2011-10-30, 19:02
Medlem
Fan vad skönt att denna tråden lever vidare.. Jag kan tänka mig att det är många som söker på google och kommer in här. Många väljer kanske inte att registrera sig men får iaf lite info.

Jag kan väll säga såhär. Jag började denna tråden 2010.1.17 och idag är det 2011.10.30, jag har under denna tiden inte opererat några fler lipom, dom jag har har väll varit i samma storlek och jag har väll lärt mig leva med dom.

"sommarkroppen" har man fått ge upp då lipomerna är så mycket mer framstående då. Dom försvinner inte fastän jag gör av med 10kg fett från kroppen. Jag tror inte heller att det är någon skillnad på om man är tunn eller stor, har man genetiken för att få lipom så kommer dom.

Bilder på era lipomer? har ni några? Vi kan ju skratta lite ihop och ha någon form av inbördes beundran över hur vidare andras lipomer har tagits bort och "besegrats".
Citera
2011-12-27, 11:40
Medlem
Intressant och viktig tråd! Har haft problem med lipom (lipomatos eller kroniskt recidiverande lipom) i 30 år. Är nu 56. Och inte någon gång under dessa år har jag träffat på någon annan med samma problem. Därför är den här tråden så glädjande. Kanske inte så mycket för mig numera - jag har lärt mig leva med eländet - som andra, yngre människor som brottas med dessa fettknutor. Men vi skulle kanske starta en rikstäckande grupp som stöttade varandra och gav varandra råd? Det finns ju så många andra intresseföreningar för allehanda åkommor.

I alla fall så har jag under årens lopp opererat bort åtskilliga knutor, säkerligen 3-400 st. (För 2 år sedan tog jag några foto hur jag såg ut på delar av kroppen, https://picasaweb.google.com/1021684...December2011#). Och det har skett både hos offentlig och privat vårdgivare. Hos landstinget har det dock ingen högre prioritet, där tar de bara de absolut mest störande. Och det brukar bara bli ung. 5-6 st. vid varje tillfälle (= det som ryms inom en behandlingstimme). Så jag har tröttnat på dem för länge sedan, kände hela tiden otillfredsställelse med att de tog bort så få varje gång. Därför sökte jag kontakt med en privat plastikkirurg, Lars Bölander. Han har varit suveräna - av f f a tre anledningar: 1/ kan ta bort 25-30lipom vid varje operation, 2/ lyckas ta flera lipom genom samma öppning och 3/ syr på insidan (= inga suturmärken) så ärret blir mycket smalt och fint. Och även om man får betala operationen själv är kostnaden i jämförelse mycket rimlig. Så jag kan verkligen rekommendera honom!

Jag har naturligtvis åstkilliga gånger funderat över vad denna ansamling av fettknutor beror på. Tyvärr är lipom en ofarlig sjukdom och inget - vilket andra har påpekat här - som någon vill forska om. Så det finns egentligen ingenting skrivet om orsakerna, annat än genetiskt. Men för oss som lider psykiskt av detta är det angeläget att komma närmare en specifik orsak. Och jag kan bara finna en orsak: ämnesomsättningsrubbning. Och mycket av ämnesomsättningen i kroppen styrs av sköldskörteln. Underfunktion i sköldskörteln, dvs. när organet inte kan tillverka tillräckligt med ämnesomsättningshormon, kan leda till olika symptom. Och jag tror att ett symptom kan vara - lipom. Så det råd jag kan ge är att begära undersökning av sköldskörteln. Kanske är hormonmängden bristfällig? Tillförsel av hormon skulle kanske återställa ämnesomsättningen och förhindra bildandet av lipom? Sedan är min tanke att stress från början har lett till underfunktion av sköldkörteln.

Så tillförsel av hormon och mindre stress är kanske det effektivaste sättet att komma tillrätta med lipomtillväxten och förhindra återkommande, kostsamma operationer!!?

Ni kan läsa om underfunktion i sköldkörteln hos Netdoktor, http://www.netdoktor.se/overvikt/?_PageId=582
Citera
2012-07-23, 23:48
Medlem
hinhales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lepoemo
Intressant och viktig tråd! Har haft problem med lipom (lipomatos eller kroniskt recidiverande lipom) i 30 år. Är nu 56. Och inte någon gång under dessa år har jag träffat på någon annan med samma problem. Därför är den här tråden så glädjande. Kanske inte så mycket för mig numera - jag har lärt mig leva med eländet - som andra, yngre människor som brottas med dessa fettknutor. Men vi skulle kanske starta en rikstäckande grupp som stöttade varandra och gav varandra råd? Det finns ju så många andra intresseföreningar för allehanda åkommor.

I alla fall så har jag under årens lopp opererat bort åtskilliga knutor, säkerligen 3-400 st. (För 2 år sedan tog jag några foto hur jag såg ut på delar av kroppen, https://picasaweb.google.com/1021684...December2011#). Och det har skett både hos offentlig och privat vårdgivare. Hos landstinget har det dock ingen högre prioritet, där tar de bara de absolut mest störande. Och det brukar bara bli ung. 5-6 st. vid varje tillfälle (= det som ryms inom en behandlingstimme). Så jag har tröttnat på dem för länge sedan, kände hela tiden otillfredsställelse med att de tog bort så få varje gång. Därför sökte jag kontakt med en privat plastikkirurg, Lars Bölander. Han har varit suveräna - av f f a tre anledningar: 1/ kan ta bort 25-30lipom vid varje operation, 2/ lyckas ta flera lipom genom samma öppning och 3/ syr på insidan (= inga suturmärken) så ärret blir mycket smalt och fint. Och även om man får betala operationen själv är kostnaden i jämförelse mycket rimlig. Så jag kan verkligen rekommendera honom!

Jag har naturligtvis åstkilliga gånger funderat över vad denna ansamling av fettknutor beror på. Tyvärr är lipom en ofarlig sjukdom och inget - vilket andra har påpekat här - som någon vill forska om. Så det finns egentligen ingenting skrivet om orsakerna, annat än genetiskt. Men för oss som lider psykiskt av detta är det angeläget att komma närmare en specifik orsak. Och jag kan bara finna en orsak: ämnesomsättningsrubbning. Och mycket av ämnesomsättningen i kroppen styrs av sköldskörteln. Underfunktion i sköldskörteln, dvs. när organet inte kan tillverka tillräckligt med ämnesomsättningshormon, kan leda till olika symptom. Och jag tror att ett symptom kan vara - lipom. Så det råd jag kan ge är att begära undersökning av sköldskörteln. Kanske är hormonmängden bristfällig? Tillförsel av hormon skulle kanske återställa ämnesomsättningen och förhindra bildandet av lipom? Sedan är min tanke att stress från början har lett till underfunktion av sköldkörteln.

Så tillförsel av hormon och mindre stress är kanske det effektivaste sättet att komma tillrätta med lipomtillväxten och förhindra återkommande, kostsamma operationer!!?

Ni kan läsa om underfunktion i sköldkörteln hos Netdoktor, http://www.netdoktor.se/overvikt/?_PageId=582

Tack för ditt bidrag! Vad går en behandling hos Mr. plastikkirurg lös på, för sig 25-30 stycken då? Låter fränt att de syr från insidan.

Jag försöker hitta information (har läst om den tidigare) ställen som erbjuder ultraljudsbehandling där man "slår sönder" lipomen med hjälp av ultraljud, men finner inte denna i nuläget. Och dyrt var det inte heller. vanlig fettsugning kan ju gå på ca 20.000 kronor, men jag vill minnas att det var bra mkt billgare än så.

Någon som vet vad jag snackar om?
Citera
2012-07-28, 19:45
Medlem
Skulle tro att det rör sig om ca 10 000 kr.

Tror inte ett dugg på att man med ultraljud kan "krossa" dessa rätt kompakta knutor. Det är t ex därför det inte fungerar med fettsugning, vilket jag också har provat.

Däremot skulle någon konstruera ett munstycke för fettsugning med ett par små, roterande knivar eller en liten såg i änden som först mosade knutorna och sedan sög bort fettet. Det har Bölander varit inne på. Men han är ju ingen konstruktör av medicinska instrument...
Citera
2012-09-20, 13:53
Medlem
Även jag har mycket Lipom, 3-400st. Min läkare hade aldrig sett ett svårare fall.
Dom sitter främst på armarna, men börjar komma på benen också.
Storlekarna varierar från en ärta till snusdosa.

Skönt att läsa era erfarenheter, om det nu kan vara skönt med lipom. Men jag trodde inte det var så vanligt som det faktiskt är.

Jag har iaf precis (8 dgr sedan) opererat bort 15 st på höger arm.
Det gjordes på vanligt sätt, dvs med remiss från vårdcentralen.

Nu har jag 3 st 10cm långa snitt på armen. Även här sydde dom från insidan med absorberande sutur.
Dvs jag slipper ta bort stygn och det blir förhoppningsvis snyggare ärr.
Har inte haft speciellt ont, och såren ser fina ut.

Jag var inne på att gå till privat kirurg, men tänkte ge landstinget en chans.
Hittills är jag mycket nöjd.
Duktiga läkare som tog mig på allvar.
Vi hade träffar innan för att snacka ihop oss om tillvägagångssätt och förväntningar.
Jag kände mig lugn och tillfreds, vilket var ett krav innan någon börjar skära i en.

Det kommer troligen att krävas ytterliggare 3st op innan dom värsta är borta.
Kan nämna att den största som dom tog bort var 10cm i diameter. Är sååå skönt att den är borta.

Om jag vetat att det skulle vara så "lätt" att ta bort dom så skulle jag gjort det för länge sedan.

Så mitt råd är: gå till din läkare och be om remiss till hud.
Citera
2012-09-23, 14:26
Medlem
Det var intressant att ta del av dina erfarenheter, MaZk. Tack för att du delat med dig!

Det ger mig samtidigt råg i ryggen att faktiskt stämma mitt landsting till Socialstyrelsen! För jag har inte alls fått det bemötande och behandling som du i ditt landsting har fått. Jag är fruktansvärt besviken på dem - och de kommer de att bli varse!

För jag är också ett extremt fall, har lipom över hela kroppen (utom i ansiktet). På 3-4 ställen på bålen och på ryggen är de så stora att jag måste sövas enl. läkaren på sjukhuset. Men de fortsätter att hävda att de inte hinner med mer än 3 lipom vid varje operation, dvs. vad som kan hinnas med vid ett läkarbesök på 20-30 minuter.

Och om jag bara ska ta de 3 stora i lokalbedövning så måste de delas upp på två gånger, alltså 6 operationer för bara dessa tre stora med en tidsutsträckt på 3 månader mellan varje operation som då skulle ta 1½ år!

Så det är helt barockt hur de beter sig mot mig - och säkerligen andra med motsvarande, icke livshotande hudåkommor på sjukhuset! Som dessutom är ett Universitetsjukhus!

Jag kommer sannolikt att återigen tvingas köpa operationer hos min tidigare plastikkirurg, det går inte att stånga sig blodigt mot detta illvilliga landsting. Tyvärr är det så om det ska bli ett rejält grepp och lindring i min sjukdom.

Trösten i bedrövelsen är ändå att 1/ de inte är livshotande, 2/ de inte gör ont, 3/ man oftast inte tänker på knutorna med kläder på - och att de 4/ GÅR att behandla med operationer.
Citera
2012-11-08, 15:04
Bannlyst
Ringde in till lokala sjukhuset för någon vecka sen och berättade att jag hade lipom som dom skulle kolla upp. Åkte dit idag och de tog bort dom två jag ville direkt utan problem, tog cirka 10 minuter att snitta, ta ut dom och sy ihop. Grejen är att jag glömde fråga vad jag kan och inte kan göra, det är jättesmå ingrepp. Kan jag till exempel bada i ett badhus de närmsta dagarna? Hur fungerar det att duscha?
Citera
2012-11-09, 15:37
Medlem
Skönt att du fick hjälp så snabbt! Du kan duscha efter 2-3 dagar, detsamma gäller bad. Men låt kirurgtejpen sitta kvar tills den börjar lossna av sig själv. Den förhindrar infektion.
Citera
2012-12-20, 18:07
Medlem
Googlas avatar
Har räknat upp till 10 st lipom på min kropp, inte mkt jämfört med några här i tråden men men. Vad kostar det att operera bort dom?
Citera
2012-12-21, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Googla
Har räknat upp till 10 st lipom på min kropp, inte mkt jämfört med några här i tråden men men. Vad kostar det att operera bort dom?

Det beror förstås på hur stora de är, hur många stygn varje lipom kräver. Men jag skulle tippa på mellan 5-8 000 kr. hos privat utförare.
Citera
2012-12-21, 15:32
Bannlyst
Jag tog bort två rätt stora lipom på armarna på lokala sjukhuset. Det kostade 130 kr tror jag. Kring 100 kr att ta bort stygnen sen. Det tog cirka 10 min att operera.
Citera
2013-11-28, 18:56
Medlem
HeJpAdEjs avatar
Har hittat en liten klump i vänstra skinkan som är en halv centimeter i diameter änsålänge, den sticker ut litegrann. Jag antar att detta är lipom? Är det stor risk att flera sånna här klumpar dyker upp nu när jag fått en?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in