I USA hade man alltsedan Clinton-tiden haft ambitionen att alla amerikaner, även de mindre bemedlade, skulle kunna köpa ett eget hem. Denna politik fortsattes i allra högsta grad under Bush. Se klippen i filmen ”Overdose” där Bush talar framför en logga med texten ”A home of your own”. Kusligt... Verktygen för att ordna detta blev Fannie och Freddie. Dessutom var räntorna låga som ett resultat av stimulansåtgärder efter IT-bubblan och 9/11.
I Sverige hade den socialdemokratiska regeringen i början av 00-talet samma ambition. Statliga SBAB fick i uppdrag att ”ta ledningen” på bolånemarknaden, både vad det gällde räntor och lånevillkor. Ett uppdrag som man tog (och tar) på största allvar. Naturligtvis var räntorna låga även här. Efter 2006 gjorde den borgerliga regeringen inget för att ändra på detta.
På så vis blåstes bubblan upp i Sverige såväl som i USA. Innan finanskrisens utbrott var den svenska bubblan ordentligt uppblåst, precis som den amerikanska. Nu hände det sig på så vis att den amerikanska bubblan sprack först, varefter räntorna sänktes till nästan noll i större delen av världen. På så vis klarade sig den svenska bubblan genom krisen.
Tidigare har jag befarat att den fortfarande starka tron på myten om osänkbara svenska bostadspriser tillsammans med de fortfarande låga räntorna och det alltför snälla bolånetaket skulle kunna få bubblan att fortsätta växa tills nästa lågkonjunktur då den obönhörligen skulle spricka med en våldsam smäll.
Förra fredagen rapporterades det om ett stort utbud på villor och att försäljningarna tar längre tid än förut (
www.e24.se/pengar24/bostad/svarare-att-salja-huset_2609569.e24). Igår kom statistik från SCB som visar att villapriserna legat stilla de senaste tre månaderna (se till exempel
www.e24.se/pengar24/bostad/har-faller-huspriserna_2626569.e24). Kanske är det slut nu. Marknaden är så utmattad att det räcker med beskedliga räntehöjningar och ett snällt lånetak för att priserna skall stanna av eller falla sakta. Låt oss hoppas det för i så fall blir fallet lindrigare i nästa lågkonjunktur.
För referenser, se mina tidigare inlägg, #51 och 73, filmen ”Overdose: The Next Financial Crisis” (finns på youtube). Se också min egen film (Bostadsbubblan 2011 på youtube).