2010-08-28, 16:37
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Ja, det är väldigt svårt. Massor av svenska bolag ser billiga ut, med rekordvinster, men makro från USA ser dåligt ut. Inte blir det bättre av att svenska börsen på marginalen styrs inte av bolagens utveckling utan vilken risknivå amerikanska pensionsfonder känner för att ha. Skakar det till borta i Amerikatt vill de minska sin risk, vilket i deras upp-och-nervända värld betyder att sälja av aktier på "exotiska" marknader som Sverige. Resultatet blir säljtryck och kurspresss.

Låt jänkarna sälja svenska kvalitetsbolag, om det är deras högsta önskan. Sitter du på ett undervärderat bolag, innebär kurspressen enbart att bolagen blir mer undervärderat och då kan du köpa mer. Jag vet däremot inte om jag håller med om att massor av svenska bolag ser billiga ut. För min del har jag haft svårt att hitta attraktiva värderingar på kvalitativa bolag.
Citera
2010-08-28, 17:44
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Låt jänkarna sälja svenska kvalitetsbolag, om det är deras högsta önskan. Sitter du på ett undervärderat bolag, innebär kurspressen enbart att bolagen blir mer undervärderat och då kan du köpa mer.
Ja, det där är förstås myntets andra sida. Men lite irriterande är det.

https://www.avanza.se/aza/press/press_article.jsp?article=159663
Citera
2010-08-28, 22:29
Medlem
Rois avatar
Ni gör det lite för enkelt för er. Bolagens fundamenta är också beroende av att omvärlden inte "nyser".
Citera
2010-08-29, 07:50
Medlem
19801s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Låt jänkarna sälja svenska kvalitetsbolag, om det är deras högsta önskan. Sitter du på ett undervärderat bolag, innebär kurspressen enbart att bolagen blir mer undervärderat och då kan du köpa mer. Jag vet däremot inte om jag håller med om att massor av svenska bolag ser billiga ut. För min del har jag haft svårt att hitta attraktiva värderingar på kvalitativa bolag.
Häpp, just nu är det i vilket fall inne att KÖPA svenskt. Finns två stora ETF:er de köper, EWD och FXS.
http://www.google.com/finance?q=NYSE:EWD
http://www.google.com/finance?q=NYSE:FXS
De sprider alltså riskerna med emerging markets och välskötta länder. Sverige har bra rykte på andra sidan pölen. EU i övrigt har dåligt rykte däremot. Ignorera alla myter och konstigheter som sprids via medierna. Sök fakta och neutralt förhållningssätt själv är mitt råd.
Citera
2010-08-29, 08:01
Medlem
19801s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Nu är jag ingen ekonom, men jag kan ju tycka att driver man en ekonomi/riksbank som accepterar/vill ha en viss arbetslöshet för att ekonomin i landet som helhet skall gå bra så är det väl inte mer än rätt att man ger stöd till de som drabbas? Vad skall man annars göra? Låta dem dö?

Nu kanske det senare iofs hade drivit på ekonomin ytterligare då de hade blivit desperata efter arbete vilket de kanske inte bli om de får det för bra, det vet jag inget om.

Men det finns väl en anledning till att man inte vill ha full sysselsättning, men sålänge det inte är målet och något som är möjligt så tycker jag att det vore rätt fisigt att bete sig alltför svinigt mot de som drabbas av systemet.

Vi har ju haft lägre arbetslöshet i landet förr.
Det bästa vore en RIKTIG inkomstbortfallsförsäkring som vore obligatorisk. Gärna statlig men med möjlighet att välja privat.

Dagens system där folk blir nollklassade hej vilt är ju dårarnas paradis praktiskt taget. Ganska olämpligt att ha en korporativistisk inkomstbortfallsförsäkring också eftersom det delvis är myndighetsutövning. Särskilt med tanke på att det absolut inte är en riktig försäkring utan snarare ett mycket dåligt fungerande bidragssystem som fungerar som en mjölkkassa för staten. De drar in otroligt mycket mer pengar än de betalar ut. Så kan man inte ha det. Märkligt att folk inte reagerar egentligen. Särskilt vänsterns kärntrupper faktiskt. Ganska ironiskt att sjukskrivna, förtidspensionärer och arbetslösa blivit arbetarrörelsens kärnväljare.
Citera
2010-08-29, 10:13
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roi
Ni gör det lite för enkelt för er. Bolagens fundamenta är också beroende av att omvärlden inte "nyser".
Njae, det är klart att vad som händer i USA påverkar också den reala situationen för svenska företag, men i alla lägen är kopplingen i dag är så stark att det nästan är löjligt. Jag skulle vilja hävda att den finansiella kopplingen är mycket starkare än den reala.
Citera
2010-08-29, 11:08
Medlem
Rois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Njae, det är klart att vad som händer i USA påverkar också den reala situationen för svenska företag, men i alla lägen är kopplingen i dag är så stark att det nästan är löjligt. Jag skulle vilja hävda att den finansiella kopplingen är mycket starkare än den reala.
Det är nog helt sant, men detta borde väl ha gällt även under uppgången? Stimulansbubblan i USA är över och får vi ett QE2 vill jag inte vara i närheten av något som på något sätt är beroende av dollar, även om det kanske kan få en fin skjuts och kanske till och med snyggare försäljningssiffror. Jag vågade rida på QE1, men jag tror inte dollarn kommer överleva ett program i samma storlek. Eller rättare sagt vågar jag inte chansa på det efter att ha sett flash-crashen.
Citera
2010-09-01, 20:39
Medlem
jehey! omx upp 3,8% idag.
hemtagning imorgon?
Citera
2010-09-12, 12:17
Medlem
oyinbozs avatar
Ekonomiekot lördag har inspirerats av tråden och körde igår på temat!

Den akuta fasen av krisen är över. Och snart är också den positiva rekylen över. Återhämtningen i den globala ekonomin ser alltså ut att ha kommit av sig. En fråga är om det blir en s k double-dip, att världsekonomin halkar tillbaka, ner i en djup svacka som kan leda till en ny lågkonjunktur. Samtidigt kommer det varingssiganler för en överhettning i Asien. Medverkar gör de båda bankekonomerna Cecilia Hermansson, Swedbank och Dag Lindskog på DnbNor. samt Ekots ekonomikommentator Christer Hillbom.

http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=3626
Citera
2010-09-12, 18:01
Medlem
SparkMans avatar
Ja, det är ju snart oktober så det kanske börjar bli dags att sälja av lite aktier som ligger på +7-9%
Citera
2010-09-12, 18:49
Moderator
Semesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyinboz
Ekonomiekot lördag har inspirerats av tråden och körde igår på temat!

Den akuta fasen av krisen är över. Och snart är också den positiva rekylen över. Återhämtningen i den globala ekonomin ser alltså ut att ha kommit av sig. En fråga är om det blir en s k double-dip, att världsekonomin halkar tillbaka, ner i en djup svacka som kan leda till en ny lågkonjunktur. Samtidigt kommer det varingssiganler för en överhettning i Asien. Medverkar gör de båda bankekonomerna Cecilia Hermansson, Swedbank och Dag Lindskog på DnbNor. samt Ekots ekonomikommentator Christer Hillbom.

http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=3626

Jag sålde av stora delar av mitt innehav för en vecka sedan och missade några procents uppgång. Jag känner dock att vi kommer fortsätta röra oss i intervallet 950-1100 på OMXS30. Därför känns det tryggt att plocka ut lite vinster nu.
Citera
2010-09-12, 20:35
Medlem
Dumbbells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SparkMan
Ja, det är ju snart oktober så det kanske börjar bli dags att sälja av lite aktier som ligger på +7-9%
Varför detta? Jag försöker lära mig lite om aktier så har du lust att förklara varför du bör sälja i just oktober?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in