Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat:
0%
röster
2013-03-18, 18:15
Medlem
Hej har tänkt inleda min första deff. Vore evigt tacksam om någon som faktiskt vet vad den snackar om, tycker och tänker kring detta.

Jag är normalt sett dålig när det gäller just maten, har god disciplin när det kommer till träning. Och jag utför någon fysiskt aktivitet nästan varje dag i veckan. Spelar regelbundet lite hockey, badminton och styrketränar minst 5x i veckan. Jag studerar så det är en del stillasittandes på dagarna.

Jag har räknat ut mitt BEE som vart 1900 detta multiplicerade jag med en aktivitetsnivå á 1.4, fråga mig inte varför... men men...

Stats:
180cm
81kg
20-25år

Så här har jag tänkt mitt upplägg:

Frukost: 1dl havregrynsgröt + 1kokt ägg 220kcal

Lunch: 1 kycklingbröst 1 bakad potatis 478kcal

Middag: 1 kycklingbröst 1 bakad potatis 478kcal

Snacks: 1 banan till mellis, 1shake efter träning 222kcal

Övrigt: Handfull mandlar och omega 3 kapslar.

Fett: 30g // Kolhydrater: 130 // Protein: 151g
Totalt: 1400kcal

Lunch och middag kommer bytas mot ris och köttfärs. Men i övrigt så kommer det se ut så här.

Det här är väl det jag tänkt trycka i mig under dagen, med lite reservation för eventuellt mjölk till maten, mjölk i kaffet eller något smått.

Låter detta rimligt? Har jag räknat åt helvete fel (har använt kaloriräknaren för iPhone)?
Citera
2013-03-18, 18:43
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eisenbeever
Hej har tänkt inleda min första deff. Vore evigt tacksam om någon som faktiskt vet vad den snackar om, tycker och tänker kring detta.

Jag är normalt sett dålig när det gäller just maten, har god disciplin när det kommer till träning. Och jag utför någon fysiskt aktivitet nästan varje dag i veckan. Spelar regelbundet lite hockey, badminton och styrketränar minst 5x i veckan. Jag studerar så det är en del stillasittandes på dagarna.

Jag har räknat ut mitt BEE som vart 1900 detta multiplicerade jag med en aktivitetsnivå á 1.4, fråga mig inte varför... men men...

Stats:
180cm
81kg
20-25år

Så här har jag tänkt mitt upplägg:

Frukost: 1dl havregrynsgröt + 1kokt ägg 220kcal

Lunch: 1 kycklingbröst 1 bakad potatis 478kcal

Middag: 1 kycklingbröst 1 bakad potatis 478kcal

Snacks: 1 banan till mellis, 1shake efter träning 222kcal

Övrigt: Handfull mandlar och omega 3 kapslar.

Fett: 30g // Kolhydrater: 130 // Protein: 151g
Totalt: 1400kcal

Lunch och middag kommer bytas mot ris och köttfärs. Men i övrigt så kommer det se ut så här.

Det här är väl det jag tänkt trycka i mig under dagen, med lite reservation för eventuellt mjölk till maten, mjölk i kaffet eller något smått.

Låter detta rimligt? Har jag räknat åt helvete fel (har använt kaloriräknaren för iPhone)?

Inte nog med att du äter för lite fett, så är fettet av dålig kvalité också. Byt ut mandlar mot någon bättre fettkälla samt öka på proteinintaget till minst 160~. Jag saknar även grönsakerna.
Tycker även du ska äta mer kalorier. Onödigt att du lägger dig på ett så stort kcalunderskott om du frågar mig.
Citera
2013-03-18, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Inte nog med att du äter för lite fett, så är fettet av dålig kvalité också. Byt ut mandlar mot någon bättre fettkälla samt öka på proteinintaget till minst 160~. Jag saknar även grönsakerna.
Tycker även du ska äta mer kalorier. Onödigt att du lägger dig på ett så stort kcalunderskott om du frågar mig.

Tack för feedback!

Slänger in ett halvt paket lättkvarg (125g) så blir proteinet 164g med ett totalt intag på 1469 kalorier. Sen eventuellt 50g findus wokgrönsaker per lunch och middag. Så skulle det betyda:

Fett: 30.5g // Kolhydrater: 139g // Protein: 165g
Totalt: 1505kcal.
Citera
2013-03-18, 18:58
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Tack för feedback!

Slänger in ett halvt paket lättkvarg (125g) så blir proteinet 164g med ett totalt intag på 1469 kalorier. Sen eventuellt 50g findus wokgrönsaker per lunch och middag. Så skulle det betyda:

Fett: 30.5g // Kolhydrater: 139g // Protein: 165g
Totalt: 1505kcal.

Men varför behåller du den dåliga fettkällan samt undviker att öka fettintaget? Fett är essentiellt.
Citera
2013-03-18, 19:06
Medlem
Citat:
Men varför behåller du den dåliga fettkällan samt undviker att öka fettintaget? Fett är essentiellt.

Tanken är väl om man på helger skippar gymmet så ska fet mat föredras typ lax. Men jag vill ner i fettprocent.
Citera
2013-03-18, 19:17
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Tanken är väl om man på helger skippar gymmet så ska fet mat föredras typ lax. Men jag vill ner i fettprocent.

Det var en dålig idé. Du behöver fett varje dag.
Du blir inte fetare bara för att du äter mer fett. Föreslår att du läser på om kcal in - kcal ut.
Citera
2013-03-18, 19:20
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:

Kan det möjligen vara så att du spanat in Leangains, och sedan modifierat Berkhans upplägg genom att låta varje dag (utom helg) vara "träningsdagsupplägg" på kosten? Det är inte riktigt tänkt så, om det nu är därför du envisas med att hålla fettet lågt…
Senast redigerad av Killer-queen 2013-03-18 kl. 19:24.
Citera
2013-03-18, 19:41
Medlem
Milan.Barcas avatar
Har kört på följande schema sedan ungefär början av året och gått ner 16kg. Undrar om ni tycker att det verkligen är så bra. Har ändrat mängderna på linser, ost, pasta etc samtidigt som jag har gått ner i vikt. Det som får mig att undra är att jag bara äter 2 riktiga måltider och dricker proteindricka 2 gånger. Tycker ni att jag kanske ska skippa proteindrickan på morgonen och lägga till det på lunchen innan jag tränar eller något? Väger 89-90kg.

Frukost: Whey 80 med 2,5 dl mjölk
24,8g Protein - 175 kcal

Lunch: 200g ägg med 70g linser och 80g ost
65,8g Protein - 801 kcal

Efter träning: Whey 80
23,8g Protein - 115 kcal

Middag: 200g Kycklingfilé med 165g Pasta
67,45g Protein - 817Kcal

Totalt: 181,85g Protein - 1908 Kcal
Citera
2013-03-18, 19:43
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milan.Barca
Har kört på följande schema sedan ungefär början av året och gått ner 16kg. Undrar om ni tycker att det verkligen är så bra. Har ändrat mängderna på linser, ost, pasta etc samtidigt som jag har gått ner i vikt. Det som får mig att undra är att jag bara äter 2 riktiga måltider och dricker proteindricka 2 gånger. Tycker ni att jag kanske ska skippa proteindrickan på morgonen och lägga till det på lunchen innan jag tränar eller något? Väger 89-90kg.

Frukost: Whey 80 med 2,5 dl mjölk
24,8g Protein - 175 kcal

Lunch: 200g ägg med 70g linser och 80g ost
65,8g Protein - 801 kcal

Efter träning: Whey 80
23,8g Protein - 115 kcal

Middag: 200g Kycklingfilé med 165g Pasta
67,45g Protein - 817Kcal

Totalt: 181,85g Protein - 1908 Kcal

Vilka mängder fett kommer du upp i genom att äta 80g ost? Låter som du äter för lite fett, helt klart.
Sen spelar det ingen roll när du väljer att ta din proteinshake. Så gör som du vill med den.
Saknar även grönsaker i din kost.
Citera
2013-03-18, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .adept
Dina makros ser bra ut. Se bara till att få i dig alla vitaminer och mineraler dock.

Tar en multivitamin varje dag

Citat:
Vad har du för fettkällor? Med tanke på att fettmängden är ganska låg så bör du sikta på fett av hög kvalité.

Det mesta kommer från mjölk, 30g. Tar också 5 omega-3 kapslar till middagen.
Citera
2013-03-18, 20:25
Medlem
Milan.Barcas avatar
Citat:
Vilka mängder fett kommer du upp i genom att äta 80g ost? Låter som du äter för lite fett, helt klart.
Sen spelar det ingen roll när du väljer att ta din proteinshake. Så gör som du vill med den.
Saknar även grönsaker i din kost.
Vad blir det för skillnad om jag har mer fett i kosten? Har ju ändå gått ner och blivit mer deffad. Grönsaker tar jag bara lite av när övriga i familjen äter.
Citera
2013-03-18, 20:26
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milan.Barca
Vad blir det för skillnad om jag har mer fett i kosten? Har ju ändå gått ner och blivit mer deffad. Grönsaker tar jag bara lite av när övriga i familjen äter.

Fett är livnödvändigt och du dör tillslut om du inte får i dig tillräckligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in