Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat:
0%
röster
2018-05-02, 09:48
  #4573
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DieKatzeFillz
Mjo så är det kanske, trodde det var bättre att börja högre och skala av om man inte märker någon skillnad. Vilket är att föredra att plocka bort isåfall? Mackorna på eftermiddagen?

Har du haft koll på kalorierna tidigare fram tills nu under en längre period?

Jag börjar alltid lågt för att se om jag går ner. I början så gör det inget med ett underskott på - 1000kcal. Du kommer märka att styrkan kan gå ner av ett större underskott när du blir ganska deffad. Svårt att säga hur, men skulle råda dig att testa så du lär dig. Då går deffen snabbare och du kan köra på samma sätt i framtida deffar och spara mycket tid.

Plocka bort sådant i kosten som du finner onödigt. Vad de är och när kan bara du svara på.
Själv lägger jag alla kolhydrater innan aktiviteter när jag deffar. Då får jag mest nytta av dem tycker jag. Jag kör själv på runt 1500-1900kcal på deff så har inte råd med mycket kolhydrater i kosten.
Citera
2018-05-02, 10:45
  #4574
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DieKatzeFillz
Hmm fick ihop följande när jag räknade, kan mycketväl tänkt fel någonstans

18g från 4 kokta ägg
5g för två mackor
21g för 30gr smör som jag har på båda mackorna (brukar inte snåla)
12g för 40g ost
Cirka 6 gram från kyckling och ris
1 gram från två bananer(?)
25gram från 1dl cashew
2 mackor till med 5g
21g för 30g smör
12g för ytterligare 40g ost(prästost 37%)
Spenatsoppa m 2 ägg landar på 24g
Och dagens konsumtion av 1 L mjölk 16g

Har jag räknat tokigt någonstans? Blir lätt snurrig av alla dessa kalorier att räkna ut
Nej, jag räknade ju inte med varken osten eller smöret, så det låter rimligt. Angående ditt kaloriintag så föreslår jag att du testar, visst det låter högt med siffran du nämner, å andra sidan är kaloriintaget individuellt. Förlorar du inte vikt på det intaget så justera och sänk det.
Citera
2018-05-02, 12:49
  #4575
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Har du haft koll på kalorierna tidigare fram tills nu under en längre period?

Jag börjar alltid lågt för att se om jag går ner. I början så gör det inget med ett underskott på - 1000kcal. Du kommer märka att styrkan kan gå ner av ett större underskott när du blir ganska deffad. Svårt att säga hur, men skulle råda dig att testa så du lär dig. Då går deffen snabbare och du kan köra på samma sätt i framtida deffar och spara mycket tid.

Plocka bort sådant i kosten som du finner onödigt. Vad de är och när kan bara du svara på.
Själv lägger jag alla kolhydrater innan aktiviteter när jag deffar. Då får jag mest nytta av dem tycker jag. Jag kör själv på runt 1500-1900kcal på deff så har inte råd med mycket kolhydrater i kosten.

Nej jag har tidigare bara ”tänkt på” att välja lite nyttigare alternativ när man äter, men aldrig kört på räkning. Men skalar nog ner det lite Då och kör på med det i nån vecka. När blrjar det bli märkbart mån tro? 3-4 veckor?
Citera
2018-05-02, 13:00
  #4576
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DieKatzeFillz
Nej jag har tidigare bara ”tänkt på” att välja lite nyttigare alternativ när man äter, men aldrig kört på räkning. Men skalar nog ner det lite Då och kör på med det i nån vecka. När blrjar det bli märkbart mån tro? 3-4 veckor?

Okey. Det hade varit lättare om du visste kalorierna innan och så. När man ändrar om kosten sker oftast en förändring i vikten så det är kanske inte bra att väga sig flesta två veckorna. Men efter att vikten stabiliserats kan man våga sig. Vänta 2-4 veckor. Väga sig på nytt och då ska man ju helst ha gått ner. Men spegeln är klart bättre. Speciellt när man närmar sig normalviktig. Annars är nog även spegeln ett bra instrument. Det är inte lätt alltså. Enklast är nog att deffa på en siffra man tror på och köra på den. Kanske ta hjälp av ett proffs. Annars blir nog första deffen inte speciellt bra alla gånger. Men andra och tredje blir ju bra mycket bättre då man vet vilka kalorier man ska köra. Jag hade nog kört på 2000-2500 i ditt fall. Har erfarenhet av aktiva yrken och de förbränner inte så mycket kalorier. Snickare och betongborrare kan vara yrken som förbränner lite mer.
Citera
2018-05-02, 16:17
  #4577
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Okey. Det hade varit lättare om du visste kalorierna innan och så. När man ändrar om kosten sker oftast en förändring i vikten så det är kanske inte bra att väga sig flesta två veckorna. Men efter att vikten stabiliserats kan man våga sig. Vänta 2-4 veckor. Väga sig på nytt och då ska man ju helst ha gått ner. Men spegeln är klart bättre. Speciellt när man närmar sig normalviktig. Annars är nog även spegeln ett bra instrument. Det är inte lätt alltså. Enklast är nog att deffa på en siffra man tror på och köra på den. Kanske ta hjälp av ett proffs. Annars blir nog första deffen inte speciellt bra alla gånger. Men andra och tredje blir ju bra mycket bättre då man vet vilka kalorier man ska köra. Jag hade nog kört på 2000-2500 i ditt fall. Har erfarenhet av aktiva yrken och de förbränner inte så mycket kalorier. Snickare och betongborrare kan vara yrken som förbränner lite mer.

Tackar så mycket för input
Citera
2018-06-03, 01:05
  #4578
Medlem
Dimaks avatar
vad tycker ni om min?

Frukost 8:30 09:00 ägg och macka.
Gym 1h ca 10:30 till 11:30
Mat kyckling/fisk/ris/ Potatis/sås 12:30,13:00
Lagom
två mackor med ägg vid 18:30 tiden

Sen en macka vid 22:00 kanske

Ser det najs ut? 96 kg.
Äter alltid tills jag börjar bli mätt inte mer.

Gick från 130 kg 2015 tills 2016 sommaren 87 till gick upp till 105 kg 2018, nu ligger jag på 96... ska till 75 nu
__________________
Senast redigerad av Dimak 2018-06-03 kl. 01:08.
Citera
2018-06-03, 10:32
  #4579
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimak
vad tycker ni om min?

Frukost 8:30 09:00 ägg och macka.
Gym 1h ca 10:30 till 11:30
Mat kyckling/fisk/ris/ Potatis/sås 12:30,13:00
Lagom
två mackor med ägg vid 18:30 tiden

Sen en macka vid 22:00 kanske

Ser det najs ut? 96 kg.
Äter alltid tills jag börjar bli mätt inte mer.

Gick från 130 kg 2015 tills 2016 sommaren 87 till gick upp till 105 kg 2018, nu ligger jag på 96... ska till 75 nu
Du har bra protein/kolhydrat och fettkällor. Om du går ned i vikt eller inte beror på din kaloribalans, som du säkert redan vet, och att du äter "lagom" eller "tills du börjar bli mätt" kan givetvis göra att du hamnar på ett minus omedvetet, men enklast är att väga/räkna det du äter så du får en uppfattning om mängden och därefter kan justera. Jag skulle försöka lägga till mer grönsaker, gärna så färgrikt som möjligt.
Citera
2018-06-03, 11:10
  #4580
Medlem
Dimaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Du har bra protein/kolhydrat och fettkällor. Om du går ned i vikt eller inte beror på din kaloribalans, som du säkert redan vet, och att du äter "lagom" eller "tills du börjar bli mätt" kan givetvis göra att du hamnar på ett minus omedvetet, men enklast är att väga/räkna det du äter så du får en uppfattning om mängden och därefter kan justera. Jag skulle försöka lägga till mer grönsaker, gärna så färgrikt som möjligt.
Tack, Har faktiskt börjat äta mer grönsaker sen en vecka tillbaka , bara fortsätta.
Citera
2018-06-03, 11:32
  #4581
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimak
Tack, Har faktiskt börjat äta mer grönsaker sen en vecka tillbaka , bara fortsätta.
Låter bra det!
Citera
2018-06-16, 16:08
  #4582
Medlem
Behöver lite feedback på några vanliga måltider:

Jag åt just en ordentlig laddning mat:
2 burkar tonfisk - 2x150g avrunnet så 300g villet är 78g protein
Proteinpasta - alltså inte vanlig pasta utan gjort på något annat och med högre protein och fiberhalt. 2 knyten vilket är kanske 60g-100g. Säg 0.6*20g vilet ger 12g protein.
Lite svamp och lök och olivolja på det.
Någonstans mellan 90 och 100g protein totalt.
Kalorier: 6-700 kcal
Det är väl en väldigt bra måltid? Mycket protein sett till kalorimängden och hyfast med näring.
Är det vettigt att slänga in lite fetaost med eller är det en dålig proteinkälla? Mer grönsaker?

Om man äter på en lite klassigare turkisk grill och beställer in en mixad grill tallrik med kyckling, kebabkött, färskött och lamm. Sen har man inte pommes utan istället bara fräsch sallad och kanske bulgur eller ris.
Behöver detta vara så illa då? Det är ju mycket protein och bortsett från kebabköttet borde det vara ganska bra kött, 300g kött blir ungefär 60g protein. Salladen ger näring och ris och bulgur är ganska bra energikällor, bulgur har dessutom en hel del protein.
Kanske att det är mycket olja dock.

Jag har en fråga om pistagenötter - mycket protein men också hög kalorimängd. 100g ger 20g protein men också 562 kalorier, är det en dålig proteinkälla?
Citera
2018-06-16, 16:14
  #4583
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av axelpressaren
Behöver lite feedback på några vanliga måltider:

Jag åt just en ordentlig laddning mat:
2 burkar tonfisk - 2x150g avrunnet så 300g villet är 78g protein
Proteinpasta - alltså inte vanlig pasta utan gjort på något annat och med högre protein och fiberhalt. 2 knyten vilket är kanske 60g-100g. Säg 0.6*20g vilet ger 12g protein.
Lite svamp och lök och olivolja på det.
Någonstans mellan 90 och 100g protein totalt.
Kalorier: 6-700 kcal
Det är väl en väldigt bra måltid? Mycket protein sett till kalorimängden och hyfast med näring.
Är det vettigt att slänga in lite fetaost med eller är det en dålig proteinkälla? Mer grönsaker?

Om man äter på en lite klassigare turkisk grill och beställer in en mixad grill tallrik med kyckling, kebabkött, färskött och lamm. Sen har man inte pommes utan istället bara fräsch sallad och kanske bulgur eller ris.
Behöver detta vara så illa då? Det är ju mycket protein och bortsett från kebabköttet borde det vara ganska bra kött, 300g kött blir ungefär 60g protein. Salladen ger näring och ris och bulgur är ganska bra energikällor, bulgur har dessutom en hel del protein.
Kanske att det är mycket olja dock.

Jag har en fråga om pistagenötter - mycket protein men också hög kalorimängd. 100g ger 20g protein men också 562 kalorier, är det en dålig proteinkälla?
Är inget fel på måltiden du beskriver. Med det sagt så är det kosten som helhet som är av betydelse, varje måltid behöver inte vara "nyttig" eller näringsrik, t.ex kebab som du nämner, det kan ju absolut ingå i en kost som överlag är näringsrik. Så det är svårt att bara utgå från enskilda måltider, det exemplet du tog upp med tonfisk är en bra måltid, men det är kosten överlag som är av betydelse.

Nötter överlag är kaloririka på grund av att det är en del fett i dom, så du kanske inte ska se det som en proteinkälla, eftersom man får äta en relativt stor mängd kalorier bara för att få i sig t.ex 20 gram protein. Finns bättre och kalorisnålare alternativ till protein, t.ex vassleprotein eller en kycklingfilé.
Citera
2018-06-23, 15:37
  #4584
Medlem
Hej,

Är f.n på i startgroparna utav en 7-10 dagars lång vattenfasta som jag tänkte följa upp med keto minst en månad. Kört på det förut med superba resultat men då har det i princip varit 3-5 ägg, bacon och majonnäs till frukost och lunch. Jordnötter till mellanmål och nån köttbit med en fet sås till middag. Som sagt det jag kört förut har fungerat men det har nog int varit varken supernyttigt eller bra för kroppen med kolesterol och det kardiovaskulära systemet osv.

Har någon annan någon idé om hur man skulle kunna göra det lite nyttigare? Ser helst att det är lätt att tillaga, har varken ork eller lust att stå och dra ihop maträtter i stil med lasagne ala keto utan så enkelt och billigt som möjligt, helst nyttigt i den mån att man slipper gå med 90% risk för hjärtattack.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback