Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-01-29, 19:43
  #1
Medlem
Hej, behöver lite hjälp att reda ut vad som gäller i denna jobbiga hostoria.

Detta gäller min kusin som bor med sin mamma (min moster). Han är 17år men fyller snart 18. Han är egentligen inte hennes biologiska som utan "fosterson" om det förändrar något. Men han har bott med henne i stort sett hela livet. Han har haft problem med polisen ett flertal tillfällen de senaste åren men alltid klarat sig undan utan något egentligt straff..

Mamman har under en period haft hyrbil då hennes egna bil är inne på verkstad efter en trafikolycka (vilket kanske inte hör hit egentligen). I alla fall så vaknar hon här om veckan mitt i natten (runt 1-tiden) av att det knackar på dörren. Utanför står min kusin med 2 poliser..
Det visar sig att han stulit nycklarna och följdaktligen bilen under tiden mamman låg och sov..
Efter stölden åkte han till en kompis (under 18, inget körkort) med bilen. Kompisen ville också prova att köra, vilket han också fick och gjorde. Nu till det absolut tråkigaste... Han kör in i en bergvägg , det blir stora skador på bilen och polisen kommer till platsen...

Mamman har i nuläget valt att inte anmäla sin son för stölden. Vagnskadeförsäkringen verkar inte gälla på hyrbilen då den vid olyckstillfället kördes av en körkortslös. Bilen står på verkstad och notan verkar bli i storleksordningen 60 000:-.. Den ska som det ser ut nu betalas av min moster som självklart ska försöka få kompisen att hjälpa till att betala.

Hon drar sig egentligen inte för att polisanmäla min kusin men hur skulle läget förändras då? Skulle kraschen då kunna gå på hyrbilens stöldförsäkring? Och i så fall, kan försäkringsbolaget kräva min kusin och/eller hans kompis på pengar? Som nämnt tidigare är båda under 18år.

Så vad tror ni, hur löser man denna kniviga situation på bästa sätt tro?? Helst till min mosters fördel..
mvh //JH
Citera
2010-01-29, 19:50
  #2
Medlem
Lefroids avatar
Nu är jag ingen expert, men att polisanmäla din kusin för bilstöld är väl något man bör undvika, då jag tror att det ganska enkelt kan leda till fängelse faktiskt.
Citera
2010-01-29, 20:13
  #3
Moderator
Pentyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abruzzi85
...
Och i så fall, kan försäkringsbolaget kräva min kusin och/eller hans kompis på pengar? Som nämnt tidigare är båda under 18år.
Det kan du utgå från att de kommer göra.
Det vore lärorikt för pojken också.
Fängelse får han inte.
Citera
2010-01-29, 23:17
  #4
Medlem
Om din moster anmäler bilen stulen så lär hennes hyrbilsförsäkring täcka skadorna. Förutsatt att det inte anses att hon varit allt för oaktsam med nycklarna eller liknande så blir det självrisk, möjligen förhöjd (har jobbat med biluthyrning och hos oss skulle det ha blivit 10000kr i självrisk).

Dels kommer naturligtvis sonen och kompisen bli åtalade samt försäkringsbolaget driva en skadeståndsprocess mot ungarna.
Citera
2010-01-30, 11:33
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl
Det kan du utgå från att de kommer göra.
Det vore lärorikt för pojken också.
Fängelse får han inte.
Känner också att det vore lärorikt. Dessutom, som det ser ut just nu, så är inte min kusin skylldig till brott rent juridiskt.. Han är inte anmäld för stöld och han körde inte vid olyckstillfälle, så han har inte gjort ngt bevisat olagligt .

Citat:
Ursprungligen postat av Nurka
Om din moster anmäler bilen stulen så lär hennes hyrbilsförsäkring täcka skadorna. Förutsatt att det inte anses att hon varit allt för oaktsam med nycklarna eller liknande så blir det självrisk, möjligen förhöjd (har jobbat med biluthyrning och hos oss skulle det ha blivit 10000kr i självrisk).

Dels kommer naturligtvis sonen och kompisen bli åtalade samt försäkringsbolaget driva en skadeståndsprocess mot ungarna.
Ok, det låter rimmligt att den skulle täcka det, jag tror/hoppas inte heller hon kan anses oaktsam med nycklarna. De 10000:- du skrev om, var det den ordinarie självrisken eller den förhöjda?

Sen funderar jag på det med skadeståndet. Killen som körde (kompisen) behöver ju nödvändigtvis inte vetat att bilen var stulen (även om han självklart gjorde det). Och så vitt jag vet om jag tex lånar en bekants bil (lagligt alltså ) och krockar med den så har jag i juridisk mening ingen skylldighet att ersätta ägaren, kan detta stämma? Hoppas det är ngt jag blivit ilurad, men om det är så kan det tillämpas på kompisen i det här fallet?
Citera
2010-01-30, 17:50
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abruzzi85
Känner också att det vore lärorikt. Dessutom, som det ser ut just nu, så är inte min kusin skylldig till brott rent juridiskt.. Han är inte anmäld för stöld och han körde inte vid olyckstillfälle, så han har inte gjort ngt bevisat olagligt .
Din kusin har visst gjort sig skyldig till brott, rent juridiskt. Det påverkas naturligtvis inte av om det är anmält eller inte. I det här fallet lär det inte bli tal om något annat än att ingen anmäls eller båda.


Citat:
Ursprungligen postat av Abruzzi85
Ok, det låter rimmligt att den skulle täcka det, jag tror/hoppas inte heller hon kan anses oaktsam med nycklarna. De 10000:- du skrev om, var det den ordinarie självrisken eller den förhöjda?
Självrisken var 2000kr vid stöld och 10000kr vid stöld med nyckeln.

Citat:
Ursprungligen postat av Abruzzi85
Sen funderar jag på det med skadeståndet. Killen som körde (kompisen) behöver ju nödvändigtvis inte vetat att bilen var stulen (även om han självklart gjorde det). Och så vitt jag vet om jag tex lånar en bekants bil (lagligt alltså ) och krockar med den så har jag i juridisk mening ingen skylldighet att ersätta ägaren, kan detta stämma? Hoppas det är ngt jag blivit ilurad, men om det är så kan det tillämpas på kompisen i det här fallet?

Förstör du annans egendom är du naturligtvis skyldig att ersätta skadan. Du verkar vara lättlurad. =)

Om jag lånar din skateboard och eldar upp den, är inte det logiska att jag ska bli ersättningsskyldig?
Citera
2010-01-31, 20:28
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nurka
Förstör du annans egendom är du naturligtvis skyldig att ersätta skadan. Du verkar vara lättlurad. =)

Om jag lånar din skateboard och eldar upp den, är inte det logiska att jag ska bli ersättningsskyldig?
Haha, nej jag är inte speciellt lättlurad egentligen faktiskt . Jag hörde detta genom en bekant som kvaddade sin kollegas bil. Kollegan ville ha mer ersättning än bilen var värd pga att han tyckte sig lagt ner mycket pengar på den. Min bekanta ringde då polisen (påstod han) och enligt dem var han inte skylldig att ersätta kollegan alls egentligen. Haha, trodde inte direkt på detta då och än mindre nu, men kände att jag var tvungen att fråga här. Lät ännu mer osant nu när jag skrev det nu .
Men å andra sidan finns det mycket underliga lagar .

En annan sak, kan min moster anmäla kusinen såhär i "efterhand"? Låter ju lite konstigt att ringa försäkringsbolaget och ändra sig till att bilen helt plötsligt var stulen?

mvh
Citera
2010-01-31, 21:18
  #8
Medlem
riskerar inte din moster straff om hon ej anmäler, vilket innebär att hon lånade ut bilen till någon som saknar körkort ?
Citera
2010-01-31, 21:51
  #9
Medlem
Messerschmitts avatar
Jag tror knappast att skadorna på bilen kan ersättas genom stöldförsäkringen även om hon gör polisanmälan. Det torde nämligen vara frågan om "olovligt brukande" av bilen och inte tillgrepp av den (stöld kallas det när man haft för avsikt att behålla det man stulit). En stöldförsäkring gäller inte för olovligt brukande.
Citera
2010-01-31, 21:55
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jejjk
riskerar inte din moster straff om hon ej anmäler, vilket innebär att hon lånade ut bilen till någon som saknar körkort ?
Har inte tänkt på det innan men det låter ju faktiskt fullt rimligt att hon skulle bli straffad för det. Men har inte varit tal om det dock vad jag vet.

Funderade också på hurvidare polisen är tvungen att anmäla ett sådan här brott, stölden alltså, när det kommer till deras kännedom? Uppenbarligen behöver de inte göra det då det inte har skett iofs ..
Citera
2010-01-31, 22:01
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Messerschmitt
Jag tror knappast att skadorna på bilen kan ersättas genom stöldförsäkringen även om hon gör polisanmälan. Det torde nämligen vara frågan om "olovligt brukande" av bilen och inte tillgrepp av den (stöld kallas det när man haft för avsikt att behålla det man stulit). En stöldförsäkring gäller inte för olovligt brukande.
Aha, du har rätt i att planen förmodlgen inte var att behålla bilen på något vis. Det har även kommit fram att han planerat att tanka bilen innan han skulle ställa tillbaka den så att det inte märktes, den jäkla snorungen .
Är det förresten skillnad på "olovligt brukande" och "tillgrepp av fortskaffningsmedel"? Det senare låter ju mer som stöld eller är det tom samma sak?
Citera
2010-02-01, 17:46
  #12
Medlem
Messerschmitts avatar
Mina kunskaper inom detta område är kanske inte helt aktuella men jag tror att de fortfarande är korrekta.

Tillgrepp av fortskaffningsmedel är t ex när någon tar en bil utan avsikt att behålla den eller t ex sälja den utomlands. Det kan vara bankrånare som behöver en bil för några timmar eller några snorungar som bara vill köra omkring en kväll.

När bilen "stjäls" av någon som har tillgång till den, t ex genom att man bor i samma bostad som ägaren, är det inte frågan om tillgrepp utan om olovligt brukande. Det kan ju vara så att bilnycklarna ligger på hallbyrån och då har ju alla i bostaden tillgång till dem och kan använda bilen. Det finns dock en gråzon, gärningsmannen kanske har brutit upp en låda för att komma över nycklarna. I så fall tror jag att det klassas som tillgrepp och då borde stöldförsäkringen gälla.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback