2014-08-10, 23:14
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Jag pekar på att det inte går att dechiffrera din inlägg när du har referenser som inte kan lösas upp.
Förstår du verkligen inte det?
Jag är med på att du inte tycker att det är du som är dum i huvudet här, men jag vill tydliggöra att vi är oense på den punkten. Har du svårt att hantera informationen (eller hur du nu vill formulera det jag citerar) får du väl bestämma själv om du vill anstränga dig mer eller låta det vara.

Citat:
visa de entreprenörer som vill låna ut gratis utan att få något tillbaka.
I den ekonomiska sandlådan går det att ställa upp scenarion som konvergerar i fullständigt irrationell aggregerad utlåning, så ur det perspektivet har han ju rätt här; centralbankerna stoppar (nåja) ett idiotiskt system från att helt förstöra sig själv. Men då ska man komma ihåg att detta endast beror på att systemet är idiotiskt. Tack och lov har dessa dåligt uppfostrade barn snart lekt färdigt med andras pengar.

På en riktig marknad är det förstås du som har rätt. Att låna ut pengar har både alternativkostnad samt riskprofil, vilket i alla miljöer utgör åtminstone några procent. Att någon här och där lånar ut gratis är inget som helst problem, det gör bara att de omfördelar sin rikedom till andra vilket är svårt att kritisera. Inte olikt angel investors. M.a.o. det spelar ingen som helst roll om aktörerna på en riktig marknad är rationella eller inte, det är bara ett problem i dagens sandlåda.
Senast redigerad av Trillske 2014-08-10 kl. 23:36.
2014-08-10, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leading
Nej, bara en enkel spekulation om att vi inte riktigt har det där 'investera i hus' tänket.
Att ta stora risker med stora pengar.

Den upplevelsen delar inte jag. Alla jag känner som har köpt bostad har pratat om "det är en bra investering" och "priserna kommer troligtvis gå upp". Jag får många pyramidspelsvibbar när bostadsägare pratar om sina bostäder
2014-08-11, 02:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biljon
Lol, du får som sagt läsa på om vad som är FED:s uppgift. Dom totalmisslyckades med detta, inte ens en ekonominisse som du kan misslyckas att se detta.
Visa mig gärna den ekonom som varit med och tagit ansvaret för den galna utlåningen som pågick i USA.
Det kan du inte eftersom du är ekonom och inte realist.
Som du ser kan du inte koppla FED till bostadsfinansieringen.
I stället påstår du bara att FED fund är orsaken. Men så länge du inte kan koppla FED fund till RMBS är du bara ute och fantiserar.

Och vad menar du med ansvar? CFO på Countrywide eller?
Kan du inte iaf försök vara lite mer specifik.

Citat:
Ursprungligen postat av biljon
Det är ju precis det du hävdar. Du får gärna bevisa motsatsen, visa de entreprenörer som vill låna ut gratis utan att få något tillbaka. Fast jag tror i ärlighetens namn att du inte har en aning om var rikedom kommer ifrån, nej det är inte en fråga om hönan eller ägget.
Du måste försöka vara lite tydligare med vad du menar.
Syftar du på min parentes om hur det skulle vara om vi inte hade räntestyrning?
Du kan du väl säga det. Det du skulle svara på var något helt annat och det är det jag förväntar mig en redogörelse om.

Skälet till att du ens frågar det beror på att du inte har den blekaste aning om banking. Och tänker inte efter heller.
Idag har vi 0% ränta på transaktionskonton. Minskar då M1? Något det skulle göra enligt dina föreställningar.
Svaret är NEJ.

Istället ökar M1. Dvs det blir mer utlåning gratis. Och det är inget konstigt alls. M1 skapas vid ökning av lånestock. M1 kan minskas vid amortering men det gör inte allmänheten i tillräcklig utsträckning. M1 minskas också när banker emitterar obligationer. Och när allmänheten placerar om med uppsägningstid.

Allmänheten har således två sätt att minska gratis utlåning. Amortering och konvertering till lån med uppsägningstid. Men allmänheten väljer dessa två i lägre utsträckning än ökning av lånestock. Således ökar M1 och gratis utlåning.
Förstår du vad jag har skrivit?
Kan du nu redogöra för kopplingen mellan FED Fund och RMBS?
2014-08-11, 02:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Jag är med på att du inte tycker att det är du som är dum i huvudet här, men jag vill tydliggöra att vi är oense på den punkten. Har du svårt att hantera informationen (eller hur du nu vill formulera det jag citerar) får du väl bestämma själv om du vill anstränga dig mer eller låta det vara.
Att folk skriver att jag är en idiot när mina fakta och resonemang krossat deras känslomässiga ställningstaganden och de är svarslösa, är jag van vid. Det är enklare att du bara skriver idiot.

Men att du kommer dragandes med missing referenses i varje mening borde du själv inse är korkat. Då ger du bara mig möjligheten att såga dig ytterligare. Till dina fienders stora nöje.

Kom med en saklig invändning. Om du kan.
2014-08-11, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vilkenelefant
Den upplevelsen delar inte jag. Alla jag känner som har köpt bostad har pratat om "det är en bra investering" och "priserna kommer troligtvis gå upp". Jag får många pyramidspelsvibbar när bostadsägare pratar om sina bostäder

Jasså?

Jag upplevde att vi hade en lite rimligare inställning till huskostnader.
Men om det är så, så är det ju klart en idiotisk inställning.

Citat:
Att folk skriver att jag är en idiot när mina fakta och resonemang krossat deras känslomässiga ställningstaganden och de är svarslösa, är jag van vid. Det är enklare att du bara skriver idiot.

Men att du kommer dragandes med missing referenses i varje mening borde du själv inse är korkat. Då ger du bara mig möjligheten att såga dig ytterligare. Till dina fienders stora nöje.

Kom med en saklig invändning. Om du kan.

Jag tror att du kan komma ner ifrån dina höga hästar nu …

Du gör dig själv en otjänst.
Det är ju ditt eget problem om du trasslar in dig i dina egna försvarsmekanismer, egentligen, i slutändan.
Senast redigerad av leading 2014-08-11 kl. 06:50.
2014-08-11, 08:00
Medlem
ätagulds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vilkenelefant

Den svenska bostadsbubblan är per definition ett pyramidspel, en klassisk bubbla som måste spricka eftersom den är ohållbar enligt de siffror som SCB presenterar.
2014-08-11, 08:33
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ätaguld
Den svenska bostadsbubblan är per definition ett pyramidspel, en klassisk bubbla som måste spricka eftersom den är ohållbar enligt de siffror som SCB presenterar.

så vad ska spräcka bubblan menar du?
2014-08-11, 08:39
Medlem
Citat:
Får väl vara tydligare då: det här barnsliga "ohhh nu ska jag vinna internetdebatten!" är ditt eget äventyr och jag är inte och har inte varit inblandad i det. Dagen du kryper ur sandlådan förstår du snabbt varför.

Förövrigt intressant att jag har fiender, det var mer än jag visste.

Du har fans också :-)
2014-08-11, 09:25
Medlem
Det finns mängder av trådar, vi har sett många andra exempel.
Vad säger att vi inte bromsar upp innan bubblan.

Stockholm är ju fortfarande tokigt efterfrågat, så inte fasen finns en bubbla de närmaste åren.
Det är ju resten av Sverige som är en bubbla. Vem kan sälja en villa mitt ute i ingenstans?

Bottenlånen är lite lika snäva, även om man kan låna 85 %. Kanske krymper det ännu mer.
Och så fruktansvärt dyrt är inte bostäderna idag.

Men visst, 10 % ränta, skulle ju bli 15000 på en månad, för vissa. Vilket inte är roligt.
Men hur troligt är att räntan stiger till den nivån?

5 % ränta är ca 7500, vilket folk skulle kunna klara av, men bli lite less på, såklart.
Och vad säger att staten inte utför hjälppaket för bolånetorskarna? Eftersom staten också förlorar på torskar?
2014-08-11, 09:25
Medlem
Citat:
I början trodde jag du använde detta nonsens taktiskt, men vid det här laget får jag för mig att du faktiskt själv tror att dumheterna du hittar på om andra förändrar giltigheten i deras argument.

Det gör det alltså inte och jag vet inte ens hur man förklarar en sådan sak.
Gromph är ett klassiskt troll. Ordbajseri, inga källor, taktiken "jag har rätt och du har fel om jag inte accepterar din förklaring", personangrepp och försök att framstå som trovärdig genom att sparka in öppna dörrar. Framhäva sin egen excellens och aktivera diskussioner genom frågor som verkar ärliga, men som bara är menade att skapa svar som han kan välja att inte acceptera, säga att de är fel och själv fullständigt hålla sig från att ge ordentliga svar - så att han "vinner". Han hamnade på min ignorera-lista ganska snabbt. Det finns ingen mening med att underhålla professionella provokatörer.

Case in point: jag läste precis ett citat av honom i ett inlägg av biljon, där han hävdar att FED inte påverkar bostadsfinansiering...
Senast redigerad av Maruffel 2014-08-11 kl. 09:32.
2014-08-11, 10:20
Medlem
biljons avatar
Citat:
Som du ser kan du inte koppla FED till bostadsfinansieringen.
I stället påstår du bara att FED fund är orsaken. Men så länge du inte kan koppla FED fund till RMBS är du bara ute och fantiserar.

Och vad menar du med ansvar? CFO på Countrywide eller?
Kan du inte iaf försök vara lite mer specifik.
Haha vilken parodi detta blev då. Jag kan klippa in texten så får vi se om du förstår den.

The Fed's mandate is "to promote sustainable growth, high levels of employment, stability of prices to help preserve the purchasing power of the dollar and moderate long-term interest rates."

Tyckte du att dom gjorde ett bra jobb? Vem av dom ansvariga har sagt att dom inte lyckades med sitt uppdrag?

Citat:
Du måste försöka vara lite tydligare med vad du menar.
Syftar du på min parentes om hur det skulle vara om vi inte hade räntestyrning?
Du kan du väl säga det. Det du skulle svara på var något helt annat och det är det jag förväntar mig en redogörelse om.

Skälet till att du ens frågar det beror på att du inte har den blekaste aning om banking. Och tänker inte efter heller.
Idag har vi 0% ränta på transaktionskonton. Minskar då M1? Något det skulle göra enligt dina föreställningar.
Svaret är NEJ.

Istället ökar M1. Dvs det blir mer utlåning gratis. Och det är inget konstigt alls. M1 skapas vid ökning av lånestock. M1 kan minskas vid amortering men det gör inte allmänheten i tillräcklig utsträckning. M1 minskas också när banker emitterar obligationer. Och när allmänheten placerar om med uppsägningstid.

Allmänheten har således två sätt att minska gratis utlåning. Amortering och konvertering till lån med uppsägningstid. Men allmänheten väljer dessa två i lägre utsträckning än ökning av lånestock. Således ökar M1 och gratis utlåning.
Förstår du vad jag har skrivit?
Kan du nu redogöra för kopplingen mellan FED Fund och RMBS?

Du verkar inte vara helt på det klara med vad jag menar men visst jag ska försöka förklara på en nivå som även du begriper.
Den som skapar rikedom (innovation/produktion/försäljning) är sällan intresserad av att se sin rikedom försvinna genom minskad köpkraft tack vara urholkat värde på valutan, precis så enkel borde ekonomin vara. Blir det enklare för dig att förstå då?
Du borde titta upp från din instängda "skapa värde genom knapptryckningar på datorn" värld och prova att skapa ett företag som producerar och säljer något, fram tills dess är du bara en av dessa dårar som hjälper till att skuldsätta världen tills vi inte längre kan lösa problemen utan allvarligare konflikt.
2014-08-11, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leading

Men visst, 10 % ränta, skulle ju bli 15000 på en månad, för vissa. Vilket inte är roligt.
Men hur troligt är att räntan stiger till den nivån?

5 % ränta är ca 7500, vilket folk skulle kunna klara av, men bli lite less på, såklart.
Och vad säger att staten inte utför hjälppaket för bolånetorskarna? Eftersom staten också förlorar på torskar?

Dina siffror är ju bara tagna ur luften och helt irrelevanta för en seriös diskussion.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in