Citat:
Ursprungligen postat av
Fstq
Tja,
Tar studenten i sommar och ligger p ca 1,4 HP och 20,7 merit.
Siktar just nu att plugga upp HP fr att ha chans p Lund International Business. Kommer dessutom ska HHS p srskilda meriter (osannolikt, men inte omjligt frn vad jag har ftt hra). "Sistahandsval" r vl Lund Ekonomie Kandidat, men hade absolut inte haft ngot emot att plugga det. Siktar just nu p karrir inom finans (mjligen utomlands)
Drmed rangordnar jag mina alternativ shr:
1. HHS
2. Lund International Business
3. Lund Ekonomie Kandidat
Kommer tveklst att frska gra utbyte om jag gr Lund.
Ser dessa som rimliga vgar fr t. ex investment banking? Tnker att Lund har LINC vilket ger det en stor frdel ver Uppsala. Undrar ven vilket universitet som r bst som utbyte och vad det ger p CV:t?
Kom grna med tips och funderingar!
Fattar inte grejen med International Business, varfr tilltalar den mer? Fr man ens ut en ekonomie kandidat, eller r det en filosofie kandidat? Om du vill brja jobba inom investment banking br du djupdyka i finance och accounting. Jag frstr att utbildningen har hgre merit men tror du verkligen att arbetsgivare r medvetna eller fr den delen bryr sig s pass mycket? Oftast behver man nd visa sina betyg frn gymnasiet, i alla fall p SEB. Du har nog hgre chans att komma in i Linc om du lser den vanliga kandidaten. Min rangordning:
1. HHS Business and economics
2. HHS Retail management.
3. Lund ekonomie kandidat
4. Industriell ekonomi KTH och Lund.
Detta gller d just fr IB, indek r lika bra som HHS nr det gller consulting.
Edit: man fr ut en ekonomie kandidatexamen.