Citat:
Nej men du måste förstå att de flesta har inte möjlighet att få bolån via Avanza eller Nordnet. Jag känner säkert ett tiotal (enskilt) som taxerar över 1MSEK om året, men ingen har 3MSEK placerat i någon av dessa banker.
Enda gången jag instämmer att man inte ska amortera är när man har så löjligt låga lån sett till sin säkerhet så vilken idiot som helst vet att man får tillbaka pengarna vid en eventuell försäljning i alla scenarion.
Jag ligger på 67% belåningsgrad på en villa i Sthlms län och jag är inte 100% att jag skulle få tillbaka pengarna vid alla scenarion som är teoretiskt möjliga. Därför väljer jag att amortera.
Självklart har jag annat sparande också, däremot ligger jag helt likvid då jag inte vågar ligga på börsen idag.
Enda gången jag instämmer att man inte ska amortera är när man har så löjligt låga lån sett till sin säkerhet så vilken idiot som helst vet att man får tillbaka pengarna vid en eventuell försäljning i alla scenarion.
Jag ligger på 67% belåningsgrad på en villa i Sthlms län och jag är inte 100% att jag skulle få tillbaka pengarna vid alla scenarion som är teoretiskt möjliga. Därför väljer jag att amortera.
Självklart har jag annat sparande också, däremot ligger jag helt likvid då jag inte vågar ligga på börsen idag.
Ja det är klart jag förstår att alla inte har mina möjligheter men nu var det bajsbosses argumentation jag invände emot. Enligt honom hade jag dålig karaktär som tog detta bolån trots att jag kan göra en riskfri vinst på det då jag har högre ränta på mitt sparkonto (ja han skrev detta uttryckligen). Enligt honom är det fel att ta bolån även med dessa lysande villkor och det trots att han själv har bolån med sämre villkor. Med andra ord anser han själv att han hade dålig karaktär när han tog sitt bolån men löser inte in det, vilket han förstås skulle kunna göra om han sålde.
Min inställning är att aldrig stirra sig blind på en enskild faktor när man bedömer risken, man bör istället väga in hela sin ekonomi. Du verkar förstå detta men det finns flera rabiata bubbelbabblare som resonerar att det alltid är fel att använda pengarna till annat sparande istället för att amortera.