2012-02-27, 02:55
Medlem
Hugger in med en till skola: Aalto university
vad tror ni?
Citera
2012-02-27, 12:02
Medlem
orkarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Altman
Aldrig hört talas om någon från Rotterdam (om någon av er har, bestrid gärna)
Bestrider. Dock på kandidatnivå AFAIK. Men det känns lite som att man greppar efter halmstrån när man baserar sitt skolval på huruvida nån flashbackare hört talas om någon från skolan som jobbar i investment banking.

Citat:
Ursprungligen postat av bjornensover
Hugger in med en till skola: Aalto university
vad tror ni?
Jobbade med en snubbe därifrån i somras, en jävla maskin som inte fick offer för att han var för king. Han hade haft rätt softa (ie relevanta) jobb innan så den skolan verkar inte vara fy skam.
Senast redigerad av orkarN 2012-02-27 kl. 12:05.
Citera
2012-02-27, 14:40
Medlem
Har inte hunnit läsa igenom hela tråden, så det är viss risk för att frågan redan har ställts. Men hur tror ni (någon med insikt) att framtidsutsikterna ser ut för IB-branschen? Om jag har förstått det rätt så är i dagsläget HHS den bästa svenska utbildningen inom IB, men kommer det förbli så? Skulle det i framtiden kunna bli så att det efterfrågas större matematikkompetens och att personer som har läst teknisk fysik och dyl. tar över inom IB?
Citera
2012-02-27, 15:03
Medlem
orkarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blash
Har inte hunnit läsa igenom hela tråden, så det är viss risk för att frågan redan har ställts. Men hur tror ni (någon med insikt) att framtidsutsikterna ser ut för IB-branschen? Om jag har förstått det rätt så är i dagsläget HHS den bästa svenska utbildningen inom IB, men kommer det förbli så? Skulle det i framtiden kunna bli så att det efterfrågas större matematikkompetens och att personer som har läst teknisk fysik och dyl. tar över inom IB?
KTH:are skulle säkert önska det, men inom IBD (folk måste börja lära sig att precisera här) kommer man alltid uppskatta förmågan att snabbt titta igenom stora mängder information (typ en tråd) och gräva fram det relevanta (typ svaret på din fråga).
Citera
2012-02-27, 22:20
Medlem
Altmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blash

Som orkarN nämner så är svaret ganska beroende av vad du menar med "IB-branschen".

Generellt sett kan man dela in en IB i två delar:
- IBD (Advisory/M&A)
- Markets (Trading/securities).

Inom IBD-delen kan du nog inte räkna med något plötsligt uppsving för KTH-studenter, då kunskaper inom accounting/finance är betydligt mer relevant än avancerad matematik.

På markets å andra sidan finns det kvantitativa roller (inom trading & risk) där ingenjörsutbildningar slår exempelvis HHS. Däremot, vad du inte får glömma är att det finns en hel uppsjö av salespositioner på market-sidan också, där det är ganska svårt att argumentera för att det behövs en kvantare.

Således, det finns inga direkta argument för varför HHS roll som target-school för londonbankerna skulle förändras, men det finns definitivt positioner där en KTH-are är mer lämplig (både idag och imorgon).
Citera
2012-02-28, 23:05
Medlem
Citat:
Som orkarN nämner så är svaret ganska beroende av vad du menar med "IB-branschen".

Generellt sett kan man dela in en IB i två delar:
- IBD (Advisory/M&A)
- Markets (Trading/securities).

Inom IBD-delen kan du nog inte räkna med något plötsligt uppsving för KTH-studenter, då kunskaper inom accounting/finance är betydligt mer relevant än avancerad matematik.

På markets å andra sidan finns det kvantitativa roller (inom trading & risk) där ingenjörsutbildningar slår exempelvis HHS. Däremot, vad du inte får glömma är att det finns en hel uppsjö av salespositioner på market-sidan också, där det är ganska svårt att argumentera för att det behövs en kvantare.

Således, det finns inga direkta argument för varför HHS roll som target-school för londonbankerna skulle förändras, men det finns definitivt positioner där en KTH-are är mer lämplig (både idag och imorgon).

Först och främst är jag förvånad över hur många som kategoriserar "investment banking" i en enda stor klump. Instämmer därmed med många punkter Altman tar upp.

Ändock vill jag nämna att HHS är inte densamma som 5-10 år sedan. Har blivit, i min mening, omsprungen av ett antal universitet det senare åren. Inte bara förlorat mandat som T1 skola på Barclays till T2, men även kommit bakom exempelvis Lund i fokuseringen av target schools och även i, kolla gärna upp detta, men i TE ranking (times educ.) för ekonomiska faciliteter. Tyvärr.

Tror att Handels allt för länge varit för bekväm och inte utvecklat nätverket på internationell basis på samma nivå som andra. Utbud av inriktningar.. Vad dom än heter.. revfin.. är rent ut av för luddigt. Vad handels dock fortfarande är stark på, vilket jag tycker är det enda som utmärker studenterna, är att dom ofta jobbat deltid under studier. Fått lite renodlad praktik.
Citera
2012-03-01, 11:28
Medlem
Altmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB-banker
Ändock vill jag nämna att HHS är inte densamma som 5-10 år sedan. Har blivit, i min mening, omsprungen av ett antal universitet det senare åren. Inte bara förlorat mandat som T1 skola på Barclays till T2, men även kommit bakom exempelvis Lund i fokuseringen av target schools och även i, kolla gärna upp detta, men i TE ranking (times educ.) för ekonomiska faciliteter. Tyvärr.

Det där vet vi båda två att det inte stämmer. Kan stämma att BarCap har en annan syn på läget, men att hävda att Lund skulle slussa in fler wannabe-bankers än HHS är ganska missvisande. Kul om bankerna har öppnat ögonen och insett att det finns duktiga studenter på andra universitet också, men tyvärr misstänker jag att de som tagit sig till London från Lund än så länge är ganska lätträknade.

Rankingar kan man tycka vad man vill om, den enda rimliga slutsatsen är väl egentligen att skolorna skiljer sig åt alltför mycket för att man ska kunna göra en vettig jämförelse. Vad man sedan ska ha den till är också en intressant fråga.
Citera
2012-03-01, 14:23
Medlem
orkarNs avatar
Citat:
Det där vet vi båda två att det inte stämmer. Kan stämma att BarCap har en annan syn på läget, men att hävda att Lund skulle slussa in fler wannabe-bankers än HHS är ganska missvisande. Kul om bankerna har öppnat ögonen och insett att det finns duktiga studenter på andra universitet också, men tyvärr misstänker jag att de som tagit sig till London från Lund än så länge är ganska lätträknade.

Rankingar kan man tycka vad man vill om, den enda rimliga slutsatsen är väl egentligen att skolorna skiljer sig åt alltför mycket för att man ska kunna göra en vettig jämförelse. Vad man sedan ska ha den till är också en intressant fråga.
Intressanta poänger från IB-kungen (NB samma kille som tidigare skrev om investmentbanken Standly Morgan) men att HHS fallit i rankings känns givet med tanke på hur övergången från civek till dagens system påverkat... allting. Treorna räknas mig veterligen inte med - istället får man nu statistik på litauiska masterstudenter och deras performance post-grad.
Senast redigerad av orkarN 2012-03-01 kl. 22:25.
Citera
2012-03-02, 21:15
Medlem
Läser f.n. ekonomikandidat med statistik som huvudämne, jobbar extra på XXX's backoffice och är aktiv i kåren och finanssällskap. On the top of your heads, vad mer kan jag göra för att vässa mitt cv? Är aktie- och casetävlingar rätt väg att gå eller har ni några andra bra förslag? Målet är att jobba med trading på någon av de stora bankerna i London och vill nischa mitt CV mot just det.

**Lite OT** Börjar för övrigt tröttna på den förvånansvärt låga ambitionsnivån och funderar på att gå internationellt, Warwick är väl min första tanke. Gymnasiebetygen är inte vad de borde vara - har de något SAT-liknande som funkar i storbritannien?
Senast redigerad av BaraOrd 2012-03-02 kl. 21:33.
Citera
2012-03-03, 03:24
Medlem
Altmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaraOrd
Läser f.n. ekonomikandidat med statistik som huvudämne, jobbar extra på XXX's backoffice och är aktiv i kåren och finanssällskap. On the top of your heads, vad mer kan jag göra för att vässa mitt cv? Är aktie- och casetävlingar rätt väg att gå eller har ni några andra bra förslag? Målet är att jobba med trading på någon av de stora bankerna i London och vill nischa mitt CV mot just det.

**Lite OT** Börjar för övrigt tröttna på den förvånansvärt låga ambitionsnivån och funderar på att gå internationellt, Warwick är väl min första tanke. Gymnasiebetygen är inte vad de borde vara - har de något SAT-liknande som funkar i storbritannien?

Casetävlingar har en ganska marginell nytta, men finns möjligheten så visst. Beroende på var du studerar (i.e. Stockholm eller inte) varierar givetvis möjligheterna till "relevanta extrajobb", men oavsett är det där du ska lägga ditt fokus. Betygen måste givetvis ligga över en viss nivå, men det är sällan dealbreakern. Om du får möjlighet att jobba dig mot en roll som är mer "front-office" på XXX är det givetvis det bästa/lättaste sättet, men BO ser alltid bra ut, då det visar ditt intresse.

Kårpositioner skadar självklart inte, men de flesta banker lär vid det här laget ha insett att varje universitet har ett finanssällskap med x antal "Head of ..." som alla fixat positionen med det enkla syftet att maxa CV och sedan sitta ut tiden. Som vanligt finns det ingen 100% säker väg till tradinggolvet i London, men extrajobb är nog det bästa sättet att maxa dina chanser.

Förutsatt att du syftar på undergrad tror jag inte att du kan lägga ditt hopp till några antagninsprov/SAT-liknande då man söker på betyg och TOEFL (Test of English as a Foreign Language) som jag har förstått det, men det finns nog alumner/studenter som kan ge dig bättre underlag på den här fronten.
Citera
2012-03-03, 08:03
Medlem
ugglans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaraOrd

få med erfarenheter på CV som visar att du kan bygga relationships, förhandla, räkna, göra 18 miljoner saker samtidigt
Citera
2012-03-19, 15:36
Medlem
Jag behöver hjälp med att välja högskola!!!
Jag gick ut med 21.7 (19.2 exklusive meritpoäng) i betyg från gymnasiet och har alltså har inte möjlighet att komma in på HHS Jag har några andra alternativ till skolor och utbildningar som jag behöver hjälp med att gradera då jag vill ha så bra möjlighet jag kan få att ta mig in i Management Consulting på internationell nivå (London, New York etc). Jag vill alltså ha så bra chanser som möjligt att få internships och extrajobb inom finansiella tjänstesektorn så tidigt som möjligt i utbildningsfasen Kom gärna med förslag på andra utbildningar som också skulle vara attraktiva...

Följande utbildningar är de jag behöver gradera:

Lund, Civilekonom Internationell, Engelsk inriktning (Jag kom in som 1:a reserv förra året på mitt 21.7).

Göteborgs Handelshögskolas ekonomprogram, Inriktning språk engelska (Kom in som 1:a reserv även där.).

Uppsala, Ekonomie kandidatprogram (mellan 20.0-21.0 i intagningsgräns)

Tack på förhand!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in