2010-03-06, 19:52
Moderator
Semesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firre
Ja HHS är target school samt diverse UK lärosäten bla "oxbridge"

...och gäller detta om man enbart tagit sin master där men sin bachelor på ett mindre intressant universitet?
Citera
2010-03-06, 19:56
Medlem
firres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Semester
...och gäller detta om man enbart tagit sin master där men sin bachelor på ett mindre intressant universitet?
M.Sc. är det viktiga men förakta inte vikten av det nätverk du bygger på t.ex. HHS... Dvs om du har möjlighet läs hela utb där!
Citera
2010-03-06, 23:42
Medlem
Mercais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HORPATTE
Som sagt, pengar har jag. Vad krävs i betyg/erfarenhet/osv?

Pengar är mindre viktigt, finns alltid sätt att finansiera det hela.

Svaret som folk inte vågar ge dig svar på vitt:

Vill du in på en engelsk toppskola ska du helst ha 20.0 men minst 19 och ett jäkligt skarpt personal statement. Maila, besök etc. skolor och visa ditt intresser för att maxa dina chanser.

Ang. BSc och MSc så är det skolan du senast/numera gick/går på de kommer lägga vikt med, men då tid alltid är en viktig faktor i branchen är det givetvis vettigare om du redan under din BSc gått på en vettig skola.

Merc
Citera
2010-03-07, 00:08
Medlem
Mercais avatar
Ta mig inte till 100% på orden dock! Det GÅR att komma in även med lägre betyg, men det är SVÅRT! Ge inte upp utan att ha försökt, skadar aldrig att iaf testa slänga iväg en ansökan!

Känner inte till det svenska betygsystemet särskilt väl, men hade jag varit du så hade jag sett till att komma in i Lund. Gå med i LINC där (vettig förening som bara den) och kom iväg på deras resor till London etc. Skapa kontakter! Sen hoppar du några öl i veckan och ser till att få vettiga betyg så att du kan kompletera din kandidat från Lund med en MSc från HHS eller vettig skola utomlands. Sedan söker du IB London.

(Väldigt) Generellt är det så att UK students är BSc och internationals är MSc på intervjuerna. Kom även ihåg att med rätt driv så kan du komma var som helst oavsett skola, det är bara det att det är så extremt få som har drivet som krävs för att kompensera att de inte går där bankerna föredrar att du går. Behöver du tips så kan du alltid PM:a.
Citera
2010-03-07, 13:19
Medlem
Aekeis avatar
Mercai, känner du någon från Lund med enbart MSc eller BSc i ekonomi som någonsin fått jobb i London utan kontakter? Jag känner endast till några enstaka fall där kontakter varit direkt avgörande. Visst är det ett bra ställe att börja på men helt ärligt tror jag man är ganska körd om man inte är utomordentligt duktig och gör sin MSc någon annanstans.

Sedan är jag också lite skeptisk till LINC, det är mycket snack men lite verkstad. Majoriteten av medlemmarna lever i en Patrick Bateman-bubbla och tycker att det är väldigt häftigt att få åka till London och träffa banker iklädda Gordon Gekko-style by Dressman men ingen där pallar egentligen med dem. När det väl kommer till kritan är det ytterst få som får internship eller jobb i London. De intervjuerna jag har varit på har det endast varit folk från Oxbridge, LSE, UCL, Imperial, Warwick eller HHS. Jag tror att Lund, Gbg, LiTH och KTH är wildcards i rekryteringsprocessen med några enstaka placements varje år.

Jag har slutligen bestämt mig för ett offer och det blir rotational i sommar. Kommer blanda equities, FI och commodities och hoppas på att slutligen hamna inom commodities trading eller strukturering. Vi får köra en FB-träff i London :P
Citera
2010-03-07, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aekei
Mercai, känner du någon från Lund med enbart MSc eller BSc i ekonomi som någonsin fått jobb i London utan kontakter? Jag känner endast till några enstaka fall där kontakter varit direkt avgörande. Visst är det ett bra ställe att börja på men helt ärligt tror jag man är ganska körd om man inte är utomordentligt duktig och gör sin MSc någon annanstans.

Sedan är jag också lite skeptisk till LINC, det är mycket snack men lite verkstad. Majoriteten av medlemmarna lever i en Patrick Bateman-bubbla och tycker att det är väldigt häftigt att få åka till London och träffa banker iklädda Gordon Gekko-style by Dressman men ingen där pallar egentligen med dem. När det väl kommer till kritan är det ytterst få som får internship eller jobb i London. De intervjuerna jag har varit på har det endast varit folk från Oxbridge, LSE, UCL, Imperial, Warwick eller HHS. Jag tror att Lund, Gbg, LiTH och KTH är wildcards i rekryteringsprocessen med några enstaka placements varje år.

Jag har slutligen bestämt mig för ett offer och det blir rotational i sommar. Kommer blanda equities, FI och commodities och hoppas på att slutligen hamna inom commodities trading eller strukturering. Vi får köra en FB-träff i London :P

Aekei var läste du någonstans? Sverige eller utomlands? Och grattis till ditt internship
Citera
2010-03-07, 15:17
Medlem
deMorgans avatar
Citat:

Känner faktiskt flertal från Lund och Gbg som har fått internship lite överallt. En av de gör sin andra raka internship hos Goldman S. Visst kollar de på allt, men gör man bra ifrån sig på online-testerna så får man ofta en chans att visa upp sig och sen blir det upp till dig.

Jag har en kollega här i Hong Kong. En tjej som kommer från mainland china och inte har perfekt engelska. Sedan pluggar hon inte ens finance och går inte på topp 3 skolor i Hong Kong (!). Hon berättade att på sin första intervju när hon fick en del tekniska frågor svarade hon bara att hon inte kunde det eftersom hon inte pluggat det hittills under sin utbildning. Med risk för att utesluta viktiga detaljer, håller jag det ändå kort och säger att hon i slutändan fick internship den här sommaren hos JP Morgan i Hong Kong.

Så allt är mina vänner inte att gå i HHS och ha 200 % A. Ibland när jag lyssnar på folk i den här tråden och när de dessutom pratar om sina offers och urvalsprocess börjar jag misstänka att de ljuger som bara den.
Citera
2010-03-07, 15:47
Medlem
Mercais avatar
Citat:

Hej,

Känner till en del exempel på det ja. De är självklart inte många, men ändå tillräckligt många för att jag tycker man kan se det som en möjlighet. Känner folk från både Lund, SU, Uppsala och obskyra danska små högskolor som efter MSc på HHS, CBS eller UK top 5 fått internships. Däremot har du helt rätt i att, precis som jag sa innan, det är SVÅRT.

Ang. LINC så har jag ju ingen förstahandserfarnehet då jag aldrig pluggat i Sverige och det jag hört är några år sen, men fick iaf intrycket av att det, så länge du själv är vettig, är en vettig förening. Sen är ju IB tyvärr en bransch som drar till sig många Batemans, men så är det överallt - och de kommer ingen vart. Jag tycker trots allt att det faktum att de kan få dig i kontakt med bankerna väger upp, det är inte lätt att ordna själv. Är du sen vettig och trevlig så har du definitivt ökat dina chanser.

Grattis till ditt internship, jag är på en FB-träff i London i sommar!

Merc
Citera
2010-03-07, 17:31
Medlem
Aekeis avatar
Tack, jag pluggar industriell ekonomi i Lund och vår klass har haft ett ganska bra placement record i London (finns även outliers som GS IBD i NY) men det är ingen som får intervjuer år 2 som på HHS. Sedan är det väldigt stor skillnad mellan indek och vanlig ekonomi, i bästa fall hamnar du inom sales från EHL i Lund.

Mercai, jag håller med dig om LINC, det är en vettig sysselsättning men kan lätt ge falska förhoppningar så man får vara lite försiktig. Lustigt nog är nästan alla jag känner som fått jobb i London inte medlemmar där.

deMorgan, visst är det så. När du väl är på intervjun har inte ditt CV eller bakgrund så stor betydelse. Är dina anklagelser riktade mot mig? :P Det här är ju FB, man måste ta allt med en nypa salt. Tycker den här tråden över lag har hållt hyffsad nivå.
Citera
2010-03-07, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercai
Hej,

Känner till en del exempel på det ja. De är självklart inte många, men ändå tillräckligt många för att jag tycker man kan se det som en möjlighet. Känner folk från både Lund, SU, Uppsala och obskyra danska små högskolor som efter MSc på HHS, CBS eller UK top 5 fått internships. Däremot har du helt rätt i att, precis som jag sa innan, det är SVÅRT.

Ang. LINC så har jag ju ingen förstahandserfarnehet då jag aldrig pluggat i Sverige och det jag hört är några år sen, men fick iaf intrycket av att det, så länge du själv är vettig, är en vettig förening. Sen är ju IB tyvärr en bransch som drar till sig många Batemans, men så är det överallt - och de kommer ingen vart. Jag tycker trots allt att det faktum att de kan få dig i kontakt med bankerna väger upp, det är inte lätt att ordna själv. Är du sen vettig och trevlig så har du definitivt ökat dina chanser.

Grattis till ditt internship, jag är på en FB-träff i London i sommar!

Merc

Som du skriver så går det att landa prestigefyllda internship och exjobb inom olika sektorer även från lägre rankade utbildningar, men det är just svårt för att de vet om att du sannolikt har sämre nätverk (studiekamrater) för framtida affärer. Platserna för dessa wild cards är färre och du konkurrerar med fler,dvs du måste lyckas ordentligt på intervjuerna.

En sak som oftast inte framkommer när man får höra talas om dessa personer som lyckas är vilka kontakter de har. Kontakter slår utbildning, betyg och allt annat, speciellt inom IB där det inte krävs några mattegenier utan snarare säljinriktade personer som klarar hård arbetsbelastning..
Citera
2010-03-07, 19:02
Medlem
HORPATTEs avatar
Vilket ger störst chans att lyckas om man jämför med att ta BsC i Lund eller BsC i Lund och sedan MsC på HHS? Vill de att man ska ha masters innan man börjar söka?

mvh
Citera
2010-03-07, 21:09
Medlem
Xtfrs avatar
Citat:
Tack, jag pluggar industriell ekonomi i Lund och vår klass har haft ett ganska bra placement record i London (finns även outliers som GS IBD i NY) men det är ingen som får intervjuer år 2 som på HHS. Sedan är det väldigt stor skillnad mellan indek och vanlig ekonomi, i bästa fall hamnar du inom sales från EHL i Lund.

Mercai, jag håller med dig om LINC, det är en vettig sysselsättning men kan lätt ge falska förhoppningar så man får vara lite försiktig. Lustigt nog är nästan alla jag känner som fått jobb i London inte medlemmar där.

deMorgan, visst är det så. När du väl är på intervjun har inte ditt CV eller bakgrund så stor betydelse. Är dina anklagelser riktade mot mig? :P Det här är ju FB, man måste ta allt med en nypa salt. Tycker den här tråden över lag har hållt hyffsad nivå.

Hur är det med Indek utomlands? Har den samma status som i sverige, eller står F:are och D:are högre i kurs?

Om man söker in som ingenjör, har man chans på IBD och andra flashiga jobb eller förväntas man söka MO/BO?

Inte säker på vad du ska göra, berätta gärna mer!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in