2016-04-24, 19:13
Medlem
ver0s avatar
Ska in och bli av med ett par av dessa, tänkte också kolla med någon här om det är möjligt att be dem ta bort några mindre i samma veva?

Har två st kanske 5 cm stora men också kanske 3-4 "enkronor" jag verkligen skulle vilja bli av med då jag stör mig som sjutton på dem.

Är det fräckt att be dem ta bort dem med? Kan man kanske till och med tjata lite eller är det lite typ "allt över 5 cm eller dra"

Är sjukt mån om kroppen så jag skulle nog nästan kunna betala för att bli av med de små med, känns som att det är lite dumt dock när det redan är ett gäng som kommer rota runt i mig.
Citera
2016-04-26, 15:12
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenix112
Hej!

Jag fick för fem år sedan ett litet lipom på baksidan av låren, precis lägligt så att jag sitter på den.

Idag är den ca 6 cm lång och 3 cm brett.

Jag har börjat få väldigt mycket besvär och har svårt att sitta ordentligt då jag sitter på denna enorma fettknöl och den svullnar upp konstant.

Jag tog kontakt med tereskliniken i malmö som vill ha 6000 kr för att ta bort den.

Jag har både barn och familj och tjänar ca 17000 efter skatt så ekonomin tillåter inte det i dagsläget.

Hur ska man gå tillväga för att få bort den? Kan de göra det på vårdcentralen eller är det lång väntetid osv?

Tacksam för svar
Vårdcentralen remitterar till utomstående klinik, kostar vanlig taxa. 150 eller 200, kommer inte ihåg. Ibland kan det vara diskussion om det är kosmetisk betingat eller inte, men om man har fysiska besvär av knölen som du är det aldrig några problem.
Citera
2016-07-09, 16:45
Medlem
Undrar om någon känner till i fall dessa fettknutor tömmer sig själv?
En läkare 2009 sa detta till mej när de upptäckte en knöl vid naveln som idag är mycket större..
Har nyss gjort ultraljud och den har växt -hur ska man göra med den nu då?
Fick ingen respons mera än att den är ofarlig men jag får kramper som jag skulle vilja påstå liknar början av tarmvred" vid vissa rörelser...
Jag vet inte hur jag kommer åt detta problemet ?
Någon som kan ge mej en vink vart jag vänder mej?
Citera
2017-08-17, 15:36
Medlem
Vi verkar alla vara i samma knöliga båt.Har tagit bort mina med jämna mellanrum och det verkar vara den enda lösningen. Är det någon som har grävt mer om lypom och känner till någon pro-aktivt diet/livsstil ??
Någon som hört om några mineraler /tillskott som stoppar tillväxten eller tom får lypomen att minska??
Mvh
Knölvalen
Citera
2017-10-02, 15:44
Medlem
Hej!

Jag har haft lipom under många år och opererats för detta vid ett flertal tillfällen. (Har också skrivit här vid flera tillfällen, kolla mitt användarnamn!).

Vid något tillfälle har jag också varit inne på detta om kosten. Ett tag åt jag stenålderskost, men bara under en mycket kort period. Sedan tröttnade jag och trodde egentligen inte på att kosten hade någon betydelse.

Men för ett par månader sedan, fick jag kontakt med en naturläkare på Facebook och i gruppen "Läka naturligt": Raimo Heino. Han har f ö skrivit Naturläkarboken. Han gav mig insikt i problematiken med lipom och vad man kan göra åt detta - utan operation. Jag återger hela hans svar till mig här:

"Jag förklarar först allmänt och detta är inte ett utlåtande om dig. Väldigt många överviktiga har lipomer - sedan kan t.o.m. personer som är underviktiga få lipomer - men bara enstaka. Lika väl som kroppen lagrar upp kolhydrater som omvandlas till fett när kalorimängden överstiger förbränningen så kan kroppen tömma lipomerna med dess fett. Fett löser fett och fett som inte är stelt i rumstemperatur lagras inte heller upp i kroppen lika lätt. Om du gör experimentet och steker fläsk i en stekpanna och fet fisk i en annan stekpanna -i båda fallen utan stekfett- så kommer du se att den ena stekpannan får en gråvit stekbeläggning när den kallnat (animaliskt fett) medan den andra har en klar genomskinlig färg så man ser stekpannans yta.

Nu till dig personligen: Om du avhåller dig från kost med animaliskt fett från däggdjur (främst gris och alla dess produkter, ex korv) så kommer du inte mata dina lipomer. Om du ersätter ex grisfläsk eller annat fett som stelnar i rumstemperatur t. ex. det så populära kokosfett (jag bryr mig inte om att skriva ngt mot kokosfett för min sak är inte att omvända de som är saliga i sin tro) med att äta fet fisk så kommer även detta fett in i lipomerna - men den ökar lösligheten av det fett du har detta så den kan brännas bort när kroppens sockerdepåer töms, ex. när man äter färre kalorier per dag än vad man bränner av - särskilt med hjälp av fysiskt arbete, ex. löpning. Om du kan springa 2,5 km varannan dag i lugn tempo (ex. 20-25 min) så ökar du din egen fettförbränning. På det här sättet kan du smälta ner lipomer. Jag har sett personer med armar fulla av lipomer och flera över kroppen hur de till minst 80% försvunnit - då har personerna också varit överviktiga och gått ner ca 10 kg - allt under en så lång period som mellan 5 - 10 år. Alltså, det går att smälta lipomer på detta sätt.

Till sist: Vi har vårt autonoma nervsystem, grovt förenklat indelat i sympatiska och parasympatiska nervsystemet. Om man som person har en dominerande parasympatiskt nervsystem (man är lugn till psyket och har sällan hög vilopuls och går därmed lättare upp i vikt) så bidrar det parasympatiska nervsystemet till att fett lagras in i fettceller och indirekt till lipomer. Du kan bromsa, och antagligen smälta, lite på lipomerna med att lätt öka din förbränning genom fysisk aktivitet, öka förbränningen med Thyromin, 2 tabl förmiddag. (Detta är ett homeopatiskt läkemedel jag tillverkar, företaget heter Verte Nature). Den innehåller 0,25 ug/tabl av sköldkörtelhormonet T4. Likaså kan du lugna ner lite det parasympatiska nervsystemet med Thymus Homeopelx (20 drp/kväll). Hoppas du fått svar som kan vara till lite hjälp - beträffande genetiskt så är allt vad vi drabbas med mer eller mindre genetiskt - men det är oftast vår livsstil som är avgörande.

Hälsningar Raimo"

Jag har följt hans råd. Helt uteslutit fläskkött, och därmed t ex alla slags korvar. Sedan har jag ändrat kosten till mer antiinflammatorisk kost och äter fisk 5 dagar i veckan, företrädesvis fet fisk. Dessutom tränar jag eller rör mig minst 20 minuter varje dag. Och se - lipomen krymper! På 3 månader märker jag att de har minskat i storlek! Det är verkligen sant!

Så råden från Raimo Heino har inneburit en revolution för mig i behandlingen av lipom!

Står du i begrepp att operera dig - skippa detta!

Lägg om kosten och öka förbränningen i stället!
Citera
2017-10-26, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lepoemo
Hej!

Jag har haft lipom under många år och opererats för detta vid ett flertal tillfällen. (Har också skrivit här vid flera tillfällen, kolla mitt användarnamn!).

Vid något tillfälle har jag också varit inne på detta om kosten. Ett tag åt jag stenålderskost, men bara under en mycket kort period. Sedan tröttnade jag och trodde egentligen inte på att kosten hade någon betydelse.

Men för ett par månader sedan, fick jag kontakt med en naturläkare på Facebook och i gruppen "Läka naturligt": Raimo Heino. Han har f ö skrivit Naturläkarboken. Han gav mig insikt i problematiken med lipom och vad man kan göra åt detta - utan operation. Jag återger hela hans svar till mig här:

"Jag förklarar först allmänt och detta är inte ett utlåtande om dig. Väldigt många överviktiga har lipomer - sedan kan t.o.m. personer som är underviktiga få lipomer - men bara enstaka. Lika väl som kroppen lagrar upp kolhydrater som omvandlas till fett när kalorimängden överstiger förbränningen så kan kroppen tömma lipomerna med dess fett. Fett löser fett och fett som inte är stelt i rumstemperatur lagras inte heller upp i kroppen lika lätt. Om du gör experimentet och steker fläsk i en stekpanna och fet fisk i en annan stekpanna -i båda fallen utan stekfett- så kommer du se att den ena stekpannan får en gråvit stekbeläggning när den kallnat (animaliskt fett) medan den andra har en klar genomskinlig färg så man ser stekpannans yta.

Nu till dig personligen: Om du avhåller dig från kost med animaliskt fett från däggdjur (främst gris och alla dess produkter, ex korv) så kommer du inte mata dina lipomer. Om du ersätter ex grisfläsk eller annat fett som stelnar i rumstemperatur t. ex. det så populära kokosfett (jag bryr mig inte om att skriva ngt mot kokosfett för min sak är inte att omvända de som är saliga i sin tro) med att äta fet fisk så kommer även detta fett in i lipomerna - men den ökar lösligheten av det fett du har detta så den kan brännas bort när kroppens sockerdepåer töms, ex. när man äter färre kalorier per dag än vad man bränner av - särskilt med hjälp av fysiskt arbete, ex. löpning. Om du kan springa 2,5 km varannan dag i lugn tempo (ex. 20-25 min) så ökar du din egen fettförbränning. På det här sättet kan du smälta ner lipomer. Jag har sett personer med armar fulla av lipomer och flera över kroppen hur de till minst 80% försvunnit - då har personerna också varit överviktiga och gått ner ca 10 kg - allt under en så lång period som mellan 5 - 10 år. Alltså, det går att smälta lipomer på detta sätt.

Till sist: Vi har vårt autonoma nervsystem, grovt förenklat indelat i sympatiska och parasympatiska nervsystemet. Om man som person har en dominerande parasympatiskt nervsystem (man är lugn till psyket och har sällan hög vilopuls och går därmed lättare upp i vikt) så bidrar det parasympatiska nervsystemet till att fett lagras in i fettceller och indirekt till lipomer. Du kan bromsa, och antagligen smälta, lite på lipomerna med att lätt öka din förbränning genom fysisk aktivitet, öka förbränningen med Thyromin, 2 tabl förmiddag. (Detta är ett homeopatiskt läkemedel jag tillverkar, företaget heter Verte Nature). Den innehåller 0,25 ug/tabl av sköldkörtelhormonet T4. Likaså kan du lugna ner lite det parasympatiska nervsystemet med Thymus Homeopelx (20 drp/kväll). Hoppas du fått svar som kan vara till lite hjälp - beträffande genetiskt så är allt vad vi drabbas med mer eller mindre genetiskt - men det är oftast vår livsstil som är avgörande.

Hälsningar Raimo"

Jag har följt hans råd. Helt uteslutit fläskkött, och därmed t ex alla slags korvar. Sedan har jag ändrat kosten till mer antiinflammatorisk kost och äter fisk 5 dagar i veckan, företrädesvis fet fisk. Dessutom tränar jag eller rör mig minst 20 minuter varje dag. Och se - lipomen krymper! På 3 månader märker jag att de har minskat i storlek! Det är verkligen sant!

Så råden från Raimo Heino har inneburit en revolution för mig i behandlingen av lipom!

Står du i begrepp att operera dig - skippa detta!

Lägg om kosten och öka förbränningen i stället!

Bra inlägg! Är verkligen något man får testa tycker jag!

mvh
Citera
2017-11-13, 11:55
Medlem
Jag har nu följt Raimo Heimos råd i snart 5 månader - och lipomen fortsätter att krympa!

Det går lite olika fort beroende på vart de sitter på kroppen - och jag har massor.
Men på överkroppen uppskattar jag att de minskat ca 10%.

På benen är det ännu mer, ca 30%.
Och det tror jag definitivt beror på att jag har cyklat landsvägscykling under sommaren och kört inomhus 3-4 ggr/v på motionscykel under hösten. Förbränningen blir då högre där än i övriga kroppsdelar.

Några lipom i ljumsken, som jag haft under många år, har försvunnit HELT!

Eftersom jag samtidigt tränar styrketräning har också armarna lite högre förbränning i musklerna. Minskningen är alltså lite större där.

Så jag är förtröstansfull och HELT ÖVERTYGAD om att lipomen kommer att smälta bort helt inom några år. Och det lär inte ta de 5-10 åren som Raimo förutskickade. Man styr nog snabbheten i "smältningsprocessen" själv genom att välja hur mycket man vill röra på kroppen och "bränna fett".

Så var inte orolig! Följ den väg jag valt - och du slipper besvärliga och kostsamma operationer!

Allt gott! <3
Citera
2018-01-18, 00:23
Medlem
lepoemo: Hur går det med din kost? Kan du beskriva mer hur du äter?
Citera
2018-02-02, 18:14
Medlem
Angående min kosthållning:

Jag har slutat HELT med fläskkött, t ex korv och skinka av alla slag. Äter inte vanlig ost, bara keso. Äter fisk 4-5 ggr/vecka, helst fetare fisk som lax, makrill eller sardiner. Sedan äter jag minimalt med pasta, kanske 1 gång/2 v. För pasta är i princip bara kolhydrater. Ökar påtagligt proteinintaget istället, genom fisk och t ex avokado. Sedan har jag slutet HELT med vitt bröd, vitt mjöl och dragit ner radikalt på raffinerat (vitt) socker. Ökat mängden grönsaker och frukt rejält, ofta syrade grönsaker vilket är bra för att upprätthålla bas/syrabalansen i mage och tarmar. Sedan har jag ofta bytt vanlig potatis mot sötpotatis, den är nyttigare. Mina fiskmåltider består alltså av, för det mesta, stekt makrill eller lax tillsammans med en uppsättning grönsaker och sötpotatis, knäckebröd och vatten. Och som ledande princip intar jag inte mer kalorier än jag förbrukar på en dag. Det finns alltså anledning att aldrig äta sig proppmätt. Och jag har, som sagt, aldrig mått så här bra som jag gör nu.
Citera
2018-12-21, 17:40
Medlem
Hej,

Jag tänkte dela med mig om min lipomhistoria. Hoppas jag kan hjälpa andra med den.
Jag är 50 år gammal och fick mina första lipomer strax efter 20. De kom i huvudsak på över- och underarmar samt lår. Jag kontaktade sjukvården i Göteborg när de första började bli störande. Det var inga problem att få dem borttagna, då. De tog bort allt mellan 4-8 per tillfälle under lokalbedövning.
Ärren stör mig inte det minsta i jämförelse med ”bulorna”. De tog även bort sådana av estetiska skäl. Inte bara praktiska dvs, på ställen där det trycker på kroppen.
Jag flyttade sedan till Tyskland och bodde där under 8 år och fick erfarenhet av deras sjukvårdssystem. En jätteskillnad mot det svenska systemet. Mer effektivt, personligare och bättre omhändertagande. Kostar inte mer om man tittar på vad en normalinkomsttagare betalar i Landstingsskatt. Men det är en historia i sig. Jag ska inte snöa in på det.
Där gick det i varje fall bra att fortsätta att ta bort lipomer oavsett om det var av estetiska eller praktiska själ. De var dubbelt så effektiva skulle jag tippa på. Där tog jag bort 18 stycken på ca 1,5 timma. Läkarpraktiken som du tar bort dem på får ett fast belopp för varje lipom de tar bort från sjukförsäkringsbolaget, vilket ökar deras effektivitet. Jag kan inte se någon kvalitetsskillnad på ärren, mot de som är utfärdade Sverige.
Vid 40 års ålder flyttade jag tillbaka till Sverige. Lipomerna kom fortfarande och jag fick en remiss till kirurgen. Nu var det inte möjligt längre att ta bort lipomer av rent estetiska skäl. För mig är det på undersidan av underarmarna samt baksida lår som stör praktiskt. Jag fick nöja mig med det under några år. De andra, som som jag inte fick ta bort fortsatte att växa. Efter några år skämdes jag så mycket över dessa att jag började dölja dem. Inte bära T—shirt, undvika offentliga duschrum osv. Man märker att folk stirrar på en tillslut. Detta har väl lite att göra med hur känslig man är som person. Jag tillhör tydligen den känsligare kategorin. Jag har sett folk på stan med fullt av lipomer på armarna som inte har brytt sig om att dölja dem. Men, som en sjukskötare en gång sa, ”de kan göra ont både själsligt och fysiskt”.
Så, för ett tag sedan fick jag nog då de störde massivt, och började forska i vad det skulle kosta att betala för det själv. Styckpris var omöjligt att få hos en plastkirurg. Det enda priset de kunde ge mig var 25.000 kronor för en timma. Vilket i mina öron låter för mycket. Det är ju inte plastisk kirurgi det är frågan om. Det är för det mesta ett snitt, trycka ut lipomen och sy igen.
Jag sökte vidare om det fanns några privata kliniker i Tyskland som kunde ge ett fast pris. Då stötte jag på en Tjeckisk klinik som var registrerad i Tyskland. Efter lite mejlkonversation skickade de en offert. De utför ingreppet under narkos och sparar därför mycket tid, då de inte behöver lokalbedöva varje ställe. De gav mig ett styckpris på 25 Euro. Offerten var på 1600 Euro. Det skulle innebära 64 stycken ( jag har dubbelt det). 120 Euro för en övernattning efter ingreppet plus lite andra tillägg. Det stannade på lite över 1.800 Euro. Jag bokade och flög dit. Om man hade några förutfattade meningar om att detta inte skulle ske till samma standard omkullkastades dessa farhågor ganska fort. Dagen innan gjordes en utförlig läkarundersökning. Ett antal blodprov, EKG etc. I mitt fall var allt i ordning och operation kunde ske som planerat dagen efter. Jag sövdes ner och väcktes ca 2.5 senare. Jag hade plåster och förband på så många ställen att det var svårt att räkna dem. På läkarens morgonrond fick jag reda på att de tog bort 83 stycken.
Detta är lite mer än två veckor sedan. Stygnen har jag tagit bort själv. Det är inte så svårt om man är försiktig och stadig på handen. Blir svårt med återbesök om man inte stannar där nere i 2-3 veckor.
Jag är extremt nöjd med att jag gjorde detta. Det är proffesionella plastikkirurger med mångårig erfarenhet som gör ingreppet. De senaste besöken på kirurgen i Sverige tog de bort tre åt gången. Det var vad en läkare och två sjuksköterskor hann med på, standardoperationstiden för små operationer, 40 minuter.
Jag sparar nu till baksidan och får se när det är dax för en ny resa.

Har ni frågor så ska jag svara så gott jag kan.

Jag är även nyfiken på om någon har löst det, dvs ta bort av estetiska skäl, i den svenska sjukvården på senare tid.

Jag vet att lipom är en lyxåkomma och att man ska vara tacksam för en i övrigt god hälsa.
Citera
2018-12-21, 17:42
Medlem
HighwayDelights avatar
Har också lipom, men en operation är inte aktuellt i mitt fall då de sitter illa till,
och för mig är det mest kosmetiskt besvärande, men eventuella komplikationer efter en operation känns inte riktigt OK.

Det är ju inget farligt, och tar man bort dem, dyker bara skiten upp någon annanstans.
Har fått ett litet och fult vid ögat också, det började som en finne som jag klämde, nu har det blivit en liten "plupp", som inte är så snyggt, men att avlägsna den från dess aktuella plats tror jag blir svårt.
Citera
2019-01-02, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lepoemo
Angående min kosthållning:

Jag har slutat HELT med fläskkött, t ex korv och skinka av alla slag. Äter inte vanlig ost, bara keso. Äter fisk 4-5 ggr/vecka, helst fetare fisk som lax, makrill eller sardiner. Sedan äter jag minimalt med pasta, kanske 1 gång/2 v. För pasta är i princip bara kolhydrater. Ökar påtagligt proteinintaget istället, genom fisk och t ex avokado. Sedan har jag slutet HELT med vitt bröd, vitt mjöl och dragit ner radikalt på raffinerat (vitt) socker. Ökat mängden grönsaker och frukt rejält, ofta syrade grönsaker vilket är bra för att upprätthålla bas/syrabalansen i mage och tarmar. Sedan har jag ofta bytt vanlig potatis mot sötpotatis, den är nyttigare. Mina fiskmåltider består alltså av, för det mesta, stekt makrill eller lax tillsammans med en uppsättning grönsaker och sötpotatis, knäckebröd och vatten. Och som ledande princip intar jag inte mer kalorier än jag förbrukar på en dag. Det finns alltså anledning att aldrig äta sig proppmätt. Och jag har, som sagt, aldrig mått så här bra som jag gör nu.

Tack för att du delar med dig! Jag blir mycket förhoppningsfull.

Jag ska testa detta. Låter nästan som du beskriver medelhavskost?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in