2011-02-16, 20:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av corroded
Ja, ok jag tycker också att priserna är för höga, minns när jag som 20 åring köpte mitt första hus utanför sthlm köptes för 345tusen, renoverade lite och fem år sena sålde för 1250´god vins för en kille på 25 år. Efter detta har jag ägt många lgh o hus. Nog om mig..
Jag hoppas att marknaden lugnar sig och att priserna står still 5-10 år detta är dröm scenariot. Sen tror jag fortfarande att dom som skriker högst är antingen dumma i huvudet eller avundsjuka idioter. Nu ska jag återgå till chipsskålen... Ha det gott alla och gör som min mormor sa "is i hatten" "sitt lungt i båten" Här ett gott råd från mig: Ta det lungt för f..n måla inte fan på väggen, tänk själv lyssna inte på allt folk säger.. Skål!

Håller med dig om att folk ska lugna ner sig. Jag menar, bor man i ett hus man trivs med så ger det en mycket hög livskvalité och är en slags "livsinvestering". På lång sikt (säg 30 år) kommer en bostad ändå aldrig vara en dålig affär, om inget extremt inträffar.
2011-02-16, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lundagren
Visa gärna på fall där detta skett i praktiken för privatpersoner.
Tyvärr finns det väldigt lite fakta från den förra bubblan (på internet). Enkel skollitteratur beskriver hur det gick till i början av 90talet. Vidare läste jag för några år sedan någon artikel i DN att det fortfarande idag finns människor som har skulder pga den förra bostadsbubblan. De har alltså inte blivit skuldsanerade.
2011-02-16, 21:02
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MooDHooDs
Tyvärr finns det väldigt lite fakta från den förra bubblan (på internet). Enkel skollitteratur beskriver hur det gick till i början av 90talet. Vidare läste jag för några år sedan någon artikel i DN att det fortfarande idag finns människor som har skulder pga den förra bostadsbubblan. De har alltså inte blivit skuldsanerade.

Jag var med. Det var grymma prisfall, på vissa objekt halverade priser eller mer. Många osäljbara objekt och mycket exekutiva auktioner, där överbelånade människor fick ut mindre än hälften av vad de hade i lån.

Rörliga räntor var uppe på extrema nivåer. Kommer inte ihåg exakt men var det inte 40-50%? Normalräntan hade i flera år legat runt 10-15 %.

Den kommersiella marknaden var ännu hårdare drabbad. Kontorsfastigheter, industrilokaler i massor stod tomma, även nybyggda. Många konkurser bland fastighetsägare.

Den enda likhet jag kan se med nuläget är den höga arbetslösheten. Skillnaden är att idag har vi en välmående medelklass och arbetarklass med jobb (bl.a. pga. alla skattesänkningar), som har råd att betala hyfsat för sina bostäder. Så var det inte riktigt då.

Jag tror ändå att vi sett toppen när det gäller priserna och att vi kommer få se en justering nedåt, med upp till 20 %. Det beror på att vi kommer få se stigande räntor, tuffare regler för att låna och eventuellt avskaffad avdragsrätt. Men blir det en ny global ekonomisk kris kan vad som helst hända.
Senast redigerad av Karman 2011-02-16 kl. 21:06.
2011-02-16, 21:13
Medlem
Ett gammalt ligg till mig köpte för fyra (eller var det tre?) år sedan en lgh på söder för 2,8 mille. En lgh med för litet kök, för litet sovrum för lite vardagsrum, en hall uran värde och ett micro-badrum väldigt amatörmässigt och illa inrett. Noterbart är att utsikten från sovrum och kök var ett cykelställ på innergården och folk på gatan kunde se in i vardagsrummet. Hon och hennes nya bock har nu köpt ett hus i mälarhöjden för 5,75 mille, med en boyta på 69 kvm.

Klar att några kommer att sitta på "Svartepetter" vad det lider! Åh, som jag kommer att glädjas över alla inflyttade bönder som inte längre kan anse sig såsom så goda investerare
2011-02-16, 21:14
Medlem
Stiffnippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jag var med. Det var grymma prisfall, på vissa objekt halverade priser eller mer. Många osäljbara objekt och mycket exekutiva auktioner, där överbelånade människor fick ut mindre än hälften av vad de hade i lån.

Rörliga räntor var uppe på extrema nivåer. Kommer inte ihåg exakt men var det inte 40-50%? Normalräntan hade i flera år legat runt 10-15 %.

Den kommersiella marknaden var ännu hårdare drabbad. Kontorsfastigheter, industrilokaler i massor stod tomma, även nybyggda. Många konkurser bland fastighetsägare.

Den enda likhet jag kan se med nuläget är den höga arbetslösheten. Skillnaden är att idag har vi en välmående medelklass och arbetarklass med jobb (bl.a. pga. alla skattesänkningar), som har råd att betala hyfsat för sina bostäder. Så var det inte riktigt då.

Jag tror ändå att vi sett toppen när det gäller priserna och att vi kommer få se en justering nedåt, med upp till 20 %. Det beror på att vi kommer få se stigande räntor, tuffare regler för att låna och eventuellt avskaffad avdragsrätt. Men blir det en ny global ekonomisk kris kan vad som helst hända.

Har en kompis som köpte kåk på exekutiv auktion utanför Sthlm för 700k då. De som tvingades sälja hade köpt huset för 2.5M. Idag får han 6-7M för huset och då har han lagt drygt 1M i renoveringar.
2011-02-16, 21:27
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Som sagt, ge gärna exempel på när detta skett i praktiken, alltså att banken helt plötsligt bestämt sig för att skicka ut en faktura på 300 000 kr för att bostadens värde sjunkit. Har googlat men ej funnit.

Citat:
Ursprungligen postat av Stiffnipples
Jag har bekanta som råkat ut för detta.

Menar du på fullaste allvar att banken har begärt in pengar om värdet understiger belåningen utan att man misskött sina betalningar? eller beror det på att dina bekantar har haft andra ekonomiska problem? misskött betalningar mm?
2011-02-16, 21:45
Medlem
theloins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Menar du på fullaste allvar att banken har begärt in pengar om värdet understiger belåningen utan att man misskött sina betalningar? eller beror det på att dina bekantar har haft andra ekonomiska problem? misskött betalningar mm?

Mig veterligen har det aldrig hänt privatpersoner, däremot företagare råkade ut för det under 90-talskrisen. Banken har dock rätten att göra så på sin sida.
2011-02-16, 21:45
Medlem
Varför dyker det alltid upp så mycket experter när bopriser pratas?

Ni som sitter och tror att ni ska kunna vinka in 5 rum på strandvägen om 3 år för under miljonen "för då har marknaden smällt" ni har fel.

Lika fel har ni som tror att bara ni köper en lägenhet så kommer värdet på den att öka med 100-tals%

att spekulera i boende är idiotiskt. Boende är var det låter som, någonstans att bo. Och man betalar det man själv anser sig ha råd med.
2011-02-16, 21:48
Medlem
Severstals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjell-Britt
att spekulera i boende är idiotiskt. Boende är var det låter som, någonstans att bo. Och man betalar det man själv anser sig ha råd med.

.... och när tillräckligt många inte anser sig ha råd med sitt boende längre?
2011-02-16, 21:56
Medlem
Jag har läst igenom tråden och det är nästan så att man börjar gråta...kunskaperna kring krediter i allmänhet och riskbedömning i synnerhet är skrämmande låg bortsett från ett fåtal skribenter.

Sitt ni i era hyresrätter och vänta på lé krasch

Belåna er maximalt och investera i råvaror och högbeta- aktier, eller "play it safe" och klaga på hyresvärden om 20 år också.
2011-02-16, 21:58
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
På vilket sätt menar du att mitt dagliga liv skulle ändras om börsen och bostadspriserna sjönk i säg 5 år, varför skulle det vara "farligt"? Går börsen och fastighetspriserna uppåt, sparar jag en slant, annars inte. Jag har både akassa och ink. Förs. Så även om jag blir av med jobbet kan jag bo kvar ett bra tag.
Nu pratar inte jag om dig specifikt eftersom jag inte vet hur din privatekonomi ser ut. Men det finns väldigt många i Sverige, som inte finns i din umgängeskrets, som redan ligger på gränsen till överbelåning. Om dessa personer skulle få några tusenlappar över skulle det vara bättre att dela upp det i amortering och investering istället för att bara investera allt med motivering att "både börsen och fastighetspriserna bara stiger varje år".
2011-02-16, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Severstal
.... och när tillräckligt många inte anser sig ha råd med sitt boende längre?
så kommer det inte att krascha, utan priser kommer sjunka en aning. Folk behöver fortfarande någonstans att bo.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in