• 1
  • 2
2010-01-17, 00:17
Medlem
Jag har googlat livet ur mig efter information, men hittar samma information fast på olika sidor.

Jag har lipom, opererat bort 4st och fler kommer det bli! Jag har knölar på ben/mage/armar/axlar. Överallt förutom i ansiktet (än).

Vissa dagar vill jag operera bort ALLA och gå runt som ett levande ärr. Men dagar som denna ångrar jag tom operationer. Jag är väldigt mån om mig själv, och vafan! Jag vill inte ovanpå allt annat mög ha detta besvär!

Därför undrar jag, DESPERAT. Om det finns någon FS:are som vet något om detta fenomen.

Min doktor säger enbart att "Detta är en del av dig, du kommer få leva med det." han tycker att jag är sjukt jobbig för att jag vill plocka bort så många och ja han har tom vägrat ta bort pga dom inte besvärar mig. Inte mer än att jag själv ser/känner och känner mig sjukt äcklad och vill skära ut dom själv.

ARG!

Någon något??? Fixa nålar och spruta in Ajax? det löser ju fett?
Citera
2010-01-17, 02:12
Bannlyst
har googlat lite på det där och det verkar jävligt jobbigt stackare.

hade jag varit i din situation så hade jag nog tagit ett rakblad och gjort ett fint snitt och få ut skiten.. vet ej hur det skulle gå men det är det enda tips jag kan ge dig. posta gärna bilder på operationen om du gör det
Citera
2010-01-17, 11:09
Medlem
Själva operationen är väll inget svårt.
Du får lokalbedövning snipp snipp, sen syr dom ihop dig igen.

Lipom är tydligen en "felkodning". Detta suger iaf..

Få svar, många läsare
Citera
2010-01-17, 12:39
Medlem
Shrewishs avatar
Jag skulle verkligen inte rekommendera försök till kirurgi hemma. Lipomen kan kännas ytliga men man vet aldrig hur djupt de sträcker sig. De är ofta lite som isberg, vilket kan vara en bidragande anledning till att din läkare ställer sig tveksam till massiva operativa insatser. De man trots allt tar bort kommer dessutom gärna tillbaka.

Förstår att du är frustrerad och det är svårt att komma med tröstande ord (värre kan det ju alltid vara vilket aldrig är en tröst, jag vet). Försök tänka bort dem och fokusera på det som är kul i livet?
Citera
2010-01-17, 12:55
Medlem
hinhales avatar
Absolut en jävligt dum idé att leka hemmakirurg. Det skulle kunna vara lugnt, men det kan lika gärna ligga precis över en ven.

Jag har multipla lipom, inget av dem gör väl speciellt ont, och orsaken till att man får dem måste ju vara något genetiskt. Jag har läst runt på diverse forskningssidor (Pubmed etc) men eftersom det inte är något större problem för befolkningen, och inte ger någon smärta, är det inte lukrativt att bedriva mer forskning i ämnet fick jag för mig. Det rör sig om benigna tumörer. Jag får kanske ett nytt per halvår, men de smyger sig ju på och ofta märks det först som någon form av finne som går att trycka ut men oftast hinner de bli för hårda och är så långt ner i hudlagrena att det är i princip omöjligt på egen hand.
Har opererat bort ett från sidan av bröstvårtan, och fick höra att dessa var totalt ofarliga, men kunde tas bort om de upplevdes ömma rent fysiskt. Kan ju ömma att se på/att folk säger "wtf är det där, usch". Jag har på sidan av höfterna, ett på ryggen och några på underarmar. Jag har ett femtioöresstort på insidan av armen där underarm/överarm möts. Jag tänkte under denna månaden ta bort det då det gör ont om man trycker på det, men har inte hittills ömmat eller hindrat mig på något sätt. Jag störs mest av det rent kosmetiskt.

Man borde doktorera på sig själv...
Senast redigerad av hinhale 2010-01-17 kl. 13:03.
Citera
2010-01-19, 09:45
Medlem
Jag har haft en golfbolls stor i bröstet, ovanför niplen. En lika stor i höger triceps och har 10-20talet i benen, varierande storlekar.

Jag tycker iaf att det är sjukt oroande att man enbart har operation som möjlighet vid problem.

usch

ingen annan som har något matnyttigt?

Tack för ditt svar hinhale, lite skönt att inte vara ensam (här på forumet) med detta fenomen.
Citera
2010-04-23, 19:23
Medlem
jepp, själv har jag 10st runt kistan, en på vardera inre överarm och 3 på ryggen.
Samt 2 på framsidan av låren och nästan alla ömmar. Hårda och går att flytta på.

Lipom (fettsvulst) går att operera men jag har lärt mig att leva med mina parasiter
Dessa mongon har leechat på mig i över 10 bast nu.
Citera
2010-04-26, 22:06
Medlem
hinhales avatar
Tog bort tre stycken denna månaden. Galet skönt att få det gjort. Blir nog fler sinom tid..men dessa var de som jag rent kosmetiskt besvärades mest av.
Citera
2010-04-29, 00:24
Medlem
hinhales avatar
fler som har lipom, reflektioner? Besväras du av dem, isåfall på vilket sätt?
Citera
2010-04-29, 13:26
Medlem
Jag har opererat bort en lipom i axel, den var stor som en snusdosa och det började bli besvär med den.

För ca 10 år sedan blev den bort opererad och sedan dess ahr ajg inte haft några mer besvär med min axel.
Citera
2010-05-16, 00:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hinhale
fler som har lipom, reflektioner? Besväras du av dem, isåfall på vilket sätt?

Jag, och min lillebror har också (genetiskt?) och jag känner bara till en annan person förutom jag och min bror som haft. Dock verkar jag ha mest av alla, jag har multipla. Enormt irriterande. Upptäcker nya gång på gång, tyvärr. Har en jättestor på överarmen som irriterar mig och börjar bli så ful att jag ska ta bort den (har aldrig tagit bort någon tidigare) en hopplös situation...

Ska väl försöka räkna upp mina:

Vänsterarm: Sex st. Fyra på överarm och två på underarm.

Högerarm: Fyra st. En vid armbågen (sidan) en på bicepsen, en bredvid bicepsen och en på överarmen.

Låren: Två på innerlår, en på låret, en på sidan av låret.

Har även börjat upptäcka fler, misstänker en vid ryggslutet, en på ena bröstmuskeln och en på magen. Tyvärr väldigt jobbiga ställen
Citera
2010-07-25, 14:21
Medlem
hinhales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eikrem7
Jag, och min lillebror har också (genetiskt?) och jag känner bara till en annan person förutom jag och min bror som haft. Dock verkar jag ha mest av alla, jag har multipla. Enormt irriterande. Upptäcker nya gång på gång, tyvärr. Har en jättestor på överarmen som irriterar mig och börjar bli så ful att jag ska ta bort den (har aldrig tagit bort någon tidigare) en hopplös situation...

Ska väl försöka räkna upp mina:

Vänsterarm: Sex st. Fyra på överarm och två på underarm.

Högerarm: Fyra st. En vid armbågen (sidan) en på bicepsen, en bredvid bicepsen och en på överarmen.

Låren: Två på innerlår, en på låret, en på sidan av låret.

Har även börjat upptäcka fler, misstänker en vid ryggslutet, en på ena bröstmuskeln och en på magen. Tyvärr väldigt jobbiga ställen

höfter, lovehandlesområdet (flera stycken på bägge sidor), magen, ryggen, bålen, på sidan av överarmen, under pungen verkar det t o m som. Högprioriterat är ju att ta bort såna som gör ont/hindrar den sexuella funktionen etc.

Alltså vad i helvete beror multipla lipom på. Känner mig helt maktlös. Det stör mig att inte veta och jag verkar inte få svar heller. "Genetiskt? Jahadu". Om det bara vore en kostfråga, t.ex att köra hårt på LCHF/GI-diet eller liknande, nån som vet/har erfarenheter av kost vs. lipom? Menar om det är fett som på ett avvikande sätt ackumuleras till nån slags godartad tumör, vad skulle då hända om man stryper fettintaget helt.

Antingen kunde man ta bort allihop och få ärr precis överallt (har över 10 på ryggen atm) eller bara acceptera att man kommer se ut som en jävla knölval när pensionen börjar komma.
Senast redigerad av hinhale 2010-07-25 kl. 14:25.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in