Inte en önskvärd vecka... Hur länge kommer börsen går ner just nu?
Som tur är så har jag mycket mer kapital att föra in och detta ska jag göra idag om ingen får för sig att komma med information om att det kommer gå ner mycket mer nästa vecka/veckorna.
Inte en önskvärd vecka... Hur länge kommer börsen går ner just nu?
Som tur är så har jag mycket mer kapital att föra in och detta ska jag göra idag om ingen får för sig att komma med information om att det kommer gå ner mycket mer nästa vecka/veckorna.
Har du mycket kapital dela då upp köpen ifall raset skulle fortsätta. Vad det är för information du är ute efter vet jag inte men kortsiktigt vet nog ingen riktigt någonting om vad som ska ske! Inte helt omöjligt att det skulle rasa någon vecka till alternativt direkt på måndag börja stiga
Köp på måndag, sedan avvakta nästa vecka köp mer. Dela upp helt enkelt! Glöm inte köpa i olika branscher vilket du säkert vet
Fan fingrarna kliar att köpa, längesen man såg såna här köptillfällen, om det nu är det. Kanske blir bättre köptillfälle nästa vecka
Jag avvaktar lite till iallafall...
Lite intressant historiskt om liknande scenarion där börsen sjunkit mycket under just EN vecka...
1.Hösten 2008, en tid då marknaderna var i fritt fall mot bakgrund av den akuta finanskrisen, rasade index 21 procent under en enskild vecka i oktober. Under de efterföljande fyra veckorna steg index 8 procent.
2. Men kort senare kom en ny urblåsning när börsen i mitten av november rasade 11 procent under en vecka.Uppåtrekylen under de efterföljande fyra veckorna blev 15 procent.
3. I juli 2002 rasade index 11 procent under en enskild vecka. Fyra veckor senare hade index stigit 11 procent.
4. I mars 2001 rasade index nära 10 procent. Under de fyra efterföljande veckorna fortsatte nedgången med 1 procent. Och det blev väsentligt värre senare när pyspunkan från it-boomens dagar förvandlas till en okontrollerad ballonglandning.
Ner cirka 6%. Sålde av mina fonder i början av veckan men gick in med småpositioner i enskilda aktier istället. Smart drag att gå in i måndags, verkligen! Hade i varje fall sinnesnärvaro att köpa lite björnar igår morse och de är upp 5% så det snyggar till portföljen. Hoppas att det blir kortvarigt neråt och att jag lyckas sälja av björnarna vid bra tid.
Ditt andra stycker var väl OK, men ditt första? Menar du att det inte spelar nån roll om Grekland defaultar på skulder på flera tusen (tror jag?) miljarder?
Gör de det så sprids ju dessa förluster till övriga delar av Europa, och många banker kan pga hävstångar kk:a som följd.
Med andra ordval kan man väl kalla reaktionerna på aktiemarknaden som synnerligen 'känsliga' istället. Jag menar att dagens globala, finansiella ekonomiska system är närmast oöverskådligt och svårgreppbart. Jag tror nästan att reaktionerna på Greklands ekonomiska svårigheter har större betydelse än de ekonomiska svårigheterna i sig.
Det är väldigt dynamiskt också, som du beskriver, med olika efterverkningar på europeiska länders ekonomier. Men förväntningar och fördomar gentemot en tänkbar högkonjunktur eller lågkonjunktur är svåra att skilja på verkliga ekonomiska problem, vilket gör att människor trasslar in sig i mardrömslika 'paranoida', eller överdrivet optimistiska föreställningsvärldar.
Har du mycket kapital dela då upp köpen ifall raset skulle fortsätta. Vad det är för information du är ute efter vet jag inte men kortsiktigt vet nog ingen riktigt någonting om vad som ska ske! Inte helt omöjligt att det skulle rasa någon vecka till alternativt direkt på måndag börja stiga
Köp på måndag, sedan avvakta nästa vecka köp mer. Dela upp helt enkelt! Glöm inte köpa i olika branscher vilket du säkert vet
Fan fingrarna kliar att köpa, längesen man såg såna här köptillfällen, om det nu är det. Kanske blir bättre köptillfälle nästa vecka
Jag avvaktar lite till iallafall...
Lite intressant historiskt om liknande scenarion där börsen sjunkit mycket under just EN vecka...
1.Hösten 2008, en tid då marknaderna var i fritt fall mot bakgrund av den akuta finanskrisen, rasade index 21 procent under en enskild vecka i oktober. Under de efterföljande fyra veckorna steg index 8 procent.
2. Men kort senare kom en ny urblåsning när börsen i mitten av november rasade 11 procent under en vecka.Uppåtrekylen under de efterföljande fyra veckorna blev 15 procent.
3. I juli 2002 rasade index 11 procent under en enskild vecka. Fyra veckor senare hade index stigit 11 procent.
4. I mars 2001 rasade index nära 10 procent. Under de fyra efterföljande veckorna fortsatte nedgången med 1 procent. Och det blev väsentligt värre senare när pyspunkan från it-boomens dagar förvandlas till en okontrollerad ballonglandning.
Mycket mer och mycket mer har ungefär 200k att spendera vidare med. Sen får det f*n räcka.