Flashback bygger pepparkakshus!
Resultat:
0%
röster
2016-03-23, 16:04
Medlem
Tony_Tedeschis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eshkoshka
Någon med bra tips på mättande men kalorisnålt käk? Jag försöker tappa vikt men har lite problem med att jag ofta är hungrig. Får käka 1444 kalorier.

Vad rekommenderas till frukost? Idag käkar jag ju vanlig frukost fortfarande. Dagens blev t.ex. Två skivor skogaholms lantbröd med skinka och gurka, 231 kalorier. Tycker själv det är okej kalorinivå, men man är ju hungrig igen väldigt snart. Brukar även göra havregrynsgröt ibland och tycker inte det mättar något speciellt.

Sen till lunch/middag. Är det egentligen bara köra protein+sallad här? Här är jag väl lite på det klara ändå. Käkade kycklingfile, sallad och en sås på kvarg i förra veckan. En stadig middag landa på 270 kalorier, typ. Kanske så man borde attackera varje dag?

Kika på rapid fat loss lyle McDonald.
Citera
2016-03-23, 16:41
Medlem
Gå ned i vikt

Tjena alla härliga flashbackare! Som rubriken lyder ska jag alltså gå ned i vikt

Väger runt 120kg, är 197 lång. Ganska mycket muskelmassa, därav vikten. Är dock samtidigt överviktig.

Har köpt hem ett par burkar av VLCD ifrån svenskt kosttillskott.

Kommer jag gå ned i vikt av det här schemat?

Morgonpromenad innan frukost VARJE dag cirka 50 minuter i rask takt.
Efter promenaden, tar jag en dietshake. Sen ett äpple lite längre fram som mellanmål. Sedan middag, då det är mammas hemlagade mat. Sen ett till äpple som mellanmål, sen mot kvällen en dietshake igen. Kommer även gymma på kvällarna, 5 dagar i veckan.

Kommer jag droppa i vikt? Eftersom jag är sjukt ny på det här med motion etc och enbart har byggt med syfte av att bli stor så har jag ingen koll. Tack på förhand!

Glad påsk.
Citera
2016-03-23, 16:47
Medlem
Viktigt att nämna är även att jag kommer äta 1/3 del av vad jag annars åt till middag.
Citera
2016-03-23, 16:55
Medlem
Det enda som betyder något är kalorier in och kalorier ut.

Räkna ut din TDEE på http://www.iifym.com/tdee-calculator/ eller någon annan liknande sida.
Logga precis allt du äter och dricker på tex appen myfitnesspal.
Lägg dig 500 kcal under ditt dagliga behov så går du ner 0.5 kg i veckan. Orkar du lägre så lägg dig 1000 kcal under vilket blir 1 kg/vecka.
Citera
2016-03-23, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Testa 3400 kalorier i 2 månader och se vad som händer på vågen och i vikterna på gymmet på de passen där du kör 1-5 reps. Om du inte märker att du går upp i fett under denna tiden men att vikterna ökar något hela tiden så har du hittat rätt. Men är du inte van vid 1-5 reps så blir det lite missvisande och då får du kanske gå mer på spegeln än på vikterna då man tenderar att öka snabbt i styrka vid sådan träning. Du får PMA mig om du inte förstår och vill veta mer.

Sorry för sent svar men tack! Jag kör ganska mycket tunga femmor men ska nog börja lite med inrikting på "ren" styrka. Provar som du säger och ser om resultaten kommer .
Citera
2016-03-24, 18:35
Medlem
eshkoshkas avatar
När jag gör kyckling räknar jag kalorierna med procent. T.ex. 900g kyckling är 90g på 10%. Tillagad blir det 480g och då hamnar procenten på 48g.

Finns det lättare sätt att räkna tillagad? Hur räknar ni? Om man bara steker kyckling vill säga och inte något annat.
Citera
2016-03-24, 19:25
Medlem
Tony_Tedeschis avatar
Citat:
När jag gör kyckling räknar jag kalorierna med procent. T.ex. 900g kyckling är 90g på 10%. Tillagad blir det 480g och då hamnar procenten på 48g.

Finns det lättare sätt att räkna tillagad? Hur räknar ni? Om man bara steker kyckling vill säga och inte något annat.

Googla vad det är tillagat och skriv upp. Du lär dig allt efter ett tag.
Citera
2016-03-31, 09:14
Medlem
Hej hörrni!

Funderar på att börja käka riktigt seriöst för träningen nu, har googlat och läst mycket men känner mig inte riktigt hundra på hur man bör käka för bästa resultat ändå. Tänker mig något i stil med: En burk kvarg samt havregryn till frukost + omega 3 tablett, burk keso/kvarg samt osaltade nötter till mellanmål, till lunch typ kyckling och ris samt en hel del grönsaker, ytterligare ett mellanmål liknande det på fm, till kvällsmat typ samma som till lunch och sedan ett kvällsmål bestående av 3-4 ägg. Vad tror man om det upplägget här? Borde väl tillfredsställa kroppens behov av schyssta fetsyror och mineraler samt protein? Efter träning är tanken att trycka en proteinshake.
Citera
2016-04-03, 20:43
Medlem
tja. ska kombinera denna kostschema med träning(tung vikt låg rep)+ cardio (gå tom mage på morgonen+ springa efter gymmet). abs 3 gånger i veckan. 170cm 70kg ska minska i fett och bibehålla muskler.
tänkte om det är dåligt för förbränningen att käka frukt/bär på kvällen på grund av energin man får. gärna om ni kan lägga till något/ta bort någon från schemat som ligger på fel plats osv. kommer tänka på kolhydraterna och protein extra vid varje måltid

9 Frukost: ägg/gröt/havregryn/musli/fullkornsmacka med jordnötssmör med yoghurt + kreatin
21 Läggdags: gourmet pro eller kvarg/keso/jordnötssmör med lite nötter/musli

Xtend under träning
Mycket vatten(xtend) under dagen
Protein 1:a mellan mål och efter träning
Gourmet pro kanske innan läggdags
Kreatin på morgonen
MÅL: bibehålla muskler och minska i kroppsfett
Citera
2016-04-03, 20:48
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ohshiet
tja. ska kombinera denna kostschema med träning(tung vikt låg rep)+ cardio (gå tom mage på morgonen+ springa efter gymmet). abs 3 gånger i veckan. 170cm 70kg ska minska i fett och bibehålla muskler.
tänkte om det är dåligt för förbränningen att käka frukt/bär på kvällen på grund av energin man får. gärna om ni kan lägga till något/ta bort någon från schemat som ligger på fel plats osv. kommer tänka på kolhydraterna och protein extra vid varje måltid

9 Frukost: ägg/gröt/havregryn/musli/fullkornsmacka med jordnötssmör med yoghurt + kreatin
21 Läggdags: gourmet pro eller kvarg/keso/jordnötssmör med lite nötter/musli

Xtend under träning
Mycket vatten(xtend) under dagen
Protein 1:a mellan mål och efter träning
Gourmet pro kanske innan läggdags
Kreatin på morgonen
MÅL: bibehålla muskler och minska i kroppsfett
Har sannolikt ingen praktisk betydelse om du tar din promenad på tom mage eller ej. BCAA under passet sannolikt inte ge dig något än om du hade druckit vatten istället. Att dricka långsamt protein har sannolikt ingen praktisk betydelse så länge du uppfyller ditt dagliga proteinintag, vilket anses vara omkring 1.6-2.2 g/kg/d. Det är f. ö. inte dåligt att äta frukt och bär på kvällen, huvudsakligen är att du ligger på ett energiunderskott.

Jag tycker du, liksom många andra på träningsforum, överkomplicerar något så enkelt som att helt enkelt hamna på ett underskott samtidigt som man vill uppfylla sitt dagliga proteinintag och ha ork att träna.
Citera
2016-04-04, 10:31
Medlem
Citat:
Någon med bra tips på mättande men kalorisnålt käk? Jag försöker tappa vikt men har lite problem med att jag ofta är hungrig. Får käka 1444 kalorier.

Vad rekommenderas till frukost? Idag käkar jag ju vanlig frukost fortfarande. Dagens blev t.ex. Två skivor skogaholms lantbröd med skinka och gurka, 231 kalorier. Tycker själv det är okej kalorinivå, men man är ju hungrig igen väldigt snart. Brukar även göra havregrynsgröt ibland och tycker inte det mättar något speciellt.

Sen till lunch/middag. Är det egentligen bara köra protein+sallad här? Här är jag väl lite på det klara ändå. Käkade kycklingfile, sallad och en sås på kvarg i förra veckan. En stadig middag landa på 270 kalorier, typ. Kanske så man borde attackera varje dag?

Kör havregrynsgröt med lite äggvitor i på morgonen. Det står du dig nog bra på. 2dl havregryn och 3 äggvitor (1dl) är ca 300kcal och mättar nog bra mycket mer än brödet du äter

Istället för bara sallad så kan du köra lite goa grönsaker typ haricot verts/broccoli/blomkål osv. I princip inga kalorier. (30kcal/100g eller liknande)

Dvs du kan smälla på med en hel tallrik broccoli och en tallrik med kyckling så har du dig en stadig måltid på få kalorier!
Citera
2016-04-08, 01:30
Medlem
Hmm... Ät när du är hungrig, ät när du inte är hungrig och ät bara sånt som är gott.

Det är min filosofi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in