Citat:
Ursprungligen postat av MooDHooDs
Tyvärr finns det väldigt lite fakta från den förra bubblan (på internet). Enkel skollitteratur beskriver hur det gick till i början av 90talet. Vidare läste jag för några år sedan någon artikel i DN att det fortfarande idag finns människor som har skulder pga den förra bostadsbubblan. De har alltså inte blivit skuldsanerade.
Jag var med. Det var grymma prisfall, på vissa objekt halverade priser eller mer. Många osäljbara objekt och mycket exekutiva auktioner, där överbelånade människor fick ut mindre än hälften av vad de hade i lån.
Rörliga räntor var uppe på extrema nivåer. Kommer inte ihåg exakt men var det inte 40-50%? Normalräntan hade i flera år legat runt 10-15 %.
Den kommersiella marknaden var ännu hårdare drabbad. Kontorsfastigheter, industrilokaler i massor stod tomma, även nybyggda. Många konkurser bland fastighetsägare.
Den enda likhet jag kan se med nuläget är den höga arbetslösheten. Skillnaden är att idag har vi en välmående medelklass och arbetarklass med jobb (bl.a. pga. alla skattesänkningar), som har råd att betala hyfsat för sina bostäder. Så var det inte riktigt då.
Jag tror ändå att vi sett toppen när det gäller priserna och att vi kommer få se en justering nedåt, med upp till 20 %. Det beror på att vi kommer få se stigande räntor, tuffare regler för att låna och eventuellt avskaffad avdragsrätt. Men blir det en ny global ekonomisk kris kan vad som helst hända.