2010-01-31, 17:29
Medlem
Beakta följande exempeltråd:

"Som alla vet är 80 procent av alla stockholmare homosexuella eller transsexuella. Jag gick och funderade på detta idag under arbetet. Är det likadant i Köpenhamn?

Delge era erfarenheter av befolkningens sexuella läggning i Köpenhamn så att vi kan utreda detta"

Skulle man då inte kunna få påpeka att det inte är så att 80 procent av stockholmare är homosoexuella, eller måste man hålla sig till att diskutera hur det ligger till i Köpenhamn?

Jag menar, får man inte kommentera uppenbara felaktigheter i en trådstart därför att det inte följer TS frågeställning, så, kan man ju smyga in vad för dumheter som helst, och, get away with it. Det är inte särskilt attraktivt. Vi vill ju inte lura i folk att 80 procent av alla stockholmare är homosexuella, och inte låta folk som vet bättre få svara på detta.
Citera
2010-01-31, 17:36
Medlem
sk0gens avatar
Jag håller med trådskapare.

Z hade skrivit ett inlägg som i vanliga fall av PK-medierna skulle betrakta som rasistiskt. Varför kom Z undan med detta? Jo, för att hon har ett alibi - hon är "polack" och hon är "jude".

Det är en ganska intressant iaktagelse - att rasistiska raljerande krönikor är ok etablerade medier ifall man själv är judisk.
Citera
2010-01-31, 17:47
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cotillion
Det är lite tråkigt att man inte kan gå tillbaka och kolla på de inlägg som raderats när sådana här klagomål kommer upp
men vad man kan läsa från tråden så verkar alla vara rörande överens om att hon är en judinna och att hon ursprungligen kommer från polen.

Så vad är problemet? Vad finns det att diskutera? Om det nu är så viktigt vad hennes ursprung är så kan du väl skapa en tråd om det eller ta upp ämnet i tråden som faktiskt behandlar vem som är judar/judinnor i Sverige.

Det kan administratorerna och moderatorerna så var lugn

Sen vill jag bara tillägga att jag tycker att moderatorerna ofta är ganska trångsynta och bara jämför diskussionsunderlaget eller frågan i TS. I många fall kan en diskussion uppstå som i periferin berör diskussionsunderlaget eller frågan och är väsentlig för diskussionens fortlevnad.
Senast redigerad av DanteAlighieri 2010-01-31 kl. 17:57.
Citera
2010-01-31, 19:03
Medlem
king hippos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fillipgbg
Ja, det är så himla tröttsamt med judehatarna i stort sett varenda I&I-tråd.

Skapa er eget forum där ni kan diskutera om judarna äter småbarn och cornflakes till frukost eller att judarna vill ta över världen.

Om trådstarten var för seriös för dig kan du alltid skita i att försöka smutsa ner den med en massa okvalificerat skit prat om judars cornflakes vanor.

Poängen är att det var helt ok att börja raljera om hur svenskar blattar och polaker reagerar på bioblattar men när judebloggarens judiska börd fördes fram under ljuset blev tråden hård moderaterad som värsta jävla balkan tråden.

Jag håller med Ellias Ivan och Ezzelino i att bloggarens judiskhet inte kan undvikas i ett sånt här sammanhang

Mvh King Hippo
Citera
2010-01-31, 19:03
Bannlyst
Jag ser inget fel i mods agerande. Trådens egentliga topic hade ju inget att göra med vilka som är judar/judinnor eller ej.

Det går alldeles utmärkt att diskutera judar och judaism - det finns "tusentals" trådar om detta - men just i aktuellt fall fanns det ingen anledning att börja älta om det. Sedan undrar jag vad TS menar med "judisk dubbelmoral"? Är detta också en slags zionistisk konspiration? Eller kommer det nu diskuteras huruvida jecke är jude eller ej...?
Senast redigerad av Priosfei 2010-01-31 kl. 19:09.
Citera
2010-01-31, 19:28
Medlem
king hippos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Priosfei
Jag ser inget fel i mods agerande. Trådens egentliga topic hade ju inget att göra med vilka som är judar/judinnor eller ej.

Det går alldeles utmärkt att diskutera judar och judaism - det finns "tusentals" trådar om detta - men just i aktuellt fall fanns det ingen anledning att börja älta om det. Sedan undrar jag vad TS menar med "judisk dubbelmoral"? Är detta också en slags zionistisk konspiration? Eller kommer det nu diskuteras huruvida jecke är jude eller ej...?

Du behöver inte vara jude för att ha judisk dubbelmoral. Du behöver inte heller vara jude för att göra judiska filmer eller skriva judiska böcker.
Det handlar om att vara indoktrinerad (många av oss blir det redan från födseln) i judiska betenden och värdegrunder.

Trådens topic var Z påstådda dubbelmoral när hon kritiserade blattar utifrån ett blatte perspektiv (polskt) vilket är felaktigt eftersom hon varken är blatte eller polack hon är jude.
Det är omöjligt att blunda för ett sådant snedsteg och att låta tråden villa på en felaktig frågeställning
Ungefär som att starta en tråd om att svenskar äntligen ska införa ett förbud mot att äta katter och hundar när det är kinser som ska införa ett sådant förbud.
Man måste liksom få föra fram att det faktiskt är kinser det handlar om vare sig TS vill det eller inte..tycker inte du också det?
Citera
2010-01-31, 20:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sk0gen
Jag håller med trådskapare.

Z hade skrivit ett inlägg som i vanliga fall av PK-medierna skulle betrakta som rasistiskt. Varför kom Z undan med detta? Jo, för att hon har ett alibi - hon är "polack" och hon är "jude".

Det är en ganska intressant iaktagelse - att rasistiska raljerande krönikor är ok etablerade medier ifall man själv är judisk.

Vad har det med saken att göra hur hennes inlägg betraktas? Vad har det med vad man upplevt på bio att göra?
Citera
2010-01-31, 20:49
Medlem
sk0gens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binkermuniten
Vad har det med saken att göra hur hennes inlägg betraktas? Vad har det med vad man upplevt på bio att göra?

Därför att det var den texten som hela tråden byggde på, och att det var en tråd i ett forum som handlade om integration och invandring, och att inlägget var ovanligt "rasistiskt" för att komma från en etablerad skribent

Jag är på intet sätt en judehatare eller en som tror på "zions vise protokoll", jag bara tyckte det var lustigt att Z kommer undan med ett inlägg som de flesta andra kända skribenter skulle bannlysas för. Det är väl värt att kommenteras?

Är det lika känsligt att nämna att hon är polack, eller är det förbjudet att nämna judiskhet enbart?

Jag visste inte att det på något sätt var tabu att nämna judiskhet i en post?
Har den politiska korrektheten kommit till FB?
Citera
2010-01-31, 20:55
Bannlyst
Citat:
Därför att det var den texten som hela tråden byggde på, och att det var en tråd i ett forum som handlade om integration och invandring, och att inlägget var ovanligt "rasistiskt" för att komma från en etablerad skribent

Jag är på intet sätt en judehatare eller en som tror på "zions vise protokoll", jag bara tyckte det var lustigt att Z kommer undan med ett inlägg som de flesta andra kända skribenter skulle bannlysas för. Det är väl värt att kommenteras?

Är det lika känsligt att nämna att hon är polack, eller är det förbjudet att nämna judiskhet enbart?

Och det har att göra med vad man upplevt på bio menar du?
Citera
2010-01-31, 21:05
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binkermuniten
Och det har att göra med vad man upplevt på bio menar du?

Det Zytomierska påstår sig ha upplevt på bio (svårt störiga babbegäng) förmedlas via en text på hennes usla men förhållandevis "populära" blogg. Det är alltså texten, och responsen på den, vi kan analysera. Att då fritt fantisera fram något slags förbud mot att i förbigående påpeka att käringen är judinna vore rent absurt - jag vidhåller att ingen etniskt svensk bloggare med relativt många läsare skulle ha undkommit en PK-bannlysning om någon skrivit det KZ skrev. Detta p.g.a. att hon upplever sig själv som judinna, och upplevs av andra judar, sionister och allmänt PK-vaccinerade, som judinna. Hon upplever sig dock inte som polack - därav hennes "hopklumpande" av polacker med "störiga babbar".
Citera
2010-01-31, 21:27
Administrator
admins avatar
Citat:

Det gjorde hon väl inte?

Inlägget raderades, och skapade enligt henne själv en mängd reaktioner.

http://www.finest.se/userBlog/?uid=28711&beid=1283402

Citat:

Att hon är polack är relevant för diskussionen.

Citat:

Det beror på ifall det är relevant för diskussionen. Det är inte förbjudet att diskutera vem eller vilka som är judar. Däremot så så bör det vara relevant för det som diskuteras.

admin
Citera
2010-01-31, 21:38
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Att då fritt fantisera fram något slags förbud mot att i förbigående påpeka att käringen är judinna vore rent absurt

Detta hade inte varit något problem, ifall det inte gjordes systematiskt. Ifall man varje gång någon gör något man ogillar samtidigt nämner att personen är jude/judinna, så blir det efter ett tag tröttsamt. Speciellt då det inte har något med diskussionen att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
jag vidhåller att ingen etniskt svensk bloggare med relativt många läsare skulle ha undkommit en PK-bannlysning om någon skrivit det KZ skrev. Detta p.g.a. att hon upplever sig själv som judinna, och upplevs av andra judar, sionister och allmänt PK-vaccinerade, som judinna.

Vilket skapar möjligheten för dig att starta en diskussion om detta.
Vi är båda medvetna om att det i Sverige skapats lagar (läs: hets mot folkgrupp) som systematiskt förbjuder människor att diskutera dessa frågor. Så nu har du möjligheten att debattera detta. Ta den möjligheten. Det enda jag kräver är att du gör det i rätt forum.

admin
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in