Citat:
Ursprungligen postat av
Hillarybill
Men hur många i tråden är det som helt stensäkert tror att det bara kan gå upp, upp, och upp hela tiden kortsiktigt (the sky is the limit)
Självfallet blir det dippar (kanske även kraschar på 20-30%), men då inkomsterna alltid kommer öka (pga inflation och annat) så måste även bostäder följa dessa för att villor och bostadsrätter inte ska bli gratis att bo i.
Bor du i närhet till Sthlm, Göteborg eller Malmö (pga närhet till Kph) så kommer det alltid i det långa loppet att betala av sig att äga sitt eget boende till marknadspris.
Jo men det som skrämmer mig lite att vissa inte tro att det kan gå ner 20% eller mer bara för att det inte gjort det under den tiden de har varit i den åldern att de haft en egen bostad.
Sen ser man på många års sikt så är det nog inga problem att köpa idag om man bara är säker på att man inte blir tvungen att sälja om 2 år när det kanske är en rejäl svacka. Ser man sen på 15 års sikt tex så tro jag det är rätt "safe".
Men som sagt, man ska inte spekulera i boendet utan köpa något för att man verkligen har tänk att bo där under en lång tid och definitivt inte köpa på spekulation nu när vi (tror jag) befinner oss nära toppen i bostadspris cykeln.