Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
Resultat:
0%
röster
2011-08-11, 14:58
Medlem
upperkatts avatar
Jag är inte helt hundra, men jag tror att jag postar detta i rätt tråd.
Till saken.
Ca 30 min efter att jag gymmat så brukar jag alltid äta ett ordentligt mål med ca 45-50 g protein. Jag håller mig även till "protein (g) = 2xkroppsvikt" per dag, alltså att jag äter ca 150 g protein/dag då jag väger dryga 75 kg.
Det jag undrar är:
- "behöver" jag något kosttillskott?, och i så fall
- varför? och
- vad/vilket skulle ni rekommendera?
- hur mycket bättre skulle mina resultat bli med det?
Jag är ute efter både volym och styrka, men främst styrka egentligen. Dock vill jag även bli lite muskulösare...som sagt.
Citera
2011-08-11, 15:04
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av upperkatt
Jag är inte helt hundra, men jag tror att jag postar detta i rätt tråd.
Till saken.
Ca 30 min efter att jag gymmat så brukar jag alltid äta ett ordentligt mål med ca 45-50 g protein. Jag håller mig även till "protein (g) = 2xkroppsvikt" per dag, alltså att jag äter ca 150 g protein/dag då jag väger dryga 75 kg.
Det jag undrar är:
- "behöver" jag något kosttillskott?, och i så fall
- varför? och
- vad/vilket skulle ni rekommendera?
- hur mycket bättre skulle mina resultat bli med det?
Jag är ute efter både volym och styrka, men främst styrka egentligen. Dock vill jag även bli lite muskulösare...som sagt.

Nej.

Förmodligen ingenting.
Citera
2011-08-11, 15:05
Medlem
upperkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Nej.

Förmodligen ingenting.
Ok. Tack, då vet jag!
Citera
2011-08-11, 21:35
Medlem
SteveZissous avatar
Har börjat köra en diet som ser ut ungefär såhär:

Frukost:

25 g sötmandel, 25 g hasselnötter, 10 g valnötter
4 dl naturell ekologisk yoghurt
En banan
En kopp kaffe med mjölk

Lunch:
Halv zucchini, hel tomat, 2 champinjoner, halv paprika, 0.5 dl solrosfrön, allt stekt i rapsolja.
0.5 dl creme fraiche ekologisk normal fetthalt, halv matsked honung.
Ett (ibland 2) kokat ekologiskt ägg.

Middag:
Mycket olika här, men det kan antingen vara en variant på frukost men med lite mer nötter och förmodligen en smörgås också med ost och sannolikt ett äpple eller någon annan frukt/grönskak till. Inget kaffe.

Men även relativt ofta av typen köttfärssås med en massa grönsaker/lök i och Quinoa (ca: en dl), eller mat ute eller ja, ni vet, det kan bli lite vad som helst men jag försöker att äta nyttigt här också även om lunchen och frukosten är ganska statisk.

Till det här tränar jag styrketräning 4 dagar i veckan. Direkt efter träning äter jag alltid ett ägg.

Samt några mellanmål av typen Banan, lite nötter eller solrosfrön. Eller äpple eller päron. Kan även bli en macka. Men även två ägg ba smack ner i magen! Haha, jag gillar ägg.

Målsättningen är egentligen inte att öka i vikt, utan vill nog snarare tappa något kilo eller så (75/180) men då ska det helst bara vara fett som ryker, inte några muskler.

Tankar?
Citera
2011-08-11, 22:04
Medlem
Bigorexias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SteveZissou
Har börjat köra en diet som ser ut ungefär såhär:

Frukost:

25 g sötmandel, 25 g hasselnötter, 10 g valnötter
4 dl naturell ekologisk yoghurt
En banan
En kopp kaffe med mjölk

Lunch:
Halv zucchini, hel tomat, 2 champinjoner, halv paprika, 0.5 dl solrosfrön, allt stekt i rapsolja.
0.5 dl creme fraiche ekologisk normal fetthalt, halv matsked honung.
Ett (ibland 2) kokat ekologiskt ägg.

Middag:
Mycket olika här, men det kan antingen vara en variant på frukost men med lite mer nötter och förmodligen en smörgås också med ost och sannolikt ett äpple eller någon annan frukt/grönskak till. Inget kaffe.

Men även relativt ofta av typen köttfärssås med en massa grönsaker/lök i och Quinoa (ca: en dl), eller mat ute eller ja, ni vet, det kan bli lite vad som helst men jag försöker att äta nyttigt här också även om lunchen och frukosten är ganska statisk.

Till det här tränar jag styrketräning 4 dagar i veckan. Direkt efter träning äter jag alltid ett ägg.

Samt några mellanmål av typen Banan, lite nötter eller solrosfrön. Eller äpple eller päron. Kan även bli en macka. Men även två ägg ba smack ner i magen! Haha, jag gillar ägg.

Målsättningen är egentligen inte att öka i vikt, utan vill nog snarare tappa något kilo eller så (75/180) men då ska det helst bara vara fett som ryker, inte några muskler.

Tankar?

Jävligt lite protein. Speciellt med tanke på att du ska deffa.
Citera
2011-08-11, 22:14
Medlem
SteveZissous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigorexia
Jävligt lite protein. Speciellt med tanke på att du ska deffa.

Ägg, nötter, solrosfrön, fulla med protein. Vad, exakt, menar du med protein rent biokemiskt? Det mesta jag äter är av fullkornsslaget vilket innehåller "fullständigt protein" i betydelsen att de innehåller alla nio essentiella aminosyror. Dessutom är Quinoa välkänt som protein.

Dricker även en del mjölk.

Vänligen utveckla exakt vad du menar.
Citera
2011-08-11, 22:30
Medlem
upperkatts avatar
Citat:
Ägg, nötter, solrosfrön, fulla med protein. Vad, exakt, menar du med protein rent biokemiskt? Det mesta jag äter är av fullkornsslaget vilket innehåller "fullständigt protein" i betydelsen att de innehåller alla nio essentiella aminosyror. Dessutom är Quinoa välkänt som protein.

Nu talar jag bara för mig själv, men jag har hört/läst att man "ska" hålla sig till åtminstone 1.8 g protein/kg kroppsvikt, vilket jag tvivlar på att du verkligen gör. Jag brukar hålla mig till 2 g protein/kg kroppsvikt, och jag väger lite dryga 75, så det känns som att jag har ett hum om var du ligger.
Förresten, äter du något mer efter träningen än ett ägg?
Citera
2011-08-11, 22:35
Medlem
SteveZissous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av upperkatt
Nu talar jag bara för mig själv, men jag har hört/läst att man "ska" hålla sig till åtminstone 1.8 g protein/kg kroppsvikt, vilket jag tvivlar på att du verkligen gör. Jag brukar hålla mig till 2 g protein/kg kroppsvikt, och jag väger lite dryga 75, så det känns som att jag har ett hum om var du ligger.
Förresten, äter du något mer efter träningen än ett ägg?

Hmm... det är inte helt lätt att veta. Men nej, jag brukar bara käka ett ägg. Sen rejält med mat inom en timme.

Förut körde jag även proteinpulver (whey 80) men det känns inte så jävla fräscht att sätta i sig det, även om jag absolut inte är låst vid tänket att det är fel för att det är "onaturligt", utan snarare för att jag inte helt köper att det behövs.

Finns flera skäl till att jag vill undvika att äta mycket kött. Även fisk.
Citera
2011-08-11, 22:52
Medlem
Bigorexias avatar
Citat:

Du är jävligt lite protein. Det är det jag menar. Du äter, uppskattar jag det till, <100 gram protein om dagen. Sikta på minst 2 gram protein/kg kroppsvikt som tidigare talare sa.

Citat:
Hmm... det är inte helt lätt att veta. Men nej, jag brukar bara käka ett ägg. Sen rejält med mat inom en timme.

Förut körde jag även proteinpulver (whey 80) men det känns inte så jävla fräscht att sätta i sig det, även om jag absolut inte är låst vid tänket att det är fel för att det är "onaturligt", utan snarare för att jag inte helt köper att det behövs.

Finns flera skäl till att jag vill undvika att äta mycket kött. Även fisk.

Du dricker ju mjölk, så om du är vegetarian, av vilket själv du nu är det, så ät bara mer mejeriprodukter, alt. mer proteinrik vegetabilisk mat.
Senast redigerad av Bigorexia 2011-08-11 kl. 22:54.
Citera
2011-08-11, 23:44
Medlem
SteveZissous avatar
Citat:
Du är jävligt lite protein. Det är det jag menar. Du äter, uppskattar jag det till, <100 gram protein om dagen. Sikta på minst 2 gram protein/kg kroppsvikt som tidigare talare sa.

Du dricker ju mjölk, så om du är vegetarian, av vilket själv du nu är det, så ät bara mer mejeriprodukter, alt. mer proteinrik vegetabilisk mat.

Jag förstår fan inte vad du skriver.
Citera
2011-08-11, 23:55
Medlem
Bigorexias avatar
Citat:
Jag förstår fan inte vad du skriver.

Du äter för lite protein. Ät mer protein.

Hänger du med nu?
Citera
2011-08-12, 00:31
Medlem
Citat:
Du äter för lite protein. Ät mer protein.

Hänger du med nu?

+1

Protein är A och O, dra i dig några proteindrinkar om du har svårt att komma upp i önskad mängd protein. Ofräscht? va snackar du om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in