Hallå!
Jag läste precis "Allt du behöver veta om näringslära" och har lite funderingar.
Ska kanske börja med att säga att jag har kollat rundor på internet efter träningsrelaterad information ganska länge nu och börjar bli svårt att hålla isär allt. Vill på förväg ursäkta ifall jag lyckats missa eller feltolkat något som står i "Allt du behöver veta om näringslära".
Mitt BMR har jag räknat ut genom att göra följande: 66.5+(13.75*68)+(5.003*176)-(6.775*21) = 1739.75
Energibehovet har jag lite funderingar över. Axon använder sig utav aktivitetsfaktorn 1.4 och då jag inte vet bättre valde jag att följa i hans fotspår och mitt energibehov ser nu ut på följande vis:
1739.75*1.4 = 2435.65
Än så länge verkar allt vara okej, förutsatt att aktivitetsfaktorn inte är helt åt helvete för mig som är på gymmet 3-4 gånger/vecka. Nu börjar det lite knepigare, mitt mål är att gå från 15-18%BF ner till 12%BF. Jag känner dock inte något större behov av att göra det så snabbt det bara går, jag tar hellre lite längre tid på mig och försöker bevara en större andel muskler. Som jag har förstått det tar ens muskler även de stryk när man ligger på kaloriunderskott. Frågan är då ifall jag ska gå efter rekommendationen i tråden och ha ett underskott på 500kalorier eller ifall det vore klokt för mig att ligga på kanske 300 i underskott istället.
Eller jag helt fel ute när jag tänker att man borde bevara mer muskler ifall man går ner i vikt långsammare?
Mina andra frågor gäller andelen protein, fett samt kolhydrater.
Enligt tråden ska en styrkeidrottares proteinintag vara mellan 1.6-1.8gram/kg kroppsvikt, gäller detta alla sju dagar i veckan när man bara tränar fyra dagar?
Det rekommenderade fettintaget ligger mellan 20-30E%, är andelen beroende på ifall man vill uppnå vikt-ner/uppgång eller fungerar det lika bra med t.ex. 20E% i båda fallen?
För kolhydrater ligger det rekommenderade intaget för en tränande individ på ungefär 40-60E%, samtidigt så nämns det att en person som vill gå ner i vikt i första hand ska skära ner på kolhydraterna. Jag tolkar det som att ifall man vill gå ner i vikt ska man ligga på 40-45E% och ifall man vill gå upp i vikt 45E%-60E%, är jag ute och cyklar eller är jag på rätt spår?
Den sista saken jag undrar är hur ofta ni föreslår att man justerar sitt energibehov? I takt med att vikten förändras måste ju också ens BMR ändras vilket leder till att energibehovet ändras. Ett kaloriunderskott på 500 kalorier blir ju inte lika stort om man använder ens BMR när man vägde 68kg när man numera väger 66.5kg, eller är jag ute och cyklar här också?
Alla svar uppskattas! Jag ber om ursäkt för eventuella stavfel samt eventuellt dumma resonemang, till mitt försvar ska jag gå och lägga mig nu