2024-11-06, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arb1trage
KTH - kvantkarrir och matematik. Du hade lika grna kunnat brja p matematikprogrammet istllet. S du verkligen blir bra p det om det r den vgen du tnkt ta. Att vara den som rknar p saker. Alternativet r vl civilingenjr inom teknisk matematik som jag hrt mycket bra om, givet att du mste g p KTH eller en teknisk hgskola.

Lund - kommer ge upphov till ett helt annat jobb med fokus p slj. Det vill sga ntverkande tidigt och att vara synlig, duktig och ha vissa modelleringsfrdigheter i till exempel Python eller Excel r ett mste. Dock inte lika krvande som utbildningsvgen p KTH dr du mste kunna matematiken och ha hga betyg. Gr du denna vg mste du ha toppbetyg frn brjan till slut.

Tnk heller inte bara p utbildningen, pengarna eller att f jobbet. Det handlar minst lika mycket om att vilja hlla sig kvar, att kunna hlla sig kvar och inte f sparken (fr du sparken inom ett r kommer det skicka vldigt dliga signaler till den alternativa arbetsmarknaden fr ngon som gjort IB eller nrliggande, du behver allts minst lyckas hlla dig kvar i jobbet i tv r).

Sedan vad r din plan fr att gra saker i studentlivet, ansvarspositioner, ntverkande under studietiden? Dr behver du tnka till lite. Fr detta r inte en frestllning dr du r huvudkaraktr, utan ngon mste lgga ett vad p dig att du kommer bli bra och sedan hjlpa dig in. Utan denna ngon kommer du inte in. Fr att hitta en ngon som kan vara mentor med mera mste du ntverka, vara synlig och samtidigt bocka av x antal hygienfaktorer.

Yes, r medveten om att inget av valen r det optimala jmfrt med HHS. Jag borsg frn ntverkandet och internships/krengagemang osv d det r en sjlvklarhet. Vad hade du valt i min sits? Jag lutar fr tillfllet t KTH Indek med tanke p att det finns en del placements inom IB och att skolan ligger i Stockholm. Tror dessutom att mnga inte har IB som ml med en utbildning frn KTH, kanske har fel?
Citera
2024-11-06, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dan93
Jobbar i en annan nrliggande kapacitet i London och marknaden fr quants r mrklig. Visst finns vlrenommerade matematiker och fysiker med doktorshatt representerade bland fondfrvaltarna, men prop shops som Jane Street och Citadel fokuserar mer p att tidigt rekrytera unga talanger. De r mer energiska, prestigelsa och stller frre krav tnker jag. Det r viktigt att OP frstr att en ingenjrsexamen inte imponerar p ngon inom denna sektor - man frvntas vara genuint matematiskt begvad, och r man det r en femrig utbildning nog kontraproduktivt.

IB r ngot helt annat. Som du sger vger ntverk, kommunikationsfrmga och affrsmssig mognad mer n teknisk kunskap. Att kunna skriva Excel macros i smnen r frsts nyttigt fr en analyst, men det r inte centralt i rekryteringen.

S vad hade du valt i min sits?😊
Citera
2024-11-07, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RullandeIgelkott
S vad hade du valt i min sits?😊

Vill du satsa p IB skulle jag sga ekonomie kandidat vid SU, UU, LU med fokus p redovisning och finansiering och sedan master vid HHS eller ledande handelshgskola i Schweiz, Frankrike, eller UK. Sk internships varje sommar frn andra lsret.

Fr kvant, ls matematikerprogrammet eller teknisk matematik och byt efter frsta ret om du inte r typ bst i klassen.
Citera
2024-11-07, 21:24
Medlem
Citat:
Vill du satsa p IB skulle jag sga ekonomie kandidat vid SU, UU, LU med fokus p redovisning och finansiering och sedan master vid HHS eller ledande handelshgskola i Schweiz, Frankrike, eller UK. Sk internships varje sommar frn andra lsret.

Fr kvant, ls matematikerprogrammet eller teknisk matematik och byt efter frsta ret om du inte r typ bst i klassen.

Tja! Lter som att du har bra koll p branschen, fr jag frga med vad, och vart du jobbar just nu?
Citera
2024-11-08, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HK19
Tja! Lter som att du har bra koll p branschen, fr jag frga med vad, och vart du jobbar just nu?

Konsult i London med flera investmentbanker som kunder. Har drfr koll p vad det r fr folk.
Citera
2024-11-08, 14:47
Medlem
Citat:
Konsult i London med flera investmentbanker som kunder. Har drfr koll p vad det r fr folk.

Fr jag frga vart du pluggade?
Citera
2024-11-08, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HK19
Fr jag frga vart du pluggade?

Master i nationalekonomi frn en av SU/UU/LU. Tipsade dock om redovisning och finansiering fr att det ligger nrmast en IB-analytikers dagliga arbete. Men som behandlats tidigare i trden r mneskunskaper inte centrala i rekryteringsprocessen jmfrt med exklusiv utbildning, att vara kvicktnkt/bra p logikpussel/huvudrkning, och kommunikationsfrmga.
Citera
2024-11-08, 16:24
Medlem
Citat:
Master i nationalekonomi frn en av SU/UU/LU. Tipsade dock om redovisning och finansiering fr att det ligger nrmast en IB-analytikers dagliga arbete. Men som behandlats tidigare i trden r mneskunskaper inte centrala i rekryteringsprocessen jmfrt med exklusiv utbildning, att vara kvicktnkt/bra p logikpussel/huvudrkning, och kommunikationsfrmga.

Fr jag frga varfr du bestmde dig fr att kra consulting istllet fr IB? Och vilken firma jobbar du p?
Citera
2024-11-18, 20:28
Medlem
Citat:

Jag siktar mot IB! Hur goda chanser skulle du uppskatta att man har att bli antagen till en master p HHS, framfrallt mastern inom finans eller accounting?

Det bsta alternativet tror jag r en bachelor i international business p Lund och drefter en av dessa masterprogram p HHS, men bara om man lyckas bli antagen Annars blir det nog industriell ekonomi p KTH - det ppnar vgar till lite allt mjligt.
Citera
2024-12-06, 22:13
Medlem
Hej!

London och Stockholm verkar vara populraste stderna i trden, men hur ser det ut i Kpenhamn?
Citera
2024-12-11, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RullandeIgelkott
Godmorgon alla FB:are!

Jag r medveten om att detta har diskuterats tidigare men har ett litet sidospr att diskutera. Frsta frgan:
- Hur str sig KTH Industriell Ekonomi mot Lund International Business fr en karrir som IB (HHS r tyvrr krt&#128524?

Planen r att om jag lser INDEK s kommer jag lsa en master i finansiell matematik, lser jag vid Lund s ska jag frska komma in p en master p HHS. Frga tv:
- Hur goda chanser har man att bli antagen till en relevant master p HHS, helst finans?

Jag tnker att dessa r frdelarna med vardera:
Kth
- Mer tekniskt, kanske ses som positivt ven om det inte behvs inom jobbet?
- Belget i Stockholm = bttre mjligheter till deltidsjobb och internships
- Skiter sig planen om IB s finns fler mjligheter till andra lukrativa karrirer, ex MC
- Har finansresa till London och KTH Finance Society

Lund
- Program som r bttre lmpat fr en karrir inom IB
- Kanske ger goda mjligheter till en master p HHS?
- Finansresa och LINC

Knns dessutom som Lund har mnga fler nackdelar jmfrt med Indek

Sista frgan:
Hur str sig CBS mot ovanstende? Vad r antagningskraven.

Tusen tack fr lite vgledning.

Vad lund har nackdelar mot KTH? Du kan lsa Indek i lund ocks. Kan du inte komma in p HHS s r Lund bttre, talar frn erfarenhet hr f..

I lund har du LINC som inte bara strker ditt cv ngot otroligt utan ven mer eller mindre ger dig ett internship (frutsatt att du presterar bland toppen, vilket krver mycket tidstgng). LINC har dremot en vldigt tvlingsinriktad antagningsprocess s se till att du r i toppen redan innan den..

Internship r nyckeln i denna branschen, valet mellan LTH och KTH r skit samma, om du vljer LTH s har du leverage genom linc, s det r ett uppenbart val.

Dessutom s ger linc fler anstllningar (per capita) n vad HHS gr. En lincare har i de allra flesta fallen mycket bttre koll p finansiell modellering, absolut och relativ vrdering, fundamental research m.m. n vad en student frn HHS har.

Jvla snack om geografisk placering p alla hr ocks. Jag kommer frn Stockholm (lrkstaden m.), och jag kan meddela att Malm har vldigt mnga bra stllen att praktisera p, tror ni att ni ska f GS offer frsta terminen s ni bara mste vlja att plugga i Stockholm? Tnk om. Tog mig 2.5 r att f mitt frsta offer frn en BB bankoch vad hindrar dig frn att ta ett uppehll i studierna om du landar en tjnst i Stockholm?

Majoriteten hr r vl uppvxta i Tby eller respektive frort och tror att Malm r en liten hla dr det enda internship du kan f r hos Karins Bank AB. Har ett par barndomsvnner (ocks uppvxta i m.) som lste HHS, och surprise surprise, ingen av dom jobbar p en BB eller EB bank idag. Sluta stta Stockholm p en piedestal ffs
Citera
2024-12-14, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av semikolon10
Vad lund har nackdelar mot KTH? Du kan lsa Indek i lund ocks. Kan du inte komma in p HHS s r Lund bttre, talar frn erfarenhet hr f..

I lund har du LINC som inte bara strker ditt cv ngot otroligt utan ven mer eller mindre ger dig ett internship (frutsatt att du presterar bland toppen, vilket krver mycket tidstgng). LINC har dremot en vldigt tvlingsinriktad antagningsprocess s se till att du r i toppen redan innan den..

Internship r nyckeln i denna branschen, valet mellan LTH och KTH r skit samma, om du vljer LTH s har du leverage genom linc, s det r ett uppenbart val.

Dessutom s ger linc fler anstllningar (per capita) n vad HHS gr. En lincare har i de allra flesta fallen mycket bttre koll p finansiell modellering, absolut och relativ vrdering, fundamental research m.m. n vad en student frn HHS har.

Jvla snack om geografisk placering p alla hr ocks. Jag kommer frn Stockholm (lrkstaden m.), och jag kan meddela att Malm har vldigt mnga bra stllen att praktisera p, tror ni att ni ska f GS offer frsta terminen s ni bara mste vlja att plugga i Stockholm? Tnk om. Tog mig 2.5 r att f mitt frsta offer frn en BB bankoch vad hindrar dig frn att ta ett uppehll i studierna om du landar en tjnst i Stockholm?

Majoriteten hr r vl uppvxta i Tby eller respektive frort och tror att Malm r en liten hla dr det enda internship du kan f r hos Karins Bank AB. Har ett par barndomsvnner (ocks uppvxta i m.) som lste HHS, och surprise surprise, ingen av dom jobbar p en BB eller EB bank idag. Sluta stta Stockholm p en piedestal ffs

Intressant att hra! Nr jag kikat linkedin s ser bda alternativen att vara lika representerade inom branschen, men s kanske inte r sanningen? Tre frgor:

r International Business det program som gller i Lund?

Hur ser antagningsprocessen ut fr LINC?

Vilka investment banker har kontor i Malm?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in