Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Nu är jag ingen ekonom, men jag kan ju tycka att driver man en ekonomi/riksbank som accepterar/vill ha en viss arbetslöshet för att ekonomin i landet som helhet skall gå bra så är det väl inte mer än rätt att man ger stöd till de som drabbas? Vad skall man annars göra? Låta dem dö?
Nu kanske det senare iofs hade drivit på ekonomin ytterligare då de hade blivit desperata efter arbete vilket de kanske inte bli om de får det för bra, det vet jag inget om.
Men det finns väl en anledning till att man inte vill ha full sysselsättning, men sålänge det inte är målet och något som är möjligt så tycker jag att det vore rätt fisigt att bete sig alltför svinigt mot de som drabbas av systemet.
Vi har ju haft lägre arbetslöshet i landet förr.
Det bästa vore en RIKTIG inkomstbortfallsförsäkring som vore obligatorisk. Gärna statlig men med möjlighet att välja privat.
Dagens system där folk blir nollklassade hej vilt är ju dårarnas paradis praktiskt taget. Ganska olämpligt att ha en korporativistisk inkomstbortfallsförsäkring också eftersom det delvis är myndighetsutövning. Särskilt med tanke på att det absolut inte är en riktig försäkring utan snarare ett mycket dåligt fungerande bidragssystem som fungerar som en mjölkkassa för staten. De drar in otroligt mycket mer pengar än de betalar ut. Så kan man inte ha det. Märkligt att folk inte reagerar egentligen. Särskilt vänsterns kärntrupper faktiskt. Ganska ironiskt att sjukskrivna, förtidspensionärer och arbetslösa blivit arbetarrörelsens kärnväljare.