2015-07-02, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Jag har länkat tidigare i tråden. Du bör gå tillbaka dit och begrunda. Även det jag skriver där.

Du påstår saker som ganska uppenbart är felaktigt och sedan vägrar att ge källa eller uppge referens - det gör att det blir väldigt svårt att föra en diskussion. Du gör det då inte möjligt för dina meningsmotståndare att kontrollera uppgiften eller bedöma dess trovärdighet. Du börjar slira ganska rejält nu Gromph.

Vill du att jag ska presentera fakta som motsäger ditt påstående?
2015-07-02, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusetsEgna
Du påstår saker som ganska uppenbart är felaktigt och sedan vägrar att ge källa eller uppge referens - det gör att det blir väldigt svårt att föra en diskussion. Du gör det då inte möjligt för dina meningsmotståndare att kontrollera uppgiften eller bedöma dess trovärdighet. Du börjar slira ganska rejält nu Gromph.

Vill du att jag ska presentera fakta som motsäger ditt påstående?
Jag har tvärtom gett källor.
Men när du nu får information overload av 3 ynka meningar så får du rannsaka din oförmåga och sluta lasta andra för den.
2015-07-02, 00:38
Medlem
Citat:
Jag har ställt frågan vad som skulle få köparna att försvinna. Något som är en nödvändighet för en krasch. Det har inte direkt rasat in svar.
Du försökte dig på något, men det visade sig att det var tomt bakom.

Det blir färre köpare om det blir färre som vill låna ut pengar till köparen.

Investerarnas efterfrågan på mer riskfyllda tillgångar riskerar att medföra att tillgångarna blir övervärderade på flera marknader. Om investerarna plötsligt skulle omvärdera sin syn på risk kan detta leda till att tillgångspriserna faller snabbt och att stress uppkommer på de finansiella marknaderna. Detta kan i sin tur innebära att de svenska bankernas tillgång till finansiering försämras och blir dyrare. De låga räntorna har också bidragit till snabbt stigande bostadspriser och en allt högre skuldsättning hos de svenska hushållen. Riskerna förknippade med denna utveckling har därmed fortsatt att öka.
2015-07-02, 00:40
Medlem
Citat:
Jag har tvärtom gett källor.
Men när du nu får information overload av 3 ynka meningar så får du rannsaka din oförmåga och sluta lasta andra för den.

Du har inte angett källa för att RB skulle ha 2% av marknaden och du har inte angett källa för att Sverige skulle vara i mittfåran när det kommer till hushållens skulder av BNP.

Jag har inte sett dessa källor. Det är väl bara att plocka fram igen då. Tro mig, det går mycket snabbare än att gagga 10 inlägg i rad.
2015-07-02, 00:45
Medlem
Konkreta fall är lite intressanta.

För 27 år sedan tittade jag på radhus. Då gick dom för ca 800 KSEK. Nu ser jag att slutpriserna för dessa ligger runt 2200 KSEK.
Dvs en prisuppgång på i snitt 3.8% per år.
KPI har under perioden stigit i snitt 2.0% per år.

Den fantastiska reala prisökningen som skett är således 1.8% per år. Dvs ungefär detsamma som att ha ett sparande på ett konto med lång uppsägningstid.

Det genomsnittliga av de husen lär ha moderniserats under dessa år vilket motiverar en prisökning.

Under samma tid så har reallöner och företagens kostnader stigit. Dvs alternativkostnaden att smälla upp ett nytt hus har stigit.

Dvs uppgången kan utan större ansträngning motiveras av inflation + reallöneökningar + modernisering. Och skulle inte det räcka så kan det lilla som blir kvar motiveras av att staden vuxit och marken blivit relativ mer attraktiv och därmed dyrare.
2015-07-02, 00:56
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Det blir färre köpare om det blir färre som vill låna ut pengar till köparen.

Investerarnas efterfrågan på mer riskfyllda tillgångar riskerar att medföra att tillgångarna blir övervärderade på flera marknader. Om investerarna plötsligt skulle omvärdera sin syn på risk kan detta leda till att tillgångspriserna faller snabbt och att stress uppkommer på de finansiella marknaderna. Detta kan i sin tur innebära att de svenska bankernas tillgång till finansiering försämras och blir dyrare. De låga räntorna har också bidragit till snabbt stigande bostadspriser och en allt högre skuldsättning hos de svenska hushållen. Riskerna förknippade med denna utveckling har därmed fortsatt att öka.

Korrekt. Tillgångsvärden uttryckt i värdet på internationella obligationer oavsett valuta har ökat dramatiskt i värde i takt med fallande inflation och ränta. Detta har pågått i ett flertal år nu.

Noterbart är dock att räntan på obligationsmarknaderna nu har haft upplevt ett trendbrott när alltfler inser risken med billiga krediter. Ska jag behöva nämna Grekland och Puerto Rico..?

De räntor som centralbankerna har som svårast att kontrollera är de som sätts av marknaden.
Med andra ord obligationer med lång löptid och inte utgivna av stater med egen valuta.
Den marknad som dyrkas av nyliberaler kan en dag vändas emot dem och deras intressen. Ta er i akt.

Citat:
June 23rd, 2015 The Fed has delayed a rate hike yet again. It seems convinced the economy isn’t ready to survive on higher short-term rates. So we continue to see zero rates to stimulate more economic activity. But today the market is proving just how limited the Fed’s influence really is!

I’ve been warning for years now that there is a limit to how much you can stimulate the economy with free money and zero interest rate policies before the financial drugs no longer work. Eventually, the system breaks down from excessive debt and overexpansion.

There are two signs that this is finally happening. No. 1 is the beginning of debt defaults again, starting with Greece. No. 2 is that, despite continued zero short-term rate policies and endless QE around the world… long-term interest rates are finally rising.

http://etfdailynews.com/2015/06/23/the-beginning-of-the-end-rising-long-term-rates/

http://data.cnbc.com/quotes/DE10Y-DE

https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/18995/10-ars-ranta
https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/19001/5-ars-ranta

Utopisters värsta fiender är verkligheten.
Senast redigerad av Rektangel 2015-07-02 kl. 01:07.
2015-07-02, 01:19
Medlem
Citat:
Konkreta fall är lite intressanta.

För 27 år sedan tittade jag på radhus. Då gick dom för ca 800 KSEK. Nu ser jag att slutpriserna för dessa ligger runt 2200 KSEK.
Dvs en prisuppgång på i snitt 3.8% per år.
KPI har under perioden stigit i snitt 2.0% per år.

Den fantastiska reala prisökningen som skett är således 1.8% per år. Dvs ungefär detsamma som att ha ett sparande på ett konto med lång uppsägningstid.

Det genomsnittliga av de husen lär ha moderniserats under dessa år vilket motiverar en prisökning.

Under samma tid så har reallöner och företagens kostnader stigit. Dvs alternativkostnaden att smälla upp ett nytt hus har stigit.

Dvs uppgången kan utan större ansträngning motiveras av inflation + reallöneökningar + modernisering. Och skulle inte det räcka så kan det lilla som blir kvar motiveras av att staden vuxit och marken blivit relativ mer attraktiv och därmed dyrare.

Det är väldigt intressant att du nämner inflation och reallöneökningar i samma mening då dessa två inte går särskilt bra ihop. Real löneutveckling mäter köpkraft och inflation äter upp köpkraften.

Men vi har haft väldigt lite inflation senaste åren och senaste tiden har vi nosat på deflation. Det är inte därför bostadspriserna ökat.
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Ekonomi/Finansiell-utveckling/Inflation/?from163=2008&to163=2014

Reallönerna har ökat en del men inte i närheten av den gigantiska ökningen som bostadspriserna haft.

http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Ekonomi/Hushallens-ekonomi/Bostadspriser/?from16121=2000&to16121=2015&columns16121=,1,2,3,

Det är så intressant att ingen av er som argumenterar mot en bubbla vågar ta orden "billiga krediter" i er mun.
2015-07-02, 03:12
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monkey101
Nej, man bjuder lite högre (upp till lånelöftet), eftersom det bara kommer kosta ännu mer om man väntar. Man vill ju inte missa tåget.
Vem tänker så? Själv har jag bara tittat på kostnaden och inget annat när jag köpt på budgivning.

Och de två senaste affärerna har jag enbart köpt nyproduktion till fast pris. Jag skulle bli förvånad om folk tittade på potentiella vinster snarare än kostnaden för att bo. Vem gör det idag?

Citat:
Ursprungligen postat av Monkey101
Och få räknar på kostnad. De flesta ser bara månadsutgiften, men förväxlar den med kostnaden. (Inte för att det skulle gjort någon skillnad, förstås. Om man räknar på kostnad blir det ju ännu mer fördelaktigt. Priserna kommer ju gå upp, så man kan räkna med en fet vinst i slutändan som tippar hela kostnadskalkylen rätt upp i himlen.)

Nej så fungerar det inte alls. Folk tittar på alternativen först. Finns det billiga hyresrätter tar man det främst, men finns det inte får man titta på andra alternativ.

Bubbelbabblarna bortser alltid från att det saknas alternativ och tittar blint på priset snarare än kostnaden.
2015-07-02, 03:20
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Reallönerna har ökat en del men inte i närheten av den gigantiska ökningen som bostadspriserna haft.
När ska bubbelbabblarna lära sig att pris inte är kostnaden?!

När jag köpte min första lägenhet tyckte mina kompisar att jag var en idiot. "Hur kan man köpa en lägenhet för över en miljon?" Det undrade många... Jag svarade: Du ska inte se på priset, du ska se på kostnaden.

5 år senare köpte samma kompisar en liknande lägenhet för 1 miljon mer utan att blinka.

Så går det när man inte förstår att pris inte är kostnaden.

Citat:
Det är så intressant att ingen av er som argumenterar mot en bubbla vågar ta orden "billiga krediter" i er mun.
Det är så intressant att inte ni bubbelbabblare kan inse fakta att det inte kommer att bli några fantasiräntor den närmaste framtiden. Och vi lite smarta personer som är inne i marknaden kommer att göra oss av med våra lån under tiden ni bubbelbabblar er till döds.
2015-07-02, 04:16
Medlem
hakansukkurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune

När jag köpte min första lägenhet tyckte mina kompisar att jag var en idiot. "Hur kan man köpa en lägenhet för över en miljon?" Det undrade många... Jag svarade: Du ska inte se på priset, du ska se på kostnaden.

5 år senare köpte samma kompisar en liknande lägenhet för 1 miljon mer utan att blinka.

Det är så intressant att inte ni bubbelbabblare kan inse fakta att det inte kommer att bli några fantasiräntor den närmaste framtiden. Och vi lite smarta personer som är inne i marknaden kommer att göra oss av med våra lån under tiden ni bubbelbabblar er till döds.
Du kan mycket väl ha rätt, men riktiga män vill ha sitt öde i sina egna händer och inte behöva förlita sig på att det föds en ny idiot varje dag.
2015-07-02, 09:51
Medlem
http://www.di.se/artiklar/2015/7/2/ingves-chocksanker-rantan/

Ingen räntehöjning i sikte...
2015-07-02, 10:02
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune

Problemet är att de korkade individer som var dumma nog att födas senare än du tvingas in på en högre prisnivå och med en högre belåning kontra nettolön.
Således kommer de få det rätt kämpigt att betala bort lån mellan 2-4 miljoner fram tills dess boendekostnaderna sticker.

Men ska vi tro smarta killar som dig så kan inget ras inträffa så varför ska de?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in