2011-02-19, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Louie
Fint att du refererar till experter, privata kontakter och vänner. Men även experterna har ju hittills haft fel om de svenska bopriserna. Jag minns den svenska bostadsexperten som hade rätt ang 90-talskrisen men sen fel ang den nuvarande krisen och bestämde sig för att inte uttala sig om det är en bostadsbubblan på gång eller inte.

Hur ställer sig du själv och de så kallade experten till det enkla faktum att folk faktiskt behöver någonstanns att bo och att vi byggt alldeles för lite i framförallt Sthlm, Gbg, Malmö de senaste 20 åren?
Kanske snarare att det är en bostadskris än en bostadsbubbla, för lite bostäder i stadsnära lägen där folk vill bo (iallafall unga)???
Priserna kommer således inte gå ned förrän man tillför ett tillfredställande bostadsutbud, bygg bort krisen?

Problemet är att experterna som började varna för ett antal år sedan inte alls har fel. De har rätt. En del såg tidigt att bubblan började byggas upp och varnade redan då. Att det sedan av naturliga skäl tar tid för en sådan här bubbla att grundläggas, växa och till sist spricka, det är en annan sak.

Jag läste för övrigt intervjun med den där KTH-snubben. En rätt märklig intervju där han kritiserade alla som över huvud taget hade en åsikt i frågan. Han tror inte alls på stigande priser. Han tror inte på fallande heller. Han tror ingenting. Man kan tycka att han kanske borde söka sig en annan karriär...

Det där med bostadsbrist som en huvudanledning till de stigande priserna är en myt. Läs den här rapporten som BKN publicerade i höstas:
www.bkn.se/upload/Marknadsrapport/Marknadsrapport_okt10.pdf

Läs den här artikeln på e24.se också:
www.e24.se/pengar24/bostad/bopriskalkylator-visar-tak-for-bostadskop_2626867.e24.
Det är en intervju med Lasse Eneland, erfaren mäklare och entrepenör i bolånebranschen (han var med och byggde upp ett bostadsfinansieringsföretag som såldes till Nordbanken). Han är av samma åsikt som jag angående varför den svenska bostadsbubblan inte spruckit än (finanskrisen drev ner räntenivån och priserna fortsatte att stiga) och han anser att ett större prisfall är på väg. Notera att jag inte hade sett den här artikeln när jag skrev mina inlägg i förmiddags. Tänk så bra det kan bli
2011-02-19, 17:54
Medlem
Men snälla nån, den kommer inte att spricka än på länge. Stockholm är och kommer alltid att dra till sig människor. Ju fler som flyttar hit, ju fler som krigar om bostäder. Nu är det så att det finns bostäder till salu utanför tullarna till mycket rimliga priser, det är innerstadspriserna som "bubblan" gäller. Men som sagt, för fem, tio år sedan tyckte man också att priserna var abnorma, medan de nu är nästan dubbelt så höga! Som jag ser det, så länge stockholm fortsätter utvecklas som stad, med goda förutsättningar till arbete kommer "pyramiden" att bli allt brantare. Det har alltid varit svindyrt att bo centralt i storstäder runt om i världen, Sverige börjar anta samma trend allteftersom stockholm växer och blir alltmer internationell.

Ytterligare en anledning till att priserna kommer att förbli höga är att nu kommer 40/50 talisternas barn ut på marknaden och vill köpa hus, och deras föräldrar har pengar på banken/genom sitt ägande och vill hjälpa sina barn. Den generationen sitter på guldgruvor och det gynnar även deras avkomma. Som kan ha råd med sådant de aldrig själva kunnat spara ihop till.
Och föräldrarna ser det som en investering för alla överblivna miljoner som ligger låsta i huset/borätten.
Senast redigerad av Henkko 2011-02-19 kl. 17:57.
2011-02-19, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f90pema
De experter jag hänvisar till tror inte minskad ökningstakt. De tror på övervärdering och prisfall.

Naturligtvis kommer priserna att falla mest i storstäderna eftersom de ökat mest där, men även på mindre orter finns bubblan. Kom ihåg att utanför storstäderna är arbetsmarknaden för högavlönade akademiker mindre. Levnadsomkostnaderna är också högre - man behöver oftare två bilar till exempel.

Att du pratar om en ränta som kommer att gå upp "någon procentenhet" är symptomatiskt. Alltför många inser faktiskt inte att det handlar om betydligt mer än så. Låt mig referera ett samtal med en bekant, låt oss kalla henne "Karin". Samtalet ägde rum precis efter de stora räntesänkningarna i finanskrisens början. Karin berättade att hon och hennes man börjat bygga hus i en populär och dyr villaförort.

- I somras hade vi inte råd, men nu är det så billigt att låna, så nu kör vi!
- Men om räntan går upp igen då? undrade jag.
- Inga problem. Då är det bara att binda den.

Karin är är normala fall en vettig människa. Om hon resonerat så här så är hon inte ensam...

Förhoppningsvis är hon åtminstone relativt ensam. Alla i min bekantskapskrets är i alla fall fullt medvetna om att en ränta som är lägre än 4 procent är något exceptionellt och att man bör räkna på en medelränta på åtminstone 4-5 procent.
Som tur är har ju bankerna någorlunda koll även på folk som "Karin", och tillåter inte lån om man inte kan klara en ränta på 7 procent, räknat med relativt stora marginaler.
2011-02-19, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladakatten
Inte i centrala Stockholm tydligen. Svag nedgång ett par månader nu...

Vad snackar du om?

http://lassekongosbostadstracker.blogspot.com/
2011-02-19, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dais4773
Förhoppningsvis är hon åtminstone relativt ensam. Alla i min bekantskapskrets är i alla fall fullt medvetna om att en ränta som är lägre än 4 procent är något exceptionellt och att man bör räkna på en medelränta på åtminstone 4-5 procent.
Som tur är har ju bankerna någorlunda koll även på folk som "Karin", och tillåter inte lån om man inte kan klara en ränta på 7 procent, räknat med relativt stora marginaler.
Ja det är ganska kul det där, det talas mycket om dessa överbelånade nollkolls-människor men man träffar aldrig själv på dem. Antingen har man världens smartaste bekantskapskrets eller så är breds det på rejält i dessa historier.
2011-02-20, 09:54
Medlem
biljons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Nej, men KPIF låg ju på 1,4% och sjönk med 0,9 procentenheter från december. Så det verkar ju vara räntehöjningarna som driver inflationen just nu. Nu har ju räntan höjts igen, så vi får väl se hur det blir nästa gång, kanske behövs det ännu mer räntehöjningar då, om räntan fortsätter att driva upp inflationen.

Vad var det som drev ner inflationen tidigare då?
Det börjar låta desperat från vissa håll nu..
2011-02-20, 11:21
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biljon
Vad var det som drev ner inflationen tidigare då?
Det börjar låta desperat från vissa håll nu..

Säkert är det så att många är desperata, för att de sitter med alldeles för stora lån, men det gör inte jag.

Däremot så vill jag gärna se att svensk arbetsmarknad går bra. Om det behövs en fortsatt låg ränta för det är jag inte tillräckligt insatt för att kunna avgöra, men det finns ju en del som anser att det fortfarande behövs en låg ränta tills återhämtningen är stabil och om så är fallet tycker jag det känns tveksamt att höja därför att lägenhetspriserna i centrala Stockholm skjuter i höjden.
2011-02-20, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffnipples
Eh, nej eftersom stibor styr bankernas ränta till staten. Bankerna lånar alltså pengar av staten. Den enda anledningen till att staten täckt bankernas dåliga affärer är p.g.a. kunder som skulle förlora sina besparingar om inte bankgarantin fanns; solidaritet med andra ord.

Att stibor styr bankernas ränta till staten (riksbanken) är en sensationell nyhet jag missat. För övrigt fattar jag inte vad du vill ha sagt... Du tror väl inte på allvar att staten lånat ut mindre pengar än folk har sparade? Solidaritetstanken faller ganska platt...
2011-02-20, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hudge.beat
Ja det är ganska kul det där, det talas mycket om dessa överbelånade nollkolls-människor men man träffar aldrig själv på dem. Antingen har man världens smartaste bekantskapskrets eller så är breds det på rejält i dessa historier.

Precis... Människorna på bostadsmarknaden består av lite fler än de som tycker 2,5% i ränta är mycket. De allra, allra flesta har trots allt varit med om räntor på 7-8-9-10%.
2011-02-20, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Precis... Människorna på bostadsmarknaden består av lite fler än de som tycker 2,5% i ränta är mycket. De allra, allra flesta har trots allt varit med om räntor på 7-8-9-10%.
Det är de förstnämnda som kommer göra livet surt för de sistnämnda.
2011-02-20, 21:38
Medlem
Stiffnippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Att stibor styr bankernas ränta till staten (riksbanken) är en sensationell nyhet jag missat. För övrigt fattar jag inte vad du vill ha sagt... Du tror väl inte på allvar att staten lånat ut mindre pengar än folk har sparade? Solidaritetstanken faller ganska platt...

Så du har aldrig hört talas om fenomenet kreditexpansion? Enligt dagens finanssystem så behöver endast täckningsgraden vara 4% av det du lånar ut. Vill en bank låna ut 1M sek så behöver de enbart ha 40000 sek för att täcka utlåningen. Resten är "fiktiva" pengar som enbart redovisas digitalt.

På 400 M kan en bank låna ut 10 Mdr. Principen bygger på att utan skuld så existerar ej pengar. Teoretiskt sett är det möjligt att få en bank att gå i konkurs genom att alla med konton i banken tar ut sina pengar. JP Morgan lyckades 1929 starta ett elakt rykte om Manhattan Chase som sedermera gick i konkurs och i sin tur utlöste Wall street kraschen 1929.
2011-02-20, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dais4773
Vad snackar du om?
Om länken till mäklarstatistik som någon hade här. Där står Sthlm city 0%.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in