2022-04-02, 11:05
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
Bond-filmerna har än en gång(är det tredje eller fjärde?) lagts till i Viaplay's utbud. Senaste gångerna har dom försvunnit inom två månader om jag minns rätt, så passa på. No Time to Die var inte med, har faktiskt inte sett den än, och känner inget större sug.

Antar att Viaplay fortfarande inte erbjuder engelsk text till sina filmer, så jag står nog över, men för er andra.

Såg Rambo 3 häromdagen så The Living Daylights kunde annars varit intressant att se om igen.

OffTopic: Själv ska jag nog se på Netflix ikväll utgående Ungerska animerade filmen Willy and The Guardians from the lake (2018), och föregående Tales from The lakeside (2017), som jag fick dra ner hastigt. Ska hinna med Jonan Almgren's EM-final om guldet i brottnings-EM på Olympic Channel också om en halvtimme, och lite annat Fredagstjosan.

Countrylåten Friday Night med svenska countrybandet Andreas Carlsson & The Moonshine Band comes to mind.
Är det pay per view på Viaplay? Eller är det bättre att jag masar mig ur tv-soffan och startar skivspelaren om jag vill kolla Bond igen?

Living Daylights är för övrigt en av de bättre Bondfilmerna så den är alltid värd att se om. Den har dessutom, i mitt tycke, den bästa skådisen som gestaltat 007.
Citera
2022-04-02, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Är det pay per view på Viaplay? Eller är det bättre att jag masar mig ur tv-soffan och startar skivspelaren om jag vill kolla Bond igen?

Living Daylights är för övrigt en av de bättre Bondfilmerna så den är alltid värd att se om. Den har dessutom, i mitt tycke, den bästa skådisen som gestaltat 007.
Det borde jag kanske varit tydligare med, det är prenumerationsutbudet, inte hyr/köp. Har du engelsk text på din skivor hade jag iofs nog hellre tagit dom. Är det det där videodisc-formatet man hört talas om? Capacitance Electronic Disc, film på PVC avläst med nål.

100% enig om TLD och Dalton, han är den som gör den mest trovärdiga hemliga agenten med ltk. Dock hade mallen redan satts 25år tidigare om att Bond skulle spelas med charm och humor, så Dalton blev ju alltid orättvist jämförd bland casual viewers.

OffTopic: Jag har för övrigt varit sugen på att se om Flash Gordon under flera år delvis pga Dalton, men det blir tusan aldrig av. Dessutom byggs suget på av att det är samplingar ur filmen(tror jag?) i nån eller några låtar med ett obskyrt svenskt men helskönt rock-experiment som heter Örf, som jag haft den stora lyckan och turen att snubbla över.

https://open.spotify.com/artist/3D9fGYh5tZVmaYdPJtdbum

Edit: Det fanns faktiskt Bond-titlar utgivet på CED såg jag nu. Undra om det finns nån svensk teknikintresserad cineast som sitter med en sån fungerande spelare och filmer. Hade varit skoj att få bevittna en film på det mediet innan man dog. Jag missade chansen på 70/80-talet.

Edit2: Samtliga EON fram tills 1985 och NSNA fanns utgivna på det formatet.

Edit3: Nu blev jag 1% osäker på om det var Örf jag tänkte på, det kan varit Prophet Laundry, ytterligare ett helskönt gitarrock-experiment från samma snubbe som Örf enligt vad jag läst mig till.

https://open.spotify.com/artist/6YqIRqdYJwEV467AFzePoP

Musik som dagens ungdomar antagligen aldrig hade förstått sig på eller kunnat uppskatta.
Senast redigerad av pumahunter 2022-04-02 kl. 11:49.
Citera
2022-04-02, 11:43
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:
Det borde jag kanske varit tydligare med, det är prenumerationsutbudet, inte hyr/köp. Har du engelsk text på din skivor hade jag iofs nog hellre tagit dom. Är det det där videodisc-formatet man hört talas om? Capacitance Electronic Disc, film på PVC avläst med nål.

100% enig om TLD och Dalton, han är den som gör den mest trovärdiga hemliga agenten med ltk. Dock hade mallen redan satts 25år tidigare om att Bond skulle spelas med charm och humor, så Dalton blev ju alltid orättvist jämförd bland casual viewers.

OffTopic: Jag har för övrigt varit sugen på att se om Flash Gordon under flera år delvis pga Dalton, men det blir tusan aldrig av. Dessutom byggs suget på av att det är samplingar ur filmen(tror jag?) i nån eller några låtar med ett obskyrt svenskt men helskönt rock-experiment som heter Örf, som jag haft den stora lyckan och turen att snubbla över.

https://open.spotify.com/artist/3D9fGYh5tZVmaYdPJtdbum

Edit: Det fanns faktiskt Bond-titlar utgivet på CED såg jag nu. Undra om det finns nån svensk teknikintresserad cineast som sitter med en sån fungerande spelare och filmer. Hade varit skoj att få bevittna en film på det mediet innan man dog. Jag missade chansen på 70/80-talet.

Edit2: Samtliga EON fram tills 1985 och NSNA fanns utgivna på det formatet.
Nej, inte CED Jag har allihop, utom NTTD, på bluray. Går att välja engelsk text om man vill. Mycket extra med "bakom kameran"-filmer och annat godis för 007-nördar så har du inte redan filmerna på disc så rekommenderar jag dem.
Citera
2022-04-02, 12:01
Medlem
Citat:
Nej, inte CED Jag har allihop, utom NTTD, på bluray. Går att välja engelsk text om man vill. Mycket extra med "bakom kameran"-filmer och annat godis för 007-nördar så har du inte redan filmerna på disc så rekommenderar jag dem.
Jag har den där gamla silvriga attaché-väskan som reades ut på Ginza för 999kr för över 10år sedan med allt t.o.m Brosnan(tror jag det var?) på 2-disc DVD-utgåvor(tror dom kallades Ultimate Edition?), men sen tappade jag intresset för fysiska format. Det kanske ändras när jag gjort om och renoverat vardagsrummet, då ska mediautrustningen ses över, uppgraderas och optiska läsare kopplas in igen, men jag är inte framme vid det projektet än.

Disney+ har för övrigt en del sånt extramaterial till filmer tillgängligt i sin streamingtjänst, dom är väl enda tjänsten som har sånt vad jag stött på, men har inte kikat så mycket på vilka filmer som har det, tror mest det är Star Wars-filmerna.

Fick ivarjefall plöjt tre gamla Disney-kortfilmer där igår från 1935, The tortoise and the hare, The band concert och The golden touch. Jag väver in dom gamla kortfilmerna på Disney+ baserat på release-datum ihop med mitt plöjande av det enorma fransk/italiensk/brittiska klassiker-utbudet på Netflix, så det blir lite variation.

Ali Kerim Bey, kom och lägg dig!
Citera
2022-04-02, 14:23
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:

Ali Kerim Bey, kom och lägg dig!
"I've had a particularly fascinating life. Would you like to hear about it?"

Nummer 2 på min lista av de bästa Bondfilmerna.
Citera
2022-04-02, 19:51
Medlem
Citat:
"I've had a particularly fascinating life. Would you like to hear about it?"

Nummer 2 på min lista av de bästa Bondfilmerna.
Kerim Bey är förmodligen den skönaste sidekicken och kompanjonen i filmerna, före Quarrel, Tiger och Hip, deuteragonist är det engelska ordet, vet faktiskt inte om det finns på svenska.

Kerim's öde tar i en mer för var gång man ser om filmen, även så slutet på skådespelarens liv, då han dog innan filmen hade premiär, vilket är synd då det nog är den enda rollen som merparten av dagens västerländska publik känner till honom för. Han hade förtjänat lite västerländsk glans för sitt underbara bidrag.

Viken film jag gillar bäst kan variera i viss mån för dagen beroende på humör, men Russia är en av dom kanske fem som alltid cirkulerar där. Dock är Ali Kerim Bey den repliken jag citerat allra mest gånger ur filmerna, jag har försökt få till det där kärlekskranka tonfallet som hon har i över 20år. Man kan dessutom inte säga det bara en gång, man påste upprepa det minst tre ggr.
Citera
2022-04-02, 20:54
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:
Kerim Bey är förmodligen den skönaste sidekicken och kompanjonen i filmerna, före Quarrel, Tiger och Hip, deuteragonist är det engelska ordet, vet faktiskt inte om det finns på svenska.

Kerim's öde tar i en mer för var gång man ser om filmen, även så slutet på skådespelarens liv, då han dog innan filmen hade premiär, vilket är synd då det nog är den enda rollen som merparten av dagens västerländska publik känner till honom för. Han hade förtjänat lite västerländsk glans för sitt underbara bidrag.

Viken film jag gillar bäst kan variera i viss mån för dagen beroende på humör, men Russia är en av dom kanske fem som alltid cirkulerar där. Dock är Ali Kerim Bey den repliken jag citerat allra mest gånger ur filmerna, jag har försökt få till det där kärlekskranka tonfallet som hon har i över 20år. Man kan dessutom inte säga det bara en gång, man påste upprepa det minst tre ggr.
Kan bara hålla med. Pedro Armendariz öde var för övrigt tragiskt. Hans son var förresten med i Daltons andra och sista film men det vet du antagligen redan. Filmen har också min favorit vad gäller hench men. Red Grant.

Synd bara att man valde Spectre som bad guys i filmen. I boken var det Smersh, alltså Sovjet som Bond bråkade med. Men de ville väl undvika politiska problem när det skulle bli film av boken.

Sitter för övrigt just nu och tittar på Dalton i TLD på Viaplay. Kanske hinner med FRWL innan läggdags
Citera
2022-04-02, 21:49
Medlem
Citat:
Kan bara hålla med. Pedro Armendariz öde var för övrigt tragiskt. Hans son var förresten med i Daltons andra och sista film men det vet du antagligen redan. Filmen har också min favorit vad gäller hench men. Red Grant.

Synd bara att man valde Spectre som bad guys i filmen. I boken var det Smersh, alltså Sovjet som Bond bråkade med. Men de ville väl undvika politiska problem när det skulle bli film av boken.

Sitter för övrigt just nu och tittar på Dalton i TLD på Viaplay. Kanske hinner med FRWL innan läggdags
Jag vet att sonen är med men är inte på det klara med vem han spelar, ska hålla span på det nästa gång det är dags för License.

Red Grant's agerade är genialiskt genom storyn, styr situationen dit han vill ha den hela tiden, men han faller ihop lite på slutet när han ska stila under snacket. Iögonfallande hur hans utseende ändrades till Jaws 12 år senare.

Själv har jag nog flera favoriter, Oddjob för coolhet, Irma Bunt för isig attityd, bögstollarna i Diamonds för humor, Necros pga att han fått en låt att skrämma livet ur mig, skulle jag någon gång höra nån lyssna på den Pretenders-låten i ett par hörlurar skulle jag bli rädd. Stamper i Tomorrow är rätt så cool, en rejäl tysk.

Men allra skönast är nog ändå Fatima Blush för hennes hysteriska personlighet, hon tvingar Bond skriva ett brev där han erkänner att hon var den bästa älskarinna han haft. Onatopp försöker men kommer inte i närheten.

I dagens klimat hade dom nog inte haft problem med att använda Russia som bad guy, det är värsta modet.

TLD före Russia fick mig att tänka på att man kan se Star Wars i flera alternativa ordningar, bl a Machete-order, för att hålla på spoilern i 1-3, innan man sett 5(den aspekten är förvisso bara intressant för nybörjare). Jag har aldrig ett Bond-filmerna i någon alternativ ordning sen tidigt 90-tal, dom plöjs alltid kronologiskt, men det kanske man skulle rumstera runt lite i. Baklänges eller bokordning, det får jag fundera på. Borde ta och klämma in dom två gamla CR-versionerna också nästa varv.

Om det blir nån film ikväll så blir det Flash Gordon eller Mimi från 1935 på Netflix.
Citera
2022-04-03, 00:08
Medlem
Enmansdemos avatar
Den här sidan är roligast i världen, den kan se & uppskatta den lilla humorn i allt
https://getyarn.io/yarn-clip/4fce9b0...e-44cb27ee40e4

Förresten varför är slagsmålescenerna upp-speedade i 60-tals filmerna, allra värst
är Daltons slagsmål
Citera
2022-04-03, 06:20
Medlem
-GGs avatar
Hur fan kan han snubben som Mayday skjuter en låtsasfjäril i vid middagen med James dö på typ mindre än en sekund?

Ingen ringer någonsin ambulans i Bond-filmer, utan antingen dör alla direkt eller så utgår man från det.

De äldre Bond-filmerna är nästan en parodi i hur enkelt folk har ihjäl varandra.
Citera
2022-04-03, 17:02
Medlem
Peter Gibbonss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enmansdemo
Den här sidan är roligast i världen, den kan se & uppskatta den lilla humorn i allt
https://getyarn.io/yarn-clip/4fce9b0...e-44cb27ee40e4

Förresten varför är slagsmålescenerna upp-speedade i 60-tals filmerna, allra värst
är Daltons slagsmål

Vad var roligt med just det klippet?

Du menar nog Lazenbys

Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Hur fan kan han snubben som Mayday skjuter en låtsasfjäril i vid middagen med James dö på typ mindre än en sekund?

Kroken kan ha haft gift på sig
Citera
2022-04-03, 17:22
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter Gibbons
Vad var roligt med just det klippet?

Du menar nog Lazenbys

Kroken kan ha haft gift på sig

Fast även så, har ju kroken knappt fått fäste i honom. Han dör bokstavligen inom en sekund.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in