2011-02-19, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrsmart
"statliga stimulanspaket"?

För helåret 2010 låg budgetunderskottet på 1 miljard. 1 miljard! Ska vi betala av den miljarden i framtiden? Nä du, du borde läsa på. Om Svenskan eller valfri ekonomitidning är för jobbig så köp i alla fall Aftonbladet.

Sverige har Europas starkaste ekonomi. BNP tillväxt på 7% sista kvartalet 2010. Minskad arbetslöshet som nu är nere på 7% och minskar i rask takt. 2009 var den uppe på 9.8%. Minskande statsskuld som inom inte allt för många år tros vara en av Europas lägsta på ca 20%. Idag är den också en av Europas lägsat på ca 35%.

en ev. Bostadsbubbla lär i alla fall inte bero på dålig ekonomi.

Undrar hur mycket det kommer kosta staten att rädda alla storbanker när bubblan pyser? För det kommer den göra. Det straffar sig att ha amorteringsfria lån och ränteavdrag. För den kommer att pysa och då kommer ingen stark ekonomi kunna rädda staten...
2011-02-19, 00:40
Medlem
Jävligt intressant tråd. Verkar som att de flesta pratar utifrån sitt egetintresse!
Bittra hyresägare som går och hoppas på att bostadsbubblan ska spricka kontra
överbelånade bostadsrätts-/husägare som försöker intala sig själva att priserna kommer vara konstanta.

Något som borde diskuteras i den här tråden är att "spara-svensson" har gått
till "låne-svensson" på knappt 2 decennium.
Sedan några år tillbaka lånar svensson pengar till vad fan som helst och det är OROANDE!
Alla ser det som en rättighet att bo centralt i sthm, att låna 2-3 milj till en lägenhet anses normalt.
Unga par tycker inte att det är konstigt att låna 4 milj till en villa.

Svenska folkets attityd till att låna pengar är skrämmande, och den höga tilltron till bankerna.

Men vi minns alla 90-talskrisen och vad som hände....

/Opartisk bostadsrättsägare som nu söker hyresrätt.
2011-02-19, 03:34
Medlem
Stiffnippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Fast när nu bankernas kapital till 97,5% består av "statens" pengar är det väl rätt idiotiskt av staten att inte täcka upp för bankernas dåliga affärer? Det är ju onekligen vi skattebetalare som får stå för den största smällen vid en bankkonkurs oavsett om vi har lån/sparande inom banken eller inte.

Eh, nej eftersom stibor styr bankernas ränta till staten. Bankerna lånar alltså pengar av staten. Den enda anledningen till att staten täckt bankernas dåliga affärer är p.g.a. kunder som skulle förlora sina besparingar om inte bankgarantin fanns; solidaritet med andra ord.
2011-02-19, 05:33
Medlem
biljons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
I teorin ja, men det är ju ingen hemlighet att Riksbanksdirektionen diskuterar bostadsmarknaden en hel del.

Nåja, hur som helst så kom ju inflationen in en bra bit under tvåprocentsmålet nu senast och låg långt under Riksbankens prognos.

Ãr det den sk "nya ekonomin" när 2,5% är långt under 2%?
2011-02-19, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Louie
Jävligt intressant tråd. Verkar som att de flesta pratar utifrån sitt egetintresse!
Bittra hyresägare som går och hoppas på att bostadsbubblan ska spricka kontra
överbelånade bostadsrätts-/husägare som försöker intala sig själva att priserna kommer vara konstanta.

Något som borde diskuteras i den här tråden är att "spara-svensson" har gått
till "låne-svensson" på knappt 2 decennium.
Sedan några år tillbaka lånar svensson pengar till vad fan som helst och det är OROANDE!
Alla ser det som en rättighet att bo centralt i sthm, att låna 2-3 milj till en lägenhet anses normalt.
Unga par tycker inte att det är konstigt att låna 4 milj till en villa.

Svenska folkets attityd till att låna pengar är skrämmande, och den höga tilltron till bankerna.

Men vi minns alla 90-talskrisen och vad som hände....

/Opartisk bostadsrättsägare som nu söker hyresrätt.

Att lägga ut 2-3 miljoner innebär en månadskostnad på ungefär 8k-10k per person om man är sambo, en kostnad som dessutom sjunker varje år genom amorteringar. Det är inte omöjliga siffror, det är mycket, men många är beredda att lägga 50% av lönen på sitt boende. Att spara ihop till 2-3 miljoner för en lägenhet, hur många klarar av det inom en rimlig tidsrymd? Lån är enda chansen.
2011-02-19, 11:25
Medlem
I USA hade man alltsedan Clinton-tiden haft ambitionen att alla amerikaner, även de mindre bemedlade, skulle kunna köpa ett eget hem. Denna politik fortsattes i allra högsta grad under Bush. Se klippen i filmen ”Overdose” där Bush talar framför en logga med texten ”A home of your own”. Kusligt... Verktygen för att ordna detta blev Fannie och Freddie. Dessutom var räntorna låga som ett resultat av stimulansåtgärder efter IT-bubblan och 9/11.

I Sverige hade den socialdemokratiska regeringen i början av 00-talet samma ambition. Statliga SBAB fick i uppdrag att ”ta ledningen” på bolånemarknaden, både vad det gällde räntor och lånevillkor. Ett uppdrag som man tog (och tar) på största allvar. Naturligtvis var räntorna låga även här. Efter 2006 gjorde den borgerliga regeringen inget för att ändra på detta.

På så vis blåstes bubblan upp i Sverige såväl som i USA. Innan finanskrisens utbrott var den svenska bubblan ordentligt uppblåst, precis som den amerikanska. Nu hände det sig på så vis att den amerikanska bubblan sprack först, varefter räntorna sänktes till nästan noll i större delen av världen. På så vis klarade sig den svenska bubblan genom krisen.

Tidigare har jag befarat att den fortfarande starka tron på myten om osänkbara svenska bostadspriser tillsammans med de fortfarande låga räntorna och det alltför snälla bolånetaket skulle kunna få bubblan att fortsätta växa tills nästa lågkonjunktur då den obönhörligen skulle spricka med en våldsam smäll.

Förra fredagen rapporterades det om ett stort utbud på villor och att försäljningarna tar längre tid än förut (www.e24.se/pengar24/bostad/svarare-att-salja-huset_2609569.e24). Igår kom statistik från SCB som visar att villapriserna legat stilla de senaste tre månaderna (se till exempel www.e24.se/pengar24/bostad/har-faller-huspriserna_2626569.e24). Kanske är det slut nu. Marknaden är så utmattad att det räcker med beskedliga räntehöjningar och ett snällt lånetak för att priserna skall stanna av eller falla sakta. Låt oss hoppas det för i så fall blir fallet lindrigare i nästa lågkonjunktur.

För referenser, se mina tidigare inlägg, #51 och 73, filmen ”Overdose: The Next Financial Crisis” (finns på youtube). Se också min egen film (Bostadsbubblan 2011 på youtube).
2011-02-19, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hudge.beat
Det är en monumental skillnad mellan att inte tro att priserna ska fortsätta öka i samma takt som senaste tio åren och att tro att dagens priser är alldeles för höga. Att de ska fortsätta öka i denna takt tror i princip ingen så att diskutera det scenariot är ganska ointressant. I en random 80k-stad i Sverige är priserna fortfarande såpass låga att det inte går speciellt mycket av månadslönen åt räntebetalningar och amorteringar, och detta kommer gälla även när räntan går upp någon procentenhet.

De experter jag hänvisar till tror inte minskad ökningstakt. De tror på övervärdering och prisfall.

Naturligtvis kommer priserna att falla mest i storstäderna eftersom de ökat mest där, men även på mindre orter finns bubblan. Kom ihåg att utanför storstäderna är arbetsmarknaden för högavlönade akademiker mindre. Levnadsomkostnaderna är också högre - man behöver oftare två bilar till exempel.

Att du pratar om en ränta som kommer att gå upp "någon procentenhet" är symptomatiskt. Alltför många inser faktiskt inte att det handlar om betydligt mer än så. Låt mig referera ett samtal med en bekant, låt oss kalla henne "Karin". Samtalet ägde rum precis efter de stora räntesänkningarna i finanskrisens början. Karin berättade att hon och hennes man börjat bygga hus i en populär och dyr villaförort.

- I somras hade vi inte råd, men nu är det så billigt att låna, så nu kör vi!
- Men om räntan går upp igen då? undrade jag.
- Inga problem. Då är det bara att binda den.

Karin är är normala fall en vettig människa. Om hon resonerat så här så är hon inte ensam...
2011-02-19, 11:43
Medlem
Jag skall rätta mig själv.

Sandro Scocco pratar om att han "hoppas och tror" på att priserna skall ligga stilla under en längre tid medan inflationen jobbar. Han menar också att det mycket väl kan bli ett kraftigt ras "som i USA" för "så allvarligt är läget".

Han är alltså inte entydigt säker på att det blir ett prisfall, även om medelvärdet av hans två scenarion ändå blir något slags ras. Om än inte så kraftigt som i USA.
2011-02-19, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f90pema
Jag skall rätta mig själv.

Sandro Scocco pratar om att han "hoppas och tror" på att priserna skall ligga stilla under en längre tid medan inflationen jobbar. Han menar också att det mycket väl kan bli ett kraftigt ras "som i USA" för "så allvarligt är läget".

Han är alltså inte entydigt säker på att det blir ett prisfall, även om medelvärdet av hans två scenarion ändå blir något slags ras. Om än inte så kraftigt som i USA.

Fint att du refererar till experter, privata kontakter och vänner. Men även experterna har ju hittills haft fel om de svenska bopriserna. Jag minns den svenska bostadsexperten som hade rätt ang 90-talskrisen men sen fel ang den nuvarande krisen och bestämde sig för att inte uttala sig om det är en bostadsbubblan på gång eller inte.

Hur ställer sig du själv och de så kallade experten till det enkla faktum att folk faktiskt behöver någonstanns att bo och att vi byggt alldeles för lite i framförallt Sthlm, Gbg, Malmö de senaste 20 åren?
Kanske snarare att det är en bostadskris än en bostadsbubbla, för lite bostäder i stadsnära lägen där folk vill bo (iallafall unga)???
Priserna kommer således inte gå ned förrän man tillför ett tillfredställande bostadsutbud, bygg bort krisen?
2011-02-19, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Louie
folk faktiskt behöver någonstanns att bo och att vi byggt alldeles för lite i framförallt Sthlm, Gbg, Malmö de senaste 20 åren?
Det här har faktiskt ganska lite med bostädernas pris att göra. Det kan bli dyrare att skaffa bostad men att själva priset på lägenheten är lägre.

Att köpa en lägenhet för 1,5 miljon med en ränta på 6%, kontantinsats på 35% samt amorteringskrav, är dyrare än att köpa en lägenhet för 2 miljoner med en ränta på 2%, kontantinsats på 10% och inget amorteringskrav.
På så sätt kan fungerar den gamla tillgång/efterfrågan modellen, trots, att priserna går ned. Den stor skillnaden är att den förstnämnda är mer hälsosam för både privatekonomin och landets ekonomi än den andra.
2011-02-19, 14:29
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biljon
Ãr det den sk "nya ekonomin" när 2,5% är långt under 2%?

Nej, men KPIF låg ju på 1,4% och sjönk med 0,9 procentenheter från december. Så det verkar ju vara räntehöjningarna som driver inflationen just nu. Nu har ju räntan höjts igen, så vi får väl se hur det blir nästa gång, kanske behövs det ännu mer räntehöjningar då, om räntan fortsätter att driva upp inflationen.
2011-02-19, 16:34
Medlem
Prins-Roberts avatar
Har vänner som ojat sig över priserna sedan 2001. De väntar, väntar och väntar på "stora raset" som aldrig tycks komma. Deras barn börjar bli stora och drömmen om att låta de växa upp i hus känns snart förbi.

Om de köpt 2001 när de först började oja sig så hade de kommit rövbilligt undan. Nu vill de att priserna ska ner under detta vilket jag aldrig tror händer. Isåfall ska vi ner minst 50% och vem tänker sälja? Om ingen akut superarbetslöshet slår till är ingen tvingad liksom.

Själv köpte jag 2008 och tror mig ändå gjort en bra affär med tanke på att jag köpte för bo, inte för att spekulera.

Tror dock mina vänner fortsätter vänta på "the great crash" i många år till och när det väl kommer så är det ändå inte på den nivån de önskar. De har då endast slösat bort barnens viktigaste år.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in