2010-05-08, 14:06
Medlem
Rubinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Grekland är ingen stor ekonomi som borde påverka världsbörserna i en sådan här stor omfattning.
Måste vara annat som ligger bakom.

Det är inte endast Grekland som har problem. Även Spanien, Portugal och England har liknande problem som bara inte har uppmärksammats på samma sätt. Sedan är det inte bara detta som har påverkat börsena utan det är snarare så att detta genererade i att folk blir oroliga och vill ta hem de enorma vinster som ligger i börsen just nu. När stora vinster börjar plockas hem följer alla med i strömmen och börsen dyker.
Citera
2010-05-08, 14:09
Medlem
Aerialss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morton
Hur länge tror ni att raset fortsätter? Vissa verkar tycka att reaktionen är överdriven, andra att det ekonomiska systemet är på väg att kollapsa. Själv vet jag inte vad jag ska tro, men när det rasat så fort är det ju klart att man blir sugen på att börja köpa.

På obestämd tid. Det brukar lugna ner sig till sommaren, vi får se om det lugnet och nya politiska ageranden kan stabilisera marknaden något då. En bra start för att få en riktlinje om hur den närmsta tiden kommer se ut är att titta på bankernas agerande, häromdagen valde flertalet av dem Europeiska bankerna att låsa in stora summor på ECB - det är negativt.
Citera
2010-05-08, 14:29
Medlem
MunchenCallings avatar
Detta är helt underbart. Jag hoppas att alla dem som trissat upp priserna på börsen under brinnande recession bränner sig riktigt.

Rasa börsfan, rasa!
Citera
2010-05-08, 15:41
Medlem
Nemans avatar
Vi har under en längre tid vetat att ekonomin i Grekland är åt helvete och att Spaniens och Portugals går mot samma öde. Detta har dock inte hindrat börsen från att stiga.

"Raset", som medierna väljer att kalla det, är enligt mig en vanlig korrektion för senaste tidens kraftiga uppgång, men har förstärkts av datafelen i New York.

Jag väljer att se detta som julafton, dvs. mellandagsrean har öppnat. Nu gäller det att placera sina pengar klokt och krydda det hela med lite derivat. Själv tror jag att verkstadsbranschen kommer att återhämta sig snabbast.
Citera
2010-05-08, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bandhunden
Men börsen stiger ju även på reella värden. Dessa värden har ju inte försvunnit för att marknaden fått stora skälvan.

Ja, en sjuk överreaktion. Hur f-n kan man en bry sig en siestaekonomi som är en bråkdel av den Svenska (som i sig är en fjärt i rymden jämfört med världsekonomin)?

Dessutom blir dom räddade av allehanda bailouts och åtstramningspaketet har dom godkänt. Visst har det protesterats en hel del men efter ett tag orkar dom inte längre och börjar inse att problemet måste lösas och åtstramningarna är ett nödvändigt ont.
Senast redigerad av Pokerpro 2010-05-08 kl. 16:00.
Citera
2010-05-08, 19:15
Medlem
Mortons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neman
Jag väljer att se detta som julafton, dvs. mellandagsrean har öppnat. Nu gäller det att placera sina pengar klokt och krydda det hela med lite derivat. Själv tror jag att verkstadsbranschen kommer att återhämta sig snabbast.

Men frågan är väl om inte rean blir ännu bättre framöver. Man vill ju inte behöva betala mer än man behöver och med tanke på den allmänna paniken som verkar råda just nu skulle det inte förvåna mig om det fortfarande är väldigt många som hänger över säljknappen.

Ja, när ska man köpa egentligen?
Citera
2010-05-08, 23:19
Medlem
Aerialss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morton
Men frågan är väl om inte rean blir ännu bättre framöver. Man vill ju inte behöva betala mer än man behöver och med tanke på den allmänna paniken som verkar råda just nu skulle det inte förvåna mig om det fortfarande är väldigt många som hänger över säljknappen.

Ja, när ska man köpa egentligen?
Det kan naturligtvis ingen svara på. Historiskt sett ser vi dock att en uppgång kommer i flera etapper efter en nedgång, så är du osäker kanske du bör vänta till marknaden har lugnat ner sig. Du hinner hänga på uppgången när den väl kommer, även om du missar själva rekylen. Du vet att marknaden har lugnat ner sig och sakta börjar stabilisera sig när vollan återgår till normala nivåer och spreaderna minskar. Det är precis som efter en vanlig rapport, det är oftast bättre att ligga likvid under en rapport och sedan haka på om det kommer en ev. uppgång. (om man inte har starkt förtroende för den kommande rapporten, eller ligger lång och tror på bolaget).
Citera
2010-05-08, 23:24
Medlem
Aerialss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aerials
Det kan naturligtvis ingen svara på. Historiskt sett ser vi dock att en uppgång kommer i flera etapper efter en nedgång, så är du osäker kanske du bör vänta till marknaden har lugnat ner sig. Du hinner hänga på uppgången när den väl kommer, även om du missar själva rekylen. Du vet att marknaden har lugnat ner sig och sakta börjar stabilisera sig när vollan återgår till normala nivåer och spreaderna minskar. Det är precis som efter en vanlig rapport, det är oftast bättre att ligga likvid under en rapport och sedan haka på om det kommer en ev. uppgång. (om man inte har starkt förtroende för den kommande rapporten, eller ligger lång och tror på bolaget+ i kontrast till att man här skulle sitta på information som säger att vi har god makro på ingång på, säg, måndag).

Jag talar bara för mig själv, och tänker inte provocera fram beslut åt er. Men betänk detta:
1. Stora europeiska banker har börjat och kommer fortsätta låsa in kapital = negativt.
2. Vi har ett besked om att "vi på söndag kommer få besked om ev. åtgärder" = negativt.
Citera
2010-05-08, 23:37
Medlem
Knaffells avatar
Citat:
Det kan naturligtvis ingen svara på. Historiskt sett ser vi dock att en uppgång kommer i flera etapper efter en nedgång, så är du osäker kanske du bör vänta till marknaden har lugnat ner sig. Du hinner hänga på uppgången när den väl kommer, även om du missar själva rekylen. Du vet att marknaden har lugnat ner sig och sakta börjar stabilisera sig när vollan återgår till normala nivåer och spreaderna minskar. Det är precis som efter en vanlig rapport, det är oftast bättre att ligga likvid under en rapport och sedan haka på om det kommer en ev. uppgång. (om man inte har starkt förtroende för den kommande rapporten, eller ligger lång och tror på bolaget).

Citat:
Jag talar bara för mig själv, och tänker inte provocera fram beslut åt er. Men betänk detta:
1. Stora europeiska banker har börjat och kommer fortsätta låsa in kapital = negativt.
2. Vi har ett besked om att "vi på söndag kommer få besked om ev. åtgärder" = negativt.

Intressant, det du säger kan mycket väl stämma. Att ta det lugnt och "vänta ut läget" (inte gå in för tidigt) kan mycket väl visa sig vara klokt.

Jag undrar lite hur du själv tänkt göra, med tanke på det du precis sagt, hur kommer ditt daytradande/handel på kort sikt påverkas utav detta?

Vad tänker du göra med de innehav du ligger lång i ?
Citera
2010-05-08, 23:53
Medlem
Aerialss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knaffell
Intressant, det du säger kan mycket väl stämma. Att ta det lugnt och "vänta ut läget" (inte gå in för tidigt) kan mycket väl visa sig vara klokt.

Jag undrar lite hur du själv tänkt göra, med tanke på det du precis sagt, hur kommer ditt daytradande/handel på kort sikt påverkas utav detta?

Vad tänker du göra med de innehav du ligger lång i ?
Jag har lyckats riktigt bra som omväxling vid nedgång. Jag ligger fortfarande tung i endast två aktier, össur och polarcus (danskt respektive norskt) som jag har gjort en mycket bra vinst i och dem tycks vara helt, eller nästintill orörda den gångna veckan. Jag skrev om dessa bolag tidigare det här året i Dattrading-tråden. I och med att jag ligger med hela pensionen där ska jag revidera om taktiken lite och möjligen gå likvid ett tag. Vi får se hur måndagen spelar ut sig och om dem påverkas den kommande veckan.

Jag fick ta en mindre förlust på tradingkapitalet i pxxs som tog ledning i nedgången av oljesektorn men därefter har det varit trading i bull och bear, samt ericsson - det har gått ganska bra! Så jag är jättenöjd, och egentligen borde jag gå likvid nu men jag är ett girigt as så vi får se hur det blir med det Jag ligger bear på måndag.
Citera
2010-05-09, 00:34
Medlem
EgggEs avatar
Aerials

Du sa att du ligger tung i endast två aktier, össur och polarcus. Är du lång i dessa aktier och hur lång tid har du tänkt behålla på ett ungefär? Och ett grattis såklart för din fina trades i dessa två företag, har själv följt dig i daytrader-tråden och du verkar ha en sund money-management...

Annars låter dina tankegångar väldigt intressanta och kommande vecka/veckor ska nog bli väldigt intressanta på börsen, iallafall för min del, det vet jag!
Citera
2010-05-09, 18:41
Medlem
Rois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pokerpro
Ja, en sjuk överreaktion. Hur f-n kan man en bry sig en siestaekonomi som är en bråkdel av den Svenska (som i sig är en fjärt i rymden jämfört med världsekonomin)?

Dessutom blir dom räddade av allehanda bailouts och åtstramningspaketet har dom godkänt. Visst har det protesterats en hel del men efter ett tag orkar dom inte längre och börjar inse att problemet måste lösas och åtstramningarna är ett nödvändigt ont.
http://www.msnbc.msn.com/id/21134540/vp/37026025#37026025
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in