Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Trams.
Riksbanken skulle gärna höja om de kunde men försöker elda på kreditgivning och ekonomin.
Önskar att det vore trams, men tyvärr är många hysteriskt räntekänsliga. Svenne har helt enkelt maxbelånat sig när det var larvigt låg ränta för att frugan bara måste ha precis just det huset. Vet massor med historier där folk bönat och bett banken om att få låna ännu mer så dom kan bjuda ännu högre.
Regeringen vet självklart om detta och förutom att lånetorskarna är väljare, får hela landet problem om för många hamnar under ytan. Räntor, slopad amortering, lånetak, ränteavdrag, bygg/mark regleringar osv, bomarknaden är i högsta grad politiserad. Bomarknaden är väsentligt mer politiserad än den är en marknad, vilket jag tycker gör det väldigt lurigt. En marknad kan du förutse någorlunda och räkna på värden på ett rationellt sätt, som det är nu kan någon politiker vända upp och ned på räknesättet över en natt. Jag är själv i köpartagen och måste ta hänsyn till vad de lågbegåvade politikerna tänker hitta på härnäst.
Förr i tiden (förutom att man amorterade) lånade man 1M och betalade 10% ränta, dvs 100,000/år innan avdrag. Nu för tiden lånar man 5M och betalar 2% ränta, dvs 100,000/år innan avdrag. Du ser hävstångsrisken antar jag? Du tror inte makthavarna är medvetna om detta? Jag säger definitivt inte att reporäntan sätts enbart efter bolånetorskarna, men det är numera en faktor vid diskussionerna.
För övrigt tycker jag det är snudd på landsförräderi att skuldsätta en så stor del av Sveriges befolking upp över öronen, de är moderna arbetsslavar. "Den som är satt i skuld är inte fri", ibland hade Den Fete rätt.