Citat:
Ursprungligen postat av Louie
Fint att du refererar till experter, privata kontakter och vänner. Men även experterna har ju hittills haft fel om de svenska bopriserna. Jag minns den svenska bostadsexperten som hade rätt ang 90-talskrisen men sen fel ang den nuvarande krisen och bestämde sig för att inte uttala sig om det är en bostadsbubblan på gång eller inte.
Hur ställer sig du själv och de så kallade experten till det enkla faktum att folk faktiskt behöver någonstanns att bo och att vi byggt alldeles för lite i framförallt Sthlm, Gbg, Malmö de senaste 20 åren?
Kanske snarare att det är en bostadskris än en bostadsbubbla, för lite bostäder i stadsnära lägen där folk vill bo (iallafall unga)???
Priserna kommer således inte gå ned förrän man tillför ett tillfredställande bostadsutbud, bygg bort krisen?
Hur ställer sig du själv och de så kallade experten till det enkla faktum att folk faktiskt behöver någonstanns att bo och att vi byggt alldeles för lite i framförallt Sthlm, Gbg, Malmö de senaste 20 åren?
Kanske snarare att det är en bostadskris än en bostadsbubbla, för lite bostäder i stadsnära lägen där folk vill bo (iallafall unga)???
Priserna kommer således inte gå ned förrän man tillför ett tillfredställande bostadsutbud, bygg bort krisen?
Problemet är att experterna som började varna för ett antal år sedan inte alls har fel. De har rätt. En del såg tidigt att bubblan började byggas upp och varnade redan då. Att det sedan av naturliga skäl tar tid för en sådan här bubbla att grundläggas, växa och till sist spricka, det är en annan sak.
Jag läste för övrigt intervjun med den där KTH-snubben. En rätt märklig intervju där han kritiserade alla som över huvud taget hade en åsikt i frågan. Han tror inte alls på stigande priser. Han tror inte på fallande heller. Han tror ingenting. Man kan tycka att han kanske borde söka sig en annan karriär...
Det där med bostadsbrist som en huvudanledning till de stigande priserna är en myt. Läs den här rapporten som BKN publicerade i höstas:
www.bkn.se/upload/Marknadsrapport/Marknadsrapport_okt10.pdf
Läs den här artikeln på e24.se också:
www.e24.se/pengar24/bostad/bopriskalkylator-visar-tak-for-bostadskop_2626867.e24.
Det är en intervju med Lasse Eneland, erfaren mäklare och entrepenör i bolånebranschen (han var med och byggde upp ett bostadsfinansieringsföretag som såldes till Nordbanken). Han är av samma åsikt som jag angående varför den svenska bostadsbubblan inte spruckit än (finanskrisen drev ner räntenivån och priserna fortsatte att stiga) och han anser att ett större prisfall är på väg. Notera att jag inte hade sett den här artikeln när jag skrev mina inlägg i förmiddags. Tänk så bra det kan bli