2013-08-15, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Angående CBS så känner jag några samt är bekant med ytterligare någon som läser där eller som har läst där. Vissa går hela utbildningen på CBS medan andra gör ett utbyte från LU, SU dit. Ytterligare en variant är att läsa kandidaten i t.ex. Lund för att sedan läsa på CBS. Minns jag rätt så har CBS bra utbyte med t.ex. ESSEC Business School.

Nu har jag inte själv varit på CBS men det ska tydligen krylla av norskor och norrmän. Det sägs att de bara umgås med varandra i slutna grupper. Någon kanske vet mer? Annars brukar ju norskor vara snygga.

Sen bor man inte glomma att CBS ar Tier 1 medans Lund ar Tier 2, Uppsala besoker inte ens vissa banker sa det bor man ha i atanke...
Citera
2013-08-15, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Jag upplever samma sak. Det vill säga att Lund klättrat upp som nummer 2.

Skulle nog saga att KTH rankas hogre an Lund men att Lund ar en stark 3a i Sverige.
Citera
2013-08-15, 13:22
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plastigt
Skulle nog saga att KTH rankas hogre an Lund men att Lund ar en stark 3a i Sverige.

Jag övervägde inte ens KTH då jag först och främst syftade på ekonomiutbildningar.
Citera
2013-08-15, 17:08
Avslutad
http://fest.se/?p=5572

En hel del skapliga banker får jag lov att säga.
Citera
2013-08-15, 18:37
Medlem
Är det svårt att få en plats på HHS investment banking week? Kan man göra det under sitt första år av studierna?
Citera
2013-08-15, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axell
http://fest.se/?p=5572

En hel del skapliga banker får jag lov att säga.

Well, troligtvis är det inte så mycket jobb för JPM et al att låta några studenter från diverse universitet komma på besök en halvdag eller så. Om SU skulle lyckas få ovan banker att betala för en presentation på skolan skulle jag vara mer imponerad.
Citera
2013-08-15, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uhar
Är det svårt att få en plats på HHS investment banking week? Kan man göra det under sitt första år av studierna?

HHS London Investment Banking Week (LIBW) är inte speciellt svårt att få plats på givet att du lägger ner lite energi på att göra en bra ansökan där du motiverar varför du ska få plats. Det är endast för dem som går i 2an på BSc och 1an på MSc, dock nästan uteslutande BSc studenter som åker.
Citera
2013-08-21, 23:19
Medlem
Tresbs avatar
Någon som har koll på Flow Traders? Har lyckats landa en intervju där för deras kontor i Singapore.
Citera
2013-08-22, 18:11
Medlem
Vad ska man plugga om man är intresserad av de mer kvantitativa områdena i finans? Är teknisk fysik/matematik bättre än ind.ek? Eller bör man försök läsa en kandidat + master i matematik utomlands (hört att det är en b- utbildning i Sverige jämfört med civilingenjör) eller är det rent av hhs + extraläsa matte som gäller?
Citera
2013-08-22, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iLuvMoney
Vad ska man plugga om man är intresserad av de mer kvantitativa områdena i finans? Är teknisk fysik/matematik bättre än ind.ek? Eller bör man försök läsa en kandidat + master i matematik utomlands (hört att det är en b- utbildning i Sverige jämfört med civilingenjör) eller är det rent av hhs + extraläsa matte som gäller?

Jag är också lite intresserad av detta, men varför tror du att matematiken i civilingenjör är bättre?

"Institutionen för Matematiska vetenskaper verkar inom både Chalmers och Göteborgs universitet och erbjuder högkvalitativ forskning och utbildning i de matematiska ämnena."

http://www.chalmers.se/sv/institutioner/math/Sidor/default.aspx
Bör väl ha samma höga kvalitet?

Det jag personligen är oroad över är väl arbetsmarknaden. Säg att man läser en finansmatematisk master och sen inser att det är totalt omöjligt att få jobb inom finansbranschen, säg att ett nytt värre 2008 är här. Vad har du då för alternativ? Jämför med om du istället hade läst finansinriktning i mastern + teknisk matematik/teknisk fysik/data/industriell ekonomi, mycket bredare utbildningar där du kan jobba inom många fler områden.
Citera
2013-09-10, 00:29
Medlem
Jag läser på HHS och vill verkligen få komma på spring week på någon investment bank i London. Det verkar som att det riktigt hög konkurrens om platserna.

Hur ska man göra för att bli antagen? Problemet är att jag inte har någonting som står ut på mitt CV just nu. Inga finansrelaterade jobb eller drivt egna företag. Vad kan jag göra för att öka mina chanser att stå ut och sedan få komma på intervju?
Citera
2013-09-10, 08:17
Medlem
bentebent22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uhar
Jag läser på HHS och vill verkligen få komma på spring week på någon investment bank i London. Det verkar som att det riktigt hög konkurrens om platserna.

Hur ska man göra för att bli antagen? Problemet är att jag inte har någonting som står ut på mitt CV just nu. Inga finansrelaterade jobb eller drivt egna företag. Vad kan jag göra för att öka mina chanser att stå ut och sedan få komma på intervju?

Du får väl göra det som krävs då. Skaffa ett finans-relaterat jobb och starta ett företag. Problem solved.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in