2011-06-09, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteLimo
Jag ligger med allt jag har i Bear + med hög belåning. Tror jag kan ligga kvar ett tag till hoppas jag, började dock för 3 dagar sen med mina egna pengar och drog snabbt in 10 loppor.
Loppor på stiftet?

Jag har själv satsar på bear.
Citera
2011-06-10, 14:49
Medlem
annanmedlems avatar
http://blogs.marketwatch.com/thetell/2011/06/10/buy-big-caps-with-beautiful-balance-sheets-mark-travis/#comment-493

"Köp det här! Själv ligger jag likvid." ...

Som om det spelar någon roll vad man har när allt rasar. Eller ja, roll spelar det ju, men det är fan inte positivt för det.
Citera
2011-06-10, 23:03
Medlem
Jag har tappat 5% på bara ett par dagar, klart att det känns surt att det går minus men jag tänker inte sälja utan vänta tills det återhämtat sig. Troligtvis kommer jag köpa en hel del mer när det ligger riktigt lågt.
Citera
2011-06-10, 23:13
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greven78
Jag har tappat 5% på bara ett par dagar, klart att det känns surt att det går minus men jag tänker inte sälja utan vänta tills det återhämtat sig. Troligtvis kommer jag köpa en hel del mer när det ligger riktigt lågt.
Jag har inte tappat något men jag får ju å andra sidan inget om det vänder heller =P

Det trista med att vänta tills det återhämtar sig är ju om det tar flera år.

Kostar ju lite i "försäkringspengar" om man skall hoppa runt efter trenderna. Jag vet inte om det lönar sig långsiktigt eller inte men det ger ju iaf ett lägre risktagande.
Citera
2011-06-10, 23:21
Medlem
Columbias avatar
Har redan låst in en del pengar i sparkonto för drygt 3 % ränta i ett halvår. Jag har inget behov av att vara likvid närmsta halvåret, tycker ni att det är bäst med sparkonto eller korta räntefonder medan man väntar ut stormen?
Citera
2011-06-11, 00:36
Medlem
Jag skulle köpa så mycket jag kunde i fallande klimat. När botten är nådd - och det vore idealtillfälle att köpa - kan ingen veta. Det enda rimliga i sparandet är att anta en lång horisont, och då är det rätt att gå emot strömmen. Köp vad ni kan. (Det ger dessutom möjlighet till kortsiktig spekulation, om en stark nedgång möts av en liten rekyl nästa dag.)
Citera
2011-06-11, 22:46
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Jag skulle köpa så mycket jag kunde i fallande klimat. När botten är nådd - och det vore idealtillfälle att köpa - kan ingen veta. Det enda rimliga i sparandet är att anta en lång horisont, och då är det rätt att gå emot strömmen. Köp vad ni kan. (Det ger dessutom möjlighet till kortsiktig spekulation, om en stark nedgång möts av en liten rekyl nästa dag.)
Fast strömmen har ju varit oxtokig. Det här är ju bara en liten flisa på tjuren änsålänge. Således inget jag ser som värt att köpa på. Skulle jag göra det som del i ett långsiktigt investerande skulle jag vilja se verklig panik, verkligt tokras, verklig tokbotten, eller däromkring, då kan jag tänka mig att köpa vad jag kan för att det någon gång borde vända upp. Men nu är det ju mest hopp på en vändning upp, men någon gång är det ju rimligt att börsen står lägre än nu, och då vill ju inte jag vara kvar.

Du har rätt till din åsikt.
Citera
2011-06-12, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Fast strömmen har ju varit oxtokig. Det här är ju bara en liten flisa på tjuren änsålänge. Således inget jag ser som värt att köpa på. Skulle jag göra det som del i ett långsiktigt investerande skulle jag vilja se verklig panik, verkligt tokras, verklig tokbotten, eller däromkring, då kan jag tänka mig att köpa vad jag kan för att det någon gång borde vända upp. Men nu är det ju mest hopp på en vändning upp, men någon gång är det ju rimligt att börsen står lägre än nu, och då vill ju inte jag vara kvar.

Du har rätt till din åsikt.

Men om jag har satsat 50 000:- och de faller till 10 000:- vad spelar det för roll om planen är att vara långsiktig, de kommer med största sannolikhet stiga igen eller?

Om jag inte är i behov av dessa pengar så kan de ju ligga kvar och få växa upp igen.

Jag är ny och söker kunskap så jag rättar inte dig utan detta är en fråga
Citera
2011-06-12, 21:34
Medlem
Newis avatar
Citat:
Men om jag har satsat 50 000:- och de faller till 10 000:- vad spelar det för roll om planen är att vara långsiktig, de kommer med största sannolikhet stiga igen eller?

Om jag inte är i behov av dessa pengar så kan de ju ligga kvar och få växa upp igen.

Det har att göra med att annanmedlem har en felaktig definition av vad risk är, som han skrivit om ett par inlägg längre upp. Enligt hans mening är det nämligen en risk att priset på något är volatilt.

Enligt min mening så är det en risk om det går dåligt för företaget som man är delägare i.
Citera
2011-06-12, 21:34
Medlem
Ksprs avatar
Citat:

Du kan få mycket fler aktier om du säljer när det är högt och köper igen när det är lågt.

T.ex. om 50 000 kr ger 1 000 aktier (50kr/st) och så sjunker värdet till 10 000 kr (10kr/aktie) så har du fortfarande 1 000 aktier när börsen går upp igen. Hade du väntat så kunde du köpa 5 000 aktier för 10 kr/st istället när nedgången skedde.

Om värdet ökar igen till 50 kr/st så har du i första exemplet 50 000 kr igen men om du hade köpt senare har du nu 250 000 kr istället.

Självklart är det jätte svårt att pricka toppar och bottnar men på ett ungefär borde gå.

Edit-
Exempel:

Om du hade köpt Handelsbanken 2004 för ungefär 150kr st med ett kapital på 50 000kr hade det gett ungefär 333 aktier.

Om du hade sparat dem över finanskrisen hade de idag varit värda ungefär 200kr st totalt 66 600kr.

Hade du istället sålt dem 2007 för ca 190 kr hade du haft 63 270 som du under 2008 hade kunnat investera igen till en kurs på 125 kr = 506 aktier. De hade idag varit värda 101 200kr.
Senast redigerad av Kspr 2011-06-12 kl. 21:42.
Citera
2011-06-12, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kspr
Du kan få mycket fler aktier om du säljer när det är högt och köper igen när det är lågt.

T.ex. om 50 000 kr ger 1 000 aktier (50kr/st) och så sjunker värdet till 10 000 kr (10kr/aktie) så har du fortfarande 1 000 aktier när börsen går upp igen. Hade du väntat så kunde du köpa 5 000 aktier för 10 kr/st istället när nedgången skedde.

Om värdet ökar igen till 50 kr/st så har du i första exemplet 50 000 kr igen men om du hade köpt senare har du nu 250 000 kr istället.

Självklart är det jätte svårt att pricka toppar och bottnar men på ett ungefär borde gå.

Edit-
Exempel:

Om du hade köpt Handelsbanken 2004 för ungefär 150kr st med ett kapital på 50 000kr hade det gett ungefär 333 aktier.

Om du hade sparat dem över finanskrisen hade de idag varit värda ungefär 200kr st totalt 66 600kr.

Hade du istället sålt dem 2007 för ca 190 kr hade du haft 63 270 som du under 2008 hade kunnat investera igen till en kurs på 125 kr = 506 aktier. De hade idag varit värda 101 200kr.

Det var så jag anade att det låg till, tack. Jag gick ju tydligen in i fel tid , mitt innehav har under veckan som varit tappat 5% i värde, trökigt å börja sin karriär på börsen på det viset men jag ville komma igång så fort som möjligt och jag kan inte se i framtiden

Kanske lär sig med tiden att få en känsla för det hela.
Citera
2011-06-12, 22:45
Medlem
Citat:

Vad händer om du plötsligt absolut måste ha pengarna då? Då är det inte bra om du bara får 10.000 spänn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in