2016-08-05, 19:27
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hillarybill
Men hur många i tråden är det som helt stensäkert tror att det bara kan gå upp, upp, och upp hela tiden kortsiktigt (the sky is the limit)

Självfallet blir det dippar (kanske även kraschar på 20-30%), men då inkomsterna alltid kommer öka (pga inflation och annat) så måste även bostäder följa dessa för att villor och bostadsrätter inte ska bli gratis att bo i.

Bor du i närhet till Sthlm, Göteborg eller Malmö (pga närhet till Kph) så kommer det alltid i det långa loppet att betala av sig att äga sitt eget boende till marknadspris.

Inte många tror på uppgångar utan dippar. Att däremot försöka pricka in dessa dippar är mycket svårt och risken att man år efter år står utanför när priserna stiger är stor.
2016-08-05, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det var jag aldrig påstår men experter har varnat i alla tider.

Ja då viftar vi väl bort det.

Vore ju trots allt konstigt om priserna skulle sjunka!
2016-08-05, 19:28
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ja och där är skillnaden mellan dig och mig att jag inte ser mitt boende som en regelrätt investering. (Förstå mig rätt).

Hade jag köpt mitt boende i ren spekulation för att göra en bra affär kortsiktigt så hade i alla fall jag varit väldigt nervös idag.

Boendet är både en placering och ett boende.
2016-08-05, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Boendet är både en placering och ett boende.

Ja och där skiljer vi oss pga att jag inte ser mitt boende som en placering.

Däremot är jag överens om mycket i det du säger i tråden, och av massor av anledningar (vilket jag inte orkar skriva just nu) så är det alltid värt att köpa sitt boende till marknadspris om man planerar att bo kvar och inte köpa för att sälja i spekulationssyfte (

Egentligen precis vad W.Buffet säger om aktier)
2016-08-05, 19:33
Medlem
Citat:
Men hur många i tråden är det som helt stensäkert tror att det bara kan gå upp, upp, och upp hela tiden kortsiktigt (the sky is the limit)

Självfallet blir det dippar (kanske även kraschar på 20-30%), men då inkomsterna alltid kommer öka (pga inflation och annat) så måste även bostäder följa dessa för att villor och bostadsrätter inte ska bli gratis att bo i.

Bor du i närhet till Sthlm, Göteborg eller Malmö (pga närhet till Kph) så kommer det alltid i det långa loppet att betala av sig att äga sitt eget boende till marknadspris.

Jo men det som skrämmer mig lite att vissa inte tro att det kan gå ner 20% eller mer bara för att det inte gjort det under den tiden de har varit i den åldern att de haft en egen bostad.

Sen ser man på många års sikt så är det nog inga problem att köpa idag om man bara är säker på att man inte blir tvungen att sälja om 2 år när det kanske är en rejäl svacka. Ser man sen på 15 års sikt tex så tro jag det är rätt "safe".

Men som sagt, man ska inte spekulera i boendet utan köpa något för att man verkligen har tänk att bo där under en lång tid och definitivt inte köpa på spekulation nu när vi (tror jag) befinner oss nära toppen i bostadspris cykeln.
Senast redigerad av johnez 2016-08-05 kl. 19:35.
2016-08-05, 19:35
Medlem
ecu971s avatar
Paniksälj era boenden nu, innan ni får leva fattiga hela livet!
2016-08-05, 19:37
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ja och där skiljer vi oss pga att jag inte ser mitt boende som en placering.

Däremot är jag överens om mycket i det du säger i tråden, och av massor av anledningar (vilket jag inte orkar skriva just nu) så är det alltid värt att köpa sitt boende till marknadspris om man planerar att bo kvar och inte köpa för att sälja i spekulationssyfte (

Egentligen precis vad W.Buffet säger om aktier)

Då förnekar du verkligheten för oavsett om du vill det eller inte så är boendet en placering om du äger det. Bästa sättet att kontrollera sin risk är att förhålla sig till verkligheten.
2016-08-05, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ecu971
Paniksälj era boenden nu, innan ni får leva fattiga hela livet!

Japp, vi lär få se meterlånga köer till mäklarna som slickar sig om läppen nu. Dessa mäklare vill väl inget annat än en krasch, bra yrke med andra ord!
2016-08-05, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biljon
http://www.dn.se/ekonomi/allt-fler-hem-saljs-pa-auktion-1.1037180

Bankerna: Prisfesten på bomarknaden över
http://www.svd.se/bankerna-prisfesten-pa-bostadsmarknaden-over/om/bopriserna
2016-08-05, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pompripossan
Japp, vi lär få se meterlånga köer till mäklarna som slickar sig om läppen nu. Dessa mäklare vill väl inget annat än en krasch, bra yrke med andra ord!

Varför skulle de vilja ha en krasch? En av mina bättre kompisar jobbar på Svensk fastighetsförmedling och dom har inte ens grundlön, utan har provision på varje försäljning (procentuellt på arvodet). Förvisso ganska bra provision, men det spelar egentligen inte någon roll om det blir budgivning eller inte sett till arvode.

Tvärt om vill inte mäklarna ha någon nergång då det påverkar omsättningen på bostäder och mindre objekt att sälja vilket påverkar deras arvode.
2016-08-05, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Du skrev att det tyder på dålig karaktär att ta bolån.

Du verkar så fixerad vid att amortera bort dina bolån att du avstår från gratis pengar. Det är inte tecken på en god karakär om du trodde det, det är tecken på idioti och kortsynthet. Du är lika fixerad vid att ha noll bolån som en gammal nucka är vid sin oskuld.
Gratispengar är inget för mig, jag har så jag klarar mig och blir över.
2016-08-05, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det viktiga är att ha en sund och stabil ekonomi. Det kan åstadkommas på många sätt. Att amortera bostadslån är verkligen inte det enda sättet. Vissa personer blir väldigt låsta på just den parametern och missar den stora bilden.

I just det här fallet har Svenne-i-banan fått möjlighet till bolån under bankräntan, dvs gratis pengar. Kan han placera pengarna till bättre än bankräntan är det väldigt mycket gratis pengar. Bara en idiot är så rädd för att under en period öka på sina bolån, att man skulle tacka nej till detta. Tyvärr ser vi just den idiotin manifesteras hos BB.
Har förmodligen mer på börsen än dig, det ena utesluter inte det andra.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in