2010-12-10, 01:04
Medlem
Aekeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalambolle
Självfallet dyker såna som du upp som ska försvara att de läser Industriell ekonomi och vill jobba inom bankverksamhet. Fel val, min vän. Haha nja bitter är jag inte. Skulle jag se det som nödvändigt, så skulle jag läsa alla matematik/fysik kurser som I:are läser. Även om jag redan läst ett par fram till nu.

Det ar inget forsvar, jag anser bara att du ar helt fel ute. Det ar fel att kategorisera folk efter utbildning. Det finns ingen homogen grupp av manniskor som kan kallas ekonomer eller industriella ekonomer. Det finns personlighetstyper och sedan finns det utbildningar. Vissa utbildningar anses vara battre an andra, aven om innehallet inte alltid ar relevant for ett jobb. Like it or not, industriell ekonomi ar en sadan utbildning.

Jag forstar din poang men haller inte med ditt resonemang. Sedan har du daliga faktakunskaper kring finans och matematik vilket knappast hjalper din argumentation.

Jag kraver inte att folk tror pa om jag jobbar i finansbranschen eller inte, detta ar trots allt flashback. Jag fick sjalv enorm hjalp av div. forum nar jag sokte jobb och vet hur uppskattat det ar nar folk kan svara pa ens fragor och hjalpa till med ansokningar. Nar jag sager att industriell ekonomi ar en bra utbildning for IB gor jag det med gott samvete och utan att klanka ner pa andra utbildningar. Beslutet och kallkritiken lamnar jag over till lasaren.
Citera
2010-12-19, 10:11
Medlem
ugglans avatar
Någon som vet något om MSc. Quantitative Finance från ETH/UZH och hur den står sig? Hamnar man med ryssarna i källaren på ett försäkringsbolag eller skulle det gå att styra in sig mer mot sales & trading, strukturerade produkter etc? Eller blir man utkonkurrerad av fransmännen som lär sig stokastiska processer i mellanstadiet?

Går för närvarande tredje året på industriell ekonomi på utbyte vid ETH och har eventuellt chansen att glida in på QF-mastern bakvägen i höst.

Står lite och väger och har försökt hitta information om mastern utan några vidare resultat. Vore väldigt tacksam för all information.
Senast redigerad av ugglan 2010-12-19 kl. 10:15.
Citera
2010-12-19, 15:03
Medlem
Aekeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ugglan
Någon som vet något om MSc. Quantitative Finance från ETH/UZH och hur den står sig? Hamnar man med ryssarna i källaren på ett försäkringsbolag eller skulle det gå att styra in sig mer mot sales & trading, strukturerade produkter etc? Eller blir man utkonkurrerad av fransmännen som lär sig stokastiska processer i mellanstadiet?

Går för närvarande tredje året på industriell ekonomi på utbyte vid ETH och har eventuellt chansen att glida in på QF-mastern bakvägen i höst.

Står lite och väger och har försökt hitta information om mastern utan några vidare resultat. Vore väldigt tacksam för all information.

Jag kan bara tala för London. Absolut, jag och en kille från ETH MSc QF fick jobb på samma desk efter sommaren (inom S&T). Något som var lite lustigt var att han blev placerad på sales i början av sommaren vilket tydde på att ingen var medveten om hans fulla potential. Det kom sedan fram ganska snabbt och han hamnade rätt till slut. Annars stämmer det du säger, franska ingenjörer från Ecole Centrale och Ecole Polytechnique dominerar och lilla resten kommer från Oxbridge Maths.

Det är nog delvis nepotism och att de få som går ETH MSc QF varje år inte söker till banker i London. Min kompis var ensam från klassen i London i somras, tror det hade något att göra med illa placerade tentamensperioder. Jag tror även att det finns många bra/bättre alternativ på diverse kvantfonder i Zurich. Sedan behöver absolut inte läsa Farkas och Schwabs kurser för att jobba i någon front office-position på en bank. Det är allmänt känt att alla som åker till ETH får en ny uppfattning om vad mycket plugg innebär, speciellt de som läser MSc QF.

edit: med risk att outa någon tar jag gärna ytterligare frågor ang. detta tema via PM
Senast redigerad av Aekei 2010-12-19 kl. 15:08.
Citera
2010-12-19, 22:29
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
Vilken är den bästa skolan att läsa på i Sverige(förutom HHS) om man vill satsa på vidare utbildning i England?
Citera
2010-12-20, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av James-Michael-Michaels
Vilken är den bästa skolan att läsa på i Sverige(förutom HHS) om man vill satsa på vidare utbildning i England?

Frågan lär ha ställts 10 gånger i denna tråd redan, men visst... Om det är rena ekonomutbildningar förutom HHS du åsyftar så är det sannolikt de vanliga fyra;

Handelshögskolan i Göteborg
Lunds universitet
Uppsala universitet
Stockholms universitet

Dessa skolor är någorlunda kända utomlands och kan säkert även ge möjligheter att läsa en termin i storbritannien under studietiden, kanske kan detta förenkla för att kunna fortsätta läsa i England.
Citera
2010-12-28, 01:28
Medlem
Går ut gymnasiet i vår med ett betygssnitt på förhoppningsvis 19,80. Är detta bra nog för att ha en chans att komma in på en av toppskolorna i UK? Dessutom undrar jag hur stor fördel (om någon) det skulle vara att läsa på låt säga Oxbridge istället för HHS?
Citera
2010-12-28, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ihnts
Går ut gymnasiet i vår med ett betygssnitt på förhoppningsvis 19,80. Är detta bra nog för att ha en chans att komma in på en av toppskolorna i UK? Dessutom undrar jag hur stor fördel (om någon) det skulle vara att läsa på låt säga Oxbridge istället för HHS?
Så länge ditt/dina VG är i skitämne räcker det hur bra som helst. Utan meritpoäng såklart...

Dock försent att söka Oxbridge denna rundan.
Citera
2010-12-28, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ponjavic
Så länge ditt/dina VG är i skitämne räcker det hur bra som helst. Utan meritpoäng såklart...

Dock försent att söka Oxbridge denna rundan.

Klassas Svenska A som ett skitämne? ^^

Edit: Undrar även om meritpoäng tillämpas vid ansökan till universitet i UK, om jag förstått det rätt är det enbart inom Sverige som detta system används, har jag rätt?
Senast redigerad av Ihnts 2010-12-28 kl. 02:57.
Citera
2010-12-28, 11:48
Medlem
orkarNs avatar
Citat:
Klassas Svenska A som ett skitämne? ^^

Edit: Undrar även om meritpoäng tillämpas vid ansökan till universitet i UK, om jag förstått det rätt är det enbart inom Sverige som detta system används, har jag rätt?
Självklart. Men notera att du inte kommer att kunna börja på Oxbridge förrän tidigast 2012, och givet att praktiskt taget alla som vill bli bankz0rz tillräckligt mycket (och är tillräckligt osköna) blir det på HHS är det kanske länge att vänta, om du inte hade planerat en såndäringa trendig hitta-dig-själv-resa i Thailand eller Benin.
Citera
2010-12-28, 14:39
Medlem
Citat:
Tillämpas bara i Sverige som du säger, ville bara va säker på att dina 19.8 var utav 20
Citera
2010-12-28, 15:03
Medlem
Är det någon som vet om man kan läsa upp betygen för att sedan söka Oxbridge eller någon annan targetschool, eller är det helt kört?
Citera
2010-12-28, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oskarrr
Är det någon som vet om man kan läsa upp betygen för att sedan söka Oxbridge eller någon annan targetschool, eller är det helt kört?
Kort svar, nej.

Finns säkert nått specialfall men det är väldigt osannolikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in