2011-01-20, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p0ny
Lund och Uppsala är ju de "finare" skolorna efter HHS helt enkelt, dock är HHS så jävla mycket bättre än nedanstående. Själv går jag i Lund, och kommer man inte in i lund (HP 1.4) så borde man kanske inte bli IB..
Jag kommer in i Lund. har 1.6 på högskoleprovet.
Just nu står det mellan Jönköping och Lund. Antagningskraven för ekonomie kandidat lund var 1.3 hp för kandidat.
Jag vill självfallet gå kandidat då mitt mål är att göra master på SSE.

Civilekonom engelsk inriktning på Lund är därför inte optimalt.
Citera
2011-01-20, 19:43
Medlem
Avantgardistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hamsterns
Jag kommer in i Lund. har 1.6 på högskoleprovet.
Just nu står det mellan Jönköping och Lund. Antagningskraven för ekonomie kandidat lund var 1.3 hp för kandidat.
Jag vill självfallet gå kandidat då mitt mål är att göra master på SSE.

Civilekonom engelsk inriktning på Lund är därför inte optimalt.

Väljer du Lund har du möjligheten att söka dig till IB-utskottet LINC. Då får du chansen att konversera med "crème de la crèm" på den svenska banking-scenen, dvs. en person med snabb frisyr och åtstramande kostym från Skandia Banken. Detta ger dig även privilegiet att:
- Titulera dig som "Corporate finance"-student.
- Profilbild på Facebook iförd självvald kostym från Dressman ink. mäklarskjorta och hängslen.
- Aggressiva statusuppdateringar där du citerar Gordon, Bateman eller The human piranha.

Case closed.
Citera
2011-01-20, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avantgardisten
Väljer du Lund har du möjligheten att söka dig till IB-utskottet LINC. Då får du chansen att konversera med "crème de la crèm" på den svenska banking-scenen, dvs. en person med snabb frisyr och åtstramande kostym från Skandia Banken. Detta ger dig även privilegiet att:
- Profilbild på Facebook iförd självvald kostym från Dressman ink. mäklarskjorta och hängslen.
- Aggressiva statusuppdateringar där du citerar Gordon, Bateman eller The human piranha.

Case closed.
Ja, lutar helt klart åt Lund just nu. Verkar faktiskt vara det bästa efter SSE i Sverige. Det står doch inte så mycket om deras ekonomie-kandidat men kan anta den är väldigt bra.

Det jag dock inte gillar är att det inte läses på engelska som SSE, Göteborg och Jönköping.
Citera
2011-01-20, 20:13
Medlem
BobSacamanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avantgardisten

Case closed.

Spot on.
Citera
2011-01-20, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hamsterns
Ja, lutar helt klart åt Lund just nu. Verkar faktiskt vara det bästa efter SSE i Sverige. Det står doch inte så mycket om deras ekonomie-kandidat men kan anta den är väldigt bra.

Det jag dock inte gillar är att det inte läses på engelska som SSE, Göteborg och Jönköping.

Vad hindrar dig från att läsa kurser i engelska vid sidan av?
Citera
2011-01-20, 20:17
Medlem
Mercais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebbetheman

Kandidaten på SSE är väl på svenska den med?
Citera
2011-01-20, 20:18
Medlem
BobSacamanos avatar
Varför läsa engelska över huvud taget? Är du dålig på engelska så förbättras du bäst genom att bo i ett engelsktalande land, och inte sitta och skriva recensioner om Charles Dickens verk. Precis som i grundskolan och i gymnasiet så kommer du att märka att man aldrig får lära sig att tala språket i språkstudier, utan bara läsa och skriva.
Citera
2011-01-21, 00:37
Medlem
Hej
Jag går sista året på gymnasiet och ska då söka högskola/universitet till hösten. Målet är att få ett jobb som IB i framtiden.
Har nu läst igenom alla sidor i tråden och kommit fram till att sättet jag bör gå tillväga är:

-Lunds Ekonomie kandidatprogram (kommer inte in på HHS)
-Försöka få internship eter andra året. Fram tills dess försökt att fylla mitt cv med olika slag av meriterande aktiviteter, arbeten.
-Efter Lund bör jag antingen läsa Master på HHS eller försöka få jobb som analyst (Lite osäker på denna punkten).

Något som bör läggas till?
Tredje punkten är jag som tidigare sagt osäker på, hur bör den se ut?

consixx
Citera
2011-01-21, 00:47
Medlem
retardes avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av BobSacamano
Varför läsa engelska över huvud taget? Är du dålig på engelska så förbättras du bäst genom att bo i ett engelsktalande land, och inte sitta och skriva recensioner om Charles Dickens verk. Precis som i grundskolan och i gymnasiet så kommer du att märka att man aldrig får lära sig att tala språket i språkstudier, utan bara läsa och skriva.

Om ni läser om hamsterns inlägg ser ni att han inte talar om språkstudier. Det är undervisnings- och litteraturspråket han syftar på.
Citera
2011-01-21, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av consixx
Hej
Jag går sista året på gymnasiet och ska då söka högskola/universitet till hösten. Målet är att få ett jobb som IB i framtiden.
Har nu läst igenom alla sidor i tråden och kommit fram till att sättet jag bör gå tillväga är:

-Lunds Ekonomie kandidatprogram (kommer inte in på HHS)
-Försöka få internship eter andra året. Fram tills dess försökt att fylla mitt cv med olika slag av meriterande aktiviteter, arbeten.
-Efter Lund bör jag antingen läsa Master på HHS eller försöka få jobb som analyst (Lite osäker på denna punkten).

Något som bör läggas till?
Tredje punkten är jag som tidigare sagt osäker på, hur bör den se ut?
consixx

Las garna mer kvantitative kurser vid sidan om, alltsa fysik/matte. Behovs inte en hel examen men bra signal och starker formagan.

Far du jobb efter grundexamen tar du det forstas. Kan alltid lasa mastern efterat. Efter nagon veckas arbete ar det ingen som bryr sig vart eller vad du last.
Citera
2011-01-21, 02:01
Medlem
Citat:

Att ha läst programet på engelska en väldigt bra merit om du ska jobba utomlands. Det imponerar också hos svenska arbetsgivare, det är något jag vet.

Dessutom så lär man sig alla termer, presentationer osv på engelska. Även om du kanske inte förbättrar vardagliga språket så mycket, såvida du inte pluggar i engelskspråkigt land, så lär du dig prata inom business och ge presentationer på engelska. Exempelvis vid arbetsintervjuver.

Jag vet att verbala människor frramstår som smartare än mindre verbala människor. Även om språkkunskap och intelligens inte nödvändigtvis går hand i hand.
Citera
2011-01-21, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 219
Las garna mer kvantitative kurser vid sidan om, alltsa fysik/matte. Behovs inte en hel examen men bra signal och starker formagan.

Far du jobb efter grundexamen tar du det forstas. Kan alltid lasa mastern efterat. Efter nagon veckas arbete ar det ingen som bryr sig vart eller vad du last.

Låter som ett vettige tips, tack.

Det var någon i tråden som nämnde ett GMATtest (tror jag det hette), någon som kort kan förklara vad det är för sorts test, hur det går till och var, när man gör det, samt vad som krävs och hur väsentligt det är. Tacksam för svar.

consixx
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in