Ja, fast inte på det sätt som du tänker på.
http://www.chicagofed.org/webpages/publications/speeches/our_dual_mandate.cfm
Och du kan också se unemployment, core inflation, Fed Funds mm.
Och så kan du peka på var under perioden 1999-2007 dom gjorde fel och varför.
(För din information kan jag berätta att FED på 60-talet körde operation twist när de försökte påverka långa räntorna. FED gav upp efter att ha misslyckats).
Du har missförstått det här. Det handlar inte om tyckande. Du får peka ut var FED gör fel, och varför.
Till exempel om core CPI är för stor eller för liten någonstans under perioden.
Men om du menar att Countrywide ska förbjudas att ägna sig åt bostadsfinansiering så är det utanför FEDs domän. Eller om Merrill inte får värdepapperisera bostadslån. Du verkar ha svårt att ta in det.
Och du har fortfarande inte med en stavelse förklarat kopplingen mellan Fed Funds och RMBS.
Jag har tidigare här på Flashback beskrivit varför situationen uppkom. Vad som hände. Och pekat på svårigheterna för någon att hindra det. Den som anser sig ha en bra ide om det kan ju få beskriva vilken ny lag som skulle stiftas och konsekvenserna av den. Varsågoda.
Det du skulle redogöra för hur Fed Funds som FED styr över påverkade hur tyska pensionsfonder köper RMBS. Men det saknas ännu.
Jag säger inte att det inte går att stoppa. Jag säger att det är utanför FEDs domän. Det är kongressen som sköter lagstiftningen. Inte FED.
Citat:
Den riktiga texten från The Federal Reserve Act kan du läs här:http://www.chicagofed.org/webpages/publications/speeches/our_dual_mandate.cfm
Och du kan också se unemployment, core inflation, Fed Funds mm.
Och så kan du peka på var under perioden 1999-2007 dom gjorde fel och varför.
(För din information kan jag berätta att FED på 60-talet körde operation twist när de försökte påverka långa räntorna. FED gav upp efter att ha misslyckats).
Citat:
Tycker?Du har missförstått det här. Det handlar inte om tyckande. Du får peka ut var FED gör fel, och varför.
Till exempel om core CPI är för stor eller för liten någonstans under perioden.
Men om du menar att Countrywide ska förbjudas att ägna sig åt bostadsfinansiering så är det utanför FEDs domän. Eller om Merrill inte får värdepapperisera bostadslån. Du verkar ha svårt att ta in det.
Och du har fortfarande inte med en stavelse förklarat kopplingen mellan Fed Funds och RMBS.
Jag har tidigare här på Flashback beskrivit varför situationen uppkom. Vad som hände. Och pekat på svårigheterna för någon att hindra det. Den som anser sig ha en bra ide om det kan ju få beskriva vilken ny lag som skulle stiftas och konsekvenserna av den. Varsågoda.
Citat:
Det har ju inte med frågan att göra. Ingen, även den som vinner på lotteri eller ärver eller sparat ihop från inkomst, är speciellt road av att staten konfiskerar, direkt eller indirekt. Eller att köpkraften minskar pga att låntagare ökar sin belåning så att betalmedlets värde minskar. Det är inte kontroversiellt. Men det är inte vad dessa personer vill (ungefär som att en del vill att det ska vara strålande solsken på semestern) som frågan gäller.Du verkar inte vara helt på det klara med vad jag menar men visst jag ska försöka förklara på en nivå som även du begriper.
Den som skapar rikedom (innovation/produktion/försäljning) är sällan intresserad av att se sin rikedom försvinna genom minskad köpkraft tack vara urholkat värde på valutan, precis så enkel borde ekonomin vara. Blir det enklare för dig att förstå då?
Den som skapar rikedom (innovation/produktion/försäljning) är sällan intresserad av att se sin rikedom försvinna genom minskad köpkraft tack vara urholkat värde på valutan, precis så enkel borde ekonomin vara. Blir det enklare för dig att förstå då?
Sedan kan du ju en stund grunna över om Ericsson, som är ett företag som ägnar sig åt innovation/produktion/försäljning, har klagat hos myndigheterna över att deras kunder får låna och köpa den utrustning Ericsson säljer. Dvs de som enligt dina påståenden skapar rikedom verkar inte protestera mot skuldökningen.
Det du skulle redogöra för hur Fed Funds som FED styr över påverkade hur tyska pensionsfonder köper RMBS. Men det saknas ännu.
Jag säger inte att det inte går att stoppa. Jag säger att det är utanför FEDs domän. Det är kongressen som sköter lagstiftningen. Inte FED.
Citat:
Det var ju en tung och faktaspäckade redogörelse.
Du borde titta upp från din instängda "skapa värde genom knapptryckningar på datorn" värld och prova att skapa ett företag som producerar och säljer något, fram tills dess är du bara en av dessa dårar som hjälper till att skuldsätta världen tills vi inte längre kan lösa problemen utan allvarligare konflikt.