Citat:
Nej, de är inte oreglerade.
Vilka är då regleringarna?