Citat:
Jag förstår inte varför vissa lyckligt lottade ska kunna och sitta och trycka på hyreskontrakt år ut och år in i en lgh som man inte ens bor i kanske använder som förråd eller övernattningslgh.
Sätt rätt hyror så blir dessa bostäder lediga fortare än kvickt.
Citat:
Var det inte du som sa att dina föräldrar satte dig i bostadskö i Stockholm redan på 70-talet? Att "de mest attraktiva" adresserna i princip går i arv är lika irrelevant som att hyreskontrakt säljs svart. Det räcker nämligen med att det finns en (1) person som bor i en hyresrätt i Stockholm som saknar kapital för att köpa eller hyra till marknadspris för att din tes ska falla.
Ja men vi måste ju ändå se problemet ur ett generellt perspektiv och inte via enstaka undantag?
Citat:
vad är det för lgh? Aldrig hört talas om...
Citat:
Man har fortfarande rätt att bo kvar som hyresgäst till exakt samma villkor som tidigare. Och man har också rätt att byta sin lgh på samma sätt som tidigare.Under utförsäljningarna var det inte alla som kunde köpa loss, ens till de vrakpriser de blev erbjudna, utan var tvungna att bli hyresgäster hos föreningen eller byta bort till en hyresrätt någon annanstans. Det är varken vänsterflum eller från någon annan värld. Att du hävdar att det inte stämmer är däremot otroligt konstigt, du är väl inte så oinsatt?
Citat:
Nej det kan inte fattiga få eftersom de billiga och attraktiva hyresrätterna är strikt begränsade till antalet och alla vill ha dom.
Köerna bara växer och växer och nu är de på så ohållbart långa nivåer att man helt enkelt borde skrota kön helt. Det ska inte gå att köa sig till en bostad. Vill man bo där många andra vill, så får man betala för sig helt enkelt.
Citat:
Ja men det missbrukas av folk som har en god ekonomi. Undertecknad står ju själv i kön, men det är inte för att jag behöver ha en hyresrätt exakt nu.
nej det är det inte. Precis som med bilar finns det folk som prioriterar bostaden främst oavsett tjocklek på plånbok.
Citat:
ja men lycka till när 500 k står i bostadskön....
Citat:
Jag anser att dagens system slår ännu hårdare för nu är fattiga totalt utslängda och dömda till den svindyra andrahandsmarknaden istället.
Och priserna bara fortsätter upp på den ägda marknaden som en följd av att hyresmarknaden fullständigt kollapsat.