2015-02-02, 18:41
Medlem
Jag kan lägga ut en bild på hur jag såg ut på överkroppen för 6 år sedan. Sedan dess har jag opererats 5 gånger. Vi ett tillfälle togs ett stort antal bort - se bild - varav flera togs från samma område. Det var alltså inte ett snitt för varje lipom.

https://onedrive.live.com/redir?resi...nt=photo%2cJPG

Citera
2015-02-03, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lepoemo
Tyvärr partyintheusa, jag tror inte för ett ögonblick att det går att "bada bort" lipom.

Men var och en har rätt att bli salig på sin egen religion.

Jag skulle verkligen rekommendera dig att bada i Miracle 2 soap om du har möjlighet. Det är ett skonsamt och smärtfritt sätt att rena huden/kroppen. Det kanske låter för bra för att vara sant att man kan dra ut fettknutor genom huden, men det är precis vad jag upplevt de senaste åren.

Det är möjligt att olika individer reagerar olika på dessa bad, men för mig har det varit en häpnadsväckande upplevelse. Om någon hade sagt till mig att jag kan bada bort orenheter/fettknutor i underhudsfettet så hade jag inte heller trott på det. Men som sagt, det är precis det jag gjort de senaste 6 åren.
Citera
2015-02-16, 16:06
Medlem
Citat:
Jag kan lägga ut en bild på hur jag såg ut på överkroppen för 6 år sedan. Sedan dess har jag opererats 5 gånger. Vi ett tillfälle togs ett stort antal bort - se bild - varav flera togs från samma område. Det var alltså inte ett snitt för varje lipom.

Är det alla dom tog ut från bålen? Hur ser ären ut idag på dig?
Har också fått ett 20tal lipom på kroppen. Är 25år och känns åt helvete rent ut sagt
Senaste året har det minst sagt exploderat på mig.

Ser ingen annat alternativ en kirugi och jag kan betala för det, så länge det blir bra!
Har tagit ut en i låret som landstinget skulle göra tester på för att se vad det var för något.
Det har blivit ett fult röd/brunt ärr efter det.

Kan plastikkirurgi ta ut dom smidigare och göra mindre ful ärr?

Var hos läkaren idag med och fråga om dom kunde ta ut dom på något sätt utan att ärren blir så tydliga, men han sa nej..

Ärr på armar och ben är lugnt har inte så många och stora där. Men är mest bålen jag inte vill ha massa ärr på.
Citera
2015-02-16, 22:27
Medlem
Hej meatistheshit!

Nej, det är inte bara bålen utan hela kroppen.

Jag förstår att du oroar dig för detta eftersom utseendet påverkas. (Kom dock ihåg: det är ingen livshotande sjukdom, du är lika värdefull för det och att INSIDAN är lika viktigt i umgänget med människor!).

Och ärren blir rätt fina - men de syns förståss. Och det finns olika tekniker för att operera lipom. Det bästa är när de syr på insidan, då finns inga suturmärken d v s hålmärken efter stygnen. Men det gör i allmänhet bara estetisk plastikkirurg.

Dessutom kan de sy med tråd som inte behöver tas bort, den försvinner (tas upp av kroppen) efter ca 3 veckor. Men såret måste ändå tejpas 2-3 månader efteråt för att dels läka ordentligt, dels minska glipan av ärret.

När du är så pass ung ska du kräva att få den här typen av kirurgi, d v s att de syr på insidan och med tråd som försvinner.

Sedan är viktigt att du täcker operationsärret när du solar första året du är opererad, antingen med tejp eller solskyddskräm typ max skydd. Annars kan ärret riskera att bli mörkare.

När det sedan gått ett år eller mer är det bra att sola. För även ärren kan bli solbrända och därmed "försvinna" med tiden.

Om du har några frågor kan du skriva direkt till mig.
Citera
2015-02-17, 17:02
Medlem
Och du har fått konstaterat lipom av läkare, partyintheusa?

Innan jag ö h t skulle överväga detta så skulle det vara ett absolut "krav" från min sidan. Orenheter i huden och lipom (godartade bindvävstumör) är inte samma sak. Så blanda inte ihop detta så lättvindigt!

Så den dag du har fått hudförändringarna konstaterade som lipom partyintheusa kan vi diskutera saken.
Citera
2015-02-26, 00:07
Medlem
Citat:
Och du har fått konstaterat lipom av läkare, partyintheusa?

Innan jag ö h t skulle överväga detta så skulle det vara ett absolut "krav" från min sidan. Orenheter i huden och lipom (godartade bindvävstumör) är inte samma sak. Så blanda inte ihop detta så lättvindigt!

Så den dag du har fått hudförändringarna konstaterade som lipom partyintheusa kan vi diskutera saken.

Nej, jag har inte fått konstaterat lipom av läkare. Men tvålen har definitivt hjälpt mig att få ut många mindre fettknutor ur huden. Den största var som en utslätad golfboll och satt längs ryggraden.

Det finns inga vetenskapliga belägg för Miracle 2 soap. Men jag hade inte rekommenderat den om jag trott att den skulle vara till skada. Jag är inte elak.

Jag ville bara tipsa om en grej som hjälpt mig och som eventuellt skulle kunna hjälpa någon med lipom.
Citera
2015-03-31, 17:57
Medlem
Finns det några speciella regler för det här när man tar bort och ej?

Är rädd att läkarn ska köra den standard "sov lite, ät grönsaker, gå hem", ni fattar. Nonschalant-stilen liksom.

Stör mig som fan på min lipom som sitter vid vänstra skuldran ungefär, är rätt stor.

Skiljer det sig mellan varje lansting eller hur är det? Verkar som att många får ta bort dom iaf. Är 22 för övrigt om det spelar roll.
Citera
2015-04-24, 12:31
Medlem
Hej, och tack för denna tråd!

Blev helt nojig här om dagen då jag började koppla ihop mig själv med alla möjliga typer av cancer genom svullna lymfkörtlar (det är farligt att googla och diagnostisera sig själv allt för mycket). Plötsligt var jag övertygad om att det som jag tidigare sett som lipom var cancer. Efter att ha läst den här tråden har jag dock lugnat ner mig lite.

Det är väl knappast så att det är lymfkörtlarna som är svullna på bröstet, mitt på magen och på låret om jag haft dem flera år? Då borde det rimligen handla om lipom, väl? Har två på ena underarmen, en på höger lår, en mitt på bålen, en mitt på magen och som det känns en under nacken. Dessa är som en böna i storlek och har så varit flera år. Bak på låret har jag en större knuta som funnits där i cirka 10 år, blir varken större eller mindre och irriterar inte.

Så, vad tror ni? Lipom?
Citera
2015-04-24, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qråcky
Hej, och tack för denna tråd!

Blev helt nojig här om dagen då jag började koppla ihop mig själv med alla möjliga typer av cancer genom svullna lymfkörtlar (det är farligt att googla och diagnostisera sig själv allt för mycket). Plötsligt var jag övertygad om att det som jag tidigare sett som lipom var cancer. Efter att ha läst den här tråden har jag dock lugnat ner mig lite.

Det är väl knappast så att det är lymfkörtlarna som är svullna på bröstet, mitt på magen och på låret om jag haft dem flera år? Då borde det rimligen handla om lipom, väl? Har två på ena underarmen, en på höger lår, en mitt på bålen, en mitt på magen och som det känns en under nacken. Dessa är som en böna i storlek och har så varit flera år. Bak på låret har jag en större knuta som funnits där i cirka 10 år, blir varken större eller mindre och irriterar inte.

Så, vad tror ni? Lipom?

Låter som lipom. Lipom är liksom som gummiaktiga under huden och rör sig när man trycker på dem, de är alltså i viss mån "flyttbara" under huden, alltså ej hårt fastvcäxta. De ömmar som regel inte (ömmar/smärtar de bör du gå och få ta bort dem, de trycker isf på ngn underliggande struktur). De är inte röda eller på ngt vis inflammerade, de består av en bindvävskapsel med fettvävnad inuti.

Stämmer detta då är det troligt att det är lipom, men säker kan man ju inte vara såhär på internet, som du själv begriper, givetvis.
Citera
2015-06-19, 02:45
Medlem
Hej!

Jag fick för fem år sedan ett litet lipom på baksidan av låren, precis lägligt så att jag sitter på den.

Idag är den ca 6 cm lång och 3 cm brett.

Jag har börjat få väldigt mycket besvär och har svårt att sitta ordentligt då jag sitter på denna enorma fettknöl och den svullnar upp konstant.

Jag tog kontakt med tereskliniken i malmö som vill ha 6000 kr för att ta bort den.

Jag har både barn och familj och tjänar ca 17000 efter skatt så ekonomin tillåter inte det i dagsläget.

Hur ska man gå tillväga för att få bort den? Kan de göra det på vårdcentralen eller är det lång väntetid osv?

Tacksam för svar
Citera
2015-06-29, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenix112
Hej!

Jag fick för fem år sedan ett litet lipom på baksidan av låren, precis lägligt så att jag sitter på den.

Idag är den ca 6 cm lång och 3 cm brett.

Jag har börjat få väldigt mycket besvär och har svårt att sitta ordentligt då jag sitter på denna enorma fettknöl och den svullnar upp konstant.

Jag tog kontakt med tereskliniken i malmö som vill ha 6000 kr för att ta bort den.

Jag har både barn och familj och tjänar ca 17000 efter skatt så ekonomin tillåter inte det i dagsläget.

Hur ska man gå tillväga för att få bort den? Kan de göra det på vårdcentralen eller är det lång väntetid osv?

Tacksam för svar

Ring din vårdcentral. Har du problem med den kan man definitivt operera bort den antingen på vårdcentral eller med remiss till kirurg. Kostar 100 kr per besök. Ska själva operera bort en och har fått tid om två månader (p.g.a. semestertider).
Citera
2015-10-07, 07:23
Medlem
Jag har haft lipom i 3-4 år nu. Är mellan 25-30 år.

Opererade bort ett par stycken förra året och det fick jag bekosta själv. De lipom jag har nu är än så länge ganska små och syns inte speciellt mycket. Är dock lite orolig att de kommer växa till sig så småningom.

Har sökt efter information och även om det inte finns något botemedel så vill jag tro att det gå att minska tillväxttakten. Jag har hittat denna sidan:
http://www.naturecures.co.uk/dercumsdisease.htm
Kan vara värt att testa iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in