Citat:
Ursprungligen postat av
biljon
Lol, du får som sagt läsa på om vad som är FED:s uppgift. Dom totalmisslyckades med detta, inte ens en ekonominisse som du kan misslyckas att se detta.
Visa mig gärna den ekonom som varit med och tagit ansvaret för den galna utlåningen som pågick i USA.
Det kan du inte eftersom du är ekonom och inte realist.
Som du ser kan du inte koppla FED till bostadsfinansieringen.
I stället påstår du bara att FED fund är orsaken. Men så länge du inte kan koppla FED fund till RMBS är du bara ute och fantiserar.
Och vad menar du med ansvar? CFO på Countrywide eller?
Kan du inte iaf försök vara lite mer specifik.
Citat:
Ursprungligen postat av
biljon
Det är ju precis det du hävdar. Du får gärna bevisa motsatsen, visa de entreprenörer som vill låna ut gratis utan att få något tillbaka. Fast jag tror i ärlighetens namn att du inte har en aning om var rikedom kommer ifrån, nej det är inte en fråga om hönan eller ägget.
Du måste försöka vara lite tydligare med vad du menar.
Syftar du på min parentes om hur det skulle vara om vi inte hade räntestyrning?
Du kan du väl säga det. Det du skulle svara på var något helt annat och det är det jag förväntar mig en redogörelse om.
Skälet till att du ens frågar det beror på att du inte har den blekaste aning om banking. Och tänker inte efter heller.
Idag har vi 0% ränta på transaktionskonton. Minskar då M1? Något det skulle göra enligt dina föreställningar.
Svaret är NEJ.
Istället ökar M1. Dvs det blir mer utlåning gratis. Och det är inget konstigt alls. M1 skapas vid ökning av lånestock. M1 kan minskas vid amortering men det gör inte allmänheten i tillräcklig utsträckning. M1 minskas också när banker emitterar obligationer. Och när allmänheten placerar om med uppsägningstid.
Allmänheten har således två sätt att minska gratis utlåning. Amortering och konvertering till lån med uppsägningstid. Men allmänheten väljer dessa två i lägre utsträckning än ökning av lånestock. Således ökar M1 och gratis utlåning.
Förstår du vad jag har skrivit?
Kan du nu redogöra för kopplingen mellan FED Fund och RMBS?