2022-04-03, 17:22
Medlem
Enmansdemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter Gibbons
Vad var roligt med just det klippet?
Svårt att säga, det är roligt att föreställa sig en naivitet som inte finns, han vet att han inte Mr Fisher och i nästa sekund säger han "kill him" (obs när Bond lämnat rummet!) samtidigt som han just ingått ett skoj-avtal om att leverera varorna

Japansk entusiasm och artighet är också rolig

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Gibbons
Du menar nog Lazenbys
Jag blandar alltid ihop dom ja, men har du svaret på frågan varför slagsmålen är uppspeedade?
Citera
2022-04-03, 17:28
Medlem
Pre 1914s avatar
Av naturliga skäl har jag alltid sett bond-filmerna som brittiska filmer. Men är de brittiska eller är det Hollywood dom står bakom dem?
Citera
2022-04-03, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enmansdemo
Förresten varför är slagsmålescenerna upp-speedade i 60-tals filmerna, allra värst är Daltons slagsmål
Mycket bra teknik för att skapa tidlös underhållning av yttersta klass som håller över 50år senare. Sen blandar du ihop Dalton med Lazenby, och 60-talet med 70-talet.

Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Ingen ringer någonsin ambulans i Bond-filmer, utan antingen dör alla direkt eller så utgår man från det.

De äldre Bond-filmerna är nästan en parodi i hur enkelt folk har ihjäl varandra.
Filmerna handlar om James Bond, han är en hemlig agent och har inte tid att ringa ambulanser hit och dit, han kan bedöma vad som är lämpligt egen hand, bevisligen har det inte varit lämpligt att ringa ambulans, hade det varit det hade han gjort det. Vilka andra som ringer syns inte i bild.

Japp, mycket underhållande fiktion som övertrumfar minst 99% av allting som släppts senaste 20åren.

Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Fast även så, har ju kroken knappt fått fäste i honom. Han dör bokstavligen inom en sekund.
S.P.E.C.T.R.E hade gift som verkade på 12 sekunder när det injicerades långt ner i benet 1963 på en vältränad vattendrickande hälsosam person. Fråga Kronsteen om du inte tror mig. 22 år senare har givetvis Dr. Carl Mortner vidareutvecklat olika gift, så tiden förkortats, i synnerhet om giftet går in i kroppen bara några centimeter från halspulsådern på en otränad äggplanta med dåligt hjärta.

Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Av naturliga skäl har jag alltid sett bond-filmerna som brittiska filmer. Men är de brittiska eller är det Hollywood dom står bakom dem?
Brittiska.

Missa inte att det finns nästan 200 brittiska klassiker från 1920- till 80-talet på Netflix, många utav dom med skådisar från Bond-filmerna i sig. Även det italienska och franska klassiker-utbudet hos Netflix har en del Bond-bekanta i sig.
Citera
2022-04-03, 18:13
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
Mycket bra teknik för att skapa tidlös underhållning av yttersta klass som håller över 50år senare. Sen blandar du ihop Dalton med Lazenby, och 60-talet med 70-talet.

Filmerna handlar om James Bond, han är en hemlig agent och har inte tid att ringa ambulanser hit och dit, han kan bedöma vad som är lämpligt egen hand, bevisligen har det inte varit lämpligt att ringa ambulans, hade det varit det hade han gjort det. Vilka andra som ringer syns inte i bild.

Japp, mycket underhållande fiktion som övertrumfar minst 99% av allting som släppts senaste 20åren.

S.P.E.C.T.R.E hade gift som verkade på 12 sekunder när det injicerades långt ner i benet 1963 på en vältränad vattendrickande hälsosam person. Fråga Kronsteen om du inte tror mig. 22 år senare har givetvis Dr. Carl Mortner vidareutvecklat olika gift, så tiden förkortats, i synnerhet om giftet går in i kroppen bara några centimeter från halspulsådern på en otränad äggplanta med dåligt hjärta.

Brittiska.

Missa inte att det finns nästan 200 brittiska klassiker från 1920- till 80-talet på Netflix, många utav dom med skådisar från Bond-filmerna i sig. Även det italienska och franska klassiker-utbudet hos Netflix har en del Bond-bekanta i sig.

Jo, det är bra filmer. Jag har sett sönder dem.
Men det hindrar inte mig från att tycka saker är tramsiga.
Citera
2022-04-03, 18:29
Medlem
Peter Gibbonss avatar
Citat:
Jag blandar alltid ihop dom ja, men har du svaret på frågan varför slagsmålen är uppspeedade?

Jag tror dom helt enkelt var sämre på att filma vissa saker i naturlig hastighet förr så som slagsmål o biljakter även i fall då de hade en som kunde kampsport, Lazenby. Dom filmade det helt enkelt långsamt o speedade upp filmen vilket ögat inte går på.

Lite störande att de bytte fighting-filmar-stil i en etablerad filmserie i OYMSS men de bytte ju tillbaka direkt
Citera
2022-04-03, 19:06
Medlem
Enmansdemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
På vilket sätt blir det tidlöst genom att vara uppspeedat?
Citera
2022-04-03, 19:18
Medlem
Citat:
På vilket sätt blir det tidlöst genom att vara uppspeedat?
Du ser ju hur bra filmen i fråga är, och vilken underhållande höjdpunkt slagsmålet är 50år efter att den släpptes? Moderna filmer med tidsmässigt realistiska slagmål håller inte i 50år.
Citera
2022-04-03, 19:26
Medlem
Retsinas avatar
Jag gillar Thunderballs. Snyggt filmad och det sjuka är att Sean connery är 35 bast i filmen men ser ut som 55.
Citera
2022-04-03, 20:11
Medlem
Dorniers avatar
OHMSS är kass och har nog de mest uppspeedade slagsmålen i nån Bondfilm. Den har även en del andra uppspeedade scener, t.ex när Tracy kör iväg med Bonds Aston Martin på stranden innan hon hoppar in i sin egen bil. Även att däcken skriker fast bilen kör på sand är komiskt.

Sen finns det slagsmål som inte är uppspeedade alls, eller bara uppspeedade lite vid nåt tillfälle.

Men när Disco Volante-båten åker iväg på slutet av TB är alldeles för uppspeedat också, vilket är synd,
det blev för överdrivet.

Man får skylla på Peter Hunt som klippte de tidiga Bondfilmerna och regisserade OHMSS (1969). Han gjorde oftast ett bra jobb, men speedade upp vissa scener i onödan.

Connery har en väldigt platt tupé i TB vilket kanske gör att han ser äldre ut, han hade alltid nån slags hair-piece när han spelade Bond för han blev tunnhårig tidigt. Men i de andra filmerna ser det bättre ut, inte så platt.
Citera
2022-04-03, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
..OHMSS (1969).
Aah, jag tänkte 1970, fel av mig. Hade faktiskt premiär två veckor innan 1970.
Citera
2022-04-07, 17:44
Medlem
My Bond autographs : Shaw+ cut , Armendariz+ cut , Connery+ TB vintage photo , Ferzetti+ cut , Bernard Lee+ , Gotell+ , Andress/Nikki+ sgd DN ita posters (R65 4sh , R71 2sh) , Dor+ YOLT ger 1sh , DN spanish brochure by Andress/Gayson+/Nikki+/LeWars , MR Mego mib by Lonsdale (ooak , never seen another sgd by him) , OHMSS Corgi Tracys car moc sgd by Lazenby/Rigg (ooak , never seen another sgd by both)

AVTAK book by Moore+/Brown+/Keen+ & cuts of Walken/Roberts+/Yip

LALD ita 1sh Moore/Kotto+/Nikki+/art McGinnis

Willoughby Gray+ , Alison Doody (no longer signs due to stalker)
Citera
2022-04-07, 19:56
Medlem
Dorniers avatar
Här är en som byggt en liten modell av båten Disco Volante i Thunderball (1965). Ganska kul, den kan till och med koppla loss aktern precis som i filmen.

Ulf's Yacht Disco Volante
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in