2011-11-23, 16:32
Medlem
nilosands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlitoBrigante
Vilken överraskning, således så kan du rimligtvis inte heller uttala dig om huruvida den är korrekt eller inte.

Nej det var verkligen ingen överraskning att jag valt att inte läsa något som historiskt visat sig ha noll värde.

Citat:
Har de verkligen inte sagt något om hushållen och deras belåning?

Berätta vad de sagt om bostadspriserna och hushållens belåning, vad kom dessa snillen fram till?

Citat:
Är det en bubbla bara för att priser stiger? När tror du att denna bubbla spricker? Folk har förutspått det i ganska många år utan att så har skett. Är det en enorm bubbla så pratar vi inte om en smärre prisjustering utan om ett fullkomligt ras, när sker detta? Du som är så kunnig och vis borde ju rimligtvis kunna ge en förutsägelse.

Nej det är inte en bubbla för att priser stiger, det är en bubbla för att priser stiger mycket fortare än ekonomin. Ett resultat av bankernas aggresiva kreditallokering i bostadssektorn. Mer pengar tillgängliga för bostadsköp leder till högre bostadspriser. Bubblan spricker när bankernas aggresiva långivning avstannar, inget jag tror utan något som skett gång på gång i kredidrivna bubblor.
2011-11-23, 16:38
Medlem
nilosands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-dog
Nej det tror jag absolut inte. Riks/centralbanker tjänar ju faktiskt inget på att erkänna att det existerar en bubbla då det säkerligen skulle få negativa konsekvenser för ekonomin. Däremot jobbar dom säkerligen i det dolda och det ser vi ju i Sverige med bolånetak och striktare politik mot banker.

Fast de negativa konsekvenserna blir ju bara större om Riskbanken struntar i att varna befolkningen. Bolånetaket skyddar inte från en bubbla som redan blåsts upp, möjligtvis punkterar taket bubblan.
2011-11-23, 17:11
Medlem
lonelyonlys avatar
Hur tror ni att invandringen (runt 100 000 per år) påverkar bostadspriserna?
2011-11-23, 18:14
Medlem
libbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lonelyonly
Hur tror ni att invandringen (runt 100 000 per år) påverkar bostadspriserna?

Inget alls, de bor ju på hotell för 10 gånger mer pengarna på kommunens bekostnad istället =)
2011-11-23, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Inget alls, de bor ju på hotell för 10 gånger mer pengarna på kommunens bekostnad istället =)

Klart den påverkar! Även om de inte köper sitt boende så bidrar de ju till bostadsbristen då de måste bo någonstans vilket gör att bostadspriserna pressas upp.
2011-11-23, 18:51
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilosand
Fast de negativa konsekvenserna blir ju bara större om Riskbanken struntar i att varna befolkningen.
Jag tror man resonerar så att om man dementerar att det är en bubbla kommer det gå ner något mer kontrollerat, även om det kan gå snabbt ändå. Basunerar man däremot ut "officiellt" att det är en jättebubbla utlöser man panik och priserna går ner ännu snabbare vilket kan få allvarliga konsekvenser för landets ekonomi som helhet.

Man skulle självklart förhindrat att bubblan blåstes upp (lag på 30-års amortering) från början, nu när det är för sent tror jag man försöker mjuklanda den så gott det går, dementi ingår i detta.
2011-11-23, 19:00
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av engogris
Klart den påverkar! Även om de inte köper sitt boende så bidrar de ju till bostadsbristen då de måste bo någonstans vilket gör att bostadspriserna pressas upp.
Fåraherdar och analfabeter från världens alla hörn är oftast inte miljonärer och borde inte konkurrera om +5M objekt i t.ex. Stockholms innerstad. De som faktiskt tjänar riktigt bra med pengar bor ofta ändå nära andra personer med samma bakgrund, t.ex. i Södertälje finns det hela områden med nybyggda 10M villor med marmorpelare, marmorlejon och platt-TV i varje rum (dock inga böcker). Hade vi däremot haft 100,000 högutbildade invandrare per år med förmögenheter och alla prompt vill bo i samma stad hade priserna med största sannolikhet skenat.
2011-11-23, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilosand

Nej det är inte en bubbla för att priser stiger, det är en bubbla för att priser stiger mycket fortare än ekonomin. Ett resultat av bankernas aggresiva kreditallokering i bostadssektorn. Mer pengar tillgängliga för bostadsköp leder till högre bostadspriser. Bubblan spricker när bankernas aggresiva långivning avstannar, inget jag tror utan något som skett gång på gång i kredidrivna bubblor.

Lite underlig definition av bubbla tycker jag. Att priser på en vara stiger fortare än andra varor är naturligtvis fullt naturligt och beror som vanligt på utbud och efterfrågan.

Sen är du inne på att det är billigare med krediter numer vilket är sant. Att detta leder till högre priser är helt rimligt men inget av det betyder att det existerar en bubbla i traditionell mening.

Fast jag instämmer i att priserna kan sjunka om det blir dyrare med krediter, det är fullt rimligt. Det innebär att fundamenta förändras och följaktligen också priserna. Detta har dock inget med bubblor att göra.
2011-11-23, 21:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gargamelik
Fåraherdar och analfabeter från världens alla hörn är oftast inte miljonärer och borde inte konkurrera om +5M objekt i t.ex. Stockholms innerstad. De som faktiskt tjänar riktigt bra med pengar bor ofta ändå nära andra personer med samma bakgrund, t.ex. i Södertälje finns det hela områden med nybyggda 10M villor med marmorpelare, marmorlejon och platt-TV i varje rum (dock inga böcker). Hade vi däremot haft 100,000 högutbildade invandrare per år med förmögenheter och alla prompt vill bo i samma stad hade priserna med största sannolikhet skenat.

Ska man vara petig så finns det faktiskt exempel på sådana fenomen, men de är marginella. Då syftar jag på Danskarna i Malmö, och hög andel utlandsägda fritidshus (tyskar) i några få svenska kommuner. Fast det är som sagt en droppe i havet.
2011-11-23, 21:58
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dais4773
Lite underlig definition av bubbla tycker jag. Att priser på en vara stiger fortare än andra varor är naturligtvis fullt naturligt och beror som vanligt på utbud och efterfrågan.

Sen är du inne på att det är billigare med krediter numer vilket är sant. Att detta leder till högre priser är helt rimligt men inget av det betyder att det existerar en bubbla i traditionell mening.

Fast jag instämmer i att priserna kan sjunka om det blir dyrare med krediter, det är fullt rimligt. Det innebär att fundamenta förändras och följaktligen också priserna. Detta har dock inget med bubblor att göra.
Med det resonemanget menar du alltså att IT-"bubblan"s uppgång och fall endast bestod av rimliga värderingar utifrån tillgång och efterfrågan?

Idag ser folk endast månadskostnaden när de köper bostäder. "Jamen, en villa på två miljoner betalar jag endast 8000kr/månad för. Det är bara lite mer än en hyresrätt". Vad folk inte tänker på är att de måste jobba 10 år för att få ihop den summan netto, men är det värt det så visst.

Jag anser dock inte att ett medel-hus i en medel-stad är värt 150.000 timmar av mitt liv.
2011-11-23, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SparkMan
Med det resonemanget menar du alltså att IT-"bubblan"s uppgång och fall endast bestod av rimliga värderingar utifrån tillgång och efterfrågan?

Idag ser folk endast månadskostnaden när de köper bostäder. "Jamen, en villa på två miljoner betalar jag endast 8000kr/månad för. Det är bara lite mer än en hyresrätt". Vad folk inte tänker på är att de måste jobba 10 år för att få ihop den summan netto, men är det värt det så visst.

Jag anser dock inte att ett medel-hus i en medel-stad är värt 150.000 timmar av mitt liv.

När du säger sådant förstår man att många inte förstår varför villor och bostadsrätter är så eftertraktade.

De flesta köper hus för att ha något eget. Något de kan vårda och förhoppningsvis få att stiga i värde. Även om det är lånade pengar så känns det som ens eget. Man är omgiven av andra likasinnade personer som vill samma sak och har samma intressen. Något man köper väldigt långsiktigt, kanske på 20-30 eller 40 år.
2011-11-23, 23:24
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dais4773

Fast här måste du förstå att du har en annan utgångspunkt än många av dina meningsmotståndare. Många av oss menar just att husbubblan och kreditbubblan är två sidor av samma mynt. Så från vår synvinkel är inte dyrare krediter en förändring av fundamenta. Det är en oundviklig konsekvens av dagens fundamenta. Förenklat kan man säga att en "för låg" ränta har skapat överkonsumtion, vilket måste kompenseras med en "för hög" ränta när man ska spara ihop till kapitalet som man konsumerade upp.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in