2011-01-21, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av consixx
Låter som ett vettige tips, tack.

Det var någon i tråden som nämnde ett GMATtest (tror jag det hette), någon som kort kan förklara vad det är för sorts test, hur det går till och var, när man gör det, samt vad som krävs och hur väsentligt det är. Tacksam för svar.

consixx

Testa google (en sökmotor), då hittar du till exempel den här sidan (på något som kallas wikipedia, där kan man också hitta massa information):

GMAT på Wikipedia
Citera
2011-01-21, 11:25
Medlem
Aekeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hamsterns
Okej,
Jag kan ej komma in på handels i stockholm. So har tänkt mig det bästa alternativet.

Handels i Jönköping och handels i Göteborg vevrkar vara dom bästa efter SSE. Jönköping verkar bra då de har massa bra partneruniversitet och allt läses på engelska. Tror också minna chanser att ta min master på SSE ökar om jag går Jönköping. SU, LiU och UU kännns inte så vassa. Däremot är Lund ett alternativ, dock så har de sämre internationellt utbyte. Engelsk program på handels Göteborg är i så fall det näst bästa alternativet för mig.
Civilingenjör på KTH är uteslutet.

Alla skolorna har i alla fall över 19 betyg i intagningskrav. Jag sitter på 19,5.
Jag kan förstå att Jönköping inte är så kännt än internatinellt men vågar inte satsa allt på ett kort då chansen att bli IE i london fortfarrande är väldigt liten, och vet inte ens om jag klarar det. Däremot vill jag jobba utomlands och då är IHH på Jönköping Sveriges bästa utbildning (efter SSE) för detta ändamål.

Gå inte IHH Jönköping. Jag kan inte uttala mig om det är en bra skola eller inte men kan garantera att din ansökan kommer med 99.9% sannolikhet hamna i papperskorgen.
Citera
2011-01-21, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aekei
Gå inte IHH Jönköping. Jag kan inte uttala mig om det är en bra skola eller inte men kan garantera att din ansökan kommer med 99.9% sannolikhet hamna i papperskorgen.
Nej. Lund ska jag satsa på. Anledningen till att jag ville gå IHH är för att den har mkt bra rykte här i Sverige och väldigt internationellt orienterad med bra utbyte. Exempelvis copenhagen business school, helsinki och SSE i Riga. Plus någrra toppskolor i asien. Så är ett svårt val för mig, men verkar inte som den smäller så högt i England då man går mer på själva universitet, något som diskuterats i tråden.
Citera
2011-01-21, 13:36
Medlem
Citat:
Nej. Lund ska jag satsa på. Anledningen till att jag ville gå IHH är för att den har mkt bra rykte här i Sverige och väldigt internationellt orienterad med bra utbyte. Exempelvis copenhagen business school, helsinki och SSE i Riga. Plus någrra toppskolor i asien. Så är ett svårt val för mig, men verkar inte som den smäller så högt i England då man går mer på själva universitet, något som diskuterats i tråden.

Öhm om Copenhagen Business School och helsinki skulle vara det som får någon att välja Jönköping så kan jag ju säga att Lund också har utbyte med dessa skolor plus betydligt mycket bättre skolor i både Asien, Europa och Nordamerika. Tycker helt klart att du ska välja Lund framför Jönköping, inget snack om det
Citera
2011-01-21, 15:45
Medlem
Gurkan100s avatar
Citat:

Varför försvarar du Jönköping på ett sjukligt sätt i alla trådar du skriver i? LU, UU, SU, & lanthandels är alla bättre skolor. Allt vad Jönköping och dylikt har att erbjuda är inte ens nära.

Passar på att citera Weilöv ur Affärsjurist-tråden, samma sak gäller för ekonomer (byt ut JIBS mot IHH):

Citat:
Ursprungligen postat av Weilöv
Jag har aldrig förstått mig på folk från Högskolan i Jönköping (eller JIBS som de säger, för att dölja namnet på hålan). De struttar fan omkring med mer påfågelfasoner än studenter på handels i stockholm, juridikstudenter i Uppsala osv. Bara några timmar efter att Fokus presenterade sin nya ranking över högskolor i Sverige för någon månad sedan (Där Jönköping quite rightly placerades under toppinstitutionerna samt de större universiteten) översvämmades kommentarsspalten av inlägg i stil med "Fokus har hel!!!1! Jkpg är bland de bästa!!"

Men visst, om du vill plugga nåt år utomlands, välj Jönköping för all del. Om du däremot vill jobba utomlands efter examen, gör du klokt i att hålla dig så långt bort ifrån affärsjuristprogrammet i Jönköping som möjligt (eller ja, så långt ifrån Jönköping som Stockholm, Lund, Uppsala eller Göteborg ligger).
Senast redigerad av Gurkan100 2011-01-21 kl. 15:59.
Citera
2011-01-21, 18:37
Medlem
orkarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurkan100
Varför försvarar du Jönköping på ett sjukligt sätt i alla trådar du skriver i? LU, UU, SU, & lanthandels är alla bättre skolor. Allt vad Jönköping och dylikt har att erbjuda är inte ens nära.

Passar på att citera Weilöv ur Affärsjurist-tråden, samma sak gäller för ekonomer (byt ut JIBS mot IHH):
Alltså, JIBZ hamnar högt upp på diverse listor därför att Jkpg-regionen är jävligt på i termer av jobb och skolan har bra näringslivsintegration med företag i regionen. Däremot är det långt ifrån target school för investmentbanker.
Citera
2011-01-22, 13:39
Medlem
Är i princip antagen på Universita Bocconi i Milano nu. (Får definitivt besked 18 februari)
Det är Bachelor of International Economics, Management and Finance som den så vackert heter och jag tänkte bara kolla av utbildningens rykte lite extra här.

Som jag har förstått det så är de ungefär såhär:
Bocconi är en skola där rika italienare sätter sina barn. Det är inte speciellt svårt att komma in, det räcker med att man har lite cash. Många italienare är dåligt motiverade och drar ner kvalitén på utbildningen men själva skolan ger eleverna alla möjligheter att lyckas. Är man ambitiös och sätter höga betyg så har man goda möjligheter att lyckas för skolan har resurser och kontakter, både i Italien, övriga Europa och Amerika. Det är skolans fantastiska Master som har gett deras Undergrad någon form av internationellt erkännande. Det är den bästa businessutbildningen i Italien.

Anledningen att jag söker mig till Italien är helt enkelt att jag älskar landet. Är medveten om att övriga länder i Europa har utbildningar med bättre status osv. Kan tillägga att jag är född 93 men ändå börjar Universitetet till hösten, låg ålder är väll alltid ett plus när man sedan tagit sin Undergrad?

Så tillbaka till Bocconi. Stämmer min uppfattning om skolans rykte?
Citera
2011-01-22, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurkan100

Jag har en vän som går IHH. Plus att jag ej kommer in på handels i Stockholm.
IHH är också ett privatalternativ och jag tycker om den internationella atmosfären som verkar finnas och sammarbete med näringslivet. Dessutom läses allt på engelska. Och läser man civilekonomernas rapport 2010 så har jönköpings IIH studenter bäst långsiktig löneutveckling efter handels. Och den utbildning där flest jobbar internationellt efter handels vad jag vet.

Jönköpings högskolan som sådan är kanske inte så bra men IHH verkar sticka ut. Angående affärsjuristprogrammet så är det en värdelös utbildning i jämförelse med vanlig jurist vad jag vet så där håller jag fullt med.

Tycker däremot det är ganska roligt hur folk på det här forumet som du försöker snacka ned andra univerrsitet i syfte att höja sitt eget.

Att Jönköping helt enkelt inte är tillräckligt anrikt för investment banking i UK må vara sant, men att rata en hel utbildning pga din personliga åsikter angående rykte är lite udda.
Citera
2011-01-22, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiklasN
Anledningen att jag söker mig till Italien är helt enkelt att jag älskar landet. Är medveten om att övriga länder i Europa har utbildningar med bättre status osv. Kan tillägga att jag är född 93 men ändå börjar Universitetet till hösten, låg ålder är väll alltid ett plus när man sedan tagit sin Undergrad?

Så tillbaka till Bocconi. Stämmer min uppfattning om skolans rykte?

Later som du kommer ha kul. Och langsiktigt ar det nog ett bra val.

For intervjuer efterat ar det viktiga att du laser pa landets basta skola, eller en av de battre, och dar platsar forstas Bocconi in. Sa ingen fara. Osakert om italienare som intervjuar kommer anstalla dig, men du kan ju alltid soka annat land efterat for arbete.

Sjalv hade jag definitivt akt!
Citera
2011-02-18, 04:17
Medlem
Har lite frågor om utbildningar i Amerika

Idag går jag på college i Amerika och läser Business-Administration. Jag funderar på att att byta universitet. Just nu är jag i södern, främst för vädret och golf möjligheterna. Idag har jag ett stort intresse av investment banking och kan se mig jobba i New York eller liknande. Dock erbjuder inte min nuvarande skola Business-Finance.
Jag är en hyfsad golfare, och genom golfen ska jag försöka byta till ett ansett universitet. Min bror jobbar på Goldman Sachs i London, och han sa till mig att det är viktigt att få en examen från en ansedd skola, att det är alltid ett plus i bagaget om man har lyckats inom det idrottsliga. Stämmer det att banker främst rekryterar från prestigefyllda universitet, eller kan jag stanna kvar här i södern på ett medelmåttigt universitet och kunna få jobb inom Investment banking i NYC?
Jag har kollat runt på skolor där jag kan kombinera golf och studier, och några av de skolorna som jag kollade runt på var Boston College och Georgetown University. Hur är deras rykte? Har ni några andra tips på skolor eller dylikt?
Senast redigerad av johnny451 2011-02-18 kl. 04:36.
Citera
2011-02-19, 16:22
Medlem
Hej, min kompis tyckte jag kunde slänga in en fråga här för skojs skull
Hur långt anser ni att man skulle kunna nå inom investment banking med den här bakgrunden?

24 år
HP 1.8
Snittbetyg gymnasiet 15

Vilken skola skulle vara bäst? Sverige, utomlands?
Vilka jobb borde han försöka fixa?

Viktigt att nämna är att killen har slackat en hel del genom åren och inte jobbat mer än nödvändigt..
Senast redigerad av flashingen 2011-02-19 kl. 16:25.
Citera
2011-02-19, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashingen
Hej, min kompis tyckte jag kunde slänga in en fråga här för skojs skull
Hur långt anser ni att man skulle kunna nå inom investment banking med den här bakgrunden?

24 år
HP 1.8
Snittbetyg gymnasiet 15

Vilken skola skulle vara bäst? Sverige, utomlands?
Vilka jobb borde han försöka fixa?

Viktigt att nämna är att killen har slackat en hel del genom åren och inte jobbat mer än nödvändigt..

Utbildnings-wise: (För dåliga betyg för bra skola utomlands) + (bra högskoleprov men inte tillräckligt bra för HHS) = IndEk med finansinriktning. Sen är ju "din kompis" lite gammal men det är ju svårt att påverka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in