Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
Resultat:
0%
röster
2018-01-16, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Du skriver dock varken längd eller vikt, vilket gör det svårt att svara på. Om det räcker eller inte vet bara du själv. Står vikten still, alternativt går ner, så får du öka intaget. Det är dygnets totala intag som spelar roll, inte antalet måltider/mellanmål. Har du t.ex svårt att få i dig tillräckligt med kalorier så visst, gainer kan vara ett alternativ, antingen en som du köper eller gör själv om du vill veta vad som är i den och om du vill påverka näringsvärdet mer specifikt.
26 vintrar och ca 68 kg.
Jo förstår det också men tänkte mer lite mellan tummen och pekfingret.
Gillar egentligen inte gainer men har svårt att äta mycket mer än vad jag gör idag.
Citera
2018-01-16, 10:48
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.xduba
26 vintrar och ca 68 kg.
Jo förstår det också men tänkte mer lite mellan tummen och pekfingret.
Gillar egentligen inte gainer men har svårt att äta mycket mer än vad jag gör idag.

Du kan ju göra en egen om du vill och har tid/möjlighet. T.ex proteinpulver, jordnötssmör (eller annan fettkälla), havregryn och sen mjölk/vatten. Du kan ju även ha i frusna bär om du vill det.
Citera
2018-01-17, 08:38
Medlem
Citat:
Ja, det ser ut som en bra början. Fördelningen av makronutrienter är individuellt. Testa det kaloriintaget i kanske 2 veckor och se vad som händer med vikten.

Nu har jag provat detta i ungefär 2 veckor och jag har gått ner 2 kg vilket är för mycket. Rekommenderar du att jag ökar fettintaget något och minskar kolhydratintaget? Eller ska jag helt enkelt öka mitt proteinintag?
Citera
2018-01-17, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ferhatinho1
Nu har jag provat detta i ungefär 2 veckor och jag har gått ner 2 kg vilket är för mycket. Rekommenderar du att jag ökar fettintaget något och minskar kolhydratintaget? Eller ska jag helt enkelt öka mitt proteinintag?

Kan vara vattenvikt. Fortsätt 2 veckor till om du bara har vågen som referens skulle jag vilja tipsa om.
Citera
2018-01-17, 10:33
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ferhatinho1

Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Kan vara vattenvikt. Fortsätt 2 veckor till om du bara har vågen som referens skulle jag vilja tipsa om.

Håller med MRZnr1.

I början av en viktnedgång så är det till stor del vätska som förloras, och på två veckor är det ingen dramatisk nedgång. Håll kvar vid samma kaloriintag och utvärdera igen om en vecka. Vikten kan fluktuera något enstaka kilo från dag till dag, ha tålamod och ändra inget i "onödan".
Citera
2018-01-18, 13:12
Medlem
Mål: Minskad vikt/fett och mer muskler

Ligger på underskott de flesta dagar, äter varierad näringsrik kost i små portioner.
Efter mina Stronglifts 5x5 pass äter jag massor (mycket protein) men ganska nyttigt.

Är det en bra kost för att minska i fett och bygga muskler samtidigt?

Hur kan jag optimera? Om man lägger till 2 konditionspass hur bör man ändra kosten då?
Citera
2018-01-18, 13:21
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyigbg
Mål: Minskad vikt/fett och mer muskler

Ligger på underskott de flesta dagar, äter varierad näringsrik kost i små portioner.
Efter mina Stronglifts 5x5 pass äter jag massor (mycket protein) men ganska nyttigt.

Är det en bra kost för att minska i fett och bygga muskler samtidigt?

Hur kan jag optimera? Om man lägger till 2 konditionspass hur bör man ändra kosten då?

Det är ju svårt att veta om det är en bra kost när du inte nämner något om vad kosten består av. Proteinintaget ska vara detsamma varje dag, inte bara i anslutning till träning.
Citera
2018-01-18, 14:33
Medlem
Citat:
Det är ju svårt att veta om det är en bra kost när du inte nämner något om vad kosten består av. Proteinintaget ska vara detsamma varje dag, inte bara i anslutning till träning.

Är det inte bra med extra protein efter träning?

Kosten är portioner av husmanskost. Tex 2 pannbiffar och potatis med lingon och sås och lite grönsaker.
Eller lite pasta med vara olivolja och sen 200g kyckling och grönsaker.
Citera
2018-01-18, 15:06
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Är det inte bra med extra protein efter träning?

Kosten är portioner av husmanskost. Tex 2 pannbiffar och potatis med lingon och sås och lite grönsaker.
Eller lite pasta med vara olivolja och sen 200g kyckling och grönsaker.

Det beror på hur dygnets totala intag av protein ser ut. Det är ingen nackdel att lägga proteinintagen runt träning, men fokusera istället på dygnets totala intag, ca 2-2.5 g/kg är rekommenderat.

Din vikt styrs av din kaloribalans, ligger du på kaloriunderskott så går du ned, du kan lägga till mer frukt/grönt till din kost om du vill det. Det har ingen betydelse hur stora eller små portioner du äter, återigen dygnets totala som avgör på sikt.
Citera
2018-01-18, 20:21
Medlem
Citat:
Det beror på hur dygnets totala intag av protein ser ut. Det är ingen nackdel att lägga proteinintagen runt träning, men fokusera istället på dygnets totala intag, ca 2-2.5 g/kg är rekommenderat.

Din vikt styrs av din kaloribalans, ligger du på kaloriunderskott så går du ned, du kan lägga till mer frukt/grönt till din kost om du vill det. Det har ingen betydelse hur stora eller små portioner du äter, återigen dygnets totala som avgör på sikt.
Men att äta direkt efter träning. Jag har hört att det ska vara bra. Massor av protein direkt efter.
Citera
2018-01-18, 20:47
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Men att äta direkt efter träning. Jag har hört att det ska vara bra. Massor av protein direkt efter.

Ja, det är som sagt ingen nackdel, men det är inte bara runt träning som protein spelar roll. Fokusera på dygnets totala intag. Här kan du läsa mer du vill:
https://jissn.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12970-017-0177-8
Citat:
At this point, whether any particular time of protein ingestion confers any unique advantage over other time points throughout a 24-h day to improve strength and hypertrophy has yet to be adequately investigated
Citat:
Thus, the importance of timing may be largely dependent on when a pre-workout meal was consumed, the size and composition of that meal and the total daily protein in the diet

Om du syftar på kolhydrater och glykogeninlagring så är den som mest "effektiv" efter träning, men så länge du inte ska träna samma muskelgrupp igen samma dag och får i dig tillräckligt med kolhydrat under dygnet så kommer glykogenet också fyllas på. Om det nu ens är tömt, beror till stor del på vad du tränat.
Senast redigerad av jpettersson1991 2018-01-18 kl. 20:49.
Citera
2018-01-20, 14:54
Medlem
Kan man fråga om macros här med? Folk säger olika om hur mycket protein man behöver. Hur gör ni om detta? Själv jag har runt 100-120 protein, och undrar om det blir någon skillnad om jag höjer. Dricker redan 1 protein shake om dagen (och vill ha dricka mer än så; får runt 48g protein där).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in