Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
Resultat:
0%
röster
2012-09-26, 10:00
Medlem
Angående detta med fett, någon som märkt effekterna av mycket respektive lite fett?

Läser många som i deffen slänger in extra nötter för att få upp mängden fett samtidigt som de tar extra omega3 ändå...Blir man inte mättare om man kan äta en extra bit protein för den mängden kcal nötterna ger?
Om man pratar om en kort deff hinner man väl inte få en signifikant fettbrist, gör de detta bara för man känner skillnad ändå, eller för att det helt enkelt är gott?

Planerar nämligen att satsa på att tappa nått kilo nästa månad, men känns som det blir en liten mängd mat för mig om fettmängden ska ligga lite högre, kommer inte ha många kcal att fördela.
Citera
2012-09-26, 10:16
Medlem
.adepts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanilja
Angående detta med fett, någon som märkt effekterna av mycket respektive lite fett?

Läser många som i deffen slänger in extra nötter för att få upp mängden fett samtidigt som de tar extra omega3 ändå...Blir man inte mättare om man kan äta en extra bit protein för den mängden kcal nötterna ger?
Om man pratar om en kort deff hinner man väl inte få en signifikant fettbrist, gör de detta bara för man känner skillnad ändå, eller för att det helt enkelt är gott?

Planerar nämligen att satsa på att tappa nått kilo nästa månad, men känns som det blir en liten mängd mat för mig om fettmängden ska ligga lite högre, kommer inte ha många kcal att fördela.
Av för mycket fett brukar jag bli trycklös och mer "lean" om man säger så. Tvärtom med mindre fett, mer tryck och en annan hårdhet. Är det små mängder fett märker jag inte så mycket skillnad, men direkt skillnad på en diet med kanske 0,5g fett/kg och 1g+g fett/kg.

Jo, du blir generellt mättare på protein än fett.

Nej, du behöver inte oroa dig över fettbrist under en kortare deff.
Citera
2012-09-26, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
"För mycket fett" för vad? Bryr du dig om att bevara muskelmassa vid en eventuell viktnedgång hade jag ätit mer protein.

okej, ja det är kanske mer optimalt med mer kolhydrater än fett under deff iaf? tänkte man får mer käk o blir mätt på mindre kalorier då.
Citera
2012-09-26, 22:04
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xanton
okej, ja det är kanske mer optimalt med mer kolhydrater än fett under deff iaf? tänkte man får mer käk o blir mätt på mindre kalorier då.

Visst kan det vara så. Men vilka mängder fett vill du komma upp i och vilka mängder tror du att du kommer upp i?
Citera
2012-09-27, 15:25
Medlem
LabiSiffres avatar
Proteinet i majs och gröna ärtor, är det fullvärdigt?

Hur ska man veta vilka livsmedel som ska kombineras för att få fullvärdigt protein?
Citera
2012-09-27, 20:25
Medlem
OG-lovers avatar
Hoppas att jag postar i rätt tråd nu..

I vilket fall så håller jag på och "deffar" nu. Ska äta ca 1965 kalorier/dag. Äter väl 100+-.
Har hållit på med det här i typ 3 veckor nu och jag har typ gått ner 1kg.. Använder mig av appen "Shapeup" till att räkna kalorier med. Men fan asså 1kg på 3 veckor är inte det lite? Står att jag ska gå ner 1kg i veckan..

Varför går det så segt för mig för? Väger ca 77.5 kg vill komma ner till 74-75kg. Just nu kanske 14-15 % fett och vill gå ner ett par procent. Någon som har en aning varför det tar sån tid?

F.ö sorry för ett ganska luddigt inlägg. Känner att tv:n distraherar mig samtidigt som jag är trött.
Citera
2012-09-28, 05:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OG-lover
Hoppas att jag postar i rätt tråd nu..

I vilket fall så håller jag på och "deffar" nu. Ska äta ca 1965 kalorier/dag. Äter väl 100+-.
Har hållit på med det här i typ 3 veckor nu och jag har typ gått ner 1kg.. Använder mig av appen "Shapeup" till att räkna kalorier med. Men fan asså 1kg på 3 veckor är inte det lite? Står att jag ska gå ner 1kg i veckan..

Varför går det så segt för mig för? Väger ca 77.5 kg vill komma ner till 74-75kg. Just nu kanske 14-15 % fett och vill gå ner ett par procent. Någon som har en aning varför det tar sån tid?

F.ö sorry för ett ganska luddigt inlägg. Känner att tv:n distraherar mig samtidigt som jag är trött.

Äter helt enkelt för mycket, annars hade du gått ner snabbare
Citera
2012-10-02, 23:07
Medlem
fekaliemannens avatar
God afton!

Har som mål att till nästa sommar gå ner 6-8 kg, samt få lite mer muskelmassa. I dagsläget väger jag 86 kg på 185 cm och har en body fat procent på ~18.

Vad är det bästa sättet att göra detta på, då jag vill behålla så mycket som möjligt av min nuvarande muskelmassa. Ska jag först gå ner till önskad vikt och därefter börja fixa musklerna, eller kan jag gymma på som vanligt men dra ner på portionerna bara?

Ungefär såhär ser min kost ut:

Morgonmål: 3 kokta ägg eller 1 dl havregryn.
Lunch: Det som serveras på restaurangen där jag brukar äta + 2 dl mjölk.
Middag: Grönsaker med kött/kyckling/fisk, någongång ris istället för grönsaker.
Kvällsmål: Några kokta ägg/ Knäckemackor med ost/ Kvarg.

Har inte räknat kcal ännu men brukar oftast vara lite småhungrig vilket jag inte var förr så jag antar att det lutar lite mot det positiva hållet åtminståne...

Tankar om detta? Löns det t.ex. att lägga till eller ersätta något med en proteinshake? Är inte så haj på detta ännu!
Citera
2012-10-03, 22:06
Medlem
Sneks avatar
Tjena!

Styrketränar 3-4ggr samt cardio resterande dagar.

Vill gå ner i midjemått. 185cm lång, 88kg vikt, och midjemått på 94cm. Att tappa 6-8kg säger jag självklart inte nej till men är inget mål. Dock förstår jag att om jag vill tappa cm runt midjan behöver jag gå ner i vikt, duh.

Mitt mål med ätandet är att få i mig rikligt med proteiner, samt äta bra mycket mindre kolhydrater. Tror även att jag kan behöva mer fett i form av enkelomättat och fleromättat fett, fast jag vet inte helt 100% om detta verkligen är behövligt.

Till frågan;

Hur mycket ska jag dra ner på kolhydraterna? Inget? Klarar absolut av det såhär på rak arm, men frågan är om det i praktiken skadar min energi i gymmet mer än det hjälper för kaggen om vi säger så.

Fett? Nötter bra fettkälla? Tänkte då mest valnötter samt hasselnötter cirka 40-50g om dagen sammanlagt 50/50 hassel/valnötter. Enkelomättat och fleromättat fett i dessa.

En vanlig ätardag:

Vaknar 6:00. Äter i princip inget.

9:00 - Frukost. 3 mackor mörkt/vitt beror på vad de på jobbet köpt för bröd. Jag vet, ska inte äta det. Svårt att låta bli JUST på jobbet när man sitter där vid frukostbordet med alla arbetskamrater och småpratar. Vill istället äta något vid 6:00 och hålla mig till lunch.

12:00 - Lunch. Gårdagens mat. Det morsan lagat.

14:30 - Frukt/nötter?

17:00 - Dagens middag.

~ 20:00-21:00 - ca 250g kvarg med lättäppelmos. Älskar kvarg och äter det för att det är gott, mättande, och bra proteiner. Vill öka mitt dagliga proteinintag och då tycker jag kvargen funkar utmärkt.

Vad tror ni? Äter för sällan? För ofta? Har ett relativt tungt jobb (blandat verkstadsjobb.) Kan stå en dag vid en svarv/fräs, kan lyfta tunga plåtar, slipa plåtar, svetsa, sitta och rita upp ritningar vid en dator en hel dag. Väldigt blandat. Står upp i princip hela dagen och går säkerligen 10,000 steg bara på jobbet.
Citera
2012-10-04, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fekaliemannen
God afton!

Har som mål att till nästa sommar gå ner 6-8 kg, samt få lite mer muskelmassa. I dagsläget väger jag 86 kg på 185 cm och har en body fat procent på ~18.

Vad är det bästa sättet att göra detta på, då jag vill behålla så mycket som möjligt av min nuvarande muskelmassa. Ska jag först gå ner till önskad vikt och därefter börja fixa musklerna, eller kan jag gymma på som vanligt men dra ner på portionerna bara?

Ungefär såhär ser min kost ut:

Morgonmål: 3 kokta ägg eller 1 dl havregryn.
Lunch: Det som serveras på restaurangen där jag brukar äta + 2 dl mjölk.
Middag: Grönsaker med kött/kyckling/fisk, någongång ris istället för grönsaker.
Kvällsmål: Några kokta ägg/ Knäckemackor med ost/ Kvarg.

Har inte räknat kcal ännu men brukar oftast vara lite småhungrig vilket jag inte var förr så jag antar att det lutar lite mot det positiva hållet åtminståne...

Tankar om detta? Löns det t.ex. att lägga till eller ersätta något med en proteinshake? Är inte så haj på detta ännu!

Enklast, men roligast för dig borde vara att först tappa 6-8 kilon och sen äta och träna för att få så bra muskeltillväxt som möjligt. När du ska tappa fett, men behålla muskler så är proteinrik mat det viktigaste. I ditt schema så äter du bra produkter som kött och grönsaker. Skippa sådant som bara mättar för stunden om du inte vill gå hungrig på deff och ät proteinrikt som mättar mer långsiktigt. Tex kan du med fördel hoppa över knäckebröd med ost och äta kesella istället. Mindre kalorier i kesella. Lägg dig på ca 1500 kalorier om dagen så kommer du fixa det galant. Att ersätta något med proteinshake är ganska dåligt val eftersom en shake inte mättar något. Det är lika mycket kalorier i en shake med mjölk som det är i 500g kesella så mat är den rätta vägen att gå på en deff för stort välbefinnande. På en bra deff märker jag inte ens av att jag deffar pga av maten jag vet mättar så bra.
Citera
2012-10-04, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snek
Tjena!

Styrketränar 3-4ggr samt cardio resterande dagar.

Vill gå ner i midjemått. 185cm lång, 88kg vikt, och midjemått på 94cm. Att tappa 6-8kg säger jag självklart inte nej till men är inget mål. Dock förstår jag att om jag vill tappa cm runt midjan behöver jag gå ner i vikt, duh.

Mitt mål med ätandet är att få i mig rikligt med proteiner, samt äta bra mycket mindre kolhydrater. Tror även att jag kan behöva mer fett i form av enkelomättat och fleromättat fett, fast jag vet inte helt 100% om detta verkligen är behövligt.

Till frågan;

Hur mycket ska jag dra ner på kolhydraterna? Inget? Klarar absolut av det såhär på rak arm, men frågan är om det i praktiken skadar min energi i gymmet mer än det hjälper för kaggen om vi säger så.

Fett? Nötter bra fettkälla? Tänkte då mest valnötter samt hasselnötter cirka 40-50g om dagen sammanlagt 50/50 hassel/valnötter. Enkelomättat och fleromättat fett i dessa.

En vanlig ätardag:

Vaknar 6:00. Äter i princip inget.

9:00 - Frukost. 3 mackor mörkt/vitt beror på vad de på jobbet köpt för bröd. Jag vet, ska inte äta det. Svårt att låta bli JUST på jobbet när man sitter där vid frukostbordet med alla arbetskamrater och småpratar. Vill istället äta något vid 6:00 och hålla mig till lunch.

12:00 - Lunch. Gårdagens mat. Det morsan lagat.

14:30 - Frukt/nötter?

17:00 - Dagens middag.

~ 20:00-21:00 - ca 250g kvarg med lättäppelmos. Älskar kvarg och äter det för att det är gott, mättande, och bra proteiner. Vill öka mitt dagliga proteinintag och då tycker jag kvargen funkar utmärkt.

Vad tror ni? Äter för sällan? För ofta? Har ett relativt tungt jobb (blandat verkstadsjobb.) Kan stå en dag vid en svarv/fräs, kan lyfta tunga plåtar, slipa plåtar, svetsa, sitta och rita upp ritningar vid en dator en hel dag. Väldigt blandat. Står upp i princip hela dagen och går säkerligen 10,000 steg bara på jobbet.

Enklast i ditt fall är att inte rubba så mycket på din livsstil (dvs tiderna du äter) utan mer påverka vad det är som du stoppar i dig. Att stryka tex alla kolhydrater är ett stort plus om du äter mycket kolhydrater varje dag. Kolhydrater finns ändå i allt du äter så du behöver inte oroa dig för någon brist, men välj bort alla livsmedel med mycket kolhydrater om du vill ge dig själv stora fördelar i din viktnedgång.

Vad jag märkt påverkar inte kosten träningen eller jobbet så länge jag äter mig mätt. Jag har alltid presterat jättebra på mina hårda träningspass även på deff med 1500 kalorier om dagen. Dessa kalorier kommer nästan uteslutande från proteinkällor och fett och därför håller jag mig mätt hela dagen och har fullt med energi.

Jag är inte påläst i ämnet men att tro att pasta osv ska ge en energi för att orka med ett gympass eller en tung arbetsdag tror jag mest bara är inbillning. Varför? Jo för att man aldrig ersätter pastan med någon bättre mat de dagar man utesluter den. Skippa pastan och ersätt med t.ex 300 g kyckling, 6ägg eller kanske 500g kesella. Givetvis finns det receps i mängder på kesella, kyckling, ägg, kött av olika slag, samt fisk.

Frukt och nötter hade jag hoppat då det är kolhydratkällor båda två. En livsstil med inriktning på protein och mindre mängder fett är rådet jag skulle ge en nybörjare som inte är så insatt. Även med denna kosten är det enkelt att äta för mycket. Sen tycker jag det är väldigt viktigt att äta INNAN man blir hungrig! Säger inte varför utan det får folk upptäcka själva.
Citera
2012-10-06, 01:28
Medlem
KonstapelGreens avatar
Ska börja träna, vill gå ned i vikt. Bör jag skära ner på kolhydrater, och olika sorters mat och köra på kreatin så jag presterar bättre, eller ska jag käka normalt och få i mig kolhydrater/energi via det? Vilket är bäst enligt er?
Senast redigerad av KonstapelGreen 2012-10-06 kl. 01:31. Anledning: Skrev fel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in