2025-02-08, 16:19
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Tydligen så var det även Bob's version som slutlåt på det franska ljudspåret till FRWL. Jag visste inte detta innan, trodde bara han fått sjunga in låten. (Bob gjorde dessutom till och med en svensk version, vilket jag postat tidigare i tråden).

Générique de fin bon baisers de russie
Ditt inlägg om den svenska versionen hade jag missat. Helt fantastiskt!

Har aldrig hört någon bondlåt på svenska tidigare och jag undrar om det finns någon annan än FRWL? Däremot finns både 'Goldfinger' och 'We have all the time in the world' på finska
Citera
2025-02-09, 11:22
Medlem
Dorniers avatar
Bob Asklöf var både snygg och elegant, lite som Sven-Bertil Taube.

Förutom att han sjöng in en del låtar så var han med i några franska filmer. Men han blev aldrig nån stor skådis. Han kunde nog blivit lite mer känd och framgångsrik om han haft mer tur. Han blev kvar i Frankrike och fick bara småroller. Lite synd faktiskt.
Citera
2025-02-09, 11:26
Medlem
1871s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackett.
Lär dröja ett tag till nästa Bond film

https://www.aftonbladet.se/nojesblad...nasta-bondfilm
Hoppas det, tråkigare b-filmer än Bond får man leta efter. Överreklamerat skräp.
Citera
2025-02-09, 11:46
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Ditt inlägg om den svenska versionen hade jag missat. Helt fantastiskt!

Har aldrig hört någon bondlåt på svenska tidigare och jag undrar om det finns någon annan än FRWL? Däremot finns både 'Goldfinger' och 'We have all the time in the world' på finska

Det finns faktiskt många Bond-låtar på finska. Här är några från 60-talet, sen finns det senare inspelningar också med andra artister.

Laila Kinnunen - Idän ja lännen tiet (FRWL, 1964)

Reijo Taipale - Idän ja lännen tiet (FRWL, 1966)

Eino Grön - Hän vaatii (GF, 1967)

Carola - Ei aina käy niin kuin haaveillaan (YOLT, 1967)
Citera
2025-02-09, 12:53
Medlem
godboys avatar
Det man måste säga är väl att denna filmserie höll i många år. Det är ju extremt ovanligt att en karaktär håller så länge. Jag är född på 70 talet och för mig så var Bond bra från start (1962) fram till slutet på 1980 talet. Den sista bra Bond var Iskallt Uppdrag enligt mig. Golden Eye som kom 1995 var också rätt okej. Sen har jag inte kunnat med Bond. De sista ska vi inte tala om när Wokismen totalt förstört innehållet och vad Bond var.

Men visst, allt har sin tid, och som jag sa så måste man ju säga att konceptet höll i dryga 30 år innan det blev sämre och sämre.
Citera
2025-02-20, 15:25
Medlem
diseuses avatar
En av de största förändringarna i Bondfilmernas historia: Barbara Broccoli och Michael G. Wilson, barn respektive styvbarn till Cubby Broccoli (som grundade Bond-franchisen), har valt att träda tillbaka som kreativt ansvariga. Familjen som ansvarat för Bondfilmerna i över sextio år väljer att kasta in handduken.

Variety (James Bond Shocker: Amazon MGM Gains Creative Control of 007 Franchise as Producers Barbara Broccoli and Michael G. Wilson Step Back):
Citat:
Amazon MGM Studios is set to take creative control of the James Bond franchise.

The shock announcement, which is set to shake and, indeed, stir the industry, was made Thursday, alongside the news that long-time producers and custodians of 007, Michael G. Wilson and Barbara Broccoli, would be stepping back.

As per details of the arrangement, Amazon MGM Studios, Michael G. Wilson and Barbara Broccoli have formed a new joint venture to house the James Bond intellectual property rights. The three parties will remain co-owners of the iconic franchise but Amazon MGM will have creative control.
Citera
2025-02-20, 19:16
Medlem
Oroväckande; nu kanske Bond-franchisen kommer gå samma öde till mötes som Star Wars gjort hos Disney: det ska krystas fram en dj-a massa onödigt skit...

Vi får väl i framtiden kanske se en film om en ung J.B, som utspelar sig från det att han blir föräldralös tills det att han ska utbildas till 00:a. (Hemska tanke! ).
Citera
2025-02-20, 21:16
Medlem
Dorniers avatar
Fleming-böckerna borde väl annars snart bli public domain, alltså fria att nyttjas av vem som helst?

Vem som helst kan göra en film baserad på en Fleming-bok och använda Bond och andra karaktärer?
Citera
2025-02-20, 21:33
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:
Fleming-böckerna borde väl annars snart bli public domain, alltså fria att nyttjas av vem som helst?

Vem som helst kan göra en film baserad på en Fleming-bok och använda Bond och andra karaktärer?
Om tio år, 1 januari 2035, tror jag det ska gå, om jag förstått public domain-reglerna rätt.

Så det kan nog bli med James Bond som exempelvis med Sherlock Holmes, en salig blandning av olika film- och tv-serier av skiftande kvalitet.
Citera
2025-02-20, 21:40
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Om tio år, 1 januari 2035, tror jag det ska gå, om jag förstått public domain-reglerna rätt.

Så det kan nog bli med James Bond som exempelvis med Sherlock Holmes, en salig blandning av olika film- och tv-serier av skiftande kvalitet.

Bond-musiken och gunbarrel-vinjetten kommer inte alla att kunna nyttja dock, grejer som är starkt förknippade med Bond på film.

Så det blir en salig blandning och skiftande kvalitet med en massa olika filmprojekt, som du säger.
Citera
2025-02-21, 07:32
Medlem
diseuses avatar
Citat:

Citat:

Citat:
Bond-musiken och gunbarrel-vinjetten kommer inte alla att kunna nyttja dock, grejer som är starkt förknippade med Bond på film.

Så det blir en salig blandning och skiftande kvalitet med en massa olika filmprojekt, som du säger.
Precis. Det vem som helst får göra när upphovsrätten på böckerna löpt ut är att filmatisera böckernas James Bond, inte filmernas James Bond.

Sen blir det också tillåtet att ta avstamp i böckerna och göra något som inte påminner om filmerna ett dugg. Jämför med B-skräckisarna Screamboat och Popeye the Slayer Man. De blev båda möjliga att göra efter att upphovsrätten till de underliggande verken löpt ut. Så om inte alltför många år kanske vi får se ”zombie James Bond” och dylikt.
Citera
2025-02-27, 10:42
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
En av de största förändringarna i Bondfilmernas historia: Barbara Broccoli och Michael G. Wilson, barn respektive styvbarn till Cubby Broccoli (som grundade Bond-franchisen), har valt att träda tillbaka som kreativt ansvariga. Familjen som ansvarat för Bondfilmerna i över sextio år väljer att kasta in handduken.

Variety (James Bond Shocker: Amazon MGM Gains Creative Control of 007 Franchise as Producers Barbara Broccoli and Michael G. Wilson Step Back):

Det var på tiden! Står idag att Barbara Broccoli tackade nej till Christopher Nolan som Bond-regissör. Tidigare har Broccoli-klanen nekat såväl Hitchcock som Spielberg. Förhoppningsvis tar Amazon tillvara på möjligheten!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in