Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat:
0%
röster
2015-03-12, 04:51
Medlem
Här kommer den mest oerfarne snubben vad det gäller kost och träning. Hur går jag ner effektivast i vikt, då menar jag vad ska man skippa liksom i måltider?
Citera
2015-03-12, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zipziz
Här kommer den mest oerfarne snubben vad det gäller kost och träning. Hur går jag ner effektivast i vikt, då menar jag vad ska man skippa liksom i måltider?

Allt handlar om energi, dvs kalorier i maten. Att bara dricka vatten ger bäst effekt på viktminskningen då vatten är kalorifritt. Det ända du gör då är att förbränna kalorier, men du intar inga vilket ger det största energiunderskottet du kan få.

Om du vill lära dig om kalorier så titta i bland de andra trådarna överst i forumet.
Citera
2015-03-12, 21:00
Medlem
Inte extreminsatt i kost men lite.

Är inte tjock. Lite vältränad MEN såsom SÅ många andra har jag de där extra kilona kring magen som bara är allmänt störiga. Mage + lite lovehandles.

182 cm och ca 84 kg.

Vad jag vill: deffa ner och få bort alla fula kilon kring mage främst.

Hur: tänkte med er hjälp stålsätta mig och köra en deff för att bli av med dessa kilon. Gillar tyvärr äta mycket kolhydrater, pepsi max och svårt att stå emot godiset i affären. Bröd är också en favorit, tyvärr..

Ska nu hursomhelst skriva ett matschema och hålla mig till det och se vad resultatet blir. Powerwalka och träna så ofta jag kan under tiden, mest tunga basövningar.

Frukostar: kaffe och avocado/tonfisk

Lunch: vit fisk med ägg och grönsaker

Middag: kycklingfilé i ugn/lax i ugn, grönsaker och ibland lite ris till.

Mellanmål: ägg/nötter/morot att knapra på

Och så här kör jag på, typ samma mat med lite variation varje dag. Maten ovan är ändå "god" mat som jag kan motivera mig till att äta varje dag.

Känns detta som ett ok upplägg? Hur många veckor ska jag hålla i för att förhoppningsvis se några resultat?

Självklart ingår vatten och mycket sömn i svensson-deffen också.

Konstruktiv kritik och tips från kunniga tas tacksamt emot!
Citera
2015-03-13, 07:30
Medlem
07.00 1 Skiva rågbröd med Philadelphia ost och skinka, 30g havregryn med lite äpplemos och 10g naturella mandlar.

Träning 08.00

10.00 Resterande frukost som då blir 1 apelsin och 3-4 ägg.

Mellanmål 13.30 Questbar

Lunch 15.00 200g lax med 150g fullkornsris med broccoli

Middag 19.00 500g naturell kvarg med musli och 10g naturella mandlar

Kvällsmat mellan 21-23 300g kvarg igen eller en burk tonfisk och ett ägg.

Allt som allt blir detta ca 2300 kalorier. Mitt plan är att ligga på detta samtidigt som jag försöker förbränna 500 kcal per dag.
Målet är just nu att skära bort lite fett.

183 centimeter - 76 Kilo
Citera
2015-03-13, 15:35
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wattford
Inte extreminsatt i kost men lite.

Är inte tjock. Lite vältränad MEN såsom SÅ många andra har jag de där extra kilona kring magen som bara är allmänt störiga. Mage + lite lovehandles.

182 cm och ca 84 kg.

Vad jag vill: deffa ner och få bort alla fula kilon kring mage främst.

Hur: tänkte med er hjälp stålsätta mig och köra en deff för att bli av med dessa kilon. Gillar tyvärr äta mycket kolhydrater, pepsi max och svårt att stå emot godiset i affären. Bröd är också en favorit, tyvärr..

Ska nu hursomhelst skriva ett matschema och hålla mig till det och se vad resultatet blir. Powerwalka och träna så ofta jag kan under tiden, mest tunga basövningar.

Frukostar: kaffe och avocado/tonfisk

Lunch: vit fisk med ägg och grönsaker

Middag: kycklingfilé i ugn/lax i ugn, grönsaker och ibland lite ris till.

Mellanmål: ägg/nötter/morot att knapra på

Och så här kör jag på, typ samma mat med lite variation varje dag. Maten ovan är ändå "god" mat som jag kan motivera mig till att äta varje dag.

Känns detta som ett ok upplägg? Hur många veckor ska jag hålla i för att förhoppningsvis se några resultat?

Självklart ingår vatten och mycket sömn i svensson-deffen också.

Konstruktiv kritik och tips från kunniga tas tacksamt emot!

Ser helt okej ut förutom att du äter lite väl fettsnålt. Försök få in iaf 35g-40g fett till i din kost för att vara på den säkra sidan. Bra fettkällor är: Fet risk, majonnäs (gjord på rapsolja), mejeriprodukter, fetare kött och rapsolja.

Hur länge du ska hålla på går inte att svara på. Allt beror på hur din energi in - energi ut ser ut.
Citera
2015-03-13, 15:37
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salsius
07.00 1 Skiva rågbröd med Philadelphia ost och skinka, 30g havregryn med lite äpplemos och 10g naturella mandlar.

Träning 08.00

10.00 Resterande frukost som då blir 1 apelsin och 3-4 ägg.

Mellanmål 13.30 Questbar

Lunch 15.00 200g lax med 150g fullkornsris med broccoli

Middag 19.00 500g naturell kvarg med musli och 10g naturella mandlar

Kvällsmat mellan 21-23 300g kvarg igen eller en burk tonfisk och ett ägg.

Allt som allt blir detta ca 2300 kalorier. Mitt plan är att ligga på detta samtidigt som jag försöker förbränna 500 kcal per dag.
Målet är just nu att skära bort lite fett.

183 centimeter - 76 Kilo

Du behöver mer fett i din kost för att uppfylla ditt RDI. Läs inlägget jag gjorde ovan för att få tips på bra fettkällor du kan applicera i din kost. Byt ut antalet kcal du får från fettet du applicerar från de kolhydrater du äter idag.
Citera
2015-03-13, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Du behöver mer fett i din kost för att uppfylla ditt RDI. Läs inlägget jag gjorde ovan för att få tips på bra fettkällor du kan applicera i din kost. Byt ut antalet kcal du får från fettet du applicerar från de kolhydrater du äter idag.

Avokado innehåller väl bra fetter har jag för mig. Ifall jag skulle byta ut den mot rågbrödet Kanske?
Citera
2015-03-14, 12:12
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salsius
Avokado innehåller väl bra fetter har jag för mig. Ifall jag skulle byta ut den mot rågbrödet Kanske?

Ja det kan du göra.
Citera
2015-03-14, 17:38
Medlem
Hejsan, en relativt oerfaren kille här som tänkte prova på min första deff. Jag är 170cm / 77kg.
Mitt mål är som många andra att bli av med fettet och få fram lite muskler.

Kostschemat som jag tänkt mig än så länge ser ut såhär.

11:00 Frukost (jag jobbar alltid natt fram tills 2 på natten därav den sena frukosten)
2dl musli med fil
Proteinshake
1 smörgås (fullkorn med skinka)
2 ägg

13:00 Träning
Shake med BCAA

15:00 Middag
Lax/kyckling/nötkött
ris/pasta/potatis

20:00 mellanmål
150g Kvarg

23:00 mellanmål
Proteinshake
Banan

02:00 Kvällsmat
Proteinshake
2 smörgåsar (fullkorn med skinka)

Jag planerar att ligga runt 1700-2000 Kalorier.
Är ute och går 5-9km varje dag, tränar på gymmet 6 dagar i veckan.
Vill gärna ha lite feedback från er som är mer erfarna
Citera
2015-03-14, 17:48
Medlem
tj.s avatar
För många mellanmål i min mening. Jag skulle hellre kört på frukost (havregrynsgröt och vassleshake), lunch och middag där de två sistnämnda innehåller fågel/fisk/kött tillsammans med någon kolhydratkälla. Mackor är inte särskilt mättande till den energi de ger, dessutom proteinfattiga.
Citera
2015-03-14, 18:03
Medlem
Så om jag förstod rätt få föreslår du att jag tar bort mina mellanmål och lägger istället till en lunch? Sen har jag lite svårt för att äta gröt och valde därför musli, men kanske är värt att tänka om. Det låter intressant och ska definitivt tänka mera på det. Tack för bra tips!
Citera
2015-03-14, 18:39
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KatzeStyle
Så om jag förstod rätt få föreslår du att jag tar bort mina mellanmål och lägger istället till en lunch? Sen har jag lite svårt för att äta gröt och valde därför musli, men kanske är värt att tänka om. Det låter intressant och ska definitivt tänka mera på det. Tack för bra tips!
Det är inget magiskt med havregrynsgröt egentligen. Fördelen med det är att det är väldigt mättande i förhållande till hur lite energi det ger. Därför är det, i mitt tycke, en optimal deffrukost tillsammans med något proteinrikt (t. ex. en vassleshake.)

Ja. Jag skulle rekommendera två riktiga mål samt en frukost. Sen kan du ju slänga in en vassleshake eller BCAA eller vad du nu vill lite när du känner för det. Men du kommer få ut mer av att äta två riktiga mål med kött/fågel/fisk än mackor med skinka. Kom ihåg att du vill hålla proteinintaget rätt högt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in