2012-03-28, 17:28
Medlem
deMorgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercai
Sånt här är sjukt subjektivt. Så här ser det iaf ut i Mercai's värld:

Helst går du på:
Oxford, Cambridge, LSE, Warwick, Imperial, UCL

Kommer du inte in där går du på:
HHS, Bocconi, St Andrews, Durham, Manchester m.fl

Skiter det sig med så går du på:
CBS, Edinburgh, Bath, Cass m.fl

Givetvis har jag glömt hälften och de flesta här inne håller inte med mig om den andra hälften. Sen är det som sat subjektivt...

Vad grundar du din "subjektiva" bedömning på? Jag är mest nyfiken. Jag försöker göra reserach på skolor genom att läsa runt, höra med kollegor och med vänner som arbetar inom IB. Får en helt annan bild än den som bl.a. det här inlägget förmedlar?
Citera
2012-03-28, 18:19
Medlem
Jag har kikat lite på Stockholms universitet och deras Kandidat i Ekonomi och IT, även kandidat i ekonomi och matematik, istället för endast en slags Kandidat i ekonomi som t.ex. Lund har...

Jag som är intresserad av S&T sidan av Investment Banking, tänkte fråga Ugglan eller någon annan med erfarenhet huruvida dessa program kan tänkas vara till fördel? (Och JA, jag vet att programmet inte spelar någon roll egentligen, endast val av universitet osv...)
Men eftersom allt fler mäklarhus och tradingavdelningar söker personer med både intresse för marknaden men även erfarenhet av programmering eller dyl, skulle en Ekonomi och IT kandidat vara till ens fördel då? Med tanke på högfrekvenshandeln som blir vanligare och vanligare...
Samt att S&T brukar uppskatta tung matematisk kunskap?
Citera
2012-03-29, 05:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ugglan
Vet inte hur det är för ibd/corpen, men jag känner av att det är rätt irrelevant vad man pluggat så länge man kommer från en bra skola. I mitt team (s&t) har vi exempelvis folk från Elektro vid Imperial, Språk vid Oxford.
Ja, i längden letar väl IB-banker bara efter begåvade människor. Träffade en JP Morgan-snubbe, han pratade att många i London hade andra examen än ekonomi, och filosofi var vanligt. Förstod dock inte riktigt om han menade Bachelor of philosophy vilket i princip kan innebära i engineering eller ekonomi, eller faktiskt studerat filosofi på riktigt.

Men hur är det, några som studerat "riktigt" filosofi som håller på med IB som du känner till?
Citera
2012-03-29, 05:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orkarN
Ni måste börja göra åtskillnad på BSc och MSc/MBA i den här debatten, annars kommer folk bli jävligt förvirrade. LBS, exempelvis, är relevant för MBA - LSE är det inte, ergo, de går inte att jämföra som du gör ovan.
Okej, Men har LBS även bachelor och master?
Citera
2012-03-29, 08:05
Medlem
ugglans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ayit
Jag har kikat lite på Stockholms universitet och deras Kandidat i Ekonomi och IT, även kandidat i ekonomi och matematik, istället för endast en slags Kandidat i ekonomi som t.ex. Lund har...

Jag som är intresserad av S&T sidan av Investment Banking, tänkte fråga Ugglan eller någon annan med erfarenhet huruvida dessa program kan tänkas vara till fördel? (Och JA, jag vet att programmet inte spelar någon roll egentligen, endast val av universitet osv...)
Men eftersom allt fler mäklarhus och tradingavdelningar söker personer med både intresse för marknaden men även erfarenhet av programmering eller dyl, skulle en Ekonomi och IT kandidat vara till ens fördel då? Med tanke på högfrekvenshandeln som blir vanligare och vanligare...
Samt att S&T brukar uppskatta tung matematisk kunskap?

Har ärligt talat ingen aning vad som är minimumkrav utbildningsmässigt. Men vill du profilera dig mot data/IT så är det nog bättre att försöka läsa ett civ.ing-program i datavetenskap och krydda med ekonomikurser.

Citat:
Ursprungligen postat av studentnissen
Ja, i längden letar väl IB-banker bara efter begåvade människor. Träffade en JP Morgan-snubbe, han pratade att många i London hade andra examen än ekonomi, och filosofi var vanligt. Förstod dock inte riktigt om han menade Bachelor of philosophy vilket i princip kan innebära i engineering eller ekonomi, eller faktiskt studerat filosofi på riktigt.

Men hur är det, några som studerat "riktigt" filosofi som håller på med IB som du känner till?

Känner ingen som studerat filosofi, dock så pratade jag under en arbetsmarknadsdag med en MD på MS IBD som hävdade att hans senaste rekrytering var en f.d. präst.
Citera
2012-03-29, 08:06
Medlem
Altmans avatar
Citat:
Okej, Men har LBS även bachelor och master?

Nej, LBS är, tillsammans med Insead, den bästa MBA-utbildningen som finns i Europa.
Citera
2012-03-29, 11:32
Medlem
Citat:
Har ärligt talat ingen aning vad som är minimumkrav utbildningsmässigt. Men vill du profilera dig mot data/IT så är det nog bättre att försöka läsa ett civ.ing-program i datavetenskap och krydda

Okej, tänkte mer att man kan skaffa en kandidat i ekonomi, med inriktning FE eller kanske NE, men även "krydda" cv't med en del programmeringskunskaper osv som kan vara till ens fördel?
Det samma borde kanske gälla en kandidat i ekonomi och matematik, med inriktning i FE eller NE? Där den extra "kryddan" är den tyngre matematiska delen...

Hur tror du det står sig med nationalekonomi istället för företagsekonomi när man pratar möjligheter att börja jobba inom Markets?

Är i valet och kvalet att välja vilka program jag skall söka, eftersom jag har lite olika intressen...
Citera
2012-03-29, 12:22
Medlem
ugglans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ayit
Okej, tänkte mer att man kan skaffa en kandidat i ekonomi, med inriktning FE eller kanske NE, men även "krydda" cv't med en del programmeringskunskaper osv som kan vara till ens fördel?
Det samma borde kanske gälla en kandidat i ekonomi och matematik, med inriktning i FE eller NE? Där den extra "kryddan" är den tyngre matematiska delen...

Hur tror du det står sig med nationalekonomi istället för företagsekonomi när man pratar möjligheter att börja jobba inom Markets?

Är i valet och kvalet att välja vilka program jag skall söka, eftersom jag har lite olika intressen...

NEK skulle du ha nytta av, till skillnad från FEK ...
Citera
2012-03-29, 12:25
Medlem
Citat:
NEK skulle du ha nytta av, till skillnad från FEK ...

Good to know!
Citera
2012-03-30, 21:06
Medlem
Citat:

Det är väl samma sak som en fil. kand? Du kan ju ha en fil. kand i ekonomi till exempel.
Citera
2012-03-31, 20:36
Medlem
C.Kurtzs avatar
Vad tror ni här i tråden ger minst dåliga chanser till jobb i London - ett gap year efter gymnasiet följt av ekonomi på HGU/Lund/Uppsala (alternativt ind. ek.) eller två gap years sedan ekonomi på HHS? Kanske är kört i båda fallen?

Tacksam för svar!
Citera
2012-03-31, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.Kurtz
Vad tror ni här i tråden ger minst dåliga chanser till jobb i London - ett gap year efter gymnasiet följt av ekonomi på HGU/Lund/Uppsala (alternativt ind. ek.) eller två gap years sedan ekonomi på HHS? Kanske är kört i båda fallen?

Tacksam för svar!
Självklart ska du satsa på HHS. Ångrar att jag inte tog ett år att plugga upp mitt högskoleprov.
UU och Lund kommer kastas i papperskorgen från IB-banker tyvärr om du inte har kryddat med någon annan utbilning, riktigt bra betyg och extra aktiviteter. Alt kan du ju satsa på att ta en master på HHS, det är det som jag gör nu. Studerar GMAT etc. Kommer jag inte in på HHS i sverige, så kommer jag söka mig utomlands. För mig finns det inte att göra en master på något annat lärosäte i Sverige, de håller helt enkelt inte måttet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in