Citat:
Ursprungligen postat av Snek
Tjena!
Styrketränar 3-4ggr samt cardio resterande dagar.
Vill gå ner i midjemått. 185cm lång, 88kg vikt, och midjemått på 94cm. Att tappa 6-8kg säger jag självklart inte nej till men är inget mål. Dock förstår jag att om jag vill tappa cm runt midjan behöver jag gå ner i vikt, duh.
Mitt mål med ätandet är att få i mig rikligt med proteiner, samt äta bra mycket mindre kolhydrater. Tror även att jag kan behöva mer fett i form av enkelomättat och fleromättat fett, fast jag vet inte helt 100% om detta verkligen är behövligt.
Till frågan;
Hur mycket ska jag dra ner på kolhydraterna? Inget? Klarar absolut av det såhär på rak arm, men frågan är om det i praktiken skadar min energi i gymmet mer än det hjälper för kaggen om vi säger så.
Fett? Nötter bra fettkälla? Tänkte då mest valnötter samt hasselnötter cirka 40-50g om dagen sammanlagt 50/50 hassel/valnötter. Enkelomättat och fleromättat fett i dessa.
En vanlig ätardag:
Vaknar 6:00. Äter i princip inget.
9:00 - Frukost. 3 mackor mörkt/vitt beror på vad de på jobbet köpt för bröd. Jag vet, ska inte äta det. Svårt att låta bli JUST på jobbet när man sitter där vid frukostbordet med alla arbetskamrater och småpratar. Vill istället äta något vid 6:00 och hålla mig till lunch.
12:00 - Lunch. Gårdagens mat. Det morsan lagat.
14:30 - Frukt/nötter?
17:00 - Dagens middag.
~ 20:00-21:00 - ca 250g kvarg med lättäppelmos. Älskar kvarg och äter det för att det är gott, mättande, och bra proteiner. Vill öka mitt dagliga proteinintag och då tycker jag kvargen funkar utmärkt.
Vad tror ni? Äter för sällan? För ofta? Har ett relativt tungt jobb (blandat verkstadsjobb.) Kan stå en dag vid en svarv/fräs, kan lyfta tunga plåtar, slipa plåtar, svetsa, sitta och rita upp ritningar vid en dator en hel dag. Väldigt blandat. Står upp i princip hela dagen och går säkerligen 10,000 steg bara på jobbet.
Enklast i ditt fall är att inte rubba så mycket på din livsstil (dvs tiderna du äter) utan mer påverka vad det är som du stoppar i dig. Att stryka tex alla kolhydrater är ett stort plus om du äter mycket kolhydrater varje dag. Kolhydrater finns ändå i allt du äter så du behöver inte oroa dig för någon brist, men välj bort alla livsmedel med mycket kolhydrater om du vill ge dig själv stora fördelar i din viktnedgång.
Vad jag märkt påverkar inte kosten träningen eller jobbet så länge jag äter mig mätt. Jag har alltid presterat jättebra på mina hårda träningspass även på deff med 1500 kalorier om dagen. Dessa kalorier kommer nästan uteslutande från proteinkällor och fett och därför håller jag mig mätt hela dagen och har fullt med energi.
Jag är inte påläst i ämnet men att tro att pasta osv ska ge en energi för att orka med ett gympass eller en tung arbetsdag tror jag mest bara är inbillning. Varför? Jo för att man aldrig ersätter pastan med någon bättre mat de dagar man utesluter den. Skippa pastan och ersätt med t.ex 300 g kyckling, 6ägg eller kanske 500g kesella. Givetvis finns det receps i mängder på kesella, kyckling, ägg, kött av olika slag, samt fisk.
Frukt och nötter hade jag hoppat då det är kolhydratkällor båda två. En livsstil med inriktning på protein och mindre mängder fett är rådet jag skulle ge en nybörjare som inte är så insatt. Även med denna kosten är det enkelt att äta för mycket. Sen tycker jag det är väldigt viktigt att äta INNAN man blir hungrig! Säger inte varför utan det får folk upptäcka själva.