Citat:
Ursprungligen postat av Aekei
Mercai, känner du någon från Lund med enbart MSc eller BSc i ekonomi som någonsin fått jobb i London utan kontakter? Jag känner endast till några enstaka fall där kontakter varit direkt avgörande. Visst är det ett bra ställe att börja på men helt ärligt tror jag man är ganska körd om man inte är utomordentligt duktig och gör sin MSc någon annanstans.
Sedan är jag också lite skeptisk till LINC, det är mycket snack men lite verkstad. Majoriteten av medlemmarna lever i en Patrick Bateman-bubbla och tycker att det är väldigt häftigt att få åka till London och träffa banker iklädda Gordon Gekko-style by Dressman men ingen där pallar egentligen med dem. När det väl kommer till kritan är det ytterst få som får internship eller jobb i London. De intervjuerna jag har varit på har det endast varit folk från Oxbridge, LSE, UCL, Imperial, Warwick eller HHS. Jag tror att Lund, Gbg, LiTH och KTH är wildcards i rekryteringsprocessen med några enstaka placements varje år.
Jag har slutligen bestämt mig för ett offer och det blir rotational i sommar. Kommer blanda equities, FI och commodities och hoppas på att slutligen hamna inom commodities trading eller strukturering. Vi får köra en FB-träff i London :P
Hej,
Känner till en del exempel på det ja. De är självklart inte många, men ändå tillräckligt många för att jag tycker man kan se det som en möjlighet. Känner folk från både Lund, SU, Uppsala och obskyra danska små högskolor som efter MSc på HHS, CBS eller UK top 5 fått internships. Däremot har du helt rätt i att, precis som jag sa innan, det är SVÅRT.
Ang. LINC så har jag ju ingen förstahandserfarnehet då jag aldrig pluggat i Sverige och det jag hört är några år sen, men fick iaf intrycket av att det, så länge du själv är vettig, är en vettig förening. Sen är ju IB tyvärr en bransch som drar till sig många Batemans, men så är det överallt - och de kommer ingen vart. Jag tycker trots allt att det faktum att de kan få dig i kontakt med bankerna väger upp, det är inte lätt att ordna själv. Är du sen vettig och trevlig så har du definitivt ökat dina chanser.
Grattis till ditt internship, jag är på en FB-träff i London i sommar!
Merc