2015-07-10, 23:12
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Att segregeringen kan öka med reglerade hyror är inte oförenligt med att reglerade hyror och kösystem innebär mindre segregering än oreglerade hyror.

Jag förstår inte varför vissa lyckligt lottade ska kunna och sitta och trycka på hyreskontrakt år ut och år in i en lgh som man inte ens bor i kanske använder som förråd eller övernattningslgh.

Sätt rätt hyror så blir dessa bostäder lediga fortare än kvickt.

Citat:
Var det inte du som sa att dina föräldrar satte dig i bostadskö i Stockholm redan på 70-talet? Att "de mest attraktiva" adresserna i princip går i arv är lika irrelevant som att hyreskontrakt säljs svart. Det räcker nämligen med att det finns en (1) person som bor i en hyresrätt i Stockholm som saknar kapital för att köpa eller hyra till marknadspris för att din tes ska falla.

Ja men vi måste ju ändå se problemet ur ett generellt perspektiv och inte via enstaka undantag?

Citat:
Så när soc-lägenheterna på Södermalm försvann i samband med utförsäljningarna minskade inte segregeringen? Då får du nog berätta för mig var på Söder de placerades.
vad är det för lgh? Aldrig hört talas om...

Citat:
Under utförsäljningarna var det inte alla som kunde köpa loss, ens till de vrakpriser de blev erbjudna, utan var tvungna att bli hyresgäster hos föreningen eller byta bort till en hyresrätt någon annanstans. Det är varken vänsterflum eller från någon annan värld. Att du hävdar att det inte stämmer är däremot otroligt konstigt, du är väl inte så oinsatt?
Man har fortfarande rätt att bo kvar som hyresgäst till exakt samma villkor som tidigare. Och man har också rätt att byta sin lgh på samma sätt som tidigare.

Citat:
Jag tror att du missförstått vad "social rättvisa" innebär. Med kösystem har fattiga en möjlighet att få en lägenhet. Med auktionssystem saknar fattiga en möjlighet att få en lägenhet. Per ren definition är kösystemet det mer socialt rättvisa.

Nej det kan inte fattiga få eftersom de billiga och attraktiva hyresrätterna är strikt begränsade till antalet och alla vill ha dom.

Köerna bara växer och växer och nu är de på så ohållbart långa nivåer att man helt enkelt borde skrota kön helt. Det ska inte gå att köa sig till en bostad. Vill man bo där många andra vill, så får man betala för sig helt enkelt.

Citat:
I ett kösystem spelar det ingen roll vad folk är redo eller kapabla att betala. Därför är kösystemet mer fördelaktigt för den som inte har möjlighet att betala mycket.

Ja men det missbrukas av folk som har en god ekonomi. Undertecknad står ju själv i kön, men det är inte för att jag behöver ha en hyresrätt exakt nu.

Citat:
Fullständigt irrelevant för diskussionen.
nej det är det inte. Precis som med bilar finns det folk som prioriterar bostaden främst oavsett tjocklek på plånbok.

Citat:
De kan köa längre, eller ha tur och komma in på bostadssnabben. Utan kösystem finns inte dessa möjligheter.
ja men lycka till när 500 k står i bostadskön....

Citat:
Det finns inget sätt du kan få det till att ett avskaffande av hyresregleringar INTE skulle slå hårdast mot de svagaste grupperna, om du inte talar om införandet av ett annat system som balanserar situationen - men då har du ju erkänt att Relay har rätt.

Jag anser att dagens system slår ännu hårdare för nu är fattiga totalt utslängda och dömda till den svindyra andrahandsmarknaden istället.

Och priserna bara fortsätter upp på den ägda marknaden som en följd av att hyresmarknaden fullständigt kollapsat.
2015-07-11, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Och så sväljer du relay:s kommunistretorik med hull och hår? Kamma till dig och kom in i matchen!
Kommunistretorik? 60 års forskning på ämnet hyresregleringar säger att de bör avskaffas eftersom att de är ett kostsamt sätt att minska den ekonomiska segregationen.

Du måste sluta se världen som svartvit, och börja göra skillnad på faktiska omständigheter och åsikter.
2015-07-11, 00:07
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Kommunistretorik? 60 års forskning på ämnet hyresregleringar säger att de bör avskaffas eftersom att de är ett kostsamt sätt att minska den ekonomiska segregationen.

Du måste sluta se världen som svartvit, och börja göra skillnad på faktiska omständigheter och åsikter.

60 års forskning gjord av vem? HGF-tomtarna eller? Finns ju hur mycket forskning som helst av experter inom området (Boverket mfl) som gång på gång visar att hyresregleringen inte hjälper mot ekonomisk segregation.

Snarare har hyresregleringen en omvänd effekt som segregerar ännu mer och stänger ute fattiga bostadslösa från hyresmarknaden.
2015-07-11, 00:27
Medlem
Citat:
Jag förstår inte varför vissa lyckligt lottade ska kunna och sitta och trycka på hyreskontrakt år ut och år in i en lgh som man inte ens bor i kanske använder som förråd eller övernattningslgh.

Sätt rätt hyror så blir dessa bostäder lediga fortare än kvickt.
...
Köerna bara växer och växer och nu är de på så ohållbart långa nivåer att man helt enkelt borde skrota kön helt. Det ska inte gå att köa sig till en bostad. Vill man bo där många andra vill, så får man betala för sig helt enkelt.
...
nej det är det inte. Precis som med bilar finns det folk som prioriterar bostaden främst oavsett tjocklek på plånbok.
...
Och priserna bara fortsätter upp på den ägda marknaden som en följd av att hyresmarknaden fullständigt kollapsat.
Helt enig. Men det är irrelevant för vad Relay säger. Jag är förvånad att du överhuvudtaget skriver de här sakerna.

Citat:
Ja men vi måste ju ändå se problemet ur ett generellt perspektiv och inte via enstaka undantag?
Ur ett generellt perspektiv: de som blir mest negativt påverkade av ett avskaffande av hyresregleringarna är de som har råd att hyra lägenhet när hyresregleringarna är på plats, men inte råd att köpa eller hyra om hyresregleringarna inte fanns.

Citat:
vad är det för lgh? Aldrig hört talas om...
Det är väl precis det som är problemet, du har aldrig hört talas om det... Men när du var ung på 80-talet, hängde du aldrig inne i stan? Det var ju inte mer än 15 år sedan som Hornstull fortfarande var ett riktigt ruttet jävla område tack vare alla lokala bidragstagare.

Socialstyrelsen har för vana att placera människor med behov av bostad i "lämpliga" hyresrätter. Jag har själv bott granne med en narkoman i närheten av Södra stationsområdet, som vi inte kunde bli av med eftersom att socialen "inte hade någon annanstans att placera honom".

Citat:
Man har fortfarande rätt att bo kvar som hyresgäst till exakt samma villkor som tidigare. Och man har också rätt att byta sin lgh på samma sätt som tidigare.
Ja, men de fattigare fasas ut utan möjlighet för nya att komma in.

Citat:
Nej det kan inte fattiga få eftersom de billiga och attraktiva hyresrätterna är strikt begränsade till antalet och alla vill ha dom.
Kötiden diskriminerar inte efter inkomst, som du sa, och folk får fortfarande boende i det äldre beståndet genom kösystemet. Vill du påstå att alla som får det skulle ha möjlighet att köpa eller hyra samma bostad utan hyresregleringar innebär det att du tror att kön bara består av rika eller höginkomsttagare...

Citat:
Ja men det missbrukas av folk som har en god ekonomi. Undertecknad står ju själv i kön, men det är inte för att jag behöver ha en hyresrätt exakt nu.
Att systemet "missbrukas" står inte i kontrast till vad Relay säger.

Citat:
ja men lycka till när 500 k står i bostadskön....
Att du står i kön hindrar inte någon som står bakom dig i kön att få en hyresrätt innanför tullarna så länge du inte använder möjligheten att själv ta den. Mängden personer i kön påverkar inte den sociala rättvisan i systemet, så länge köplatsen baseras på tid och inte tillgångar.

Citat:
Jag anser att dagens system slår ännu hårdare för nu är fattiga totalt utslängda och dömda till den svindyra andrahandsmarknaden istället.
Alternativ 1, kösystem. Jag har en guldklocka att sälja till ett löjligt lågt pris, jag säger att jag säljer den till den första personen som skickar ett PM till mig.

Alternativ 2, auktion. Jag har en guldklocka som jag säljer till högstbjudande.

Vi vet att det finns minst en fattig och en rik som hör av sig till mig, och den rikes betalningvilja överstiger den fattiges. I vilket av alternativen har den fattige möjlighet att få guldklockan, och i vilket av dem har den fattige ingen möjlighet?

Du måste förstå två saker: att erkänna att kösystemet är mer socialt rättvist än en fri marknad är inte samma sak som att säga att det är önskvärt, och att kösystemet är mer fördelaktigt för rika än för fattiga innebär inte att de negativa konsekvenserna vid ett avskaffande inte är värre för de fattiga än för de rika.
2015-07-11, 00:35
Medlem
Citat:
60 års forskning gjord av vem? HGF-tomtarna eller?
Gå till scholar.google.com och sök på t ex rent control.

Citat:
Finns ju hur mycket forskning som helst av experter inom området (Boverket mfl) som gång på gång visar att hyresregleringen inte hjälper mot ekonomisk segregation.
Nej. Det finns hur mycket forskning som helst som visar att det är ett kostsam och relativt ineffektivt sätt att lösa problemet med ekonomisk segregation. Det är inte samma sak som att ett avskaffande skulle göra det bättre, eller ens att ett avskaffande inte skulle ha någon effekt.

Citat:
Snarare har hyresregleringen en omvänd effekt som segregerar ännu mer och stänger ute fattiga bostadslösa från hyresmarknaden.
Jasså? Bor det fler fattiga i nybyggda HR med presumptionshyra, än i det äldre beståndet alltså?
2015-07-11, 10:06
Medlem
Citat:
Du måste förstå två saker: att erkänna att kösystemet är mer socialt rättvist än en fri marknad är inte samma sak som att säga att det är önskvärt, och att kösystemet är mer fördelaktigt för rika än för fattiga innebär inte att de negativa konsekvenserna vid ett avskaffande inte är värre för de fattiga än för de rika.
Här behöver du nog göra en klar och tydlig definition av socialt rättvist.

Citat:
Alternativ 1, kösystem. Jag har en guldklocka att sälja till ett löjligt lågt pris, jag säger att jag säljer den till den första personen som skickar ett PM till mig.

Alternativ 2, auktion. Jag har en guldklocka som jag säljer till högstbjudande.
Fast det är väl inte riktigt så.

Ska du göra någon form av liknelse så bör du ha med skälet till kösystemet. I ditt fall så är det att staten bestämt prisnivån under marknadspris.
Och du vill inte tillverka en klocka iom att du gör förlust. Därför säljer du inte heller någon klocka.

Dvs man kan beskriva det som:
Alt 1. inga klockor tillverkas, och få säljs. De med stor betalförmåga ackumulerar billiga klockor. Unga med låg betalförmåga blir utan i många år.

Alt 2. Vid fri prissättning kan du tänka dig att tillverka en klocka och sälja till högstbjudande. Fler gör så. Och det finns inget stort skäl att horda klockor. Unga med svag betalförmåga kan komma över klockor. (Låt vara de billigare).

Det är inte uppenbart för mig varför det skulle vara "bättre" på något sätt för folk med låg betalvilja/förmåga att det inte tillverkas klockor.

Citat:
Socialstyrelsen har för vana att placera människor med behov av bostad i "lämpliga" hyresrätter. Jag har själv bott granne med en narkoman i närheten av Södra stationsområdet, som vi inte kunde bli av med eftersom att socialen "inte hade någon annanstans att placera honom".
Sådana finns i BR också. Följer t ex med vid ombildning. Och de är hopplösa att bli av med. Någon släkting ser till att betala månadsavgiften och ingen boende vågar ställa upp och vittna om trakasserierna pga den närmast säkra misshandeln som blir en konsekvens.
2015-07-11, 11:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Här behöver du nog göra en klar och tydlig definition av socialt rättvist.

Jag blandar mig i. sign Rutigtpapper skrev: "Jag tror att du missförstått vad "social rättvisa" innebär. Med kösystem har fattiga en möjlighet att få en lägenhet. Med auktionssystem saknar fattiga en möjlighet att få en lägenhet. Per ren definition är kösystemet det mer socialt rättvisa."
2015-07-11, 11:50
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Jag blandar mig i. sign Rutigtpapper skrev: "Jag tror att du missförstått vad "social rättvisa" innebär. Med kösystem har fattiga en möjlighet att få en lägenhet. Med auktionssystem saknar fattiga en möjlighet att få en lägenhet. Per ren definition är kösystemet det mer socialt rättvisa."

Det beror helt på hur auktionssystemet är utformat. Om de som absolut inte kan betala får bostadsbidrag så spelar det ju ingen roll.

Problemet med ett kösystem ur ett socialt perspektiv är att alla oavsett inkomst kan stå i kön. Och det är det vi ser idag när segregationen bara växer och växer för varje dag som går.

Rika hyresgäster gynnas alltså tack vare det kommunistiska kösystemet.
2015-07-11, 12:05
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
http://www.di.se/artiklar/2015/7/7/villaagarna-forlorare-pa-bomarknaden/

”Har man byggt eller köpt en villa för 20-30 år sedan och nu ska avyttra den så får man en så stor skatteeffekt på vinsten att man inte har råd att köpa sitt nya boende, då priserna har stuckit iväg. Det handlar inte om att det inte finns en vilja att flytta, men det finns begränsningar.”
Möjligtvis om man säljer och köper i samma område annars är det en ren och skär lögn.
2015-07-11, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Möjligtvis om man säljer och köper i samma område annars är det en ren och skär lögn.
Skatteeffekten kommer så länge du inte flyttar till en klart billigare bostad.

Dvs flyttar du från Södermalm till Rinkeby så går det bra. Sedan får du väl grunna på hur ofta det sker.

--------------
Sedan skulle jag nog säga att skatten inte är ett hinder. Det går t ex att få uppskov. Dock har staten satt räntan på uppskovet betydligt högre än bolåneräntan. Så en flytt har en skattebörda som gör att folk ogärna flyttar.

En annan begränsande effekt som jag i sig tror är större är att en del belånar sig så pass (och inte amorterar) att bankerna inte vågar ge brygglån utan kräver att den som ska flytta först säljer sin bostad och därefter köper en ny. Och det är en besvärlig operation som få är beredda till. Och då sitter dom kvar i stället.
Att vi sett lägre omsättning tror jag beror på detta.
2015-07-11, 13:12
Medlem
Citat:
Har för mig att Shurgard kostar en hel del. Någon som vet vad reglerad hyra för en äldre etta är per kvm och priset för uppvärmd lagring hos Shurgard kostar per kvm.

Har vi hamnat i en situation där folk står i bostadskö för att minska sina lagringskostnader?

-----------------
Gjorde en snabbtitt på Shurgard. Ett exempel ur högen: 18 kvm kostar 3165 per månad.

Och här hittar man hos bostadsförmedlingen: 18 kvm för 1761.
https://bostad.stockholm.se/Lista/details/?aid=115007
(Den är taggad ungdom så just den går kanske inte. Men vi ser prisnivån).

Men vi ser att det alltså verkar billigare att hyra en bostad för förvaring än ett förråd.

Hur många HR används som förråd?
2015-07-11, 15:02
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Skatteeffekten kommer så länge du inte flyttar till en klart billigare bostad.

Dvs flyttar du från Södermalm till Rinkeby så går det bra. Sedan får du väl grunna på hur ofta det sker.

--------------
Sedan skulle jag nog säga att skatten inte är ett hinder. Det går t ex att få uppskov. Dock har staten satt räntan på uppskovet betydligt högre än bolåneräntan. Så en flytt har en skattebörda som gör att folk ogärna flyttar.

En annan begränsande effekt som jag i sig tror är större är att en del belånar sig så pass (och inte amorterar) att bankerna inte vågar ge brygglån utan kräver att den som ska flytta först säljer sin bostad och därefter köper en ny. Och det är en besvärlig operation som få är beredda till. Och då sitter dom kvar i stället.
Att vi sett lägre omsättning tror jag beror på detta.
22% av vinsten så har du gjort 4 milj upp och köpt för 2 milj och amorterat bort 1 milj på 25 år så har du en skatt på 880.000 kr dvs 4120000 netto att lägga in i ett nytt hus.

Så nej jag tror inte ett skit på artikeln.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in