2016-08-05, 18:09
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hillarybill
Nej men du måste förstå att de flesta har inte möjlighet att få bolån via Avanza eller Nordnet. Jag känner säkert ett tiotal (enskilt) som taxerar över 1MSEK om året, men ingen har 3MSEK placerat i någon av dessa banker.

Enda gången jag instämmer att man inte ska amortera är när man har så löjligt låga lån sett till sin säkerhet så vilken idiot som helst vet att man får tillbaka pengarna vid en eventuell försäljning i alla scenarion.

Jag ligger på 67% belåningsgrad på en villa i Sthlms län och jag är inte 100% att jag skulle få tillbaka pengarna vid alla scenarion som är teoretiskt möjliga. Därför väljer jag att amortera.

Självklart har jag annat sparande också, däremot ligger jag helt likvid då jag inte vågar ligga på börsen idag.

Ja det är klart jag förstår att alla inte har mina möjligheter men nu var det bajsbosses argumentation jag invände emot. Enligt honom hade jag dålig karaktär som tog detta bolån trots att jag kan göra en riskfri vinst på det då jag har högre ränta på mitt sparkonto (ja han skrev detta uttryckligen). Enligt honom är det fel att ta bolån även med dessa lysande villkor och det trots att han själv har bolån med sämre villkor. Med andra ord anser han själv att han hade dålig karaktär när han tog sitt bolån men löser inte in det, vilket han förstås skulle kunna göra om han sålde.

Min inställning är att aldrig stirra sig blind på en enskild faktor när man bedömer risken, man bör istället väga in hela sin ekonomi. Du verkar förstå detta men det finns flera rabiata bubbelbabblare som resonerar att det alltid är fel att använda pengarna till annat sparande istället för att amortera.
2016-08-05, 18:31
Medlem
Bankerna går nu ut med att prisfesten på bomarknaden är över.

Bankerna: Prisfesten på bomarknaden över
http://www.svd.se/bankerna-prisfesten-pa-bostadsmarknaden-over/om/bopriserna

Detta är vad vi bubbelbabblare har talat om!

Kommer tråden nu att dö ut må tro, vilket i sig hade vart rätt tråkigt då man trots allt fascineras av hur bolånetorskar inte kunde se det här hända. Jaja, blir dock intressant att se hur lågt priserna sjunker!
Senast redigerad av Pompripossan 2016-08-05 kl. 18:34.
2016-08-05, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ja det är klart jag förstår att alla inte har mina möjligheter men nu var det bajsbosses argumentation jag invände emot. Enligt honom hade jag dålig karaktär som tog detta bolån trots att jag kan göra en riskfri vinst på det då jag har högre ränta på mitt sparkonto (ja han skrev detta uttryckligen). Enligt honom är det fel att ta bolån även med dessa lysande villkor och det trots att han själv har bolån med sämre villkor. Med andra ord anser han själv att han hade dålig karaktär när han tog sitt bolån men löser inte in det, vilket han förstås skulle kunna göra om han sålde.

Min inställning är att aldrig stirra sig blind på en enskild faktor när man bedömer risken, man bör istället väga in hela sin ekonomi. Du verkar förstå detta men det finns flera rabiata bubbelbabblare som resonerar att det alltid är fel att använda pengarna till annat sparande istället för att amortera.

Sluta vela och sälj nu istället.

Passa på innan det är försent 😝
Senast redigerad av Pompripossan 2016-08-05 kl. 18:37. Anledning: Lol
2016-08-05, 18:39
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pompripossan
Bankerna går nu ut med att prisfesten på bomarknaden är över.

Bankerna: Prisfesten på bomarknaden över
http://www.svd.se/bankerna-prisfesten-pa-bostadsmarknaden-over/om/bopriserna

Detta är vad vi bubbelbabblare har talat om!

Kommer tråden nu att dö ut må tro, vilket i sig hade vart rätt tråkigt då man trots allt fascineras av hur bolånetorskar inte kunde se det här hända. Jaja, blir dock intressant att se hur lågt priserna sjunker!

Ja det låter allvarligt så här säger Torbjörn Isaksson:
Riksbanken funderar över om det behövs nya verktyg för att hålla bostadspriserna nere. Och ränteanalytiker tror att Riksbanken är orolig över bostadspriserna.
-Det är uppenbart att man är orolig, säger Torbjörn Isaksson, chefsanalytiker på Nordea.
Han bedömer att de svenska fastighetspriserna är ett orosmoln för Riksbanken. Och att det är ett skäl till att banken nu tillsätter en utredning om riskerna på den svenska bostadsmarknaden.
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/riksbanken-utreder-bostadspriserna
Nej vänta få se nu, den där artikeln var från 2010, ursäkta.
2016-08-05, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det viktiga är att ha en sund och stabil ekonomi. Det kan åstadkommas på många sätt. Att amortera bostadslån är verkligen inte det enda sättet. Vissa personer blir väldigt låsta på just den parametern och missar den stora bilden.

I just det här fallet har Svenne-i-banan fått möjlighet till bolån under bankräntan, dvs gratis pengar. Kan han placera pengarna till bättre än bankräntan är det väldigt mycket gratis pengar. Bara en idiot är så rädd för att under en period öka på sina bolån, att man skulle tacka nej till detta. Tyvärr ser vi just den idiotin manifesteras hos BB.
Lite off topic, men kan väl förtjänas att sägas, de allokeringsstrategier jag kommit i kontakt med innebär leverage. T ex Kellys där man baserar sin belåning på vilket sharpe man har.
Det är inte så att 0 belåning är "det rätta".
2016-08-05, 19:17
Medlem
Citat:

Jag håller helt med dig kring dina villkor. Med de premisserna hade jag nog kanske inte heller amorterat.

Om man inte spekulerar kortsiktigt kring sitt boende så måste det i princip vara idiotsäkert att inte förlora pengar på sitt boende (i alla fall i Sthlm, Västmanland och Skånes län).

Blir det krasch i höst är det väl jättebra för alla (förutom de som inte måsta sälja pga skilsmässa eller dylikt) eftersom boendekostnaden kommer ligga kvar på dagens nivå eller sänkas.
2016-08-05, 19:19
Medlem
Citat:
Varför inga kommentarer på detta?

http://www.expressen.se/dinapengar/bostad/experterna-bopriserna-bromsar-in/

Det är helt sjukt vad blinda vissa av er är.

Dom blundar och håller för öronen.
2016-08-05, 19:23
Medlem
Citat:
Ja det låter allvarligt så här säger Torbjörn Isaksson:
Riksbanken funderar över om det behövs nya verktyg för att hålla bostadspriserna nere. Och ränteanalytiker tror att Riksbanken är orolig över bostadspriserna.
-Det är uppenbart att man är orolig, säger Torbjörn Isaksson, chefsanalytiker på Nordea.
Han bedömer att de svenska fastighetspriserna är ett orosmoln för Riksbanken. Och att det är ett skäl till att banken nu tillsätter en utredning om riskerna på den svenska bostadsmarknaden.
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/riksbanken-utreder-bostadspriserna
Nej vänta få se nu, den där artikeln var från 2010, ursäkta.

Hittar bankerna bara på? Är dom kanske bubbelbabblare numera 😂
Senast redigerad av Pompripossan 2016-08-05 kl. 19:25. Anledning: Redo
2016-08-05, 19:24
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hillarybill
Jag håller helt med dig kring dina villkor. Med de premisserna hade jag nog kanske inte heller amorterat.

Om man inte spekulerar kortsiktigt kring sitt boende så måste det i princip vara idiotsäkert att inte förlora pengar på sitt boende (i alla fall i Sthlm, Västmanland och Skånes län).

Blir det krasch i höst är det väl jättebra för alla (förutom de som inte måsta sälja pga skilsmässa eller dylikt) eftersom boendekostnaden kommer ligga kvar på dagens nivå eller sänkas.

Noll risk är inte det optimala vid långsiktiga placeringar.
2016-08-05, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnez
Dom blundar och håller för öronen.

Men hur många i tråden är det som helt stensäkert tror att det bara kan gå upp, upp, och upp hela tiden kortsiktigt (the sky is the limit)

Självfallet blir det dippar (kanske även kraschar på 20-30%), men då inkomsterna alltid kommer öka (pga inflation och annat) så måste även bostäder följa dessa för att villor och bostadsrätter inte ska bli gratis att bo i.

Bor du i närhet till Sthlm, Göteborg eller Malmö (pga närhet till Kph) så kommer det alltid i det långa loppet att betala av sig att äga sitt eget boende till marknadspris.
2016-08-05, 19:25
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Hittar bara bankerna på? Är dom kanske bubbelbabblare numera 😂

Det var jag aldrig påstår men experter har varnat i alla tider.
2016-08-05, 19:26
Medlem
Citat:
Noll risk är inte det optimala vid långsiktiga placeringar.

Ja och där är skillnaden mellan dig och mig att jag inte ser mitt boende som en regelrätt investering. (Förstå mig rätt).

Jag och min familj har köpt vårt boende för att leva i resten av livet, och får vi tillbaka pengarna vi lagt in i bostaden när vi dör så är jag glad. Jag begär inte att mitt boende skall öka med 12% på årlig basis.

Hade jag köpt mitt boende i ren spekulation för att göra en bra affär kortsiktigt så hade i alla fall jag varit väldigt nervös idag.
Senast redigerad av Hillarybill 2016-08-05 kl. 19:28.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in