2014-06-10, 02:06
Medlem
Det är inte säkert att du får flera lipom bara för att du hittar någon på skinkan. Lipom är mycket vanligt, de flesta har då några fåtal runt om på kroppen. Och de behöver inte bli fler och kanske inte ens behövs operation. Men sedan finns det vissa, t ex jag, som har många och återkommande lipom. Då krävs ofta operation.

Men jag har sett en äldre kille, han var i 60-årsåldern, på Friskis & Svettis som hade plommonstora knutar på armarna. Och han brydde sig tydligen inte om det, skippade operation. Så man kan nog leva med skiten utan operation oxå - om man ger sig fan på det och inte bryr sig vad andra tycker...
Citera
2014-06-10, 06:20
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Kan ni inte posta bilder på detta.

Jag har små knutor och en stor i låret men det är inget som syns utan bara känns. Är detta lipom tro? Det ömmar när man trycker. Denna i låret är kanske 1dm lång och 5-6cm bred.
Citera
2014-06-11, 02:05
Medlem
Den som är 1 dm är sannolikt lipom, förmodligen de små också (?). Den stora får du säker bortopererad om du kontaktar vårdcentralen. Det kanske inte gör det på vc utan skickar remiss till plastikkirurg. Vissa kan ömma. Den erfarenheten har jag också. Men ömheten kan variera över tid; ibland mer, ibland mindre.

Bild på lipom här:

http://www.orebroll.se/sv/uso/Patien...-i-underhuden/
Citera
2014-06-25, 20:34
Medlem
hinhales avatar
Jag tog bort 3 st i förrgår (var vad privatkirurgen anser sig hinna med på ett besök/inte tar mer pga stressen på kroppen, luddig formulerat för mig tyckte jag). De var allihop stora som vindruvor, belägna på bägge sidor kring höftbenen (har mest där och på ryggen). Det var skönt att få det gjort, men kändes å andra sidan som en droppe i havet. Har multipla-varianten. kostade 900 kronor. Inte ekonomiskt gångbart i längden. Eftersom Citykirurgen här i stan, inte har någon deal med hälsocentraler, blir det en privat affär nuförtiden. Doktorn hävdade att hälsocentraler ofta ser det som kosmetiska ingrepp, om de inte ömmar. Jag gick första gången via hälsocentralen, men nu gick jag direkt till det privata. Jag tycker alla ömmar om man kommer åt dem med tryck, eller om någon nyper en där, men mina ömmar inte i sig. Jag börjar ge upp. Skulle vara gudomligt att bli nedsövd och få mina vad, 40-50 borttagna i ett svep, men verkar svårt i mitt landsting.

Hur var det för dig?

Någon som hört mer om ultraljudsbehandling eller dylikt? Jag har läst påståenden kring det men inte fått det bekräftat riktigt.
Senast redigerad av hinhale 2014-06-25 kl. 20:37.
Citera
2014-06-25, 20:43
Medlem
hinhales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkitArgDuva
Kan ni inte posta bilder på detta.

Jag har små knutor och en stor i låret men det är inget som syns utan bara känns. Är detta lipom tro? Det ömmar när man trycker. Denna i låret är kanske 1dm lång och 5-6cm bred.

Låter onekligen som ett lipom. Jag har allt från ganska runda/bönformade, till en större på låret som är av mer avlång och platt karaktär.

Lår, armar, höfter, sidan av bröstkorg, en mitt på midjan, ryggslut. Jag fruktar inför framtiden. Känns som om man ligger steget efter. För ska man få bort dem ska man ha klippkort hos kirurgen i princip.

jag tycker mest det är icke iögonfallande, och kommentarer kring dem svider oerhört. Känns inte så sexigt helt enkelt.
Citera
2014-06-27, 17:26
Medlem
Jag försökte med fettsugning förut en gång. Men det fungerade inte, i alla fall inte på mig. Knutarna är, enligt plastikkirurgen, för kompakta/hårda; de kan inte sugas in utan munstycket hamnar på sidan.

Den enda vettig förklaringen jag fått är av en distriktsläkare som menade att det är en kromosomskada, dvs. DNA har skadats i samband med födelsen. En liten skada på kromosomuppsättningen som får stora konsekvenser för hudens utveckling.

Och jag tror bestämt han har rätt. På sätt och vis känns det bra att veta detta. Så det är bara att lära sig leva med skiten.

För om man ser sig om i världen, jämför med andra jävliga sjukdomar, kan man konstatera att detta ändå är ganska lindrigt (även om det blir kostsamt i längden... )
Citera
2014-06-27, 17:53
Medlem
RoaldDahls avatar
Vad mycket skit det finns...

Om man hade haft såna, hur f-n ska man veta att det inte är tumörer?
Om man då har en läkare som säger "det är en del av dig" och inte undersöker
om det istället är en tumör, så har man det inte lätt.
Citera
2014-06-28, 00:41
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Vad mycket skit det finns...

Om man hade haft såna, hur f-n ska man veta att det inte är tumörer?
Om man då har en läkare som säger "det är en del av dig" och inte undersöker
om det istället är en tumör, så har man det inte lätt.

Fast det är tumörer, fick förklarat för mig av en läkare att allt som börjar växa på/i kroppen kategoriseras som tumörer. Är det sen elakartade tumörer heter det cancer - tex vårtor födelsemärken fettknölar etc tillhör gruppnamnet tumör.
Citera
2014-08-30, 21:56
Tyvärr är lipom inte ofarligt. Om denna form av tumör uppkommer i hjärnan ligger man risigt till. just denna sorts tumör kan bildas i corpus callosum som är den del av hjärnan som förbinder de två hjärnhalvorna.
http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=1365
Vill inte skrämmas eller nått men har själv sedan en tid tillbaka börjat få mindre fettknölar längs med ryggraden, över låren, armarna och midjan.
Jag har lyckats klämma sönder ett par av dom och då blir det kvar en liten knut typ. Ja e jävligt skraj vet fan inte vad jag skall göra. mina är inte så stora, de är som ärtor.
Citera
2014-09-03, 00:30
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av id
Tyvärr är lipom inte ofarligt. Om denna form av tumör uppkommer i hjärnan ligger man risigt till. just denna sorts tumör kan bildas i corpus callosum som är den del av hjärnan som förbinder de två hjärnhalvorna.
http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=1365
Vill inte skrämmas eller nått men har själv sedan en tid tillbaka börjat få mindre fettknölar längs med ryggraden, över låren, armarna och midjan.
Jag har lyckats klämma sönder ett par av dom och då blir det kvar en liten knut typ. Ja e jävligt skraj vet fan inte vad jag skall göra. mina är inte så stora, de är som ärtor.

Har redan en tumör i hjärnan som jag haft sen jag var barn tydligen. Det skulle också kunna räknas som en lipom alltså?
Citera
2014-09-04, 09:55
Medlem
Corpus Callosum är ett område som förbinder de båda hjärnhalvorna, http://www.mult-sclerosis.org/corpuscallosum.html

Enligt WHO:s gradering har lipom lokaliserade dit en etta (1) på "farlighetsskalan" (graderingen är 1-4). Så jag tror inte det finns så stor anledning att oroa sig. Men är man orolig är det väl säkrast att vända sig till en neurolog.

Och det är nog inte särskilt vanligt med lipom i Corpus Callosum, har aldrig själv hört talas om detta förrän nu. Och då har jag brottats med problemet i 33 år.

Lipom är en godartad bindvävstumör. Och det finns, som nämnts, en rad hudförändringar som är godartade.

Och nu ska jag idag kl. 15 inställa mig hos Lars Bölander för ytterligare en op. av lipom runt om på kroppen!

PS. Lars Bölander är en privatpraktierande plastikkirurg med över 30 års erfarenhet och mycket duktig. Kan varmt rekommendera honom. Och senare i år kommer han att flytta till Stockholm och ta emot patienter på en klinik där. DS.
Citera
2014-09-04, 10:06
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lepoemo
Corpus Callosum är ett område som förbinder de båda hjärnhalvorna, http://www.mult-sclerosis.org/corpuscallosum.html

Enligt WHO:s gradering har lipom lokaliserade dit en etta (1) på "farlighetsskalan" (graderingen är 1-4). Så jag tror inte det finns så stor anledning att oroa sig. Men är man orolig är det väl säkrast att vända sig till en neurolog.

Och det är nog inte särskilt vanligt med lipom i Corpus Callosum, har aldrig själv hört talas om detta förrän nu. Och då har jag brottats med problemet i 33 år.

Lipom är en godartad bindvävstumör. Och det finns, som nämnts, en rad hudförändringar som är godartade.

Och nu ska jag idag kl. 15 inställa mig hos Lars Bölander för ytterligare en op. av lipom runt om på kroppen!

PS. Lars Bölander är en privatpraktierande plastikkirurg med över 30 års erfarenhet och mycket duktig. Kan varmt rekommendera honom. Och senare i år kommer han att flytta till Stockholm och ta emot patienter på en klinik där. DS.

Tack för info och lycka till idag!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in