2011-11-16, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gargamelik
Tyvärr tror jag du har fel, det är definitivt en faktor att man inte vill ruinera många hårt belånade familjer.

Trams.

Riksbanken skulle gärna höja om de kunde men försöker elda på kreditgivning och ekonomin.
2011-11-17, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Trams.

Riksbanken skulle gärna höja om de kunde men försöker elda på kreditgivning och ekonomin.

Försök bygga dina argument med lite källor istället för att bara slänga med en massa antaganden.
2011-11-17, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patohls
Försök bygga dina argument med lite källor istället för att bara slänga med en massa antaganden.

Försök istället att hitta en källa till påståendet att Riksbanken justerar reporäntan så att de med bolån ska få det bättre.
2011-11-17, 12:28
Medlem
Citat:
Försök istället att hitta en källa till påståendet att Riksbanken justerar reporäntan så att de med bolån ska få det bättre.

Ännu ett antagande från din sida, har aldrig påstått detta.
2011-11-17, 21:27
Medlem
Citat:
Trams.

Hur stor påverkan har en ränteförändring av RB på 0.5 procentenheter på
* den relativt låga räntan som gäller för bolån
* den relativt höga räntan som gäller för blanco-krediter och lån till företag

dvs var har en ränteförändring en betydelse för BNP?

Frågan är retorisk.

Vem behöver en hög BNP-siffra för att få nya förordnanden på 4 år?
Den frågan är också retorisk.

Vem tillsätter ledamöterna i RB?
Hur har de selekterat ledamöterna i RB?

Vem är det som har inflytande på den framtida karriären för ledamöterna i RB?

Vem har ledamöterna i RB skäl att vara lyhörda för?
2011-11-17, 22:09
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Trams.

Det är snarare så att riksbanken eldar på inflationen genom att inte höja en nivå till.

Tänk såhär:
Om riksbanken höjer reporäntan med 0,25%-enheter så leker vi med tanken att storbankerna hakar på och höjer bolåneräntorna med 0,25%-enheter. För en familj med bolån på 2 miljoner skulle denna höjning, efter ränteavdrag, innebära en höjd boendekostnad på knappt 300kr/månad.

Den familjen, med det lånet, som inte klarar den höjningen borde fundera på att tänka om eller göra andra prioriteringar i ekonomin. Det känns ju inte direkt som att den "på-eldade" ekonomin skulle släckas i alla fall. Men bolånetorskar kanske har det så knapert, vad vet jag? Jag är ju skuldfri för att jag tagit ansvar för min ekonomi och hellre lägger pengar på sådant jag tycker är roligt än att göda bankdirektörer.
2011-11-18, 00:40
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Trams.

Önskar att det vore trams, men tyvärr är många hysteriskt räntekänsliga. Svenne har helt enkelt maxbelånat sig när det var larvigt låg ränta för att frugan bara måste ha precis just det huset. Vet massor med historier där folk bönat och bett banken om att få låna ännu mer så dom kan bjuda ännu högre.

Regeringen vet självklart om detta och förutom att lånetorskarna är väljare, får hela landet problem om för många hamnar under ytan. Räntor, slopad amortering, lånetak, ränteavdrag, bygg/mark regleringar osv, bomarknaden är i högsta grad politiserad. Bomarknaden är väsentligt mer politiserad än den är en marknad, vilket jag tycker gör det väldigt lurigt. En marknad kan du förutse någorlunda och räkna på värden på ett rationellt sätt, som det är nu kan någon politiker vända upp och ned på räknesättet över en natt. Jag är själv i köpartagen och måste ta hänsyn till vad de lågbegåvade politikerna tänker hitta på härnäst.

Förr i tiden (förutom att man amorterade) lånade man 1M och betalade 10% ränta, dvs 100,000/år innan avdrag. Nu för tiden lånar man 5M och betalar 2% ränta, dvs 100,000/år innan avdrag. Du ser hävstångsrisken antar jag? Du tror inte makthavarna är medvetna om detta? Jag säger definitivt inte att reporäntan sätts enbart efter bolånetorskarna, men det är numera en faktor vid diskussionerna.

För övrigt tycker jag det är snudd på landsförräderi att skuldsätta en så stor del av Sveriges befolking upp över öronen, de är moderna arbetsslavar. "Den som är satt i skuld är inte fri", ibland hade Den Fete rätt.
2011-11-18, 01:50
Medlem
Fris avatar
Citat:
Folk måste tydligen inte bo någonstans längre
Människor måste bära kläder.
Därför måste kläder kosta allting som finns!

Folk måste äta mat.
Alltså måste mat kosta allting som finns!

Folk måste bo.
Alltså...
You get the picture!

Vad måste kosta allting? Att bo, äta eller klä sig? Eller ska allting av detta kosta allting? När den planekonomiskt dikterade räntan är noll så kostar ju allting allting. Och det håller ju säkert som, beskrivning av verkligheten, eller hur liksom? varför fallerade Perestrojka? Dikterade Gorbatjov kanske bara lite fel? Nån procent hit eller dit hade kanske optimerat alla problem, eller???
Senast redigerad av Fri 2011-11-18 kl. 01:54.
2011-11-18, 01:56
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
...
Jag håller med och mitt föregående svar skulle tolkas som medhållande
2011-11-18, 08:19
Medlem
Citat:
Förr i tiden (förutom att man amorterade) lånade man 1M och betalade 10% ränta, dvs 100,000/år innan avdrag. Nu för tiden lånar man 5M och betalar 2% ränta, dvs 100,000/år innan avdrag. Du ser hävstångsrisken antar jag? Du tror inte makthavarna är medvetna om detta? Jag säger definitivt inte att reporäntan sätts enbart efter bolånetorskarna, men det är numera en faktor vid diskussionerna.

Du menar när man lånade till 10% ränta och inflationen var ungefär lika mycket och ränteavdragen runt 70%?
2011-11-18, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri

Folk måste äta mat.
Alltså måste mat kosta allting som finns!

Folk måste bo.
Alltså...
You get the picture!

Vad måste kosta allting? Att bo, äta eller klä sig? Eller ska allting av detta kosta allting? När den planekonomiskt dikterade räntan är noll så kostar ju allting allting. Och det håller ju säkert som, beskrivning av verkligheten, eller hur liksom? varför fallerade Perestrojka? Dikterade Gorbatjov kanske bara lite fel? Nån procent hit eller dit hade kanske optimerat alla problem, eller???

Men vad kostar det att bygga nytt då?

Det byggs mindre och mindre då det är så dyrt.
2011-11-18, 15:07
Medlem
Fris avatar
Citat:
Men vad kostar det att bygga nytt då?
En bråkdel av vad markytan som man ska bygga på kostar. Och en bråkdel av vad det kostar att ansöka och vänta och anpassa sig till de tillstånd som politikerna eventuellt ger till att man får bygga sitt eget hem. 60% av byggkostnaden är skatt, alltså betalas till politikerna istället för till de som faktiskt utför arbetet att bygga huset.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in